PDA

View Full Version : London city versterker componenten doorgebrand.



Forrest Provoost
22 maart 2013, 23:56
Hallo iedereen mijn naam is Forrest en ik ben redelijk nieuw hier op het forum.
Ik heb in November een prachtige London city DEA 150 mkIV (dat is wat de verkoper mij vertelde) gekocht.
Ik heb met mijn versterker een tijdje over een crappy ibanez kast gespeeld, een maand later heb ik een Vintage LC kast gekocht met 2 celestion sidewinders erin. Ik heb per ongeluk een tijd lang totdat ie kapot was gespeeld terwijl mijn speaker kast in de 8ohm uitgang is geprikt (de kast is 16 ohm).
Er kwam opeens een heel zacht geluid dat heel laag gebiased klonk (zoals een fuzz face met een bijna dode batterij).

Ik heb hier een tijd van gebaald en wou mijn set verkopen totdat ik mij sinds kort realiseerde dat ik eigenlijk een prachtige set heb en de schade nooit heb bekeken...
Dus ik heb mijn versterker open geschroefd en het blijkt dus dat er een aantal componenten zijn doorgebrand.
De versterker is point to point gesoldeerd dus het is een piece of cake om er een paar nieuwe componenten in te flikkeren.

mijn grote vraag is dus: Ik kan wel solderen maar kan iemand mij vertellen welke componenten ik moet kopen? Ik weet niks van kleurcodes af.
Ik heb een paar foto's gemaakt maar mij is achteraf opgevallen dat een paar componenten die niet zijn doorgebrand een andere kleurcode hebben. Dus als er meer foto's moeten komen dan kan ik die uiteraard wel even maken.

http://i1308.photobucket.com/albums/s614/Forrest_Vloeibare_Regenboog/IMAG0418_zpsf5bb5347.jpg

http://i1308.photobucket.com/albums/s614/Forrest_Vloeibare_Regenboog/IMAG0417_zps9399faca.jpg

http://i1308.photobucket.com/albums/s614/Forrest_Vloeibare_Regenboog/IMAG0416_zps3d35de5b.jpg

http://i1308.photobucket.com/albums/s614/Forrest_Vloeibare_Regenboog/IMAG0415_zps66dbb0e3.jpg

http://i1308.photobucket.com/albums/s614/Forrest_Vloeibare_Regenboog/IMAG0414_zpsc97badb6.jpg

Hier zijn een paar foto's maar als het te onduidelijk is dan kan ik er binnenkort wel nog een paar maken.

Eko
23 maart 2013, 10:37
Het is beter om hem even naar een reparateur te brengen en hem echt even na te laten kijken . En vooral even laten doormeten. Dat zegt meer dan simpel kijken. Kost je de wereld niet ( je kunt eerst een prijs opvragen )en je hebt niet het risico dat je het geheel meerdere keren moet doen.
Ik speelde in de 70`s en 80`s op London City`s en had er meerdere om dit soort zaken op te vangen. Ze waren bij ons in het circuit bekend als legendarisch onbetrouwbaar...... maar klonken altijd goed.

nico verduin
23 maart 2013, 10:55
Het zijn de 100 ohm weerstanden die uitgefikt zijn. Die kun je beter vervangen door 1K/5W weerstanden.
Echter.... weerstanden springen niet zomaar. De oorzaak kan liggen in het wegvallen van de BIAS spanning waardoor:
- de stroom enorm is toegenomen (wegfikken van de weerstanden)
- De uitgangstrafo defect kan zijn (wikkeling doorgebrand)
Daarnaast kan het aan de buisvoeten liggen van de eindbuizen
Kunnen de eindbuizen op zijn

En bij mij rijst de grote vraag wat voor zekering er in de hoogspanning zit (dat ie niet eerder is gesprongen).

tommus42
23 maart 2013, 11:00
Kun je wat meer over de versterker vertellen? DEA150mk4 is volgens mij een zeldzame. Hoe ziet de voeding eruit?

nico verduin
23 maart 2013, 11:07
Ik gok op een gewone MKIV met 6 eindbuizen

Rinze
23 maart 2013, 11:13
En als je er geen ervaring mee hebt: uitkijken! Bepaalde componenten houden ook met de stroom eraf nog een hele tijd potentieel dodelijke spanning vast. Dus ontladen voor je erin gaat porren. Of anders naar een tech brengen, je zou niet de eerste zijn die even (of wat langer) gaat liggen terwijl ie met zijn fikken in zo'n ding zit. Kan best zijn dat deze waarschuwing overbodig is maar uit je verhaal meen ik op te maken dat je hier echt geen ervaring mee hebt.

