PDA

View Full Version : Geld op de bank... Of investeren in een mooie Les Paul...



groovieguitarguus
21 maart 2013, 22:22
Tja... of mijn geld rustig op de bank laten 'aanjongen'... of investeren in mooie gitaren en deze in onberispelijke staat bewaren...
Is dat laatste verstandig? Of mijzelf gek maken dat het wel 'slim' zou kunnen zijn???
Rente is Ruk...

Dribbel_
21 maart 2013, 22:23
Gitaar kopen en lekker helemaal kapot spelen en er plezier van hebben.

nickofzo
21 maart 2013, 22:40
Ja heel leuk en aardig een gitaar van veel waarde.. maar wie koopt zoiets als het zoveel waard is als je hem wilt verkopen?

Scarface
21 maart 2013, 23:01
Gewoon gitaren kopen. Als we naar de klote gaan zijn de banken ook naar de klote en ben jij je geld kwijt.En brandhout word dan in ene heel erg duur.... Dus?? Heb je twee keer plezier.

Gitaren kopen en hopen dat ze straks veel geld waard zijn,wie weet , maar ik geloof het niet. Of je moet iets heel speciaals kopen..maar daar betaal je nu ook veel geld voor.

Ik zou zeggen koop speel en geniet...worden ze meer geld waard is dat mooi meegenomen.

Groet,
Marco

Tupelo
21 maart 2013, 23:08
Rente weegt niet op tegen de inflatie.
Misschien dat het op papier meevalt, maar ik merk dat alles dat in de langloop bonus bij AH is geweest daarna 10% duurder is.

Ik zit een beetje met hetzelfde euvel en heb de verkeerde beslissing genomen (zie ander topic).
Ik heb wat meer uitgegeven voor een Epiphone Sheraton 1962 anniversary reissue.
Na de mankementen meegemaakt te hebben krijg ik nu een nieuw exemplaar -waarom ik blij ben.

Ding is dat ik het me had kunnen veroorloven eenmalig een goede mooie vintage ES-achtige te kopen, een 60 's of 70's Guild Starfire. Na veel geouwehoer over en weer met een maat/mede gitarist besloten de Sheraton te kopen.

Het is nu zoals het is en ik aanvaard het.
Maar iets in me zegt dat ik de hand niet op de knip had moeten houden.
Mijn spaargeld staat maar een beetje stom weg te rotten.

Ik wens je wijsheid en devotie.

soundbound
21 maart 2013, 23:13
Goede vraag Guus, bij mij speelt dat ook al een tijdje door mijn hoofd, met name omdat de belastingdienst ervan uit gaat dat je 4% rendement maakt en dus belasting heft die net zo hoog als de spaarrente is. Verdisconteerd met de inflatie wordt je geld dus ieder jaar minder waard. Maar of Les Pauls een waardevaste investering blijken te zijn, waag ik te betwijfelen. De vintage hype nu komt vooral voort uit de relatief geringe aantallen die nog voorhanden zijn, terwijl er nu veel les Pauls worden geproduceerd. Wellicht dat een paar custom shops het in zich hebben een verzamelaarsobject te worden (zoals de reissue Sandy). Het is wel veel leuker om zo een gitaar in huis te hebben dan het geld op de bank.....

frekie
21 maart 2013, 23:16
Puur als investering zou ik het niet doen. Het neemt veel plaats in in huis dus moeder de vrouw wordt er niet vrolijk van. En jij dus dan ook niet :seriousf:

Op dit moment ligt de markt op zijn kont zegt men maar de vraagprijzen voor de overbekende standaardmodellen verandert nauwelijks vind ik. Maar afdingen kan natuurlijk, wat zeg ik, dat moet :ok:

Je hebt altijd wel bepaalde hypes, een tijdje geleden Ibanez LP copietjes uit de 70s, nu bijvoorbeeld Epi Sheraton 90s Korea.

Gewoon iedere dag op Mp en de andere sites zitten, dan haal je de handelaartjes er zo uit. En dan heb je een idee van gangbare prijzen.

Als je gek bent van gitaren, je wil meer variatie in geluid en qua neck enzo, waarom niet. Buizenversterkers van de bekende grote merken houden hun waarde ook wel. Beschouw het als een hobby. Als je geluk hebt haal je er TZT je geld weer uit, als je pech hebt niet.

