PDA

View Full Version : Ibanez Valbee geeft geen geluid



2350
24 maart 2013, 11:51
Ik heb een Ibanez Valbee versterkertje staan. Stelt niet veel voor, kostte ook niet veel. Paar jaar terug nieuw gekocht en werkend op zolder gezet. Nu weer tevoorschijn gehaald en hij doet helemaal niets. Het controleledje dat aangeeft dat de spanning er op staat gaat branden, that's it. Nu heb ik ooit een diploma MTS electrotechniek gehaald en ik weet hoe met een multimeter om te gaan maar van buizenversterkers heb ik nul verstand. Ik heb de onderdelen die ik wel ken gecontroleerd en daar is alles in orde. Hier op het forum lees ik allemaal enge verhalen die aangeven dat je er vooral af moet blijven als je niet weet wat je doet omdat er best een hoop losse Voltjes door buizenbakkies kunnen zwerven. Aangezien ik niet bang ben aangelegd wil ik toch wat zelf proberen, de reparatie aan een prof overlaten is al heel snel niet rendabel omdat dit ding heel weinig gekost heeft. Wat en hoe kan ik eenvoudig en veilig zelf controleren als zijnde mogelijke oorzaak? Er zit een 12AX7 en een 6L6 buis in en beiden gaan niet gloeien.

Paul

Gearjunkie
24 maart 2013, 11:54
Zekering?
12345

2350
24 maart 2013, 12:13
Zekering?
12345

Daar heb ik er een stuk of vier van gevonden en die zijn in orde.

Gearjunkie
24 maart 2013, 12:24
Daar heb ik er een stuk of vier van gevonden en die zijn in orde.

Wat zijn de metingen op de pennen van de buisvoeten?

Dirk_Hendrik
24 maart 2013, 12:57
Misschien een stapje terug,
Wat zijn de algemene metingen op de voedingstrafo (AC dus). Als je daar al geen spanning hebt hoef je ook niet aan die buizen te gaan meten.

2350
24 maart 2013, 14:49
Ik ga nu naar Paul Gilbert en morgenavond meten. I'll be back......