PDA

View Full Version : Telecaster Bigsby



Scarface
21 maart 2013, 19:19
Ik heb even zitten twijfelen,maar ik wil toch mijn Tele veelzijdiger maken,like my Strat..;)

Dus heb ik besloten om op mijn Fender Telecaster 62 ri custom achteraf een originele U.S.A Bigsby te laten zetten.Dit zal gebeuren door een professioneel luthier.

Maar....zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben? Zijn er dingen waar je extra op moet letten?
Uiteraard kan mijn luthier mijn vragen beantwoorden,maar ik stel persoonlijke meningen van collega gitaristen zeer op prijs.

Groet,
Marco

Mr.Fingers
21 maart 2013, 19:22
- hals shimmen is nodig (de jazzmaster/mustangbrug bij de B5-kit is hoger dan de standaard telebrug)
- zoals met iedere bigsby: moet PERFECT in het midden staan van de hartlijn, en PERFECT haaks erop
- brug intoneren is hels, de schroefjes zijn net niet vlot bereikbaar met een schroevendraaier.
- klank gaat wezenlijk veranderen. Iets minder twang, meer midrange, en iets minder sustain
- het gaat behoorlijk doorwegen, het is en blijft een hele blok aluminium


(heb ervaring met telecasters met de B5 set en de B16 set)

The_Edge_Gibson_Explorer
21 maart 2013, 19:33
Je kunt ook kiezen voor een vibromate voor de Tele. Zo hoef je geen gaten te maken in je body, volgens mij hoef je dan ook niet je hals te shimmen en als het niets is kun je het gemakkelijk eraf halen zonder dat je gaten overhoud in je body. Neem maar eens een op deze site http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=vibramate-b5-tev-kit-chrome&action=article&group_id=10000053&aid=3721&lang=NL Ik hoop dat je er iets met deze info kan.

Scarface
21 maart 2013, 19:38
- hals shimmen is nodig (de jazzmaster/mustangbrug bij de B5-kit is hoger dan de standaard telebrug)
- zoals met iedere bigsby: moet PERFECT in het midden staan van de hartlijn, en PERFECT haaks erop
- brug intoneren is hels, de schroefjes zijn net niet vlot bereikbaar met een schroevendraaier.
- klank gaat wezenlijk veranderen. Iets minder twang, meer midrange, en iets minder sustain
- het gaat behoorlijk doorwegen, het is en blijft een hele blok aluminium

(heb ervaring met telecasters met de B5 set en de B16 set)

Dus,eigenlijk gaat het karakter van de gitaar veranderen? En is het dus niet zo simpel!

Ik heb vooralsnog gekozen voor de B5 set.Dat er iets minder twang is vind ik niet zo erg,maar het moet ook geen Strat worden.Ik heb de originele pickups al laten vervangen door 4 Seasons Pickups. Deze geven een warmer of zwaarder geluid hoe je het noemen wil dan de originele pickups...maar het is nog een echt Tele geluid.

Groet,
Marco

Scarface
21 maart 2013, 19:48
Je kunt ook kiezen voor een vibromate voor de Tele. Zo hoef je geen gaten te maken in je body, volgens mij hoef je dan ook niet je hals te shimmen en als het niets is kun je het gemakkelijk eraf halen zonder dat je gaten overhoud in je body. Neem maar eens een op deze site http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=vibramate-b5-tev-kit-chrome&action=article&group_id=10000053&aid=3721&lang=NL Ik hoop dat je er iets met deze info kan.

Thanx,was ik niet van op de hoogte dat dit er is..ik heb dit meteen door gezet naar mijn luthier. Liever geen gaten en iets meer geld uitgeven,dan dadelijk spijt...

Groet,
Marco

Mr.Fingers
21 maart 2013, 19:58
Dus,eigenlijk gaat het karakter van de gitaar veranderen? En is het dus niet zo simpel!

Het is en blijft tele hoor, maar die "nijdigheid" gaat er wat uit...

Tabula Rasa
21 maart 2013, 20:53
Een tele heeft toch al een hele mooie tremelo optie? Gewoon hard buigen aan de de hals.