pietrka
23 maart 2013, 11:16
is het geen DEA 130?

nico verduin
23 maart 2013, 11:22
En als je er geen ervaring mee hebt: uitkijken! Bepaalde componenten houden ook met de stroom eraf nog een hele tijd potentieel dodelijke spanning vast. Dus ontladen voor je erin gaat porren. Of anders naar een tech brengen, je zou niet de eerste zijn die even (of wat langer) gaat liggen terwijl ie met zijn fikken in zo'n ding zit. Kan best zijn dat deze waarschuwing overbodig is maar uit je verhaal meen ik op te maken dat je hier echt geen ervaring mee hebt.Die conclusie had ik gelijk al getrokken. Maar er zijn er zat die het beter weten :) en toch.....

nico verduin
23 maart 2013, 11:24
is het geen DEA 130?Zou ook kunnen. Maar dat ding moet gewoon doorgemeten worden. Op een van de foto's zie je dat de elco's ook nog origineel zijn. Daarnaast zitten er een zooi van die ("ik wil wel eens verlopen") weerstanden. Apparaat is gewoon aan een service beurt toe. Maar goed wie ben ik :)

cluseau
23 maart 2013, 12:51
..... er zijn er zat die het beter weten :) en toch.....


..... krijgen ze met de regelmaat van de klok een stevige opneuker :seriousf: :seriousf: :seriousf: :sssh:

Forrest Provoost
23 maart 2013, 16:44
Ik weet wel dat je een versterker moet ontladen hoor.
Bedankt iedereen voor de reacties, ik ga er dan denk ik binnenkort mee langs een tech.
Weet iemand nog een goeie tech in de buurt van Harderwijk Zeewolde?

Forrest Provoost
23 maart 2013, 16:45
Ik weet wel dat je een versterker moet ontladen hoor.
Bedankt iedereen voor de reacties, ik ga er dan denk ik binnenkort mee langs een tech.
Weet iemand nog een goeie tech in de buurt van Harderwijk Zeewolde?

tommus42
23 maart 2013, 16:58
Nee, en schiet maar op de uitleg over die versterker:D.

Forrest Provoost
23 maart 2013, 19:27
Weet iemand een goeie tech in de buurt van Zeewolde/Harderwijk?

tommus42
23 maart 2013, 19:36
Rechtsaf de zee in en zo ver mogelijk doorlopen:D.

Mijn god: in den haag..., in Rotterdam... in godsnaam bedenk wat

nico verduin
23 maart 2013, 20:24
Vroomshoop : Martin Staman

DEAFFORREST
24 maart 2013, 00:27
Naja... weet je ik kan zelf ook echt wel gaan zoeken voor grote steden... (damsco, rotterdam, den haag etc.)
alleen ik heb geen auto... en om dan met zo'n bak retever te gaan reizen... ik weet niet hoor.

nico verduin
24 maart 2013, 00:59
tja dan heb je een uitdaging....

Frits van Mourik
24 maart 2013, 01:09
tja dan heb je een uitdaging....

... en heb je De Werkbank mede uitgedaagd!
Alles staat of valt echter met het verstrekken van info, info & info!
Veel (overzichts-) foto's helpen al enorm.
Goed kunnen solderen strekt tot aanbeveling...

nico verduin
24 maart 2013, 10:06
... en heb je De Werkbank mede uitgedaagd!
Alles staat of valt echter met het verstrekken van info, info & info!
Veel (overzichts-) foto's helpen al enorm.
Goed kunnen solderen strekt tot aanbeveling...Mij niet hoor..... Dit gaat een stapje verder dan alleen ff een paar weerstanden vervangen. En daar hij inhoudelijk niet gehinderd wordt... Er is ook nog zo iets als een trein...

Gearjunkie
24 maart 2013, 11:51
...Post NL, DHL, DPD.

Gebruik je nu twee accounts door elkaar Forrest?

tommus42
25 maart 2013, 12:30
Ik had het idee dat de DEA130 iets minder-klinkende trafo's had dan de DEA100. DE DEA150 ken ik niet, zou een 6xEL34 versterker kunnen zijn. Kan ook zijn dat ie uit de elektrische-stoel-spanningen-periode stamt. Overigens hebben ze zelfs een 8xEL34 uitgebracht.
4xEL34 op 600V kan best een mooi gebakje zijn. Marshall had een type op die spanning, was niet de minste, als ik goed ben geïnformeerd.
Maar waarom vertel je niet wat meer over het ding?
Tip: de schermroosterweerstanden zijn origineel dubieus, kan ie goed van naar de bliksem gaan als je dat niet tijdig opmerkt:ok:.

