PDA

View Full Version : Speeches vol met lucht



Duhsjaak
21 maart 2013, 03:49
Hi
Bedoeld als post voor maart. En ook gepost in maart. Dit even voor The LoLands, die mijn count op dit punt streng bewaakt.

Zelfde procedure als steeds, want dat is de vaste werkwijze vooralsnog. Automatisch schrift voor zowel de tekst als de muziek.

Boss BR 1200CD opnameding
Gatt grootmembraam microfoon
Yamaha Pacifica 311H - het humbuckerelement + P90
Ibanez Gio GSA 200 bass
Drummachine uit een Yamaha Keyboard
diverse losse percussie

Tekst:

Speeches vol met lucht

't Is tòch al zo'n kwetsbare groep
Den Haag bekommert zich er niet om
hoe dat kan in een beschaafd land?
't lijkt mij een beetje dom

Wie gaan we dan uitnodigen
wie siert de gastenlijst
sta stil bij 't wervend effect
BN'er in de markt geprijst

br
Iets zeggen, nee dat hoeft niet
hoor daar een opgeluchte zucht?
want de lucht zit vol met speeches
en de speeches vol met lucht

Ref
Daar komt weer zo'n treurig feest
vol met imponeer geklep
waar juwelen niet voor het mooi
waar juwelen voor de heb

Krijgen prime time op TV
valet service voor de Rolls
veel gesmak en vette bek
werkelijk niets is te dols

W24 okt 2012

https://dl.dropbox.com/u/13906770/013-Track%2013.wav

Schrijf niet veel autobiografisch, want dat is een beetje blêêêh vaak. Het heeft een te hoog 'lief dagboek' gehalte.
Hier kon ik het niet laten.

Wachtend in de hal van een landelijk dagblad werd ik vermoedelijk ten onrechte voor een BN'er aangezien. Welk deel van de tekst van de dame in kwestie is en welk deel van mij valt nog een hele discussie over te voeren.....

Ik heb bedankt voor de eer. Misschien een beetje dom; had zo maar nòg 5 liedjes ingezeten als ik wel was gegaan.

Vriendelijke groet, Gus

Duhsjaak
10 augustus 2013, 04:47
Reageren op je eigen discussie is altijd lachen. Een soort ultieme zelfspot.
Opgenomen met de Yamaha Pacifica 311H, toen die er nog niet zo lang was. Om te genieten van de klank.

Er worden dus nog steeds vreetfeesten georganiseerd, waarvan de opbrengst gaat naar mensen die te weinig te eten hebben. Een soort neuken voor maagdelijkheid.

Helemaal geen reacties? Ik heb er toen 3 tegelijk gepost, misschien is dat het?

In de herkansing. En om Elena te laten horen hoe die, gewoon clean, lead een heel klein beetje extra gain en een enkele repeat van een halve seconde, kan klinken.

Vriendelijke groet, Gus

Stratman70
10 augustus 2013, 12:09
Weet je Gus, ik vind jouw nummers die ik heb gehoord (waaronder nu deze ook), stuk voor stuk geniaal!
Alleen de manier van zingen maakt het net iets te.... hoe zal ik het zeggen? Alsof je je eigen nummer niet serieus neemt ofzo, ik kan het niet goed verwoorden. Maar de knipoog die je in je nummers legt, ligt er soms iets te dik bovenop, waardoor ik dat gevoel krijg. En dat is eigenlijk best een beetje jammer voor zo'n uniek iets: toffe muziek, geniale teksten, erg herkenbare eigen stijl, maar de zang zou iets serieuzere aandacht mogen hebben.

Al met al erg geniaal met een gave seventies vibe.

elena75
10 augustus 2013, 14:01
Thanks Gus :ok:

Duhsjaak
10 augustus 2013, 22:02
Hi
@Stratman70
Dank voor je complimenten.
Dat de zang niet helemaal uit de verf komt heeft een aantal redenen, maar zeker niet dat ik er de draak mee steek:

- Er zit maanden tussen het schrijven van de tekst en het zingen, da's bewust
- ga ik van zo'n tekst een lied maken, dan is dat de eerste keer in als die maanden, dat ik de tekst weer zie
- ik clip in the blind de tekst aan mijn microfoon en begin het eerste het beste te spelen dat mij invalt
- al zingend lees ik dus de tekst, componeer er een lied van, speel gitaar en moet proberen de tekst in de melodie te passen

In het NL heet dit automatisch schrijven, in het Engels, working on a stream of consciousness. Een tricky proces. Dat komt de dictie niet ten goede.

- Mijn stem is een oude stem. Minder vast dan vroeger. En ik haal ook bepaalde hogere en lagere tonen niet meer zo makkelijk.