Hotpepper01
21 maart 2013, 23:22
Er was een poosje terug een tv programma op Duitsland waar het inderdaad ging om het investeren in andere zaken dan op banken. Oude auto's werden getoond, maar ook gitaren..vintage gitaren wel te verstaan. Dat schijnt nog een beetje te lonen. Maar principieel vind ik dat een gitaar gebouwd is om muziek mee te maken. Dat geld ook voor vintage gitaren...

peter_heijnen
21 maart 2013, 23:26
Gitaar met gouden hardware/inlays.

nickofzo
21 maart 2013, 23:51
koop een leuke gitaar en een paar goudstaven of paladium ofzo.

Triggy
22 maart 2013, 00:28
Koop een 58er of 59er Gretsch 6120 in originele staat. Dat lukt je tussen de 8K en 10K
Ik denk dat die over 25 jaar (dan zijn ze dus meer dan 75 jaar oud) minstens het dubbele waard zijn.
Als de inflatie over 25 jaar meer dan 100% is heb je er niets aan verdiend.....
Daarentegen heb je wel 25 jaar van zo'n instrument mogen genieten....

mesaman
22 maart 2013, 00:39
25 jaar? poepoe! denk je niet dat je dan al eens een naar bericht van de docter hebt gehad? had jij dan maar...........in plaats van.......
Oftewel dromen om te dromen, of dromen om ze waar te maken?tijd en plezier zijn het belangrijkste, het glipt als droog zand in je handen in een storm van je vandaan.

samenvatting, kopen&speule!

Scarface
22 maart 2013, 00:50
Of te wel droom je of wordt je gedroomd?...spele kreng,dat de vonken er van af vliegen...

Heb jij goed onder woorden gebracht "mesaman"!!

Beleggen doe je in aandelen, niet in gitaren....

Groet,
Marco

Bijl
22 maart 2013, 01:33
Als je geld wil investeren dan kan je dat beter niet in een gitaar steken. De aandelenkoersen staan nu ook nog redelijk laag, het is uitverkoop op de AEX. Nu kopen, over een jaar of drie alles verpatsen en dan nog eens gaan kijken voor een Les Paul zou ik zeggen.

Midwolda
22 maart 2013, 06:52
Geld over hebben is pas leuk als je er iets mee doet, niet als je het in een koffer op zolder laat liggen. Nieuwe douche of keuken, kunststof kozijnen met dubbel glas, zonnepanelen, tuin, allemaal woongenot, allemaal goed. Of hypotheek aflossen, veel mensen (vooral bankiers) hebben daar een prettig gevoel bij. (Ik zeg laat die schuld maar staan, dat inflateert straks vanzelf wel weg...)
Een vintage gitaar kopen en denken dat je er een beter rendement op gaat halen dan spaargeld... vergeet het maar. Vintage gear kopen, lekker spelen, en later (desnoods voor iets minder) verkopen: prima. Dat zie ik niet als belegging voor rendement, of als verzekering tegen inflatie, dat zie ik als luxe die ik me kan veroorloven en waar ik nu van kan genieten. Het feit dat de Champ die ik vijf jaar geleden kocht voor 325 nu op MP staat voor 600 is grappig, maar niet nuttig. Als ik 'm verkoop heb ik weer hetzelfde probleem maar niet meer het plezier.
Voor duurdere zaken gaat dat verhaal ook niet op: wat vijf jaar geleden 3250 kostte, doet nu echt geen 6000.
Als verzekering tegen de collapse van het monetaire systeem, met name de euro (in mijn ogen onvermijdelijk dus een heel normaal gespreksonderwerp) heb je aan vintage gitaarspul ook niet zoveel. Fantaseer maar eens hoe het er uit zou zien na die collapse, en wat jij dan graag zou willen hebben. Dan heb je meer aan (alweer) zonnepanelen, een generator, een houtkachel, wateropvang en -zuivering, warme kleding, een voedselvoorraad, goud en zilver. Een '62 Strat ruilen tegen een jerrycan diesel is toch lastiger.
Of zet het geld op een rekening in Azië, dan kun je altijd nog daarheen verhuizen. ;)

Kim Wilson
22 maart 2013, 08:49
Als je op korte termijn (zeg 10 jaar) een beetje geld wil verdienen, moet je nu een Volkswagen Transporter T3 kopen waar nog wat werk aan zit, en die over 10 jaar helemaal netjes opgeknapt weer te koop zetten. Met gitaren zie ik dat nog niet gebeuren.

speedmusic
22 maart 2013, 09:30
tsja, wat is wijsheid.

