PDA

View Full Version : Compressor in combinatie met Blues solo's



Sonny
21 maart 2013, 15:52
Ik zit erover te denken om een compressor te kopen, maar heb ik hier eigenlijk wel wat aan in combinatie met Blues solo's die ik voornamelijk speel?

Ik lees veel op het internet dat een compressor in country muziek eigenlijk onmisbaar is, maar hoe zit dit eigenlijk met blues?

Het gaat om een Electro Harmonix Soul Preacher. Mochten er mensen met ervaring met dit pedaal, dan ben ik benieuwd naar je mening erover.

Even voor de duidelijkheid... Mijn vraag gaat niet specifiek over de soul preacher, maar over compressors over het algemeen en of zij een mooie aanvulling kunnen zijn op een blues solo :)

Grtz Sonny

arjanb01
21 maart 2013, 16:29
Compressors zou ik in de bluesmuziek vooral gebruiken als je cleane solo's speelt a la Robert Cray, daar kan het heel mooi mee klinken. Andere blues zou ik geen compressor voor nemen. En in de country is vooral een goeie hammer-on en pull-off techniek over een cleane amp en een Telecaster of Strat een must ! Techniek dus....
Verder zou ik een compressor gebruiken bij funk en disco muziek waarbij je veel slagjes speelt. Dan is een compressor heel leuk om toe te passen.

ellisvertellis
21 maart 2013, 16:34
Kan perfect, het is maar wat jij mooi vindt! Ik zet bv graag een comp na mn drive. Op die manier blijft het volume beter behouden als ik de volumeknop op de gitaar terugdraai om minder overdrive te hebben. Voor ritmesecties ook erg bruikbaar, maar wederom, je moet het prettig klinken en spelen vinden. Veel mensen vinden het onnatuurlijk aanvoelen, zo'n kunstmatige dynamiekbeperking...

route66
21 maart 2013, 18:46
Hoi Sonny, aanrader is deze YT clip waarin alles piekfijn wordt uitgelegd. Ik heb zelf prima ervaring met de Maxon CP101 en MXR Dyna Comp. De Maxon is wat subtieler. Een aanrader met blend knop is de xotic sp.


http://www.youtube.com/watch?v=hMSCKz4GRZY

the sure thing
21 maart 2013, 19:10
Zowiezo een aanrader: de blend knop bij een compressor. De Barber Tone Press heeft ook de mix optie. En die wordt tyfus veel aangeboden 2ehands op MP

KoenGuitar
26 maart 2013, 12:06
Nooit geweten dat Stalone gitaar speelde en normaal kon praten... (Zal ook vast niet de eerste zijn)
Maar serieus, ik zou gewoon even testen bij een muziekzaak hoe 't je bevalt. Sommige gitaristen gebruiken 'm als een soort solo-boost om 't geluid dikker te maken. Een maat van me doet dat met een Route 66 (Tubescreamer+compressor) in een blues-achtige band, meer de Triggerfinger-achtige kant op.

B~Rock
26 maart 2013, 12:52
Gewoon proberen, al vind ik het bij blues juist lekker om wat dynamiek te hebben en indien overstuurd geluid wel lekker dat ej wat nuance in de sound kan aanbrengen al naar gelang je aanslag. Bij het gebruik van een compressor wordt dit minder.

Kim Wilson
26 maart 2013, 13:25
Tja, ik weet het niet. Bij echte bluesmuziek horen eigenlijk geen effecten. Gitaar rechtstreeks in een flink opengedraaide versterker (eventueel een overdrive pedaal om dit effect te bereiken op lagere volumes) en spelen. En bij country is dat eigenlijk ook zo, behalve dat er daar vaker een clean geluid wordt gebruikt met vrij veel hoog. Compressor associeer ik iig niet met beide genres.