PDA

View Full Version : Welke dreadnought pallisander? (1500 a 2000)



Flipkoos
21 maart 2013, 19:03
Ik wil eigenlijk nog wel een dreadnought aan mijn verzameling toevoegen. Ben zelf meer van de 'kleintjes', maar vind eigenlijk dat een dread met veel bas ontbreekt in mijn verzameling. Nu heb ik me van verschillende kanten laten vertellen dat bijvoorbeeld Martin tegenwoordig niet meer is wat 't geweest is. Een nieuwe Martin werd mij door een (b)e(r)kend gitaarbouwer afgeraden. Vroeger was alles beter :-) Toch staat de klank van bijvoorbeeld een (h)d28 mij wel aan.
Wat zou vergelijkbaar zijn, vooral qua 'boomyness' en laag? Budget zo rond 1500 a 2000?

Rizz
21 maart 2013, 19:14
Eastman E20D: adi/palissander. Geweldenaar! Heb er vorige week op gespeeld en had moeite ´m weg te leggen...

Baker
21 maart 2013, 21:13
Vorig jaar heel lang gezocht, veel gitaren bespeeld, en uiteindelijk elke keer weer terug gekomen bij de Eastman E20D.
Ik vond hem in eerste instantie te duur. Uiteindelijk toch gekocht, en ik ben daar nu letterlijk elke dag nog blij mee. Wat een prachtgitaar.

Zoektocht:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?152288-Nieuwe-akoestische-gitaar
HNGD:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?155936-HNGD-Eastman-E20D
Specs:
http://www.eastmanguitars.com/dreadnought/

Ernest01
21 maart 2013, 22:10
2 jaar geleden een Martin D28 gekocht en die is behoorlijk boomy.
Weet niet of de Martins vroegâh beter klonken, maar denk niet dat het veel anders was.

Eastman is een heel goed merk, dus ik kan mij goed indenken dat de anderen de E20D aanraden.
Heb zelf de E10OM en die is erg goed.

Dus, misschien eens bij een zaak binnenlopen en ze allebei eens proberen ?

peter_heijnen
21 maart 2013, 22:51
Sacksioni in amsterdam heeft altijd een mooie collectie en daar bovenop goede raad.

Hij heeft trouwens ook hele mooie martins. ;)

freekick
22 maart 2013, 08:47
Nu heb ik me van verschillende kanten laten vertellen dat bijvoorbeeld Martin tegenwoordig niet meer is wat 't geweest is. Een nieuwe Martin werd mij door een (b)e(r)kend gitaarbouwer afgeraden. Vroeger was alles beter :-) Toch staat de klank van bijvoorbeeld een (h)d28 mij wel aan.
Wat zou vergelijkbaar zijn, vooral qua 'boomyness' en laag? Budget zo rond 1500 a 2000?

Een nieuwe Martin moet ook oud worden!

northernlake
22 maart 2013, 09:27
E20D als alternatief is prima en ontzettend veel gitaar voor je geld, maar ik zie geen reden waarom een nieuwere Martin afgeraden moet worden. Standard Series gitaren zijn prima. Een nieuwe (H)D28 of D-35 kan een puike gitaar zijn. Een aantal naast elkaar proberen kan nooit kwaad.

Baker
22 maart 2013, 10:05
Klopt,

Ik heb ze destijds ook beide geprobeerd, de Eastman E20D en de Martin D28. Zie mijn eerdere link.
Ondanks dat ze voor een deel dezelfde specs hebben zijn het toch heel andere gitaren, met een eigen sound en feel.
Het is dus niet alleen een prijs kwestie.

synapse
22 maart 2013, 10:24
Ik heb een halfjaartje de Eastman E 20D gehad.
Geweldige gitaar en elke cent meer dan waard!
Aan laag en "boomyness" geen gebrek!
Heb hem weg moeten doen omdat ik geld nodig had.
Doet me nog elke dag zeer.
Als ik weer geld heb, dan koop ik er meteen weer een!

In Acoustic Guitar Magazine lees ik overigens ook veel positieve recensies van Blueridge.
Dit is misschien ook een mogelijkheid?

Mocht je het advies om naar Sacksioni in Amsterdam te gaan opvolgen, dan is de kans groot dat je daar slaagt; een goed aanbod van mooie gitaren en deskundig advies.