Scarface
21 maart 2013, 21:09
Het is en blijft tele hoor, maar die "nijdigheid" gaat er wat uit...

Gelukkig!!!Dat ik ergens iets moet inleveren of hoe je dat bekijkt daar ging ik eigenlijk al vanuit...kan eigenlijk ook niet anders.Maar het verschil moet niet te groot zijn. Ik heb op Youtube al filmpjes beluisterd,en daar hoor ik inderdaad nog steeds een Tele.


Een tele heeft toch al een hele mooie tremelo optie? Gewoon hard buigen aan de de hals.

Hahaha,dan moet ik de schroeven van de halsplaat eens los draaien,
want anders lukt mij dat niet,pap in de armen al jaren kantoor pik......:D

Groet,
Marco

Scarface
25 maart 2013, 09:24
Het is en blijft tele hoor, maar die "nijdigheid" gaat er wat uit...


Ik heb inmiddels de discussie van jou uit 2007? gelezen. Heb alles maar laten bestellen,in eerste instantie met vibromate.
Kun je het tenminste altijd nog ongedaan maken mocht het niet bevallen.

Groet,
Marco

Scarface
25 maart 2013, 09:33
Je kunt ook kiezen voor een vibromate voor de Tele. Zo hoef je geen gaten te maken in je body, volgens mij hoef je dan ook niet je hals te shimmen en als het niets is kun je het gemakkelijk eraf halen zonder dat je gaten overhoud in je body. Neem maar eens een op deze site http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=vibramate-b5-tev-kit-chrome&action=article&group_id=10000053&aid=3721&lang=NL Ik hoop dat je er iets met deze info kan.

Thanx voor deze tip...

Groet,
Marco

Duhsjaak
28 maart 2013, 09:09
Hi S
Was me er niet bewust van dat deze discussie liep.
Als je nog geen bestellingen hebt gedaan, is de volgende low budget oplossing misschien een manier om uit te vinden of het wat voor je is:
- leen een Vibromate (er waren een paar GN'ers in 2011 die zo'n ding hadden liggen)
- leen mijn B5 uit 1971, want die rotzooi is niet stuk te krijgen

En probeer het uit. Mijn ervaring op een tele-kloon (dus niet op een echte) dat er mogelijk wat klankverschil in zat maar binnen de band was daar geen duidelijk oordeel over. Dus een duidelijk verschil hoorden we niet.
Op mijn zelfbouw (resthout en in 5 avonden in elkaar geramd) had ik de sustain van een orgel. Op zich is sustain van een tele toch niet helemaal waarvoor je m koopt, toch?

Laat maar weten of de low budget variant wat voor je is.
Vriendelijke groet, Gus

Scarface
28 maart 2013, 09:31
Hi S
Was me er niet bewust van dat deze discussie liep.
Als je nog geen bestellingen hebt gedaan, is de volgende low budget oplossing misschien een manier om uit te vinden of het wat voor je is:
- leen een Vibromate (er waren een paar GN'ers in 2011 die zo'n ding hadden liggen)
- leen mijn B5 uit 1971, want die rotzooi is niet stuk te krijgen

En probeer het uit. Mijn ervaring op een tele-kloon (dus niet op een echte) dat er mogelijk wat klankverschil in zat maar binnen de band was daar geen duidelijk oordeel over. Dus een duidelijk verschil hoorden we niet.
Op mijn zelfbouw (resthout en in 5 avonden in elkaar geramd) had ik de sustain van een orgel. Op zich is sustain van een tele toch niet helemaal waarvoor je m koopt, toch?

Laat maar weten of de low budget variant wat voor je is.
Vriendelijke groet, Gus

Dank je Gus,voor het aanbod.

Ik heb inmiddels alles al besteld.We gaan het gewoon uitproberen.
Mocht het niets zijn kan ik het altijd veranderen zonder pijn,dus geen man over boord.Mijn Tele is op dit moment de gitaar waar ik het meeste (altijd) op speel.Speelt makkelijk en klinkt als een tiet.Ik zou het jammer vinden als ik hem vernagel met een Bigsby,waar ik later spijt van zou krijgen.

