PDA

View Full Version : Tubescreamer als standalone overdrive, welke?



hugo123
21 maart 2013, 17:22
Hallo,

Ik zoek een tubescreamer die ik wil gebruiken als standalone overdrive voor mn voxxen.
Wat vinden jullie van een TS9 of een TS10 op een ac30. Of kan ik beter voor een SD-1 gaan.
Ik zoek een lekkere overdrive voor wat blues, rockachtige dingen. Ik heb voor deze voorselectie gekozen omdat ik las dat the Edge deze ook gebruikt(e), en zijn sound vind ik altijd erg goed.
Heeft iemand ook ervaring met een HardWire Tube Overdrive?

Brum
21 maart 2013, 19:20
Als stand-alone drive pedaal kan ik zeker de Fulltone Fulldrive aanraden. In feite niet veel anders dan een opgepimpte tubescreamer, waar je veel kanten mee op kan.

B-stone
21 maart 2013, 20:09
Hallo,

Ik zoek een tubescreamer die ik wil gebruiken als standalone overdrive voor mn voxxen.
Wat vinden jullie van een TS9 of een TS10 op een ac30. Of kan ik beter voor een SD-1 gaan.
Ik zoek een lekkere overdrive voor wat blues, rockachtige dingen. Ik heb voor deze voorselectie gekozen omdat ik las dat the Edge deze ook gebruikt(e), en zijn sound vind ik altijd erg goed.
Heeft iemand ook ervaring met een HardWire Tube Overdrive?

Weet je wat edge allemaal nog meer gebruikt? :P wat niet eigenlijk? 2 volle racks met allemaal digitale effecten en processors ed :D. Ik denk dat die tubescreamer dan nog weinig uithaalt in zn sound :P

Mitch
21 maart 2013, 21:01
Als je daarmee die milde drive sound bedoelt, kun je wel meer kanten op. De Hardwire is voor zover ik kon nagaan grotendeels een TS met iets meer mogelijkheden, MI Audio is een iets vettere TS-achtige die iets beter als standalone overdrive is te gebruiken. Maar afhankelijk van welke specifieke sound je zoekt, is er zo veel mogelijk. Voor de defintie en 'rinkel' in het hoog is het juiste plectrum een heel serieuze tip. Beetje volume uit de eindtrap en de juiste speakers doen ook een hoop, zacht uitgedrukt. Voor dezelfde sound op vriendelijkere volumes: gewoon naar andere drives kijken, er zijn vele wegen die naar Rome leiden :)

Kakihara
21 maart 2013, 21:10
Zelf vind ik de combinatie AC30 - Tubescreamer nogal moeilijk, wat mij betreft werkt dat niet zo goed. Misschien dat de Hardwire CM-2 (de tube overdrive) beter samenwerkt met een Vox dan een gewone TS. Zelf zou ik eerder gaan voor een 'bruinere' overdrive/distortion, zoals het broertje van de CM-2 de SC-2 (Valve distortion) of een Catalinbreed Dirty Little Secret. Alleen betwijfel ik of dat je richting geluid van The Edge brengt. Gewoon lekker veel pedaaltjes uitproberen in de winkel :)

Mitch
21 maart 2013, 21:41
O jawel hoor. Het stond te ver van de originele vraag af om het te melden, maar ik heb met de DLS destijds erg overtuigende Edge sounds gehad, vooral met een ES335 en uiteraard de Deluxe Memory Man. Old school sound met de Explorer, dat werk dus.

Gitaar4LifeDude
21 maart 2013, 23:56
Ze zijn redelijk duur maar wel ontzettend goed. Jam pedals tube dreamer 58, 72, + en 88. Als je de drive standalone wil gebruiken raad ik je de tubedreamer + of 88 aan. Allemaal gebaseerd op tubescreamers, maar wel allemaal anders.

Hier op de site heb je nog wat soundjes ook:

http://www.jampedals.com/tubedreamer/

Ik heb zelf de 72, sindsdien gebruik ik mijn timmy een stuk minder.

movo.
22 maart 2013, 10:20
http://www.jhspedals.com/tech-articles/ Moet je hier even kijken (ff naar beneden scrollen). Deze man heeft een hele lijst met varianten van de tubescreamer. Ik haatte de originele tubescreamer (heb 2 uit de jaren 80 gehad) en nu speel ik op een BB preamp wat dus ook een tubescreamer-achtige schijnt te zijn haha. Maar misschien kun je wat pedalen uit die lijst checken! ;)

Brum
22 maart 2013, 18:01
Geen ervaring mee, maar dit pedaal vind ik als stand-alone ook erg vet klinken. Klinkt voor mij als een meer open tubescreamer:


http://www.youtube.com/watch?v=oR-ob-Dxa84


http://www.youtube.com/watch?v=wHmpFUNl7Hk&feature=relmfu

Hendriks hier op het forum heeft er volgens mij eentje, zo uit m'n hoofd, misschien kan hij er meer over vertellen.

hugo123
23 maart 2013, 00:44
De DLS heb ik gehad, helaas alleen met mn Blues Deluxe en weer verkocht. Ik zal de SC-1 ook even checken. Ik had wat voorwerk gedaan bij, inderdaad burgerman666 op youtube. Helaas doet hij alles goed klinken haha;). Een tijd geleden stond ik dan ook, vanwege Brum's filmpje, op het punt de 72 degrees te kopen. Kan Hendriks hier misschien meer over vertellen? Ben erg benieuwd!
Ik zoek inderdaad een milde drive, niet perse the edge hoor, maar die vind ik opzich een lekkere drive sound hebben. Ik gebruik nu een Rat als main overdrive, maar die is toch wat te agressief en te distinctief zegmaar.