nico verduin
25 maart 2013, 18:55
Ik vermoed dat de forest niet verder is gekomen dan dat ding gewoon te gebruiken. 's dat ie hem nu een keer heeft opengeschroefd. Maar daar houdt het ook op. Kleurenkodes zeggen hem niets. Gezien de open structuur (PtP) lijkt het hem wat gemakkelijker om ff de weerstanden te vervangen en klaar. Maar zoals ik al eerder heb aangegeven, zekeringen springen niet voor niets. Als die weerstanden gewoon uitgefikt waren was er in feite niets aan de hand. De G2 spanning valt weg en je hebt praktisch geen geluid meer. Wat veel belangrijker is, is waarom zijn ze eruit geklapt. Of die EL34 op 600V draaien weet je helemaal niet. Kan ook gewoon 500V zijn.
Er zijn inderdaad verschillende merken PT's en OT's geweest voor de LC's. Maar zonder foto
s weet je niks en zonder meten al helemaal niet.

Barend
17 april 2013, 19:29
Heren,

Ik heb deze versterker (en cabinet) van heer provoost gekocht!
Ik heb al eens eerder een versterker gebouwd en heb dus wel enige ervaring.
Een nieuw project voor mij dus.
Het is een London City DEA 130 MKV (staat gewoon op de voorkant).
4 x EL 34 (zowaar gepaarde) buizen in van svetlana.. niet orgineel dus.
De 12ax7 buizen zijn nog orgineel.
Ik ben al begonnen aan de renovatie.
Ik hoop jullie van de week te informeren over de status met foto's , aanpassingen enz...

Barry

cluseau
18 april 2013, 09:41
Mooi, hij is toch wel voor het weekend klaar he? :soinnocent:

In ieder geval succes.

7ender
18 april 2013, 14:11
Weet iemand een goeie tech in de buurt van Zeewolde/Harderwijk?

....je zou 't aan Flipper kenne vrage ,....kost hooguit een haring ... :D

:ok:

Barend
18 april 2013, 20:41
Afgelopen weekend heb ik de amp geanalyseerd en het schema wat ik op internet erop aangepast.
Dit is wat ik aantrof:
http://i1281.photobucket.com/albums/a506/BarendNL/DSC_0713_zpse4b58aaa.jpg (http://s1281.photobucket.com/user/BarendNL/media/DSC_0713_zpse4b58aaa.jpg.html)
Het zijn niet volgens Nico de 100 ohm weerstanden maar het zijn 4 stuks 1k2 weerstanden parallel aangesloten ter vervanging van een 130 ohm 10 watt weersand. Deze zijn alleen verkeerd aangesloten, er staan er maar 2 parallel en de andere 2 doen niet mee. zie het schema hieronder.
http://i1281.photobucket.com/albums/a506/BarendNL/LCDEA130MKV_zps351feb2c.jpg (http://s1281.photobucket.com/user/BarendNL/media/LCDEA130MKV_zps351feb2c.jpg.html)
Ik ban van plan om het als volgt aan te sluiten:
Alle condensatoren en doorgebrande weerstanden te vervangen.
http://i1281.photobucket.com/albums/a506/BarendNL/LCDEA130MKVRev_zps5ff8e2e3.jpg (http://s1281.photobucket.com/user/BarendNL/media/LCDEA130MKVRev_zps5ff8e2e3.jpg.html)
Tips en commentaar is welkom!

tommus42
18 april 2013, 20:48
Marshall 1959 schema aanhouden:ok:.

Hendriks
18 april 2013, 21:46
Marshall 1959 schema aanhouden:ok:.

Of JTM , ik heb hem eerst als een 1959 en later als een JTM verbouwd , bij beide is een ppimv aan te raden.

nico verduin
18 april 2013, 21:54
Die weerstanden horen daar helemaal niet. Je kan ze net zo goed eruit halen en dan die 100 ohmers vervangen voor een paar stevige 1K'ers. Worden de EL34'ers ook wat rustiger van.
Alle Condensatoren of alleen de elco's vervangen ? Dat eerste lijkt mij een beetje overbodig.
Wel goed schoonmaken waar het verbrand is anders heb je kans op valse koolspoortjes. En meet gelijk die andere weerstanden ff door als je toch bezig bent.