Inmiddels veel over gelezen,al is het allemaal summier..Zijn Tele's met Bigsby's apart?:dontgeti:ik zie het als een experiment.

Groet,
Marco

Danar
28 maart 2013, 13:10
Zijn Tele's met Bigsby's apart?:dontgeti:ik zie het als een experiment.

Tele's met bigsby's zijn zeker niet apart. Een tele met bigsby is wel vloeken in de kerk. Ik kan me het hele verhaal niet meer herinneren maar het kwam er op neer dat meneer bigsby nogal ruzie had met meneer Fender, met als gevolg: meneer bigsby vond het niet leuk als zijn tremolosysteem op een Fender werd gezet. Niet dat iemand er zich iets van moet aantrekken, een tele met bigsby is gewoon geil.

Danar
28 maart 2013, 15:36
Tele's met bigsby's zijn zeker niet apart. Een tele met bigsby is wel vloeken in de kerk. Ik kan me het hele verhaal niet meer herinneren maar het kwam er op neer dat meneer bigsby nogal ruzie had met meneer Fender, met als gevolg: meneer bigsby vond het niet leuk als zijn tremolosysteem op een Fender werd gezet. Niet dat iemand er zich iets van moet aantrekken, een tele met bigsby is gewoon geil.

EDIT: IK dacht dat het te maken had met de vorm van de headstock van de bigsby BY50 gitaar en die van de strat.

zjanke
28 maart 2013, 15:49
Hi S
Was me er niet bewust van dat deze discussie liep.
Als je nog geen bestellingen hebt gedaan, is de volgende low budget oplossing misschien een manier om uit te vinden of het wat voor je is:
- leen een Vibromate (er waren een paar GN'ers in 2011 die zo'n ding hadden liggen)
- leen mijn B5 uit 1971, want die rotzooi is niet stuk te krijgen

En probeer het uit. Mijn ervaring op een tele-kloon (dus niet op een echte) dat er mogelijk wat klankverschil in zat maar binnen de band was daar geen duidelijk oordeel over. Dus een duidelijk verschil hoorden we niet.
Op mijn zelfbouw (resthout en in 5 avonden in elkaar geramd) had ik de sustain van een orgel. Op zich is sustain van een tele toch niet helemaal waarvoor je m koopt, toch?

Laat maar weten of de low budget variant wat voor je is.
Vriendelijke groet, Gus

Gus, Aangezien ik nog nooit een gitaar met Tremolo heb gehad en het eigenlijk wel eens wil proberen (loop al wel een tijdje met dit idee rond, maar aangezien ik het dan wil proberen op een London city is het in verhouding tot de gitaar een erg duur experiment) wil ik misschien wel gebruik maken van je aanbod. Moet ik alleen nog wel een vibromate zien te scoren.

Dus als je hem ook aan mij wil uitlenen ben ik bij deze op zoek naar een vibromate!

Tabula Rasa
28 maart 2013, 16:20
Of je zet de zaag in je telebrug, pakt een dremel en demonteert een strattremelo:

http://i47.tinypic.com/35k90ci.jpg

Scarface
28 maart 2013, 18:03
Of je zet de zaag in je telebrug, pakt een dremel en demonteert een strattremelo:

http://i47.tinypic.com/35k90ci.jpg

Hobby Bob,ik ben niet zo handig..vind het wel geinig,maar snap niet hoe het werkt???

@Danar,inderdaad een Tele met een Bigsby is erg geil,maar het moet ook functioneel zijn.


Mijn grootste angst zit hem eigenlijk in,of die wel op stemming blijft..achter af iets er op of bij zetten is altijd uit proberen..
Tijd zal het leren....word vervolgt.

Groet,
Marco

Bernardduur
28 maart 2013, 18:14
Oh, ik wil ook een Tele met bigsby....... gewoon omdat ik van Tele's hou en nog geen gitaar heb met zoiets :)

Ook wel cool, een Tele met een jaguar / jazzmaster vibrato hendel:
http://www.telemodders.com/elm_68tele2.jpg

Tabula Rasa
28 maart 2013, 18:28
..vind het wel geinig,maar snap niet hoe het werkt???