+1 voor de adviezen van Midwolda, op het punt van een eventuele hypotheek wil ik een kanttekening plaatsen:
Als je een hypotheek hebt die voor een deel niet aftrekbaar is zou je dat kunnen aflossen, dat bespaart je afhankelijk van je hypothecaire rente ±5% per jaar.

" De collapse zie ik trouwens ook niet zo voor me. Dat er wat gaat gebeuren staat voor mij ook vast we hebben hier te veel zekerheden/rechten opgebouwd die betaald worden door een steeds kleinere groep werkende, hierdoor is arbeid te duur geworden daarnaast is er een Nederlander gecreëerd die denkt dat de overheid voor ze moet zorgen. Volledig betaalde hoortoestellen voor iedereen, onbeperkt fysio voor iedere gepensioneerde, iedereen een NIEUWE rollator volledig betaald, de 65plus pas voor iedereen enz.. enz.. Wat mij steekt is dat men het ziet als recht, het lijken wel peuters "mijn, mijn, mijn" niet eens afvragen of ze het echt wel nodig hebben maar gewoon het incasseren van "rechten" . oooops ik laat mij afleiden terug on topic...

* Bank, tja gezien de rentestand en inflatie inderdaad een no go

* Gitaar, niet investeren in nieuw zou ik zeggen, maar nu de markt slecht is zou je, afhankelijk van je marktkennis en inkoop-vaardheid, best een leuke tweedehands kunnen kopen. Je hebt er gelijk plezier van en als over een jaar of wat als de markt aantrekt verkoop je hem weer. Risico van beschadiging zit er natuurlijk wel in maar bij een tweedehands maakt dat niet al te veel uit. Zoals Midwolda aangeeft zal alles duurder zijn en je moet dan niets willen terug kopen, misschien wil niet eens meer verkopen. Niet bepaald een investering maar wel een leuke optie als je een paar spaarcenten leuk wil besteden

* Tip van Kim Wilson is de leukste (ben dan ook een VAG fan), echter als iemand zonder kennis van zaken een T3 koopt en deze het werk laat doen, ben je alsnog duur uit. Of zoals in mijn geval, sleutelen is niet bepaald mijn grootste hobby en heb daarom de tip van mijn vader (oldtimer liefhebber/verzamelaar) opgevolgd "jongen koop of een goed opgeknapte oldtimer incl restauratie-verslag/rapport of een harde uit een goed land. Dit bespaart je meer geld dan zelf opknappen" mijn vader heeft natuurlijk weet van het feit dat ik niet bepaald handig ben ;-) en dus heb ik al een flink aantal jaren een prachtig Bug uit Californië in de garage staan.

*aandelen/opties enz.. kan interessant zijn maar hier heb je een aardig budget voor nodig

Napoje
22 maart 2013, 10:32
Koop iets wat nu relatief goedkoop is en later duurder kan worden. Met nieuwe gibsons uit 2013 zie ik dat niet zo snel gebeuren, die zijn al erg aan de prijs. Het kan wel gebeuren dat dingen die nu behoorlijk goed en niet te duur zijn zoals schecters, PRS SE's, agiles en noem maar op later hoog gewaardeerd gaan worden zoals nu japanse modellen van matsumoko. En geen nieuwe pick-ups erin gaan steken of de hardware aanpassen natuurlijk.

kapepper
22 maart 2013, 11:07
hangt af van hoeveel

Als je 10k wilt investeren, dan zou ik dat niet doen in een gitaar. Dan is het risico groot. Zoals altijd, niet al je eieren in 1 korf

Hoe goede aan gitaren en als je een beetje rondshopt, is dat je zo moet kopen dat je er niets op verliest, en dat kan...

Ik kan me inbeelden als je een koopje kan doen voor een 100% originele vintage fender stat of tele (Seventies), of jaguar S(sixties) en je kan hem echt scherp kopen, dan heb wss in 5 jaar meer in je handen dan als je dat bedrag op de bank had laten staan...

en je hebt er een hoop meer plezier aan... maatr opnieuw, ik ben aan het speken over spul tss de 1500-2500 euro :)

Rooker
22 maart 2013, 11:42
Koop een mooie Fender Customshop en een Mooi horloge! Bijde uiteraard gelijk in gebruik nemen. Rente zul je weinig krijgen, maarja misschien stijgt de waarde wel. Het houd mits nette omgang toch altijd een bepaalde waarde. Dat moet je van geld op de bank altijd maar afwachten. Vraag maar aan de Cyprioten..

