PDA

View Full Version : Adresje om elementkappen te laten vergulden?



peter_l
24 maart 2013, 11:40
Dag allen,

Sinds een paar dagen heb ik een fraaie gitaar binnengekregen die ik wil restaureren naar zoveel mogelijk nieuwstaat. Het verguldsel is echter voor een groot deel van de elementkappen af, dus dat moet opgefrist worden. Nieuwe kapjes plaatsen zou het simpelst zijn, ware het niet dat de elementen zijn ingegoten met epoxy/rubber en dus niet 1 2 3 uitelkaar gehaald kunnen worden. Ik vroeg me dan ook af of er een adres is waar ik de elementkappen kan laten vergulden zónder dat de spoelen schade oplopen, door overmatige verhitting bijvoorbeeld.

Ik hoor graag wat jullie hierover weten, alvast dank!

Gearjunkie
24 maart 2013, 12:50
Ik veronderstel dat vergulden werkt door de kapjes in een oplossing te stoppen en middels electrolyse het proces te volbrengen.
Ik kan me niet voorstellen dat je hierbij de kapjes niet van de spoelen wilt halen.

MyGreenLady
24 maart 2013, 13:04
En als je de kapjes er dan toch af moet halen kan je gewoon net zou goed gouden erbij kopen. Moet je dus wel overnieuw de boel in die meuk zetten. :(

Martin_
24 maart 2013, 14:46
Met goudfolie (laten) beplakken? Pas nog besproken in een ander topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?157720-Stratocaster-2013/page7)

RS-Rik
24 maart 2013, 15:07
Bladgoud is no go. Veel te kwetsbaar, of je moet het heel goed in de lak zetten maar dan heeft het niet de uitstraling van gouden hardware.


Ik zou nieuwe kopen, electrolytisch zie je alle krasjes en alle oneffenheden die er nu op zitten. Alsof je een relic gitaar gewoon overspuit zonder ff te plamuren. Het vult wel .iets. op maar ik ben bang dat t resultaat tegen gaat vallen, en je hebt ook niet precies dezelfde kleur als de rest w/s.

Gewoon lekker die twee tientjes uitgeven (of nog niet eens) aan nieuwe.

peter_l
24 maart 2013, 17:09
Helaas kunnen de kapjes er niet af, het gaat om '78er Gibson Series VII 'tar back' humbuckers. Dat de elementen vóór het vergulden goed moeten worden voorbewerkt om een perfect resultaat te krijgen lijkt me logisch. Vandaar mijn zoektocht naar een adres waar het vergulden gedaan kan worden, eventueel ook het voorwerk..