PDA

View Full Version : NGD: London City Comet mk1



Sven_Deadunity
21 maart 2013, 01:19
Vandaag via een ruil een London City Comet mk1 in bijna nieuwstaat gekregen. Aardige vent en goede gitarist waar ik de gitaar mee geruild had, die mijn Hofner Colorama 2 overnam dus dit werd al snel een uurtje gezellig lullen over gear. Gelet op de prijsklasse van deze gitaren heb ik weinig beters in mijn handen gehad; sound, afwerking en feel, ik snap ergens wel waar de hype vandaan komt. Klein minpuntje; de frets waren wat scherp, even een feiltje erover gehaald en het voelt stukken prettiger.

Even snel 2 foto's gemaakt;

http://img580.imageshack.us/img580/1885/p3211406.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/580/p3211406.jpg/)

[URL=http://imageshack.us/photo/my-images/690/p3211413.jpg/][IMG]http://img690.imageshack.us/img690/3782/p3211413.jpg

Tabula Rasa
21 maart 2013, 07:14
Scherpe freteindes hoeft geen gebrekkige afwerking te zijn. Juist nu, nu het zo lang zo koud buiten is hebben een hoop gitaren hier last van. De luchtvochtigheid in veel huizen is gewoon absurd laag. Als je wilt vijlen, doe dat dan ook nu, dan zit het van de zomer super netjes

LRS
21 maart 2013, 07:51
Gefeliciteerd met de aanwinst! Let wel, ze zijn niet allemaal even geweldig! Mijn lokale gitaarboer heeft er een hangen, die ik even heb vastgehouden... Ik schrok van de enorme ruimte tussen de hals en de pocket van de body. Een minder exemplaar kennelijk.

Sven_Deadunity
21 maart 2013, 12:29
@ Tabula Rasa: klopt. Het waren eigenlijk alleen de eerste 3 fretjes waar ik last van had.

@LRS: Daar heeft deze geen last van, hals zit superstrak in de neckpocket, en ik kan eigenlijk geen rare afwerkingsfouten vinden. Ik heb de slagplaat er nog niet af gehaald, ben benieuwd hoe het onder de ''motorkap'' eruitziet. Er zullen ongetwijfeld mindere exemplaren tussen zitten, het blijven dan ook gitaren onder de 300 euro.

Ik ben benieuwd hoe de gitaar op mijn amps klinken (Orange th30 + London City DEA100). Vanavond een uitgebreid testverslag!

frekie
21 maart 2013, 12:36
Congrats! Ik heb ooit diverse optredens gedaan met mijn butterscotch Comet met GFS Lil Killers, no problemo. Goede stabiele gitaar.

Napoje
21 maart 2013, 13:57
ben benieuwd hoe het onder de ''motorkap'' eruitziet.

Ik heb er ook een gehad en dit zit eronder. De hele unit op ebay te koop voor rond de 4 dollar incl verzendkosten!

http://image.dhgate.com/albu_237233725_00-1.0x0/chrome-tele-prewired-control-plate-3-way.jpg

TW-Pieter
21 maart 2013, 14:04
Fijn apparaat, doet wat 'ie moet doen. Heb er zelf ook een tijdje één gehad. Vond het geluid voor de prijs echt waanzinnig.

Geniet ervan!

Tupelo
21 maart 2013, 14:15
Ik kan mezelf herinneren dat ik het ook een fijne betaalbare telecaster vond toen ik er eens één speelde van een vriend van mij.
Alleen de laklaag van de hals stond me tegen, alsof ze het ding ondergedompeld hadden in de lak, en dat een keer of twee, drie, maar daar kan je wat aan doen als het je stoort.

Congrats !!

bertje1
21 maart 2013, 16:57
Proficiat mooie gitaar Ik heb er zelf ook een.Prima gitaar veel plezier ermee. Is hij van de eerste serie of de tweede?

Sven_Deadunity
21 maart 2013, 18:08
@ Napoje: Haha, de elektronica is inderdaad allemaal wat cheap, voorlopig doet ie wat ie moet doen, maar dat is wel het eerste wat eruit gaat, vooral de pots voelen een beetje lullig aan. Ik heb vandaag de slagplaat er even afgehaald, het freeswerk ziet er keurig uit.

@ Tupelo: Er zit inderdaad een beste laklaag op die hals, maar het is niet iets wat mij direct stoort (al vind ik de ongelakte hals van mijn andere telecaster net wat lekkerder, niet vanwege het profiel, maar omdat ie... juist ja, ongelakt is).