Duhsjaak
22 maart 2013, 13:37
Hi GroovyGitaarGuuus
Op een 'sound' post heb je ook al eens een zeer andere reactie gehad dan je verwachtte.
Bereid je nu ook maar voor op een cultuur shock. Want afwijkend kijken naar dingen is leuk. Als kind stond je niet voor niks regelmatig op je kop. Zag de hele wereld er anders uit.

Met het meeste van wat hier staat aan postst, ben ik het helemaal eens. Een Gitaar (hoofdletter niet per ongeluk) koop je om op te spelen. Of dat een gitaar moet zijn van een prijs (hoeveelheid geld) waarmee je überhaupt aan beleggen gaat denken?

Ik speel nog altijd met veel plezier op rammelgitaartjes. Da's een keus.

Mijn rente is 2.0%, B.V. NL belast mij voor 1,2%. Resteert voor mij 0,8%. Het kostte mij moeite om niet helemaal in de lach te schieten.

In plaats daarvan heb ik voor pakweg € 3.350,00 opdracht gegeven het dak van mijn stadsvilla (7 onder 1 kap) vol te leggen met zonnepanelen. Bespaart à 0,23 per KWu ongeveer € 375,00 per jaar. Daarbij moet nog worden opgeteld 21% BTW en een bizar bedrag aan transportkosten, die ook aan het verbruik zijn gekoppeld.

Rendement 12 tot 13% en het maakt je minder afhankelijk van de energiemaffia. Op dit moment zitten weer veel Ierse gezinnen zonder stroom. Met paneeltjes ben je minder afhankelijk van macht of onmacht van gasten die vooral hun eigen bonus voor ogen hebben. En jouw energie op de 2e plaats zetten.

Valt de stroom uit? Kun jij, als enige in de hele buurt, gewoon doorspelen op de prachtgitaar die je nu hebt.
Is dat een voorstel of wat?

Ga je verhuizen? Neem je ze toch gewoon mee? Die panelen?
Tot zover mijn zeer afwijkende visie.

muffstuff
22 maart 2013, 14:02
Dat laatste is idd wel een goed punt. bij stroomuitval toch door kunnen spelen.

Geld beleggen, ach ja, ooit sprak een wijs man tegen de beste voetballer van zijn tijd. Weet je wat jij moet doen, je geld beleggen in iberische varkens, man je wordt stinkend rijk. Moest die arme vent aan het einde van zijn carriere toch nog twee jaartjes in de usa voetballen omdat zijn belegging geen stuiver waard bleek te zijn. Maar ja, elk nadeel hep ze voordeel he.

Koop dit, koop zus, een fikkie in de tent je gekochte waar is foetsie, of keert de verzekering emotionele waarde uit? Wellicht dat alleen oude lullen die gibsons waarderen waar jij straks over 30 jaar met een gibson zit die niemand wilt, want ja dat is zon oude lullen gitaar. Weet jij veel, misschien zijn straks oigun of guttlin etc gitaren wel de shit en kan je beter daar in investeren. Ik ben van de patat-generatie(1982) dus zeg, leef en geniet nu. Later is een nieuw avontuur.

heavy-metal-thunder
22 maart 2013, 14:09
bestaan er eigenlijk al gitaarversterkers op zonnepanelen?

muffstuff
22 maart 2013, 14:13
bestaan er eigenlijk al gitaarversterkers op zonnepanelen?
Ideaal voor in het park :) Maar is de consumptie van een versterker niet hoger dan een draagbaar paneeltje kan leveren? Op zich wel een tof idee. Zie mezelf al zien zitten in westerpark, mooie manier om wat mensen weg te jagen in een omtrek van 100 meter haha.

edit: bestaat dus al

http://www.youtube.com/watch?v=_Uc6AkSpH0c

groovieguitarguus
22 maart 2013, 22:40
Wat een gedachtenkronkel al niet teweeg kan brengen...