Barend
18 april 2013, 21:56
Ik zou hem graag zo veel mogelijk orgineel willen hebben. Alleen ten aanzien van de betrouwbaarheid oppoetsen en verbeteren.
Ik heb trouwens een vraag:
Waarom zijn de twee weerstanden na buis 3 82k om 100k? vanwaar het verschil?
Ik heb trouwens ook gemerkt dat de schroef elco's lekken.
Die wil ik vervangen van 50 uF naar 47 uF. dit is toch geen ramp?

Barend
18 april 2013, 22:17
Ik heb de weerstanden tijdens het nalopen gemeten en zijn nog goed. Er is geknoeid met het solderen van de anode weerstanden en horen daar zeker niet.
De coax kabel die blijft en de rest ga ik vervangen denk ik;)

kassie
18 april 2013, 23:30
Ik zou hem graag zo veel mogelijk orgineel willen hebben. Alleen ten aanzien van de betrouwbaarheid oppoetsen en verbeteren.
Ik heb trouwens een vraag:
Waarom zijn de twee weerstanden na buis 3 82k om 100k? vanwaar het verschil?
Ik heb trouwens ook gemerkt dat de schroef elco's lekken.
Die wil ik vervangen van 50 uF naar 47 uF. dit is toch geen ramp?

Euh.. de PI 82k en 100k is om een bepaalde match te krijgen t.o.v. de eindbuizen. Er wordt wel eens met geexperimenteerd.. zoals 91k t.o.v. 100k. of 2x100k. Een en ander is ook afhankelijk van de nfb loop. Maar ik zou het gewoon lekker zo laten. Je kan later altijd even experimenteren. Tja vaag antwoord, maar ik heb zelf geen flauw idee wat een match/mismatch uiteindelijk met de sound doet.

Ja 47UF kan, als je het verschil al kan horen wordt de amp wat losser in 'feel'. Kan positief zijn hoor. Zorg wel dat je juiste voltage rating hebt, en het liefst goede kwaliteit elco's.. F&T ofzo.

flo123
18 april 2013, 23:30
Ik zou hem graag zo veel mogelijk orgineel willen hebben. Alleen ten aanzien van de betrouwbaarheid oppoetsen en verbeteren.

Zoals al gezegt kun je ook wat betrouwbaarheid (zekeringen en scherm weerstanden van de eindtrap) maar ook voor de bruikbaarheid (van bijvoorbeeld de toonregeling) beter het Marshall 1959 Superlead schema aanhouden.



Ik heb trouwens een vraag:
Waarom zijn de twee weerstanden na buis 3 82k om 100k? vanwaar het verschil?

Dit is om de twee helften van de fasedraaier (PI) wat beter in balans te krijgen.



Ik heb trouwens ook gemerkt dat de schroef elco's lekken.
Die wil ik vervangen van 50 uF naar 47 uF. dit is toch geen ramp?

Dat is geen probleem. Neem elco's met minstens een 500V maar liever een 550V specificatie.

nico verduin
19 april 2013, 07:52
Ja 47UF kan, als je het verschil al kan horen wordt de amp wat losser in 'feel'. Kan positief zijn hoor. Zorg wel dat je juiste voltage rating hebt, en het liefst goede kwaliteit elco's.. F&T ofzo.Elco's hebben vaak een afwijkings specificatie van20%. Maakt niets uit dus. Denk je een 47uF erin te stoppen blijkt het een 52uF te zijn. Ik denk niet dat de 'feel' gaat merken.

7ender
19 april 2013, 22:36
Zoals al gezegt kun je ook wat betrouwbaarheid (zekeringen en scherm weerstanden van de eindtrap) maar ook voor de bruikbaarheid (van bijvoorbeeld de toonregeling) beter het Marshall 1959 Superlead schema aanhouden.


Dit is om de twee helften van de fasedraaier (PI) wat beter in balans te krijgen.


Dat is geen probleem. Neem elco's met minstens een 500V maar liever een 550V specificatie.



500Volt is zat ! ,.....de spanning zakt bij die L.C.'s enorm in door goedkoop transformator blik , en komt onbelast ook niet boven 470 volt

Die originele schoef-elco's zijn bagger-dingen ,....en ik zou de eerste in de T-sectie ook maar wat zwaarder nemen ( 2 X 100uF 500V )
en de uitgangs-jack-bussen isoleren van het chassis en deze aarden aan de 1e zwaarste elko in de T-sectie.

nico verduin
20 april 2013, 08:35
500Volt is zat ! ,.....de spanning zakt bij die L.C.'s enorm in door goedkoop transformator blik , en komt onbelast ook niet boven 470 volt

Dat is niet altijd waar.........vrees ik.

