PDA

View Full Version : actie?



bobo
22 juni 2003, 23:05
heykes aan iedereen hier
heb een vraagje; ik heb mijn actie een beetje verhoogd omdat mijn snaren soms tegen mijn fretboard kletterden maar nu is ze bijna onspeelbaar geworden :cry: , is hier iets aan te doen of zal het kiezen zijn tussen slechte klank of onspeelbaarheid?
:???:
greetz

Clunk
22 juni 2003, 23:19
onspeelbaar?
zet em dan laag... hmmz, of komt het door techniek dat ze ratelen?
ik heb em zelf ook op de ratel, ik vind het mooi :)
hoog is nix voor mij :P

bobo
22 juni 2003, 23:24
zullen we dat weer eens doen, uiteindelijk heb je gelijk, dan beter toch maar de beste klank die je kunt uit speelbaarheid halen dan goed klank hebben maar hem der niet uit krijgen
merci voor de reactie

frenske
23 juni 2003, 09:20
Tenzij je de actie akelig laag heb staan, ben ik toch bang dat het aan de techniek ligt of je hebt gewoon slappe snaren.

telecastermaster
23 juni 2003, 09:37
Of je moet misschien de trust rod (trekstang) afstellen, zodat de hals een beetje meer 'doorbuigt'.
Moretel heeft een paar goeie artikelen op zijn website staan over het afstellen van de hals.

Rhinus
23 juni 2003, 12:05
Ja, ik wil mijn snaren (ook?) wat lager zetten. Wat is de normale lage afstand? Hoe doe ik dat? En verkloot ik als leek dan mijn bass niet?

basswasp
23 juni 2003, 12:14
Aangenomen dat je je halspen goed hebt staan, kan je alleen nog de brugzadeltjes hoger of lager zetten. Hoe dit werkt, is bij vele modellen bruggen weer anders, maar zo moeilijk is het niet. Je kunt je bas niet 'verkloten' door deze zadeltjes hoger of lager te zetten.

Zelf heb ik de actie zo laag mogelijk staan door elk brugzadeltje zo af te stellen dat de bijbehorende snaar nét niet ratelt. Daarbij gebruik ik snaren met een hoge trekkracht (d'Addario's). Dit speelt voor mij het makkelijkst.

Clunk
23 juni 2003, 12:15
hmmz, weet ik niet egt, maar die van mij staat poeplaag... enneh, heb er geen problemen ofzo mee, dus ik vind het wel mooi :) ghehe

bass42
23 juni 2003, 12:58
Mijn snaren staan ook wel iets lager . Maar om echt power te krijgen in je linkerhand, zou ik ze niet te laag zetten. Ik speel zelf een Fender 5sting USA en daar werk je je ook kapot op. Met als resultaat dat je snel en sterk word in je linkerhand. Als ik nu een Ibanez 4 string bas bespeel heb ik alles onder controle en een ongelofelijke snelheid.

Clunk
23 juni 2003, 17:52
dat klopt :) ibanez speelt heel licht..

moet je anders ook oefenen op tappen :) *ook linkerhand*
dan heb je dat nadeeltje ook snel weggewerkt :)

die 5 snarige fenders zijn eig wel ontiegelijk breed :S...
naja, call me a wuss, maar ik heb liever een 5 snarig ibanezje :P hihi

maar bij mijn bas staan idd ook alle zadeltjes apart afgesteld..(bij welke bas niet)
ben van de week nog aan het prutsen geweest, nieuwe set snaren erop, ik vind nieuwe snaren maar kut klinken, maar ok... L:PL

Rhinus
23 juni 2003, 20:43
Aangenomen dat je je halspen goed hebt staan, kan je alleen nog de brugzadeltjes hoger of lager zetten.

?

Clunk
23 juni 2003, 22:15
Aangenomen dat je je halspen goed hebt staan, kan je alleen nog de brugzadeltjes hoger of lager zetten.

?

?

bassopotmus
24 juni 2003, 10:20
typisch he, ik wil wel afstellen, maar ik ben zo bang dat ik me bas verneuk.

LAAT HET DAN DOEN??

Wil je het toch zelf doen en erachter komen dat het pooop eenvoudig is? kijk ff bij de FAQ, daar heb ik een link geplaatst.

basswasp
24 juni 2003, 10:58
Aangenomen dat je je halspen goed hebt staan, kan je alleen nog de brugzadeltjes hoger of lager zetten.

?

?
De halspen is die metalen staaf in de hals van je bas. Hiermee kun je de hals boller of holler maken. De hals moet in het ideale geval heel iets hol staan. Wanneer de hals zo staat, kan je alleen nog bij de brug de snaren gaan verstellen. Hiervoor zit er waarschijnlijk voor elke snaar een zadeltje waar de snaar overheen gaat. Dit zadeltje kan je waarschijnlijk verstellen in hoogte.

Zo al beter?

bobo
24 juni 2003, 18:25
ja bedankt voor de tips jongens, heb hem een pak lager gezet en speel nu beetje rustiger in plaats dan echt te trekken. soepel en snel dat dat gaat, nuja ik ben ook geen geweldige bassist hoor, ben eigenlijk voornamelijk gitarist maar ach ja, in men groepje speel ik toch bas en toch goed genoeg om er iets uit te krijgen. we spelen trouwens de 12de juli een optreden in zandvliet op de bosmoss summer jam (er zijn al 1700 tickets in vvk gekocht, en dit is nog maar ons tweede optreden ... slik...)

Venomer
25 juni 2003, 13:22
Aangenomen dat je je halspen goed hebt staan, kan je alleen nog de brugzadeltjes hoger of lager zetten.

Je kunt ook nog de hoek tussen de body en de hals instellen, door een wig tussen de hals en de body te plaatsen. Dit is meestal niet nodig, maar kan in extreme gevallen een oplossing bieden.