PDA

View Full Version : Goedkope zangmicrofoon, welke opties?



Jorikm
21 maart 2013, 20:58
Hallo,

Een goede vriendin van mij kan erg goed zingen maar neemt tot nu toe alles op met haar telefoon of laptop microfoon. Erg zonde want dat doet haar zangkwaliteit echt ten onder..
Ik heb haar wel eens gevraagd waarom ze geen echte microfoon koopt maar ze heeft belangrijkere dingen waar haar geld aan opraakt.

Nu wil ik haar een zangmicrofoon cadeau doen zodat ze haar zang 'fatsoenlijk' kan opnemen op de laptop alleen heb ik van dit soort dingen totaal geen kaas gegeten. Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen een dynamische of een condensator microfoon?

En de reden waarom ik dit topic eigenlijk ben gestart: Zouden jullie je ervaringen wat betreft verschillende microfoons kunnen delen zodat ik daar mijn keuze op kan baseren?

De bedoeling is dat ze via een simpele manier (bijvoorbeeld door audacity te downloaden en daar mee op te nemen) haar zang kan vastleggen op MP3 formaat zodat ze er mee kan doen en laten wat ze wil.

Ik heb zelf al wat research gedaan en ben tot de volgende modellen gekomen:

-Behringer XM8500
-The T.Bone MB88U Dual (In de beschrijving bij Thomann staat dat deze erg geschikt is voor op te nemen zonder drivers en dergelijke te hoeven installeren?)
-Superlux MSKA Singer pack (Inclusief standaard dus opzich wel gunstig, hoeft ze die er niet los bij te kopen)

Zelf gaat mijn voorkeur eigenlijk uit naar de Superlux MSKA singer pack aangezien deze een standaard meegeleverd heeft. Hebben jullie ervaringen met een van deze microfoons of gewoon algemene tips of opmerkingen dan hoor ik die graag! Ook voor alternatieven sta ik helemaal open. Budget ligt rond de 35 euro, goedkoper mag altijd duurder liever niet!

(Edit: Misschien ook wel goed om te weten, ik mag wel aannemen dat iedere van deze genoemde microfoons betere opnamekwaliteit heeft dan een laptop of mobiel-microfoon?!)

Jorik.

peter_heijnen
21 maart 2013, 23:25
http://www.bax-shop.nl/dynamische-microfoon/samson-q6cl-dynamische-live-microfoon-met-aan/uit-knop/product-details.html

http://www.bax-shop.nl/microfoon/signaal-kabels/bekijk-alle-producten.html?orderby=price&DescOrderBy=&prijsklasse=&limit=30&limit2=30

Ja, en dan heb je als je de mic fatsoenlijk wilt aansluiten ook nog een interface nodig. Wil je dat omzeilen is een usb mic wellicht een idee. Gaat dan wel boven de 35 euro, maar ik denk zelf dat dat wel de moeite is:

http://www.bax-shop.nl/usb-microfoon/samson-q1usb-dynamische-usb-microfoon/product-details.html

paulusdeBKB
22 maart 2013, 13:24
Geen microfoon-tip maar een levens-tip:
Koop die microfoon voor jezelf en laat haar af en toe bij jou komen inzingen. Dan bestaat de kans tenminste dat één van jullie plezier heeft van die microfoon. Want als ze zelf de noodzaak van een fatsoenlijke microfoon niet inziet, zal ze jouw cadeau nooit waarderen op de manier die je hoopt/verwacht.

Ik heb wel eens een piano aan iemand gegeven die altijd riep dat ze de piano uit haar kindertijd zo miste. Verspilde moeite -ze raakt het ding nauwelijks aan.