Ik heb een mooie collectie gitaren... Allemaal worden ze bespeeld... Mijn Gibby wat minder, omdat die erg fraai is...
Qua 'investering' zat ik te denken aan een Collectors Choice van Gibson... of een fraaie R9...

Ik zou zeker niet in een Busje of semi klassieker investeren... Stalling, verzekering, APK... en over een paar jaar gewoon wegenbelasting dokken...
Zonnepanelen zou echt uit een andere 'pot' moeten... Is wel een overweging, maar zou uit de 'spaarpot van het gezin moeten' waar dit uit zou moeten is meer mijn 'eigen pot'...
Tja... maar moest er wel aan denken door o.a. de Bankrun in Cyprus...
Goudstaafje ook leuk... Ik overweeg verder... terwijl ik geniet van de toffe gitaren die ik al heb...

speedmusic
22 maart 2013, 22:48
http://www.youtube.com/watch?v=_Uc6AkSpH0c

Potverdikkie dat zijn bijna alle tips die tot op heden zijn gegeven in 1 keer.

Volkswagen busje van Kim Wilson, check
2de hands gitaar, check
Investeren in comfort/energiezuinig leven, check

Eko
23 maart 2013, 10:29
IN NL zijn de banktegoeden tot 100.000 gegarandeerd dus , misschien niet renderend maar wel altijd bereikbaar.
Een instrument kopen heeft alleen zin als je hem jarenlang ongebruikt laat en je geld absoluut niet nodig hebt. Op het moment dat je geld nodig hebt moet je een koper zien te vinden die de hoofdprijs ook echt wil betalen. Dat geduld moet je dan wel kunnen opbrengen.
Vergeet alle Factory special runs, Customshop en andere duurdere gitaren. Koop instrumenten die volledig origineel zijn en dus weinig voor handen. Kan heel goed zijn dat eerste series Line 6 materiaal over 20 jaar 10 x de aanschaf van nu opbrengt. Is iets waar veel mensen niet op willen spelen, maar dat is echt iets anders dan verzamelen. Dat laatste vergeten een hele boel mensen. ( gelukkig.....).

RS-Rik
23 maart 2013, 10:37
Zeldzame metalen zijn een betere investering! Niobium, Tantalum, Goud...

@ DUHSJAAK:

Hoe rendabel zijn die zonnecellen? Stel je hebt 10m2, hoeveel stroom levert dat op? En heb je een soort opslagmedium of werkt het alleen als de zon schijnt? En hoeveel minder wordt het het bewolkt is?


Volgens mij kun je het beste een Darrieus windturbine in je achtertuin pleuren. 1m radius en 2 m hoogte mag je legaal neerzetten.

Midwolda
23 maart 2013, 10:56
IN NL zijn de banktegoeden tot 100.000 gegarandeerd dus , misschien niet renderend maar wel altijd bereikbaar.
...

Het nieuws niet gevolgd de laatste weken? Via Cyprus is het Deposito Garantie Stelsel (DGS) de facto EU-breed afgeschaft. En die bereikbaarheid... de banken zijn daar al ruim een week dicht, ook elektronisch.
In Nederland zijn ook zaken als contant geld in huis, of edelmetalen, onderworpen aan de Noodwet Financiëel Verkeer van 25 mei 1978 (http://wetten.overheid.nl/BWBR0003173/geldigheidsdatum_29-08-2012). In het kort: de staat kan alles op ieder moment opeisen.
Ik begrijp de wens om eigen geld om te zetten in iets tastbaars dus goed. Een gitaar, daar heeft de roverheid niet zo veel aan, die gaan dat echt niet op eBay zetten of zo. Maar w.t.s.h.t.f. heb je zelf ook niet zoveel aan een gitaar. Dan zijn duurzame goederen en voorraden nuttiger.

grayfink
23 maart 2013, 12:12
Kortom, gewoon dat ding kopen. Of je koopt er één met wat butsen en krassen, nog steeds geen goede investering maar ook geen of nauwelijks afschrijving. In plaats van rente heb je lol van je geld.

frekie
23 maart 2013, 12:24
Qua spaargeld dan nog even dit. Als je oud en gebrekkig wordt en je moet in een verzorgingstehuis dan moet je je spaargeld snel opeten. Hetzelfde verhaal als je in de bijstand belandt.

