PDA

View Full Version : Hiel contrabas doormidden



crazycow
24 maart 2013, 10:51
Waarschijnlijk niet helemaal de juiste plek maar ik zou niet weten waar anders te vragen:

De contrabas van m'n oom van 82 is gevallen en de hiel is gebroken op ongeveer 1/3 van de onderkant. Het is geen mooie breuk, het lijkt wel of er een knoest in zit. De contrabas mankeert nog wel wat meer en waarschijnlijk niet echt het opknappen waard, het is geen dure ofzo en er is al het een en ander aan gerepareerd met pu-lijm, maar het zou mooi zijn als ie er weer op zou kunnen spelen. Nou heb ik gezegd dat ik dat wel wil proberen te repareren, maar ik heb geen verstand van contrabassen en de hielconstructie daarvan.

De hiel is gelijmd in een pocket, maar geen zwaluwstaart. Waarschijnlijk is ie ooit bevestigd geweest met een schroef (zit er niet meer, maar het lijkt erop dat ie er wel gezeten heeft).

Nou weet ik niet hoe het zit met de krachten van de snaren bij een contrabas, maar afhankelijk daarvan zat ik aan twee mogelijkheden te denken:

1. De makkelijkste: alles 'volplempen' met epoxylijm. Natuurlijk vrij definitief en niet zoals het hoort en ik weet niet of het sterk genoeg zal zijn. M'n oom vindt zo'n oplossing op zich niet erg, zie de pu-lijm reparaties, als ie maar vast zit.
2. De hiel afzagen van de hals, een nieuwe hiel maken en de hals en hiel verlijmen met een deuvel (de toets zou er dan eigenlijk af moeten of ik moet door de toets heen boren en dat dan weer 'onzichtbaar' wegwerken). Vervolgens de hiel lijmen met huidenlijm en vastzetten met een schroef (Ik weet niet of dat laatste echt nodig is). Overigens ben ik er nog niet uit van wat voor hout de hiel gemaakt is.

Iemand ideeën hierover of een tip waar ik raad zou kunnen vragen?

Ik heb de bas wel gezien maar helaas geen foto's kunnen nemen. Hopelijk op termijn wel (het is net te ver rijden om er even snel langs te rijden).

ploink ploink
24 maart 2013, 16:11