- Ik ben heel erg weg van de muziek uit 1961 (en 1966 - garagerock). Vooral in 1961 werd veel van de zang gedubbeld (dubbel ingezongen om de stem dikker te maken), mindere verstaanbaarheid trok men zich niks van aan. Het was allemaal AM/Middengolf muziek.
Als ik mijn stem dubbel, juist om die sfeer te pakken, en ik dubbel onnauwkeurig door de geïmproviseerde manier van werken, dan komt er niks van de verstaanbaarheid terecht.

In dit geval wel onnauwkeurig gezongen, maar niet gedubbeld. Dus de schade nog beperkt gehouden.

Dank voor het luisteren.

@Elena
Dank voor je dank!
Probeer het maar eens mee te spelen. Echt niet moeilijk.

Al mijn muziek is op een autoharp te spelen. Dat kan alleen als je alle franje afzweert. Ring of fire van (uitvoering) Johnny Cash en van (compositie) June Carter Cash is geschreven op een autoharp! Ook de Lovin' Spoonful maakten regelmatig gebruik ervan.
Eigenlijk ben ik geen gitarist, eigenlijk ben ik autoharp speler!
Vriendelijke groet, Gus

grayfink
11 augustus 2013, 08:17
Ik wil ook wel reageren, maar weet niks origineels te melden. Teksten goed, muziek goed, zang wat minder en hoe dat komt heb je uitgebreid uitgelegd. Ik moet bij je zang denken aan Tibetaanse keelzang, niet qua klank maar melodie that is.
Met jouw werkwijze kan het niet anders, maar misschien is het leuk om eens een keer een liedje te maken waarbij je zang en begeleiding direct integreert?

Duhsjaak
11 augustus 2013, 14:31
Hi Gray
Dank voor je reactie.
Wij vieren hier onze gekkigheid. Gekheid desnoods.
Als wij allemaal hetzelfde gaan klinken/doen is de lol er snel af.
Als er iemand mijn liedjes wil zingen is ie/ze van harte welkom.

Incidenteel gebeurt dat ook, maar dan moet ik gelijk een A.N.D. (agreement of non disclosure) tekenen.
Maar, assistentie? Welkom hoor!
Vriendelijke groet, Gus

Baker
11 augustus 2013, 16:51
Op zijn minst is het een interessante opname. Het akkoordenschema is knap gevonden. De gitaar klinkt mooi eroverheen, maar gaat na 5 minuten wel een beetje vervelen. Dan heb je het wel gehoord. De zang, tja, het is niet bedoeld op zo mooi mogelijk te zijn. Dat hoeft ook helemaal niet. (De beste zangers kunnen niet zingen, wie zei dat ook weer) Maar vind je het zelf ook niet storend dat de tekst compleet onverstaanbaar is? En dan is het geeneens dialect-pop. ;)

duckman
11 augustus 2013, 17:03
ik sluit me aan met alles wat hierboven staat. Als de tekst beter te verstaan was een tien met een knuffel, want de tekst zelf is zeer ok! ). Nu een negen, maar wel nog steeds met een knuffel :-)

Heffie
11 augustus 2013, 18:06
Ik vind het weer een onvervalste Gus song! En dat is niet erg ;). Volgens mij zou de zang al opknappen als je de galm daarop eens een paar slagen terug draait.
Maar dat is dan ook mijn enige puntje van kritiek(zoals iedereen dus)

Van Gus' gitaarspel en composities ben ik al een tijdje fan.:cooler:

witterwit
11 augustus 2013, 18:14
deze muziek vind ik altijd prettig in het gehoor liggen. het is jammer dat de zang zo onder sneeuwt en ik lees hier ook net dat meer mensen dat jammer vinden.

Martijn-w
11 augustus 2013, 23:00
Muzikaal gezien is het best tof, maar inderdaad die zang....
Het is gewoon echt niet goed. Het is misschien je stijl, maar je bent gewoon geen zanger.
Laat je nummers eens inzingen door iemand die dat goed kan, dan kan het heus iets leuks opleveren.
Je bent meer componist dan zanger.

Duhsjaak
12 augustus 2013, 16:13
Hi Martijn
Dank voor je aandacht. Ik ken helemaal niemand die dagelijks bereid is om weer een nieuw liedje in te zingen. Laat staan of ik bereid ben iedere dag weer met een zangert opgescheept te zitten.

Ik maak een liedje hoorbaar. Meer pretenties heb ik er niet mee. Mijn fanbase past (met wat geluk) in een telefooncel. Handig, zijn de kosten te overzien als het op feesten aankomt.

