PDA

View Full Version : Hiel contrabas doormidden



crazycow
24 maart 2013, 10:51
Waarschijnlijk niet helemaal de juiste plek maar ik zou niet weten waar anders te vragen:

De contrabas van m'n oom van 82 is gevallen en de hiel is gebroken op ongeveer 1/3 van de onderkant. Het is geen mooie breuk, het lijkt wel of er een knoest in zit. De contrabas mankeert nog wel wat meer en waarschijnlijk niet echt het opknappen waard, het is geen dure ofzo en er is al het een en ander aan gerepareerd met pu-lijm, maar het zou mooi zijn als ie er weer op zou kunnen spelen. Nou heb ik gezegd dat ik dat wel wil proberen te repareren, maar ik heb geen verstand van contrabassen en de hielconstructie daarvan.

De hiel is gelijmd in een pocket, maar geen zwaluwstaart. Waarschijnlijk is ie ooit bevestigd geweest met een schroef (zit er niet meer, maar het lijkt erop dat ie er wel gezeten heeft).

Nou weet ik niet hoe het zit met de krachten van de snaren bij een contrabas, maar afhankelijk daarvan zat ik aan twee mogelijkheden te denken:

1. De makkelijkste: alles 'volplempen' met epoxylijm. Natuurlijk vrij definitief en niet zoals het hoort en ik weet niet of het sterk genoeg zal zijn. M'n oom vindt zo'n oplossing op zich niet erg, zie de pu-lijm reparaties, als ie maar vast zit.
2. De hiel afzagen van de hals, een nieuwe hiel maken en de hals en hiel verlijmen met een deuvel (de toets zou er dan eigenlijk af moeten of ik moet door de toets heen boren en dat dan weer 'onzichtbaar' wegwerken). Vervolgens de hiel lijmen met huidenlijm en vastzetten met een schroef (Ik weet niet of dat laatste echt nodig is). Overigens ben ik er nog niet uit van wat voor hout de hiel gemaakt is.

Iemand ideeën hierover of een tip waar ik raad zou kunnen vragen?

Ik heb de bas wel gezien maar helaas geen foto's kunnen nemen. Hopelijk op termijn wel (het is net te ver rijden om er even snel langs te rijden).

ploink ploink
24 maart 2013, 16:11
Voor deze reparatie moet ik in conclaaf met een medereperateur met wie ik al eens een klankverbeterende ingreep heb gedaan door het verwijderen van het voorste blad van een Franse contrabas uit begin 1900.
Hij zit momenteel op Texel, maar ik zal hem zo snel mogelijk vragen wat je het best kan doen.
Huidlijm is een goede keus alleen het hangt ervan af op welk punt de hiel is afgebroken.
Probeer een foto te maken, het is in ieder geval geen verloren zaak .

stijnkenens
24 maart 2013, 21:48
Een hals van een instrument van de viool familie zit eigenlijk enkel vast aan het bovenste deel van de rug en het hiel kapje. Het hielblok dat er binnenin zit zorgt er enkel voor dat de hals niet zijwaarts kan bewegen.

Dus je moet er voor zorgen dat de hiel terug 1 deel wordt.
Als het geen al te duur instrument is, zou je bijvoorbeeld de hiel terug kunnen lijmen. Enkel het hielkapje verwijderen en door de toets een gat boren en alles bevestigen met een roestvrije draadstang, 2 rondellen en 2 moeren, aan elke kant 1. Natuurlijk hiervoor ook de uitsparingen maken in toets en achterkant hiel.
Als de breuk teveel richting toets zit, zou je nog 2 lange vijzen kunnen monteren, zodat bij een zijwaartse stoot, de hals er niet direct terug af ligt, want lijmen is nogal moeilijk, vond ik bij een contrabas ...,
Daarna alles verzegelen met epoxy, waarbij je de kant van de toets vult met op kleur gebrachte epoxy. Dan hielkapje er terug op en klaar !

Wat fotootjes:

http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/double%20bass/n792907157_660049_6484_zpsfa3b2c89.jpg

http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/double%20bass/n792907157_660052_7491_zps3435765a.jpg

http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/double%20bass/n792907157_671885_7146_zps8da526cb.jpg

http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/double%20bass/n792907157_671886_7506_zps3bfeca51.jpg


s.

crazycow
25 maart 2013, 10:09
Bedankt voor de reacties.

@Stijnkenens: de foto's maken het heel duidelijk, bedankt daarvoor. Ik denk dat ik voor deze optie ga. De breuk zit op 1/3 vanaf het hielkapje, dus die twee extra schroeven zijn dan niet nodig.

Ik begrijp dus dat een contrabashals normaal gesproken alleen gelijmd zit in het blok en niet ook nog eens geschroefd. Het verbaasd me een beetje want het lijkt mij op het eerste gezicht niet zo'n hele sterke verbinding als je het vergelijkt met bijvoorbeeld een zwaluwstaart zoals die bij een gitaar gebruikt wordt.

stijnkenens
26 maart 2013, 00:10
Bij een gitaar zit de stevigheid inderdaad bij de zwaluwstaart. Maar dat is enkele omwille van het productie proces: hals en body worden los van elkaar gemaakt, en pas op het einde samengevoegd.

De zwaluwstaart is ook een redelijk recente (+/- 150 jaar) constructie methode in de instrumenten bouw.

Bij de gamba of viool familie hangt de hals vast aan de rug, dat hielkapje maakt deel uit van de rug, en zorgt ervoor dat de hals niet naar voor buigt !

De lijm in de naad tussen hiel en hiel blok is er enkel om het stabiel te houden, de echte trekkracht wordt opgevangen door de rug !




s.