PDA

View Full Version : Verzenden van gitaar of bas: een probleem?



Basvarken
21 maart 2013, 18:42
Ik vraag me af of jullie wel eens een basgitaar of gitaar zonder koffer hebben moeten verzenden.
En of jullie daarbij problemen hebben ondervonden.
Wat voor soort verpakking jullie hebben gebruikt. Waar je die vandaan haalde.
En wat voor maatregelen jullie hebben getroffen om ervoor te zorgen dat het instrument heelhuids aankwam.


Ik ben namelijk bezig met het ontwikkelen van een verzendverpakking, speciaal voor gitaren en basgitaren.
Het idee is geboren door mijn eigen ontevredenheid over de berscherming die standaard dozen bieden. Ontevredenheid over het gedoe met omdozen, opvulmateriaal en -last but not least- de kostenfactor door het grote volumegewicht.


Zou er behoefte zijn aan een handzaam pakket, wat je gemakkelijk openvouwt. En waarin elke (bas)gitaar -onafhankelijk van vorm- goed beschermd verpakt en verzonden kan worden?

Kortom: benieuwd naar jullie reacties en input!

Jorikm
21 maart 2013, 18:54
Goed initiatief. Ik heb zelf wel eens een gitaar verzonden maar ben hiervoor toen naar een bedrijf geweest op het industrieterrein waarvan ik wist dat ze noppenfolie hadden, eerst de gitaar ingewikkeld in noppenfolie en toen in een stevige doos goed dichtgeplakt op de post gedaan. Is toen wel goed aangekomen.

Ben benieuwd.

zjanke
21 maart 2013, 19:12
volumegewicht is met de huidige verpakkingen niet heel veel meer dan het actuele gewicht en als je een kleinere verpakking wil gebruiken, hoe ga je dan meer bescherming bieden? Zeker als het een makkelijk open te vouwen doos moet zijn, hoe ga je dan voorkomen dat dit gebeurt tijdens het transport?

ik vind het wel interessant omdat ik zeer regelmatig heel slechte verpakkingen tegenkom in mijn werk...

Basvarken
21 maart 2013, 19:26
volumegewicht is met de huidige verpakkingen niet heel veel meer dan het actuele gewicht en als je een kleinere verpakking wil gebruiken, hoe ga je dan meer bescherming bieden? Zeker als het een makkelijk open te vouwen doos moet zijn, hoe ga je dan voorkomen dat dit gebeurt tijdens het transport?

ik vind het wel interessant omdat ik zeer regelmatig heel slechte verpakkingen tegenkom in mijn werk...


Wat je heel vaak ziet is dat de doos, waar de gitaar in zit, in een ruime omdoos wordt gestopt. Opgevuld met veel polystyreen wokkels of luchtzakjes. Dat levert een onnodig hoog volumegewicht op. En dat maakt het verzenden duur.

zjanke
21 maart 2013, 19:50
Ik weet wel hoe een en ander verpakt wordt, maar maakt het dat duur of iets duurder dan nodig? Is een dure doos in dat geval niet de factor die het net zo duur maakt als al dat extra verpakkingsmateriaal?

Ik ben vooral benieuwd hoe je een valtest of een stapeltest gaat doen. Welke criteria gebruik je om te bepalen of een verpakking beter is dan wat er al bestaat, of goed genoeg naar jouw maatstaven? Vulmiddel, noppenfolie etc. betekent vaak dat je een slecht passende verpakking gebruikt en dat is misschien wel net zo slecht als "alleen maar" een kartonnen doos. Een gitaar die strak in een goede polystyreen binnenverpakking strak in een passende doos zit is waarschijnlijk gewoon de beste methode.

Basvarken
21 maart 2013, 20:40
Dank voor jullie reacties en input. Keep 'm coming!

Ja dat is best een uitdaging. Om de verpakking niet te duur te laten worden.
Voor valproeven enzo zijn richtlijnen. Zo moet het product bijvoorbeeld een val van één meter hoog op een van de hoeken kunnen overleven. UPS werkt aan de hand van zogeheten ISTA certificaten. Als een verpakking daar aan voldoet, willen zij instaan voor schadevrije verzending. Als er dan toch iets misgaat is het gewoon verzekerd.

zjanke
21 maart 2013, 23:03
De valtest waarbij de inhoud niet mag beschadigen bij een val op een van de hoeken of zijden van 1 meter hoog wordt ook gedaan volgens IATA of ICAO en deze gelden voor vervoer van gevaarlijke stoffen. Dit is vaak wel in combinatie met de juiste binnenverpakking en geldig voor de laagste gevarenklasse. Er zijn ook valtesten van grotere hoogten, maar een gitaar is geen gevaarlijke stof, dus je moet je afvragen of die eisen misschien niet te streng zijn. Een test waarbij je een vastgelegd resultaat krijgt met een certificaat wat de vervoerder gebruikt als basisvoorwaarde voor een verzekering zal behoorlijk in de papieren lopen.
Je zult fabrikanten dus moet zien te interesseren voor je verpakking, anders zal de prijs per verpakking zo hoog zijn dat de incidentele particuliere verkoper er ook geen geld voor neertelt.

Basvarken
21 maart 2013, 23:26
Yep. Ik werk aan deze verpakking in nauwe samenwerking met een kartonnage-/verpakkingsfabrikant.
En we hebben contact met UPS over certifcerings-eisen die zij aan bedrijven als Fender stellen aan hun verzendverpakkingen. Daarvoor zijn we al verschillende keren naar Moerdijk geweest bij Fender.

Maar alle input van jullie wordt zeer gewaardeerd. Ik kan er alleen maar van leren.

zjanke
22 maart 2013, 09:51
Ik ben ook geïnteresseerd in de achtergrond: Stage, of echt een ontwikkeling vanuit commercieel oogpunt?

Basvarken
22 maart 2013, 12:35
Het is de bedoeling om dit product echt in de markt te gaan zetten.

Stage is voor mijn al zo'n 25 jaar geleden ;)