Mitch
23 maart 2013, 14:38
Met de DLS op lage gain heb ik puike Edge sounds (of Vox drive sounds zo u wilt) en met de SC2 kan dat op lagere gain ook prima. Voordeel van beide pedalen is dat ze op lagere gain zowel redelijk klankneutraal zijn in te stellen maar ook een wat andere klank als je dat wil door de toonregeling.

Sven_Deadunity
23 maart 2013, 16:43
Ik heb sindskort een Mooer green mile. Tof pedaaltje, met een zeer bruikbare warm/hot switch. Warm is de klassieke ts sound, op hot wordt ie lekker fel, meer laag en punch. Lekker vet zonder dat ie naar een distortion gast neigen. Lekker klein dus voor pedalboards ideaal.

hugo123
23 maart 2013, 17:36
Met de DLS op lage gain heb ik puike Edge sounds (of Vox drive sounds zo u wilt) en met de SC2 kan dat op lagere gain ook prima. Voordeel van beide pedalen is dat ze op lagere gain zowel redelijk klankneutraal zijn in te stellen maar ook een wat andere klank als je dat wil door de toonregeling.
Welke beviel je beter?

Mitch
24 maart 2013, 12:08
Poeh, lastig. Ze blinken allebei uit in dynamiek; de 'feel' is van allebei echt erg prettig. De SC2 wordt zelf intern naar 15V omhoog geschopt, voor de DLS heb je een voeding nodig die 'm een hogere spanning geeft want op 9V vond ik 'm gemiddeld dynamisch, niet bijzonder. De klank verschilt wel, maar is zeker bij de SC2 redelijk breed instelbaar. De DLS die ik had was V2, met twee standen; dat verschilt alweer aardig t.o.v. de huidige V3 met drie bands EQ en interne schakeling tussen Superbass/Superlead, dat als ik het goed begrijp anders is dan de Rock/Rawk switch die op de V2 zat.
Mijn specifieke eis is dat een paar verschillende gitaren zonder te hoeven klooien aan de instellingen van een pedaal altijd goed klinkt. Met de DLS kreeg ik dat helaas niet voor elkaar, met de SC2 wel. Met de gemodde Ibanez SML ook trouwens, en juist díe staat op mijn main board. Minder dynamisch, maar met een compressie die voor mij voor een lichte crunch precies goed is.

hugo123
24 maart 2013, 12:51
Hm, misschien moet ik dan toch maar even naar de SC-2 kijken. De filmpjes van Burgerman666 klinken namelijk weer geweldig, haha! Maar dus hij is ook goed in low-gain spul?

Mitch
24 maart 2013, 20:57
O ja, dan is -ie meer dan prima. In de lower gain stand is -ie, net als een OCD bijvoorbeeld, perfect low gain af te stellen. Randje, maar nog steeds 90% je oorspronkelijke sound. Een DLS zet er dan al iets meer zijn eigen sound op, maar wel erg mooi. Let wel, dit staat allemaal ver van een TS af, maar als je puur op zoek bent naar een goede lichte drive met een beetje bite op een AC30, sja...
Ik ben er te lui voor, maar eigenlijk moet ik eens een paar filmpjes maken. Maar ik heb geen software om netjes te knippen en plakken en zo en er al helemaal geen zin in, sorry :D

lauke_101
25 maart 2013, 23:59
Ik hebzowat een jaar lang zitten zoeken naar een lichte drive voor mijn AC30CC1 en heb vorige maand mijn heil gevonden in de Way Huge Pork Loin. Kan lekker subtiel, transparant en houdt die Vox sprankel mooi overeind. Een heel groot pluspunt is dat je wat clean signaal kunt terugmengen in je geluid, dát geeft nou net die sprankel.

Een andere die ik heel erg goed vond was de TC Electronic MojoMojo overdrive. Warm, vol, subtiel en behoudt z'n sprankel ook. Hij zat erg dicht tegen de Pork Loin aan, ik vond die tweede alleen net wat dynamischer. Van TC vond ik overigens ook de Spark Booster wel leuk klinken, je kunt daar ook een overdrive uit halen. Leek qua klank erg op de MojoMojo, maar met minder gain en meer volume op voorraad (goh, zou ie daarom een booster heten?).