Eric van Esch
22 maart 2013, 11:38
Van de Blueridges en Eastmans die ik in handen heb gehad kan ik alleen maar zeggen dat het fijne gitaren zijn. De Blueridge heeft een iets meer laag, terwijl de Eastman wat meer midden heeft in mijn oren. Maar de kwaliteit van beide merken is gewoon goed.

Baker
22 maart 2013, 13:17
Flipkoos, nog even terugkomend op het feit dat die kennis van je Martin afraadde, bedoelt hij daarmee de goedkopere Martins, of ook de D28? En zo ja, heeft hij er ook bij gezegd waaróm die gitaar een afrader zou zijn?

Flipkoos
22 maart 2013, 15:20
Flipkoos, nog even terugkomend op het feit dat die kennis van je Martin afraadde, bedoelt hij daarmee de goedkopere Martins, of ook de D28? En zo ja, heeft hij er ook bij gezegd waaróm die gitaar een afrader zou zijn?

Niet zo zeer qua klank, want dat noemde hij nu juist een positief punt, maar meer om de bouw/constructie. Hij kreeg ze regelmatig ter reparatie met niet 'halsafwijkingen' en dat soort dingen, ook bij de duurdere modellen, 18+ zeg maar..:-).
Reden waarom hij ermee kwam was omdat ik mij Larrivee OM3R bij hem had laten afstellen en er een nieuwe topkam op had laten zetten. Over Larrivee was hij juist weer erg te spreken. Maar ja, een D-09 is me dan weer net iets te prijzig en dat zijn volgens mij de voordeligste pallisander-dreadnoughts.

Flipkoos
22 maart 2013, 15:29
In Acoustic Guitar Magazine lees ik overigens ook veel positieve recensies van Blueridge.
Dit is misschien ook een mogelijkheid?



Heb een BR-140a, een pre-war D-18 ripoff zeg maar... Prima instrument, alleen vind de halzen wat dun... Heb ik bijvoorbeeld in de gauwigheid dit mee opgenomen: http://www.youtube.com/watch?v=LlVFG6puL1Q. Let niet op het niet al te flitsende gitaarspel :-). Ik weet niet hoe dat met de Eastmans is...

Sacksioni is nou niet direct naast de deur (woon in Groningen), maar als ik in de buurt ben zal ik daar eens gaan kijken.

Thanks alvast voor alle reply's!

dadgad
22 maart 2013, 16:03
Hallo Flipkoos,

Groningen, zeg je ? Volgens de website heeft Westerhaven de Eastman E20D in huis (E10D ook, maar die zoek je niet).
Bezoekje waard ? Eastman AC520 (ook op voorraad) is trouwens ook palissander, maar heeft iets minder de "classic looks".

Greetz,

Han.

synapse
22 maart 2013, 17:07
De hals van de E 20D ervoer ik als normaal, vergelijkbaar met de andere moderne acoustische gitaren die ik heb.
Wel een stuk slanker dan mijn Martin D18, die een hals type boomstam heeft (geen adjustable trossrud).

Flipkoos
23 maart 2013, 12:33
Zoiets lijkt me ook wel aardig: http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-akoestisch/m658555210-blueridge-br180a-met-k-k-pu-als-martin-d45-luxe-koffer.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

Baker
23 maart 2013, 16:08
Dat ziet er erg goed uit!

Eric van Esch
23 maart 2013, 16:19
@Flipkoos: gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom zoek je een pallisander gitaar? Looks, klank?

Flipkoos
23 maart 2013, 18:41
Beide, maar vooral klank. Heb een mahonie en een maple dreadnought. Achterbladen maken imo toch een groot verschil qua klank...zoek nu eigenlijk de diepte, resonans en de presentie van pallisander.

