PDA

View Full Version : hulst



ploink ploink
24 maart 2013, 16:28
Tijdens een hakweekend met als doel een nieuwe voorraad haardhout te verzamelen, heb ik een stam uit de berg getrokken.
Het is een mooie rechte stam hulst met een lengte van 110 cm en 19 cm doorsnede.
Het hout is spierwit en zwaar en als je er tegen schopt hoor je "klonk"
Is dit klank ( klonk ) hout oftewel kunnen we dit hout gebruiken voor een akoestisch project
of is het kachelhout?

beruk
24 maart 2013, 16:54
Hulst is geen boomsoort. Maar: http://www.cincinnatiearlymusic.com/baroque_guitar.html
http://www.cincinnatiearlymusic.com/guitar_building/finished.jpg

The back and sides are book-matched. I decided to do a dark red violin-style finish since the instrument was made of figured maple. The next baroque guitar that I build will be made from black ebony and white holly, so I will use a clear finish.
Die gozert doet het ook, waarom jij niet?

RS-Rik
24 maart 2013, 17:00
Wel goed drogen dat spul.. Een bovenblad is lekker dun, droogt goed maar heeft w/s wel de neiging tot kromtrekken.


Gewoon proberen en even wachten wat de meer ervaren gitaarbouwers hier zeggen over drogen.

Rizz
24 maart 2013, 17:12
Weet niet precies hoe, maar als je geen droogstoof hebt, kan dat nog wel eens een jaar of 2/3 gaan duren, tijd genoeg om er over na te denken dus!

Edit: Hier staat wel wat nuttige info! (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?77357-Zelf-hout-drogen)

Mattia
24 maart 2013, 20:05
Lijkt mij ideaal hout voor bindings.

ploink ploink
25 maart 2013, 19:02
Allen bedankt.
O.k. Beruk, "holly" is dus"hulst" en dus geen boom maar waarschijnlijk dan een heester. Bedankt voor de mooie site.
Heb de topic over het drogen doorgelezen, ik twijfel nog of ik de stammen zal doorzagen en dan drogen, of ze eerst nog heel zal laten.
Ik denk het laatste. Dat ga ik dan ook doen met een esdoorn stam van 64cm bij 24 cm.
Dat bindings idee spreekt me heel erg aan Mattia.
Allen bedankt.

stijnkenens
26 maart 2013, 00:28
Als je de stam heel laat heb je kans op barsten, omdat de buitenste lagen meer krimpen dan binnenin.

Ik zou het doorzagen, al is het enkel door het hart, dan kan je erna nog zien wat je er mee doet !



s.

ploink ploink
26 maart 2013, 12:05
Nu al doorzagen? heb je ervaring met droogprocessen van hout?

ploink ploink
26 maart 2013, 20:17
Wacht, Stijn, ik las je goede tip bij de gebroken hiel van de contrabas. Ik ben overtuigd van je kennis en kunde.
Kun je me vertellen welke epoxy je gebruikt .
Ik ben niet zo thuis in de epoxy`s, maar heb het nodig voor de bouw van een keltische harp.

Mattia
26 maart 2013, 20:30
Goede epoxy: West Systems. Meeste botenbouw winkels hebben het. En ja, bast eraf en zagen terwijl het nog groen/nat is

ploink ploink
27 maart 2013, 18:25
Dank le Mattia, ga ik doen.

Dalbergia
28 maart 2013, 23:04
Ik heb ervaring met het drogen van hulst. Als je de stam in zijn geheel laat drogen gaat hij zeker scheuren. Ik zou de stam in dikke platen zagen, dan blijft de kleur uiteindelijk ook lichter. De dikte heb je nodig omdat ze behoorlijk zullen vervormen. Zo kan je er nog een vlak setje uit schaven. Succes.

gertgert
29 maart 2013, 22:25
het is in elk geval kanonhard hout. esdoorn is er niks bij.

Javaca
1 april 2013, 21:55
Hulst is een prachtig materiaal. Heb er eerder dit jaar ook een dergelijke stam van bemachtigd.

Heb deze gekloofd met een bijl en wat houten spieën, maar dat was een flinke klus.

Ik gebruik hulst voor luitduigen, het is een mooie vervanger voor ivoor.

http://www.lutesandguitars.co.uk/images/JB5c.jpg

Dit is een gitaartje van Barber en Harris. Gemaakt van ebben en hulst.

ernieman
4 april 2013, 00:28
Pcies wat Javaca zegt. Hulst werd vroeger veel gebruikt. Voor luitduigen idd en als het het goed heb ook voor stempinnen bij luiten.
Zaag het maar in dikke plakken of kwarten en dan lekker lang laten drogen eerst buiten, dan binnen. En dan zin wat je over hebt en ermee kunt doen. Waarschijnlijk gaan het smalle stukken worden, maar dan is het ideaal als inleghout, kopbeleg of randinleg.
Succes!