Wel grappig, zelf had ik ook eerst alleen een RAT en dat is wel geinig voor vuige halve fuzz sounds, maar subtiel werken kan ie toch niet echt. Overigens heb ik zo lang gezocht naar een overdrive omdat elke tubescreamer variant, duur of goedkoop, me totaal niet aanstond op een Vox. Schel, schreeuwerig, zompig of grof waren toch wel de kernwoorden. Ik kan het er niet, ondanks dat ik dan soms mensen er wel weer een heel mooi geluid mee hoor halen. Raar toch?

humbucker
26 maart 2013, 09:44
Voor mijn AC30 heb ik een Mad Professor Sweet Honey Overdrive hangen voor lowgain sounds. Dat klinkt ook erg lekker. Anders dan al hetgene wat hierboven beschreven is, maar wel echt goed. Het is een superdynamisch drivepedaaltje dat een beetje een Supro feel heeft, zowat de rafelige korrel van een kleiner buizenampje dat over z'n nek gaat.

hugo123
28 maart 2013, 14:02
Oke jongens. Ik zat op op marktplaats te kijken, en kon de sc-2 goedkoop krijgen. Ik heb hem dus gekocht, bij wijze van experiment. Vanochtend kreeg ik hem binnen, maar ik ben niet tevreden na een ochtendje spelen. Het is niet de sound die ik zoek. De hogere gain settings klinken goed, lekker strak! Maar daar gebruik ik mn rat, geboost met een transparent overdrive al voor.

Het is met lage gain inderdaad een drive die mn amp intact houdt. Maar dat zoek ik niet, voor dergelijke sounds gebruik ik het topboost kanaal wel. Ik zoek een smoothe overdrive zegmaar. Met lekker veel mid, en juist wat minder tophoog. Overigens lukte het mij niet om de SC-2 te laten klinken zoals brett kingman dat doet in dat filmpje, jammer! Natuurlijk hou ik hem nog een tijdje om te experimenteren, maar ik denk niet dat het een blijver is. Dus help jongens. Classic Player 60's + AC30, een lekkere low-mid/gain drive, smooth, met veel mids. Wat zeggen jullie?
Het liefst klinkt ie ook goed op mn AC4 trouwens! Die is behoorlijk kieskeurig met pedalen, of niet?

lauke_101
28 maart 2013, 14:57
Oh je hebt zelfs een CP 60 strat, dan hebben we echt een bijna identieke setup, ik heb er ook zo een. Hmm, misschien de nieuwe Catalinbread Dirty Little Secret (de Mk III versie) eens proberen? Die heeft in elk geval een goeie bult mids en klinkt in de demo's op youtube ook wel lekker vind ik. De Lovepedal OD11 is misschien ook interessant? Hermida Zendrive? (Die is duur, maar de Mooer Hustledrive is bijvoorbeeld een betaalbare kloon daarvan)
3 totaal verschillende pedalen, maar toch voldoen ze aan je omschrijving. Er zijn ook zo achterlijk veel overdrives...

Heb je misschien ergens een voorbeeld van wat je ongeveer zoekt?

humbucker
28 maart 2013, 20:45
MI Audio Blues Pro, die heb ik ook voor m'n AC30 gehad! Klinkt net als hetgeen je zoekt!

Il_Falco
28 maart 2013, 20:55
Ik heb geen vox, en er zelfs weinig ervaring mee, maar ik heb een distortion 3 van mxr, hardwire sc-2 en een bad monkey liggen. De distortion 3 is een opgeschroefde tubescreamer. geen distortion zoals de naam doet vermoeden. Hij is tricky om in te stellen, maar voldoet wel voor een stand-alone ts volgens mij.
Ikzelf zoek een od die standalone klinkt zoals een ts voor mijn drivekanaal. Voorlopig staat daar de d3 voor op mijn bord, maar heb mijn oog laten vallen op een shiba drive.

hugo123
29 maart 2013, 01:57
Ik moet zeggen dat ik de SC-2 toch wel lekker vind voor de wat meer high gain! Maar terug naar de low/med gain. Heb net even de OD11 gechecked van lovepedal, klinkt erg lekker! Dat is inderdaad een beetje wat ik zoek, heeft iemand hier ervaring mee? Blues Pro overweeg ik ook. Dit is toch een TS?

nusti
29 maart 2013, 13:09
Ik heb een tijdje een bb pre-amp van xotic gebruikt. Deze had ook een heel lekker geluid voor lo/med gain. Reageert ook goed op je aanslag. Misschien ook eens luisteren?
http://youtu.be/mbNativSlqI

Mitch
29 maart 2013, 21:41
Ik moet zeggen dat ik de SC-2 toch wel lekker vind voor de wat meer high gain! Maar terug naar de low/med gain. Heb net even de OD11 gechecked van lovepedal, klinkt erg lekker! Dat is inderdaad een beetje wat ik zoek, heeft iemand hier ervaring mee? Blues Pro overweeg ik ook. Dit is toch een TS?
Blues Pro is een TS-achtige met meer laag en meer gain, maar zonder meer de lekkerste die ik gehoord heb. Die heeft het toch al gauw vier weken op mijn board uitgehouden, inclusief één gig, waar de meeste TS-achtigen het niet langer dan drie uur bij me uithielden.

hugo123
30 maart 2013, 13:53
Ik zal de Blues Pro even checken! Net als de BB-preamp! Maar, heeft iemand iemand ook ervaringen met de Lovepedal OD11?