Flipkoos
27 maart 2013, 16:12
Vanmiddag heb ik even de Eastman E20D in handen gehad. Beetje een bleekneus qua top...maar netjes afgewerkt, mooie sound, geen te dikke aziatische lak, reageerde goed zowel op de vingers als het plectrum. Groot volume. Daarna nog even de Blueridge BR-160 er naast bespeeld, maar die verbleekte er bij. De verkoper vond mijn opmerking 'De Eastman heeft beduidend meer kloten' goed getroffen :-) De Blueridge was natuurijk ook een stuk goedkoper. Er hing ook nog een mooi D28 Elvis Presley...maar die durfde ik niet aan te raken ( €4999,- pfff...)

oehoe
27 maart 2013, 16:51
'n Tacoma DR is 'n optie. Beetje geluk hebben met de finish.

chris c
27 maart 2013, 20:59
Een Martin standard series (en bij uitbereiding Vintage series enz.) is echt een goede gitaar. Ik speel er al jaren op (in mijn geval een OM), nooit enig probleem gehad met halsverbinding of zo. Gewoon stevig gebouwd en betrouwbaar, en dan heb ik het nog niet over de klank. En die hangt gewoon aan de muur, zomer en winter.

Ook enkele jaren geleden een tweedehandse Santa Cruz mahonie dreadnought gekocht, in jouw prijsklasse. Dat zijn nu de twee gitaren waar ik op speel en ze zijn de beste tot nu toe. Heb ook Larrivée e.d. gehad maar die zijn allang weg. Geen ervaring met Eastman.

Groetjes, Chris

Flipkoos
28 maart 2013, 14:12
Ik ben er ook een beetje bang voor...heb je een Eastman...heb je toch nét geen Martin ofzo...

Rizz
28 maart 2013, 14:38
Ik ben er ook een beetje bang voor...heb je een Eastman...heb je toch nét geen Martin ofzo...

Wat mij betreft staat Eastman voor het geld beter in de markt dan Martin. Laat de naam je niet beïnvloeden, een goede gitaar is een goede gitaar. De betere Martins zijn veel duurder. Rond de 1000-1500 euro vind ik er iig weinig aan en heb ik liever de Eastman..

Buiten dat, ik heb zo het idee dat Eastman ook de geschiedenis in zal gaan als een topmerk en zal je nieuwe nu over een aantal jaar misschien ook wel echte collectorswaarde hebben..

Flipkoos
28 maart 2013, 16:18
Dan zou ik ook niet voor de 16-of lager gaan... Minimaal een 28. Dan nog maar even sparen hahaha. Ach en als ik dan zo één heb wil ik waarschijnlijk toch weer een Santa Cruz, een Froggy Bottom, een Bourgeois of een McPherson... ;-)

Rizz
28 maart 2013, 16:26
Ach die zit maar een heul klein beetje boven je budget.. :)

Daarom waag ik me er niet aan. Eind van dit jaar ga ik snuffelen voor een 1000-1300 euri gitaar, voor nu doe ik het met wat minder.. Toch wel fijn als je zoveel voor een gitaar uit kan geven, maar mijn spel is het niet waard.

Ga zaterdag nog wel even kijken naar een Fender F25 en een Yamaha FG-160 en miss nog een K. Suzuki W120. Cheap Vintage met een goede naam, vind ik eigenlijk nog leuker!

Flipkoos
28 maart 2013, 17:13
Cheap Vintage met een goede naam, vind ik eigenlijk nog leuker!
Ik ken het, heb een WH150. Maar doe er eerlijk gezegd niet veel mee...

Rizz
28 maart 2013, 17:18
Ik ken het, heb een WH150. Maar doe er eerlijk gezegd niet veel mee...

*Spitst zijn oren* *denkt: takke-eind rijden!* :soinnocent: ;)

Tja, als ik je sig bekijk en je wensen zo hoor, kan ik mer er wel wat bij voorstellen..

Flipkoos
28 maart 2013, 17:54
Hahaha...Nou die sig valt wel een beetje mee toch. Daar staan volgens mij allemaal al vrij goedkope gitaren die zich kunnen meten met duurdere broeders. Vooral de S&P is echt belachelijk goed voor die prijs.

Rizz
28 maart 2013, 18:07
Hahaha...Nou die sig valt wel een beetje mee toch. Daar staan volgens mij allemaal al vrij goedkope gitaren die zich kunnen meten met duurdere broeders. Vooral de S&P is echt belachelijk goed voor die prijs.

Jawel, tis een beetje jaloezie. Ik ben nu pas op het punt dat ik me een goede gitaar kan gaan veroorloven.

Eerst nog wat andere prioriteiten, naar Afrika en dan....

vulvasonic
1 april 2013, 00:59
Eastman of Martin......, pffffffff

Over het prijsverschil hoeven we het niet te hebben. Da's duidelijk zat. En het geluid, de afwerking en de feel van Eastmans zijn imo geweldig.