7ender
20 april 2013, 09:12
De "100Watters" van die ouwe L.C.'s hebben een trafo met een enkele secundaire wikkeling van 325 Volt , zodat de gelijkgerichte, afgevlakte, spanning uit diende te komen op 455V bij de toenmalige netspanning van 220V ac

Bij 230V netspanning komt die werk-spanning dan uit op 476 V. onbelast


Ik heb hier dan weer toevallig een trafo voor me liggen van "PROVA" met een sec spanning van 370V bij 500ma ,.....maar deze kom ik dan heel zelden tegen

Barend
20 april 2013, 12:27
Bedankt voor jullie reacties.
Ik had al 47uf 450V liggen maar bestel nu 80uF 500V.
Elco's boveen de 450V zijn niet gemakkelijk te vinden.
Zal ik de diodes vervangen of kan daar niet veel mis mee gaan?

nico verduin
20 april 2013, 12:48
Bedankt voor jullie reacties.
Ik had al 47uf 450V liggen maar bestel nu 80uF 500V.
Elco's boveen de 450V zijn niet gemakkelijk te vinden.
Zal ik de diodes vervangen of kan daar niet veel mis mee gaan?
F&T's zijn uitstekende elco's (zie: ask-jan-first.com) tot 550V.
Je moet alleen dingen vervangen als ze verlopen zijn of defect. Gewoon ff meten. Zijn ze goed, niets aan doen.
Let wel dat er enkele elco's aan de onderkant van die print zitten.

Chris Winsemius
25 april 2013, 23:39
standaard LC-upgrades om moderne buizen langer mee te laten gaan:
100 ohms screengridstoppers vervangen door 1k/5W maar die dan wel OP de buisvoeten monteren zoals bij Marshalls
biassplitters (470k) vervangen door 220k exemplaren
gridstoppers (1k5, 5k6, etc.) op pinnen 5 monteren (zoals bij 100 Watt Marshalls)

SUCCES!

Chris Winsemius
25 april 2013, 23:41
elko's verliezen helaas kracht na tig jaar
het liefst zou ik in 'n LC 600 Volt elko's gooien maar die worden helaas niet gemaakt
F&T levert gelukkig mooie schroef-elko's

Barend
27 april 2013, 11:43
Zonder oordoppen had ik het gisteravond niet gered tijdens mijn band repetitie. KOGELHARD :crazyhappy:
en dan heb ik hem nog niet voorbij standje 6 gezet. Goed geluid:)

- biasspiltters naar 220K
- screengridstoppers naar 1k 5W
- eerste T sectie vervangen voor 2 x 80uF 500V en onder het montageboard geplaatst.
- tweede T sectie vervangen voor 2 x 47uF 450V en onder het montageboard geplaatst.
- uitgangsbussen vervangen door geisoleerde en geaard bij de eerste T-sectie
- elco's in het power gedeelte vervangen.

Als je even niet speelt hoor je af en toe wat poppen. iemand een idee wat dat kan zijn?
En ik zoek nog een metalen London City Logo plaatje.

Bedankt allemaal voor de input. Ik kan weer vrolijk rocken:rockon:

nico verduin
27 april 2013, 12:12
Als je even niet speelt hoor je af en toe wat poppen. iemand een idee wat dat kan zijn?

Kan van alles zijn:
- ergens nog een slechte soldering
- weerstand
- buis
- elco die nog aan het inwerken is (healing effect)

Barend
7 mei 2013, 21:20
Oke, nog een tijdje mee gespeeld maar nog niet tevreden.
Het geluid wanneer ik stop met spelen is te beschrijven als een hevige wind die komt opzetten en vervolgens een dof popje geeft.
Vervolgens is de amp dan weer een tijd stil.
hmm.:???:

cluseau
7 mei 2013, 22:31
Oke, nog een tijdje mee gespeeld maar nog niet tevreden.
Het geluid wanneer ik stop met spelen is te beschrijven als een hevige wind die komt opzetten en vervolgens een dof popje geeft.
Vervolgens is de amp dan weer een tijd stil.
hmm.:???:

Instabiel......

Zou een elko kunnen zijn maar er zijn uiteraard legio andere mogelijkheden.

7ender
8 mei 2013, 01:09
onweer-geluiden worden meestal veroorzaakt door een slecht anode-weerstandje aan 1 van de voorversterker-buizen .

Je kunt die 100K 1/2W weerstandjes gewoon op voorhand allemaal vervangen ( toch weinig moeite/kosten ) ,....of bijv met een spuitbusje "freezer" het vervelende weerstandje localiseren .

Forrest Provoost
16 mei 2013, 00:01
Mooi om te horen dat er nieuw leven in die bak is geblazen!
Nog veel plezier ermee!