PDA

View Full Version : 6 maanden op reis - welke gitaar meenemen?



Mobassintheplace
21 maart 2013, 09:13
Hallo allemaal,

Eind april is het eindelijk zover. Ik ga 6 maanden naar Spanje voor m'n studie. Ik kijk er heel erg naar uit maar ik ga thuis ook missen natuurlijk. Vooral me schatjes achterlaten word moeilijk. Ik wil er natuurlijk wel één meenemen, maar welke?

Ik zit te twijfelen tussen twee gitaren uit m'n collectie. Eerst wou ik de Ibanez met Floyd rose - Handig voor misschien wat eventuele optredens? Maar dit weet ik niet eens zeker. Of een akoestische western Fender. Deze kan ik gewoon oppakken en spelen maar niet echt mijn ding op doen ala Steve Vai. Het zal wel lekker zijn om na een harde dag werken even bij het strand gitaar te spelen.

Ik heb ook wat gehoort over het vervoeren van de gitaren. Ik ga met het vliegtuig. Nu heb ik gehoort dat als je je gitaar meeneemt als hangbagage dat je de snaren heel los moet draaien anders word je neck schuin getrokken door de luchtdruk. hebben mensen hier ervaring mee want anders word het een heel gedoe met die Ibanez floyd rose.

Bedankt!

D3nnis
21 maart 2013, 12:13
Luchtdruk lijkt me niet het probleem, die is rondom de gitaar hetzelfde, dus lijkt me raar dat daardoor de hals krom gaat.

In de handbagage lijkt het me al helemaal geen probleem, want je eigen nek gaat ook niet krom :)

Het advies om snaren los te zetten lijkt me meer om de kracht van de hals af te halen, waardoor ie meer kan hebben wanneer er mee gegooid en gesmeten wordt, maar of dit echt de reden is, of dat het over een fabel gaat? Geen idee.

postbus31
21 maart 2013, 12:41
Is een gitaarkoffer niet veel te groot om als handbagage mee te mogen?

Rizz
21 maart 2013, 12:44
Is een gitaarkoffer niet veel te groot om als handbagage mee te mogen?

http://www.klm.com/travel/nl_nl/prepare_for_travel/baggage/exceptional_baggage/index.htm

Kingfisher
21 maart 2013, 20:34
Ryanair en consoorten: je moet een apart ticket kopen. Voor 'echte' luchtvaartmaatschappijen, gebruik de codewoorden 'gate check-in' (zoek maar op een eerdere post).

mesaman
22 maart 2013, 00:42
koop je toch een jogojogo gitaar?cheap ass,en speule!

tenzij je ibanez je niets uitmaakt natuurlijk.

Mobassintheplace
22 maart 2013, 20:04
Ik neem hem mee in een gitaartas.

Mobassintheplace
22 maart 2013, 20:06
Ik zou wel willen weten of het een fabel is of niet voordat ik m'n Ibanez of Les paul mee neem en een kromme neck heb. Misschien neem ik wel m'n akoestische Fender mee. ik moet nog een beetje overwegen. Heeft iemand anders al ervaringen met gitaren meenemen naar het buitenland?

Tupelo
23 maart 2013, 09:50
Andersom, ik heb er één meegenomen uit Barcelona naar NL.
Dame bij het inchecken: 'Geen probleem, neem maar mee, als de stewardess moeilijk doet moet je 'm maar ff aan haar afgeven, dan stalt zij hem in hun vertrekken.'
Geen extra kosten, niets.

Eenmaal in het vliegtuig het ding naast me tegen een lege stoel gepleurd onder een hoek waarmee dat die vast stond, stewardess 1 & 2 vonden het prima, nummer 3 daarentegen (vast één die dacht dat ze de baas was) vond het niet oké, die haalde de gezagsvoerder erbij.

De gezagsvoerder ging heel onhandig aan de slag met de riemen, alsof het om een passagier ging waarvan de gordel niet werkt, na dat stukje theater en mijn belofte om ondanks dat de koffer verankerd stond de koffer vast te zullen blijven houden tijdens opstijgen en landen konden we er vandoor.

Dat was Transavia en ik vermoed dat ik mazzel heb gehad bij het inchecken.

Maar toch...
Is het misschien een optie om daar een gitaar te kopen, is toch leuk johh ?
Heb je meteen een aandenken, een echte in Spanje gemaakte Spaanse gitaar.
Kan je daar overal mee naartoe nemen, en je ontwikkelt de komende zes maanden (mits je niet gewoon muziekschool gedaan hebt) wat nieuwe technieken en stijlen doordat je van de steelstrings af bent.

Verder denk ik fabel.
Spanning van de hals af; goed idee, maar niets met luchtdruk te maken.

