PDA

View Full Version : Minder output G snaar



LRS
22 maart 2013, 10:07
Als ik mijn Taylor 210CE inplug, dan klinkt de G snaar versterkt minder luid dan de andere snaren. Het maakt geen verschil of ik er een omwonden of onomwonden snaar op leg. Met strummen merkje dat niet zo, maar bij soleren is het storend. Tip van mijn lokale gitaarboer was dat de plastic brugkam misschien niet 100% recht op het piezo element zou kunnen drukken. Ik heb em daarna heel voorzichtig over fijn schuurpapier gehaald, helaas zonder gewenst resultaat. Heeft iemand misschien een goede suggestie? Thanks!

Dootch
23 maart 2013, 10:11
Normaal zit in je gitaar de ES-T

Dit zeggen ze er over bij Taylor zelf:
Thursday, January 5, 2012
By: jonathan.forstot
When your guitar is plugged in, each string should be relatively the same volume. Expect a slight variance as you would hear when the guitar is played acoustically. If there seems to be a serious balance issue, test the guitar through multiple amps or systems. Some amps accentuate certain frequencies which can make a particular string seem louder or quieter than the others. If the problem persists, acoustic guitars and T5s will require service by the Taylor factory or other qualified repair professionals. Electric guitars have exposed pickups that are easily adjustable.

Here are a few things you can try at home.
•Expression System-equipped guitars: Make sure the strings are fresh and the recommended gauge.
•EST and ESN equipped guitars: These guitars use an under saddle piezo pickup. A precision fit is required between the saddle, pickup and bridge. An uneven fit means uneven pressure and uneven output. You can try to loosen all the strings and tighten or retune each string a few turns at a time, gradually putting even pressure on the pickup as you tune to pitch. Start with the middle (D an G) strings and work your way out. When changing strings remove and replace them one at a time. This will help hold the saddle in place, maintaining the string balance.

http://www.taylorguitars.com/blog/taylor-support/pickups-uneven-string-balance

Mogelijk is inderdaad ook je kambeentje niet goed vlak. Maar het kan ook het hout onder de piezo zijn dat niet 100 % vlak is, maar dat is veel moeilijker te vlakken.

Persoonlijk maak ik nooit wijzigingen aan een bestaand kambeentje, ik maak altijd een volledig nieuw kambeentje, dan heb je altijd iets om naar terug te keren als het geen goede aanpassing bleek.
En dan heb je meteen ook een echt benen kammetje i.p.v. d plastic kam die standaard op de 210CE zit (mijn zoon heeft die gitaar ook)
Bij piezo elementen worden de uithoekjes van de kam (laatste 2-3 mm) soms lichtjes omhoog gevijld. Ben niet zeker maar denk dat dat is om een betere verdeling van de druk op de andere snaren te krijgen. (maar of dit de reden is zou ik eens bevestigd willen door iemand anders). Het stond alleszins op de montage handleiding van mijn Schertler bluestick element, maar dat is geen piezo maar een condensator microfoon)