bat
23 maart 2013, 15:04
Het nieuws niet gevolgd de laatste weken? Via Cyprus is het Deposito Garantie Stelsel (DGS) de facto EU-breed afgeschaft. En die bereikbaarheid... de banken zijn daar al ruim een week dicht, ook elektronisch.
In Nederland zijn ook zaken als contant geld in huis, of edelmetalen, onderworpen aan de Noodwet Financiëel Verkeer van 25 mei 1978 (http://wetten.overheid.nl/BWBR0003173/geldigheidsdatum_29-08-2012). In het kort: de staat kan alles op ieder moment opeisen.
Mee eens, maar er is wel een verschil tussen Nederland en Cyprus. Als je niet al een maanje of twee geleden je tegoeden daar hebt weggehaald, heb je je ogen gewoon vol met stront zitten. De garantie van de overheid dat je bij je geld kunt en het tot een bepaald maximum gegarandeerd is, is net zo hard als de mate waarin die overheid in staat mag worden geacht zich daaraan te houden. Bij Cyprus was al enige tijd duidelijk dat het niet zo best ging en dat de overheid daar aanzienlijk meer moeite zou hebben om de gegeven garanties waar te maken dan onze Overheid. Laat niet onverlet dat ook onze overheid ineens en vrij snel in een soortgelijke omstandigheid zou kunnen komen te verkeren. Maar als dat je gedachtengang is, moet je sowieso geen geld meer op de bank zetten.

Als ons land in een dergelijke omstandigheid zou komen te verkeren heb je overigens helemaal niks aan wat dan ook wat "waardevol" zou kunnen zijn. Er is dan niemand meer die het kan betalen.

YannickH
23 maart 2013, 15:53
kun je niet beter in iets investeren dat echt iets opbrengt ipv. in een gitaar...

Eko
23 maart 2013, 16:09
FF DNB gecheckt,maar het depositogarantiestelsel staat in NL gewoon nog steeds overeind. Daar staat ook in dat het alleen geld voor de in NL gevestigde en geaccooordeerde banken. Ieder lid inde EU is alleen vrij om met de 100.000 pm te gaan naar eigen goeddunken. Het wordt , voor zover ik begrepen heb , ook gegarandeerd door de banken in het land zelf.

Dat gezegd hebbende ,beleg in instrumenten als je het geld kunt missen. Ook ik heb geld in een instrument zitten. Deze wordt als oudedag reserve gebruikt, maar niet in plaats van. Ondertussen speel ik er nog wel op. Dat is een beetje het rentegevoel wat ik er bij heb.

mesaman
24 maart 2013, 09:12
heb jij niet die gave oude gitaar, wil niemand dat ding meer over 25 jaar. Zelf gezien met auto's en brommers. De markt veranderd en de kopers veranderen en de waarde daalt sneller dan je je kan voorstellen. De emoties die een bepaalde generatie bij iets hebben is bij de volgende generatie totaal anders.
Ik geef geen cent meer voor een 1963 strat dan eentje uit 2003, wat maakt mij dat uit wanneer die gemaakt is?

vulvasonic
24 maart 2013, 10:07
Ik zie dat bij accordeons. Ik heb er eentje die 10 jaar geleden nog €5000,- moest kosten op de tweedehands markt. Nu mag ik blij zijn als iemand er nog €1000,- voor geeft.
Met gitaren zal het zo'n vaart niet lopen, naar toch..... 30 tot 16/17 jaar geleden ging het hard met enkele types vintage gitaren. De waarde ervan verdubbelde in 10-15 jaar tijd. Leuk als je er destijds 40 van kon inslaan. De laatste jaren stagneert het een beetje. Logisch ook, want behoudens een zeer select clupje mensen is er niemand die €25.000,- voor een gitaar kan neerleggen.

Midwolda
24 maart 2013, 10:12
Dan kun je er nu beter tien van 2.500,- inslaan. :D

Martin_
24 maart 2013, 11:54
FF DNB gecheckt,maar het depositogarantiestelsel staat in NL gewoon nog steeds overeind. Daar staat ook in dat het alleen geld voor de in NL gevestigde en geaccooordeerde banken. Ieder lid inde EU is alleen vrij om met de 100.000 pm te gaan naar eigen goeddunken. Het wordt , voor zover ik begrepen heb , ook gegarandeerd door de banken in het land zelf.


