PDA

View Full Version : Zelfgemaakt hout



Mephistocles
21 maart 2013, 09:26
Ik zit nu al dagen met een vraag in mijn hoofd. Misschien kan een van jullie me verder helpen.

Is het mogelijk om het hout voor een gitaar in een mal te laten groeien, met behulp van een stuk hout met cambium eraan?

Natuurlijk gaat een boom zonder zijn wortels een bladeren dood, dus om het cambium in leven te houden kan ik de mal volgieten met boomsappen en evt. dagelijks verversen, zeker als je ziet dat een flinke esdoorn makkelijk een paar liter sap produceert, dan zet ik een tapje in een dozijn esdoorns, ik woon toch in de buurt van een bos. Zou alleen het houtsap genoeg zijn voor het cambium om te overleven?

Bij een mens kun je ook hart en longen vervangen door een hart-longmachine, en dan blijft de persoon in kwestie ook verder groeien, maar kan dat ook met hout?

O ja. En ik weet dat hout langzaam groeit, ik heb een paar jaar de tijd.

oigun
21 maart 2013, 10:26
Gewoon proberen, ik ben geen bioloog dus geen idee of het gaat lukken... maar wel een te gek idee!!!

Rizz
21 maart 2013, 10:42
Absoluut een leuk idee, maar zou de industrie dit ook niet allang verzonnen moeten hebben? Zou te gek zijn, gewoon je houtjes in bakjes laten groeien..Ff de droogstoof in en bouwen maar! Afvalbeperking en minder kap, milieutechnisch zou het fantastisch zijn!..

oigun
21 maart 2013, 11:53
Ik bedenk me net dat ze vroeger voor scheepsspanten speciaal bomen krom lieten groeien, zodat de nerf mooi mee liep met de spant.

Ukeloeder
21 maart 2013, 12:19
Ik bedenk me net dat ze vroeger voor scheepsspanten speciaal bomen krom lieten groeien, zodat de nerf mooi mee liep met de spant.

Mastbos en Spantbos herinneren daar nog aan.

maareeeee, een stuk uit een boom zagen en dagelijks met sap overgieten is iets heel anders. Snijd eens een vinger af en giet er dagelijks een liter bloed over... denk je dat er nog een Mephistocles aangroeit? Ik denk van niet.
Je kunt wel een boom in de vorm van een gitaar laten groeien. Daar is een allemachtig sterke mal voor nodig, maar het gaat. Ik heb vroegah met een wandelstokkenmaker samengewerkt die zijn stokken uit hazelaar sneed. Op zijn perceel groeiden er honderden, net als stoelessen. De takken van vele daarvan werden van klemmen voorzien die de tak 'plat' lieten groeien. Op dat platte deel schroefde hij een koperen plaatje en een curieuze wandelstok kon naar de Jaarmarkt. Ook wikkelde hij in spiraalvorm ijzerdraad om takken en liet ze zo tussen 7 en 10 jaar groeien, heksenstokken noemde hij die op de markt. Goed geld leverde het op. Nou was het publiek op de Jaarmarkt over het algemeen beschonken, maar dat doet aan de verdienste niet af.
Ik wens je een boel geduld.

Mephistocles
21 maart 2013, 17:49
maareeeee, een stuk uit een boom zagen en dagelijks met sap overgieten is iets heel anders. Snijd eens een vinger af en giet er dagelijks een liter bloed over... denk je dat er nog een Mephistocles aangroeit? Ik denk van niet.

Als je een dun plakje weefsel in bloed legt, en je houdt de saturatie, C02, glucose, etc. op pijl, dan blijft het stuk weefsel in leven, en dan blijven de cellen delen. Als het een stuk epidermis is, zal het stuk weefsel blijven groeien.

Ik heb ook al gevonden hoe je zonder mal vierkante bomen maakt. Hele dunne krasjes in het cambium, zonder het te beschadigen, op 4 punten, 90 graden uit elkaar. Herhaal dit vaak en je boom wordt vierkant.

Overigens ben ik nog niet zo ambitieus om meteen de mal in de vorm van een gitaar te maken. Gewoon een plank zoals je m bij de houthandel koopt is al geweldig als je het zo zou kunnen laten groeien.


Absoluut een leuk idee, maar zou de industrie dit ook niet allang verzonnen moeten hebben? Zou te gek zijn, gewoon je houtjes in bakjes laten groeien..Ff de droogstoof in en bouwen maar! Afvalbeperking en minder kap, milieutechnisch zou het fantastisch zijn!..
Misschien is het omgekeerde waar. Ze doen het niet, omdat het nog niet verzonnen is, of het duurt bijvoorbeeld te lang en is daarom niet geschikt voor industrie. Dat is voor mij geen bezwaar.

Ik zal maar eens rondvragen bij boswachters enzo.

Ukeloeder
21 maart 2013, 21:00
Ik ben benieuwd hoe ver je komt met de bouw van je lab. Doe eens een link naar de info over die krassen in cambium, dat vind ik wel heel interessant.

Menk
21 maart 2013, 21:23
Dit is alvast een begin.


http://youtu.be/KW6ERqrhywE

K

Dutch66
23 maart 2013, 20:30
Ik maak zo'n mal voor m'n meisje, effe geduld maar dan heb je ook wat ;)

Ik vind het idee wel erg gaaf, van die gitaar dan...

ernieman
24 maart 2013, 09:56
Zo, en dan nu tijd voor je medicatie...

Leuk idee, maar wat ga je met dat stuk hout in de vorm van een gitaar doen? Hoe ga je het laten drogen en de vorm van de gitaar laten behouden?
En hoe lang heb je de tijd? Enig idee hoeveel mm een boom per jaar groeit?

Succes! ;-)