Maar tegelijk, het proces van liedjes schrijven vind ik leuk. Leuk genoeg om mee door te gaan. En ik ben op een leeftijd dat ik alleen nog maar wil doen wat ik leuk vind. Dus revoluties of heftige koerswisselingen zitten er niet in ben ik bang.
Dank voor het luisteren.
Vriendelijke groet, Gus

Martijn-w
12 augustus 2013, 16:21
Slechte smoes I know, maar ik had genoeg alcohol op dus ik was niet erg subtiel. Daarvoor mijn excuses.

Maar het feit blijft dat je zang gewoonweg ver benedenmaats is.
De zang zorgt er gewoon voor dat ik niet serieus naar een dergelijk nummer kan luisteren.
Dat wil niet zeggen dat je dit niet moet blijven doen, maar als je iets post kun je verwachten dat het beoordeeld wordt.
Je bent een hartstikke goeie gast, maar dat moet mensen niet weerhouden om harde kritiek te kunnen geven als iets niet goed is.

Duhsjaak
12 augustus 2013, 16:45
@M
Maak je geen zorg. Ik ben niet in mijn wiek geschoten door je commentaar. Ik kan daar prima mee leven.
Het leven zit op dat punt wonderlijk in elkaar.

Soms wordt in de Oor de vraag gesteld wat iemand van een bepaalde opname uit het verleden vindt. En dan kómt er toch een warrig lulverhaal!
Diegene heeft toen het beste opgenomen wat ie te bieden had. C'est tout.

Dat is met mijn muziek niet anders. Beter dan dit krijg ik het niet in de tijd die ik ervoor heb. Maar het liedje is er. En het is hoorbaar gemaakt. Flawed and all.
Ik kan daarmee, en met de kritiek daarop, prima uit de voeten.
Vriendelijke groet, Gus

Martijn-w
12 augustus 2013, 16:50
Oké, even goede vrienden :)

Ik vind het alleen jammer, want ik denk dat er uit je muziek zoveel meer te halen valt.

Duhsjaak
13 augustus 2013, 04:20
Hi
Ik heb dus de stomme fout gemaakt degene met de meest in het oog lopende post de aandacht te geven. In plaats van mij daardoor niet te laten leiden. Alsnog even op die schreden terug komen en even de andere reacties rustig bekeken.

@Baker
In 'Bevrijdingsdag' die ik een tijdje terug postte, kwam de zinsnede 'wie is het kienst' voor. Daarop kwam goedmoedig commentaar van buiten de regio. Dat commentaar vond ik wel lachen.
Als ik een woord nodig heb en het woord is er niet dan maak ik het.
In Amsterdam is kien zijn, slim zijn en als je slim kunt zijn is het niet onlogisch dat er uiteindelijk iemand het kienst is. Kien bestaat wel, maar of het kienst ook bestaat?

In die zin is iedere pop dialectpop. Want plat Amsterdams of bargoens zul jij niet gauw gebruiken; voor mij is dat een natuurlijke habitat.

Uiterst hinderlijk dat gasten als Wim Sonneveld zo nodig 'plat Amsterdams' wilden doen. En er geen reet van terecht brachten.

Het gitaartje eroverheen is gedaan om het idee te versterken, dat de begeleiding en de melodie van de zang zich los van elkaar bewogen. Achteraf vind ik het gitaartje ergerlijker dan de zang.
Leuk dat je hebt geluisterd.

@duckman
9 met een knuf? Ik doe het ervoor. Dank je wel!

@Heffie
In stilte meekijken en meeluisteren?
Dat je de moeite hebt genomen vind ik al leuk. Het hele ding neemt een minuut of 6 om te ontwikkelen en echt 'het-hapt-zo-makkelijk-weg' is het nou ook weer niet.
Misschien moet ik een meestamper opzoeken en posten. Minder galm? OK, gaan we doen.
Dank voor je compliment!
Vriendelijke groet, Gus

elena75
13 augustus 2013, 09:17
ga ik proberen Gus

Heffie
13 augustus 2013, 13:13
Blijf maar gewoon de nummers maken die je maakt! Ik kan ze altijd wel hebben.:ok:

Duhsjaak
17 augustus 2013, 03:08
Leuk! Dank je wel.
Ik heb het altijd een goed teken gevonden als een lied sterk verschillende emoties/meningen oproept.
Daar lijkt ik hier onbedoeld behoorlijk in te zijn geslaagd.

Een zangpartij die zich op het eerste gehoor helemaal los van de backing lijkt te ontwikkelen is ook niet helemaal easy listening.

Het blijkt maar weer (voor mij) dat de techniek misschien hier en daar moet worden aangepast, maar dat de liedjes waarmee je je zo min mogelijk bemoeit, die zichzelf schrijven dus, in de praktijk het leukst blijken uit te werken.

