PDA

View Full Version : kolomboor maakt kortsluiting.



stijnkenens
21 maart 2013, 16:10
Het lijkt nu dat gitaarbouwers alles willen kunnen (maken)

Net gelezen dat oigun zijn piano zelf stemt, ik heb onze wasmachine gefixed, want ze werd niet meer warm.

Nu een vraag: de 2ehands kolomboor die ik in mijn atelier heb staan maakt kortsluiting als ik hem aanzet. Niet altijd maar soms, en dan zie je de vonken uit het motor huis springen.

Iemand een idee hoe dit komt?
Motor wikkelingen om zeep? (dan moet ik die laten herwikkelen, geen probleem)
Maar als de startcondensator stuk is, dan is dat maar gewoon vervangen natuurlijk. Voor de rest is de machine nog piekfijn in orde, bedrading is ok, niet verduurd, en de aan uit knop, incl verlichting is allemaal nog heel proper.

Dus gewoon wat raad.


s.

El_Mano
21 maart 2013, 18:01
Aller eerst, ik ben absoluut geen expert op gebied van electro, maar kan het geen (hout) stof zijn dat ontbrand als de motor start of draait dat ontbrand Ik heb in mijn veel te kleine schuurtje erg veel last van stof, hoe vaak ik er ook stofzuig zit booral de lastige en holle ruimtes vol en dan knettert er ook wel eens wat als ik het aanzet.

Rickenbender
21 maart 2013, 18:04
Zou eens naar de koolborstels kijken, als deze versleten zijn kan er meer stroom lopen en dan gaat de zekering er ook uit.
Maar een defecte condensator is ook een mogelijke oorzaak.

RS-Rik
21 maart 2013, 20:50
Eerst eens kijken naar de koolborsteltjes zou ik zeggen. Zijn het gewoon blauwe vonken? Geen groene of vlammen, of iets wat op ontbranding van hout en/ of plastic en/of verfstof lijkt?

De koolborsteltjes zijn een soort koolstof plaatjes die aan een flexibel stalen draadje zitten met een veertje eromheen. Hiermee worden ze tegen de rotor gedrukt. Het koolstof slijt echter na gebruik en na een tijdje komen de uiteindes van het stalen draadje tegen de rotor. Dan krijg je allemaal vonken.

Had ik ook een keer bij mn FERM freesmachien. Toen borstelsvervangen en hij doet t weer prima!

oigun
21 maart 2013, 21:59
Als er een condensator aanzit is het een inductiemotor en zijn er dus geen koolborstels (voor zover ik weet)
Ik zou zeggen sloop de boel eens uit elkaar en kijk of je wat raars kan vinden... Google eens op inductiemotor/condensator
wel even de steker uit wandcontact verwijderen :D

Rickenbender
21 maart 2013, 22:41
Je hebt gelijk oigun, het is zeer waarschijnlijk een inductiemotor en die hebben geen koolborstels maar alleen een aanloopcondensator.
Was even in de war met een handboormachine .

stijnkenens
22 maart 2013, 16:48
Hmm inductie motor, eens bekijken.

Ik heb hem al eens uit elkaar gehaald, om te kijken of er vuil of zo in de schakelaar / motor zit. Maar alles is proper, zeker voor een machine van '84 :)

Dus dat zal het niet geweest zijn !


Onderaan de motor zit zo'n kliksysteem, binnenin het motor huis. Op die plek zitten ook (verluchtings)gaten in het huis, en het lijkt of de vonken van dat kliksysteem komen. Geen idee wat dat daar doet, maar ik denk dat het iets te maken heeft met het opstarten van de motor ...



s.