Dezelfde site die toen vermeldde dat Icesave volkomen legaal in Nederland geld op mocht halen?
Het depositogarantiestelsel staat in NL helemaal niet overeind. SNS mocht niet failliet gaan omdat de resterende banken dat niet gingen trekken. Gisteravond gingen ze bij het programma "kassa" even vertellen waar je meer rente kon trekken dan bij de grote drie.
"Ja, ga gerust naar die chinese bank, alleen als er een probleempje is, moet een mailtje sturen naar Luxemburg in plaats van Amsterdam. Die staan daar garant voor". Welterusten.

bat
24 maart 2013, 12:13
Oftewel: het staat nog wel overeind, maar is net zo betrouwbaar als het land waar de betreffende bank gevestigd was.

Dutch66
24 maart 2013, 12:54
Jeetje ik schrik een beetje van hoe negatief we allemaal zijn over onze eigen toekomst, en ook de schuld van de huidige economische situatie met name bij andere (landen) zoeken. Er is geen herstel mogelijk zonder het vertrouwen van consumenten, m.a.w. iedere vorm van sparen is eigenlijk funest voor een wankelijke economie. Het spel wat we de "EURO" noemen is/was denk ik de beste optie voor de langere termijn. Wel is het zo dat we nu de prijs betalen voor het feit dat we ons niet hielden aan onze eigen spelregels, en vanuit een soort idealistisch gevoel en overschatting van onze eigen draagkracht, ook spelers toelieten die simpelweg economisch te zwak waren. Ik denk echt dat de economie zichzelf uiteindelijk weer reguleerd maar dat dit zeker nog wel een jaar of 10 kan duren.

En iets meer on topic denk ik dat met name MIJ van voor '80 geen foute investering zal blijken, en inderdaad niet pimpen, geheel origineel laten. Ik zie regelmatig planken van tussen 150 - 300 EUR. voorbij komen die (naar mijn mening) alleen maar meer waard zullen worden. En "ouwelullen" modellen ken ik niet, of je bedoeld de Strat, de Tele en de LP ;)

Rooker
24 maart 2013, 13:36
Ik zou investeren (als je dat al in een gitaar doet) in een merk wat juist nog niet booming is. Dat is namelijk het geval met oude Fenders. De gitaren die nu voor 10.000+ verkocht worden stammen uit de tijd dat men nog niet wist dat het een cult merk zou worden. Dat is volgens mij namelijk het bijzondere aan die oud collectors. Wanneer je nu een Fender customshop koopt betaal je die cult status al in de winkel. Ik denk niet dat daar nog veel op gaat komen. Koop iets kwalitatief goeds van een sterk merk en hoop dat dat ook die cultstatus krijgt.

Wat betreft de Euro. Ik ben ook heel negatief. Ik geloof niet in het delen een munt met landen met een pedofiele Holleder als Precident en landen waar de hele bevolking 's middags een uur of 5 slaapt.

Het is net alsof we gaan wonen in een appartementencomplex met een verrotte VVE. We hebben er gezond een hoop geld aan uitgegeven en nu blijkt dat we failliet zijn. Hadden we maar een goede en eerlijke makelaar!

frekie
24 maart 2013, 14:14
Ik erger me weer wild aan het opgestoken normen-en-waarden vingertje richting Cyprus.

1. Wat is het BNP van NL? En wat is het totale balanstotaal vd NL financiele sector? Verhouding?

2. Wat is de grootste brievenbus ter wereld? De A'damse Zuidas. Goede tweede: de A'damse grachtengordel. Dankzij NL hoeven USA multinationals als Starbucks, Google, Facebook geen dollarcent belasting te betalen.

Joppnl
24 maart 2013, 15:52
deposito garantiestelsel geldt ook nog een PER REKENING.....

nou weet ik niet hoe het met jullie zit maar ...met 5 rekeningen à 100.000 gegarandeerd kom ik wel een eindje weg hoor :-)

(zelfs in ouderwetse lires kom ik er nog niet maar goed, wellicht zitten jullie ruimer, hebben jullie betere gigs dan ik, dan is t een hele geruststelling :-) )

Doe dr je voordeel mee.

En hoe investeringen uitpakken: Een GROOT filosoof heeft gezegd...voorspellen is moeilijk, vooral dat wat de toekomst betreft.....

Beste investering = LOL. Afgelopen week ook een gitaar gekocht....klinkt als een klok, had ik veel eerder moeten doen en veel leuker dan welke €€ op de bank dan ook!