Op naar de volgende zullen we maar zeggen!
Thanks!
Vriendelijke groet, Gus

paulusdeBKB
18 augustus 2013, 15:21
Wat een leuk liedje weer Gus! Je teksten zijn altijd zo treffend. Razend knap vind ik dat!

Kefding
18 augustus 2013, 15:48
Ik vind 't leuk. Ik snap wel dat mensen de zang aanstippen als verbeterpunt, maar ikzelf vind 't wel best zo. Niet dat ik het precies zo zou doen, maar daarom is het ook zo leuk! Op een gekke manier zijn alle liedjes van je verder wel prettig om te luisteren merk ik... Hoe zei je dat ook alweer? Keep on keeping on?

Fusion
21 augustus 2013, 18:33
Verrassende zanglijn af en toe, leuk! Typische Gus song, en das best n compliment :)

Duhsjaak
22 augustus 2013, 05:31
Hi all
Grappig dat deze geen hand op elkaar kreeg tot ik m postte. En nu lopen de reacties erop binnen.

@paulusdeBKB
Dank voor de pluim. Het lied schreef zichzelf. Overigens wel een lied dat helemaal aan de tekst is opgehangen.

@Kefding
Ik ben inderdaad maar eens in de krochten van mijn opname ding gedoken en de dingen die ik nu opneem, zijn qua hoog wat meer uitgesproken. Het is een subtiele verandering, want ik wil het graag neutraal houden.
Het zou ook kunnen zijn dat de stem wat harder mixen een oplossing is. Maar dat vind ik niet altijd even mooi. Mooi voor Boudewijn de Groot, maar ik ben geen BdG.
Leuk dat je m weer leuk vindt!

@Fusion
Soort onderzoek naar de oorsprong/inspiratie van Amy Winehouse haar voorliefde voor stapsgewijs verschuivende melodieën. Komt uit de hippie tijd. En is daarna volkomen van de aardbodem verdwenen.
De oorsprong is simpel natuurlijk. Zing fretje voor fretje een gitaarmelodie na. Waarom iedereen op dit moment zo gecharmeerd is van de Kane kreun en de Adelde kraak in de stem is mij een raadsel.
Dit is weer eens wat anders.

Dank alle drie voor het luisteren.
Vriendelijke groet, Gus

Ernest01
22 augustus 2013, 12:15
Verrassende zanglijn af en toe, leuk! Typische Gus song......

Precies. Dat maakt het - tesamen met het 'typische' gitaargeluid - helemaal zijn eigen stijl.
Om te variëren, misschien toch een pedaaltje kopen ? Maar niet echt noodzakelijk.
Goed dat je de tekst erbij zet. Wordt het een soort 'luisterboek'.... leuk om mee te lezen met het lied.

Gooi er nog maar weer eens eentje over de schutting hier.

Duhsjaak
23 augustus 2013, 04:25
Hi Ernest
Het is tijd om de Mutual Appreciation Society op te richten.
Een soort wederzijdse fanclub of zo.

Dat gedoe met pedaaltjes. Mooi voor een ander. Het wordt teveel een proces waarover ik na moet denken. De volgende stap is dat dat ik echte solo's moet gaan spelen. Dat soort franje bewaar ik voor een volgend leven.

Een jaar of twee terug vond ik dat ik zo nodig het roer om moest gooien. En heb ik een van de keyboards (die uiteindelijk allemaal zijn weggegeven) mijn muziekhok ingesleept. Ik werd er knettergek van. Ik vond het allemaal erg stagnerend werken. Ja, leuk, nu lijkt het soms of mijn petekind dwarsfluit (vin ik altijd heel mooi) speelt, maar het is het keyboard maar.
Ik word daar niet blij van.

Voorlopig zit er nog een zekere ontwikkeling in mijn muziek. En blijf ik lekker doorgaan.

Bedankt voor het luisteren. Ik luister ook, maar hoor nog niet zoveel van je. A little bird told me, dat daarin verandering gaat komen. Lees: Dat je daarin verandering gaat brengen. Smiley!

@Kefding
Sorry, leuke opmerking, en ik vergeet er wat van te zeggen. Keep on keepin' on inderdaad (Curtis Mayfield). Ik neem je advies ter harte.
Thanks!
Vriendelijke groet, Gus

Ernest01
23 augustus 2013, 09:52
Bij deze is de MAS opgericht....

Pedaaltjes, ach het was een suggestie, maar het moet jou wel 'liggen', natuurlijk.
Progressie heb je inderdaad geboekt. En dat zonder 'toevoegingen' van allerlei extra
snaarloze 'gadgets'.

Heb sinds 26 mei (You can close your eyes) niets meer opgenomen.
Zijn prive-problemen, die daar de oorzaak van zijn. Ben wel met een aantal liedjes bezig, dus
wie weet gaat het ineens weer 'lopen'.

Groeten,
Ernest