Een maand of 10 geleden twijfelde ik tussen een Eastman en een Gibson (prijsverschil €400,-). Uiteindelijk gekozen voor de Gibson. Dat was toch de gitaar waar ik al zo lang van droomde. Ik was dus bang voor het reeds genoemde effect: je koopt de Eastman, maar diep in je hart had je toch stiekem liever de Gibson (of Martin) gehad.

Maar belangrijker dan dit alles was het volgende: Herinner je je Furch nog? De meningen waren lovend. En terecht. Voor een tijdje tenminste, want na enkele jaren begonnen 'alle' Furch gitaren kuren te vertonen. Bollende bovenbladen, loskomende bruggen en meer narigheid. Furch was niet te vergelijken met Eastman, maar de echte kwaliteit kwam pas na enkele jaren aan het licht.
De Eastmans lijken in alle opzichten ok, maar het merk moet zich op de langere termijn nog bewijzen. Martin heeft zich allang bewezen. Dat gaf voor mij de doorslag (Gibson in mijn geval dus).

Aan de andere kant, misschien worden de Eastmans van nu later wel goud waard als blijkt dat ze er in de loop der jaren alleen maar beter op worden. :D

Baker
1 april 2013, 10:23
Goed verhaal. In jouw situatie zou ik ook voor de Gibson gekozen hebben. (de gitaar waar je al zo lang van droomde)
In mijn situatie was het anders. Ik had een budget, en wilde de beste gitaar voor dat geld, en kwam toen bij Eastman uit. Ben vervolgens gaan testen, ook andere merken, maar kwam (binnen dat budget) telkens terug bij de Eastman. Dan is uiteindelijk de keuze makkelijk.

Wat TS betreft, hij wil een palissander dread. Maar zijn budget is redelijk hoog. (tot 2000)
Ik denk dat een nieuwe D28 nog niet eens zo'n slecht idee is. In tegenstelling tot het advies van die bekende gitaarbouwer.

Over Gibson gesproken, TS, is dit niet wat? http://www.thomann.de/nl/gibson_songwriter_deluxe_standard_an.htm
Boven budget, ok. Maar een overweging waard, ik vind die akoestische Gibsons ook erg mooi, wat zeg jij?

Baker
1 april 2013, 10:28
En Taylor niet te vergeten. Heb je die al getest? Dat pickup systeem van Taylor is ook heel erg goed.
Ik heb er destijds één getest bij "De Snaar" in Heerenveen. Ik was daar heel erg van onder de indruk destijds.

oehoe
1 april 2013, 20:20
Martin zal best wel OK zijn maar ik heb alleen maar ellende gehad met de D-16 RGT. 'n Hals die alle kanten zowel in lengte, breedte you name it op en afboog. Niet te corrigeren met welke behandeling ook. Zo blij als ik was toen ik 'm had, nog blijer toen ik er van af was. Pech gehad denk ik. 't Valt me verder op dat mijn partner in crime (music) liever op zijn Seagull dan op zijn Martin speelt........

Ron Houben
1 april 2013, 21:58
Stap eens bij Westerhaven binnen en vraag naar de Blueridge BR240A. Mahonie met een Adirondack top.

Rizz
1 april 2013, 22:04
Stap eens bij Westerhaven binnen en vraag naar de Blueridge BR240A. Mahonie met een Adirondack top.

Hé Ron, kijk nog 's naar de topictitel? ;)

Ron Houben
1 april 2013, 22:48
Ik zie het. Sorry. Dat komt omdat ikzelf nogal weg ben van mahonie.

Flipkoos
2 april 2013, 10:00
'n Hals die alle kanten zowel in lengte, breedte you name it op en afboog.

Dat is dus waar ze bij Rikkers ook een paar keer tegenaan waren gelopen. En niet alleen bij de goedkopere series.

Flipkoos
2 april 2013, 10:01
Stap eens bij Westerhaven binnen en vraag naar de Blueridge BR240A. Mahonie met een Adirondack top.

Ik hou ook van mahonie hoor, Ron. Maar ik heb al een BR140a. Zou dat heel veel verschillen?
Vorige week bij Westerhaven geweest en daar hadden ze geen BR240a meer hangen. Wel dus die Eastman.