Het is een afgezaagde telecaster brug. Ik heb 3 gaten geboord voor de schroeven van het tremeloblok. Daarna bij de stratocastertremelo het blok losgeschroefd, telebrug ertussen en de boel aan elkaar gezet. 3 gaatjes door de stratbrig boren aan de achterkant voor de 3 schroeven van de telebrugzadels en klaar is Kees,

Duhsjaak
28 maart 2013, 18:39
Hi Scarface
Kan alleen over een Bigsby B5 spreken. Vind ik heerlijk. Je moet niet het idee hebben dat je je snaren 'effe plat' ermee legt. Het is meer een soort subtiele zweving in het geluid. Hij ligt alleen los, omdat ik geen idee heb in welke van mijn rammelplanken ik hem ga zetten. Ooit.

Voor de rest ben ik niet zo vreselijk van de jankzwengels. Van al mijn stock zwengels heb ik de armpjes afgehaald. Ook van mijn Trem King.

Wet niet beter of Robin Berlijn speelt al Sinds Fatal Flowers iedere avond tele met B5. Ik vind het nog steeds een fijne gitarist/gitaar combi. Succes dus.

@zjanke
Ja, geen probleem mee. PM maar als je een Vibramate hebt. Ik stuur m alleen liever niet op. Ik heb nog een singletje van Rudy de Queljoe opgestuurd. Kwam in tweeën aan. Probeer dat maar eens een fabrieksnieuw en onbeschadigd singletje. Moet je toch heel wat Brinta voor eten. En van hier naar Rotterdam, dus niet naar Senegal, waarbij de lading wordt gebruikt om de ezelskar door de rivier te loodsen. Dus als we elkaar ergens treffen, niks aan de hand.

Vriendelijke groet, Gus

B-stone
28 maart 2013, 18:44
Hoe doe je dat met de veren dan bijzon soort brug?
Het is een afgezaagde telecaster brug. Ik heb 3 gaten geboord voor de schroeven van het tremeloblok. Daarna bij de stratocastertremelo het blok losgeschroefd, telebrug ertussen en de boel aan elkaar gezet. 3 gaatjes door de stratbrig boren aan de achterkant voor de 3 schroeven van de telebrugzadels en klaar is Kees,

zjanke
29 maart 2013, 12:11
@zjanke
Ja, geen probleem mee. PM maar als je een Vibramate hebt. Ik stuur m alleen liever niet op.

Gus, Ik ga even kijken of ik ergens een vibramate kan scoren en laat je dan iets weten. Ik zal je Bigsby netjes komen halen en weer thuisbrengen als ik hem getest heb. Details doen we wel via PM!


Bij deze dus: Als iemand me even zijn vibramate wil lenen om uit te proberen dan houd ik me aanbevolen!

Scarface
15 april 2013, 23:29
Hij is klaar!!! moet hem alleen nog afhalen,ben benieuwd.....:crazyhappy:

De eerste foto's,met filmpje van Guitarworks die het alles gemonteerd heeft. Er is gekozen voor Graftech zadels zodat alles beter op stemming zal blijven....:ok:

http://i1224.photobucket.com/albums/ee366/Marlen999/11101_508428879220403_1257690677_n_zps78b096f3.jpg (http://s1224.photobucket.com/user/Marlen999/media/11101_508428879220403_1257690677_n_zps78b096f3.jpg .html)

http://i1224.photobucket.com/albums/ee366/Marlen999/560170_508581092538515_886976501_n_zps01cac7e2.jpg (http://s1224.photobucket.com/user/Marlen999/media/560170_508581092538515_886976501_n_zps01cac7e2.jpg .html)


http://youtu.be/at-WdFgG-ZA

Groet,
Marco

Jay75
16 april 2013, 23:39
Ziet er echt vet uit zo!! Maar uh, nie lullen, SPELEN K*T haha, daar was ik nou juist benieuwd naar! ;)