Tupelo
23 maart 2013, 09:55
Aan toe te voegen dat voor mij bij het inchecken 4 Chinezen moeilijk stonden te doen over hun bagage die te groot en te zwaar was en ook nog eens aan alle kanten voorzien was met vastgebonden overal uitstekende Spaanse (been)hammen.

Misschien heeft ze met mij een gebaar willen maken.

RS-Rik
23 maart 2013, 10:16
Je neck trekt niet krom door drukverschillen o.i.d. Het bagageruim zit IN de drukcabine van het toestel, die van de cockpit helemaal loopt tot waar de staart begint. Bij de meeste grote airliners is het ook mee verwarmd (misschien bij een of ander pauper twin turboprop toestelletje niet). Anders zouden er gekke dingen gebeuren met vloeistoffen etc. Het is bovenin -50 graden.

Wat druk betreft, de luchtdruk werkt aan alle kanten van een object. Ookal zou je een acoustische gitaar in een vacuum gooien, er gebeurt niks mee, zowel binnen als buitenkant van de gitaar worden blootgesteld aan dezelfde druk.

Snaren loshalen is ook niet nodig. Of dit gunstig of ongunstig is is moeilijk te zeggen, aan de ene kant geeft het een voorspanning aan de hals (gunstig), aan de andere kant, als je hem recht op zn kop laat vallen wil je die voorspanning niet hebben. Beetje moeilijk verhaal. Zijn er mensen met ervaring hiermee?



verders, LOL @ tupelo

hoofd
23 maart 2013, 10:56
Ik zou geen gitaar meenemen.

Ik ben meerdere keren voor langere tijd, d.w.z. meer dan 3 weken, in het buitenland geweest, o.a. ook 6 maanden voor een studie. De ervaring heeft mij geleerd dat een gitaar meenemen alleen maar ballast is waar je je zorgen om maakt en dat je er uiteindelijk niet veel op speelt, er zijn namelijk zoveel leukere dingen te doen als je in het buitenland studeert dan op je kamertje een beetje pielen. Bovendien is het hele idee van op reis gaan juist dat je 't thuisfront achterlaat, met alle meuk die daarbij hoort, anders verhuis je alleen maar.

Daarnaast is de kans groot dat je gelijkgestemde Spanjolen vind, als je een beetje sociaal bent en uitgaat, die je wellicht wel een gitaartje willen lenen (ik heb ook een leengitaar voor buitenlanders die in Amsterdam studeren, staat nu bij een Canadees), of je koopt er daar een, zoals Tupelo voorstelde. Either way, ik zou geen gitaar meenemen, hooguit mee terugnemen.

Nobler
25 maart 2013, 17:47
2 weken zonder gitaar red ik nog net, maar 6 maanden zeker niet. Ik zou echter ook overwegen om daar iets tweedehands of goedkoop te kopen en het voor vertrek weer te verkopen of desnoods weg te geven, handiger dan een gitaar meenemen als ruimbagage, en goedkoper dan te proberen hem in de cabine mee te nemen en je loopt geen risico's dat je favoriete gitaar niet meemag in de cabine en/of kapot gaat in het ruim.

telecastermaster
25 maart 2013, 18:36
Heeft iemand anders al ervaringen met gitaren meenemen naar het buitenland?

Ja, ik heb deze meegenomen in het vliegtuig. Kon gewoon in met de hadbagage mee (in 2004) en paste gewoon in de overhead lockers. Aanrader.

http://www.themusiczoo.com/images/9-09-10/Hohner_G3T-BK_Headless_Guitar_Black_CO06J10077_a.jpg


Di's me andere:

http://farm7.staticflickr.com/6191/6080370291_920a450412.jpg


http://www.thomann.de/nl/steinberger_guitars_gtpro_standard_wh.htm

Tupelo
25 maart 2013, 18:59
2 weken zonder gitaar red ik nog net, maar 6 maanden zeker niet. Ik zou echter ook overwegen om daar iets tweedehands of goedkoop te kopen en het voor vertrek weer te verkopen of desnoods weg te geven, handiger dan een gitaar meenemen als ruimbagage, en goedkoper dan te proberen hem in de cabine mee te nemen en je loopt geen risico's dat je favoriete gitaar niet meemag in de cabine en/of kapot gaat in het ruim.Aan jezelf opsturen..?

Ruud313
26 maart 2013, 15:44
Als je voor een elektrische gitaar gaat, wat doe je dan met je versterker, die neem je neem ik aan niet mee. Als het alleen gaat om een beetje jammen op het strand, dan zou ik gewoon een akoestisch gitaartje meenemen. Als je hem in de handbagage wil meenemen, dan kun je ook een folk gitaartje of reisgitaar meenemen. Ik heb zelf vaak per vliegtuig gereisd met een Martin Backpacker in mijn handbagage en dat is nog nooit een probleem geweest.