PDA

View Full Version : Brug Ibanez AGR73T los



davidof
24 maart 2013, 23:20
Hallo

Bij het vervangen van mijn snaren verschoot ik even .. De brug van mijn Ibanez hollow body (met 'bigsby' van Ibanez) viel er gewoon af, die zit dus gewoon vast op mijn gitaar door de kracht van de snaren. Allemaal goed en wel, nu merk ik wel na het vervangen van mijn snaren dat ik hem nog redelijk makkelijk in beweging krijg, intonatie is ook helemaal fucked. Telkens als ik er per ongeluk tegen bots is hij ook ontstemd enz.. Zie ik iets over het hoofd? Grappig is dat ik er voordien helemaal geen last van had ... Of moet er toch iets tussen de brug en de body? Ik haalde er wel een soort van 'bescherming' vantussen maar die zat over heel de gitaar toen ik hem kocht, ik kon het er gewoon nog niet vantussen halen. Zo vergelijkbaar met een plastic die over je GSM scherm zit die je nieuw koopt en je er meteen afhaalt, of toch na een week.

Grts!

aaronstonebeat
24 maart 2013, 23:41
Als het goed is, sluit de brug mooi aan bij de ronding van de top als hij in de juiste positie staat; op andere plaatsen staat hij te 'wiebelen' op twee punten. Door de brug naar achter of voor te schuiven, kun je het punt van juiste intonatie weer terugvinden.

In principe hoeft er niets onder de brug maar er zijn er die 'm laten vastzetten (Brian Setzer bijvoorbeeld, zag ik laatst in een 'Rig Rundown').

Swaag
25 maart 2013, 13:57
Geen ramp dat de brug los is, alleen bij een snarenwissel even opnieuw de juiste plek vinden.
In onderstaand filmpje (betreft een gretsch, maar het principe is bij alle losse bruggen van toepassing) wordt uitgelegd hoe.


http://www.youtube.com/watch?v=rXd2MWCYJJ4

Nilke
25 maart 2013, 14:30
Fixeren: als je eenmaal de goede positie hebt gevonden (zie inderdaad bovenstaand filmpje) kan je deze met een was-potlood markeren en dan de brug met dubbelzijdig tape vastplakken.

davidof
25 maart 2013, 17:02
Ik zal dat eens bekijken, thanks folks! ;)

muffstuff
25 maart 2013, 17:09
Heb de mijne dit weekend vast gelijmd met secondenlijm, werd er ook knettergek van. Kon hem niet eens intoneren omdat hij dan weer verschoof.

Maar dit betrof en gitaar van 80 euro, dus no spang mang. Een dure gitaar is een ander verhaal. Dempt dubbelzijdig plakband niet de boel dan?

Gearjunkie
25 maart 2013, 19:28
Hier ook een holle Ibanez, zorgen dat de intonatie perfect is, met schilderstape de positie van de brug gemarkeerd en toen met secondenlijm vastgezet. Let erop dat je weinig lijm gebruikt!
Misschien is het voor sommigen vloeken in de kerk, maar ach, zo duur was hij niet...;)

davidof
27 maart 2013, 08:40
Ik ga voorlopig nog proberen eraan te wennen .. Mijn gitaarleraar raadt mij af deze 'vast' te zetten, zelf beginnen lijmen/plakken aan een gitaar vind ik nogal gewaagd..

Swaag
27 maart 2013, 09:18
Met relatief dikkere snaren (setje 011) blijft de brug bij mijn Gretsch perfect zitten.
Dat intoneren heb ik nu al zo vaak gedaan dat ik er geen moeite mee heb. Door het vaak te doen krijg je handigheid er in en is het zo gebeurd.

davidof
27 maart 2013, 11:47
Met relatief dikkere snaren (setje 011) blijft de brug bij mijn Gretsch perfect zitten.
Dat intoneren heb ik nu al zo vaak gedaan dat ik er geen moeite mee heb. Door het vaak te doen krijg je handigheid er in en is het zo gebeurd.

Ik ben ook al even aan het overwegen om iets dikker te gaan spelen, maar ik bend nogal graag en dat zal dan misschien wat moeilijker gaan.

aaronstonebeat
27 maart 2013, 11:49
Ik ben ook al even aan het overwegen om iets dikker te gaan spelen, maar ik bend nogal graag en dat zal dan misschien wat moeilijker gaan.

Dat went wel, hoor.

davidof
27 maart 2013, 11:58
Hebben dikkere snaren positieve/negatieve invloed op fretbuzz?

muffstuff
27 maart 2013, 12:09
Hebben dikkere snaren positieve/negatieve invloed op fretbuzz?

je zal je actie misschien wat hoger moeten zetten.

Ik kwam er deze week achter bij het oefenen van benden dat mijn goedkope semi hollow(10' snaar) dat veel beter deed dan mijn telemaster(11' snaar). Komt ook omdat de snaren veel langer zijn op de semi hollow door de tailpiece. Heb op mijn telemaster de actie wat hoger gezet en een halve noot naar beneden gezet en bleek flink te helpen. Hoewel ik nu wel denk om binnenkort over te gaan naar 10, om te kijken of het wat makkelijker gaat. Moet behoorlijk duwen om dezelfde bend te maken met 11.

Swaag
27 maart 2013, 13:02
Ik ben ook al even aan het overwegen om iets dikker te gaan spelen, maar ik bend nogal graag en dat zal dan misschien wat moeilijker gaan.Kwestie van wennen/oefenen. Op mijn Martin D-35 heb ik een set 013, en zelfs daar kan ik mee benden. Electrisch 011 is dan opeens flinterdun in je beleving.

arnoldtims
27 maart 2013, 15:23
Het zal vast wel wennen maar ik heb er zelf tijden over gedaan om aan de overstap van 0.09 naar 0.10 te wennen.
Heb ook wel een tijdje 0.11 geprobeerd en eerlijk is eerlijk een veel betere toon.
Maar god wat kreeg ik last van mijn handen, voor mij echt veel te zwaar om lekker te kunnen benden.