@ Bertje1: Dit is er naar wat ik weet een van de eerste serie.

bertje1
22 maart 2013, 15:30
Bij de eerste serie van de london city comet zaten er langs de neck pickup geen schroefjes. De naam London city staat bij de eerste serie schuin op de headstock. Ik kan op jouw fotos niet goed zien of dit bij jouw gitaar het geval is (heb mijn bril bij de winkel in reparatie. Of het nu eerste of tweede seriie is maakt niet veel uit. London citys zijn voor hun geld gewoon goede gitaren

Napoje
22 maart 2013, 18:36
Ik moet wel zeggen dat dat ge... Over die eerste series nogal overtrokken is. Ik heb een thinline van de laatste series gehad en die zat echt retestrak in elkaar. Mooi gespoten, superstrak gefreesd. (kan fender mexico een puntje aan zuigen) prima pickups. Het enige waar je over kan zeuren zijn de crappy pots en schakelaar en soms speling op de stemmechanieken. En die lak van de hals kan je met wat staalwol minder glad maken

Sven_Deadunity
22 maart 2013, 19:43
@bertje1: Het is een combinatie van beide. Schroeven bij de pickups, maar ook een schuin logo op de headstock.

Ik zou niet weten of andere/latere series beter of slechter zijn, heb er niet veel in mijn handen gehad. Ik bekijk gitaren per exemplaar en ik denk dat er genoeg ''budget''gitaren zijn die degelijk gebouwd zijn, goed spelen en vind het nog gaver als ze dan ook nog is goed klinken. Ik zal voorlopig nog wel een scheurende vuilnisbakkensound hebben (lekker smerig), dus weet ook niet of een gitaar van 1500+ nou zo veel beter voor mij zal zijn. (ik speel de laatste tijd eigenlijk alleen maar op mn frankenstein tele of een oud les paultje). Dat geld geef ik dan liever uit aan amps, pedalen enz. Meestal sleutel ik toch veel aan mijn gitaren (met name elektronica/elementen en stemmechanieken wil ik nog wel eens vervangen) en als de basis goed is, ken ik daar prima mee aan de slag. Het maakt mij dus ook niet veel uit of deze uit een eerste serie is of uit een 8ste serie.

Met deze vind ik dit vooral de combinatie daarvan best goed; hij klinkt ok, hij speelt goed en ik heb het idee een goede plak hout in mijn handen te hebben. Ik heb niet het idee dat ik een gitaar van onder de 300 euro vastheb. Maar ik denk wel dat de verhalen over een vergelijking met een knappe Fender overtrokken zijn. De hoeveelheid lak op de toets vind ik ook wat minder, daar gaat een snel een staalwolletje overheen.
Ik heb hem gister in de oefenruimte en bandformatie getest, en was aardig onder de indruk van de ''echte'' telesound die er in zit over mijn buizenbakken. Veel sustain en die gave ''twang'' erin.

postbus31
22 maart 2013, 20:10
Zo zie je maar, meningen verschillen. Ik ben juist erg tevreden over de gladde lak op de hals van mijn LC Spitfire :-)
Een paar nieuwe pickups en ze is nagenoeg net zo goed als mijn '76 Strat, al is het natuurlijk de vraag of de LC na 30 jaar nog net zo goed is als de Strat nu is ;-)

Napoje
22 maart 2013, 21:20
door die lak blijft ie mooier. 2k lak is bijna onverslijtbaar. ga dat maar eens met nitrolak proberen

OJee
22 maart 2013, 23:24
Ik heb bij mijn LC direct de brug vervangen door eentje met messing zadeltjes. Vind ik mooier klinken (zal wel verbeelding zijn), maar in ieder geval mooier staan. Ik heb dat ding al jaren en speel er dagelijks op. Hij blijft heel goed op stemming en de frets zijn nauwelijks ingesleten, in ieder geval minder dan mijn Fender waar ik veel minder op speel. Ik vind het voor het bedrag (ik heb er geloof ik 199 euro voor betaald) een wereldding.

Die van mij is van de eerste serie, die van de TS van de tweede (voor wat het waard is...) en ik heb een rosewood toets.

OJ

Jan H
23 maart 2013, 09:26
Als jou gitaar een serienummer heeft in de vorm van een plastic plakplaatje dat geplakt zit op de achterkant van de hals net boven de body...of als je geen serienummer hebt (want die dingen vallen er vlot af) dan heb je een LC uit de éérste serie.

Later zijn die stickertjes vervangen door een serienummer op de achterkant van de kop in goud.
Op last van Fender is er na de eerste serie nog een verandering van de kop gekomen, deze werden aan de achterkant wat afgeschuind. De eerste serie was gelijk aan de Fender kop.

Bij de laatste serie's zijn de halsjes wat dikker geworden en ook de lak.

In ieder geval heb je een prima gitaar aan de LC, niks mis mee....maar die éérste serie was geweldig, met dank aan Harold Koenders. ;)

Groetjes Jan.

Stillborn
23 maart 2013, 10:16
Vette gitaar!
Zo eentje durf ik me ook nog aanschaffen.

marter544
23 maart 2013, 13:27
Die lak is hels.. Mijn london city strat heb ik kaalgemaakt en in nitro gespoten, was een best karwei.

postbus31
23 maart 2013, 14:22
Die lak is hels.. Mijn london city strat heb ik kaalgemaakt en in nitro gespoten, was een best karwei.

Just curious....... Waarom?

bertje1
23 maart 2013, 14:48
Hoezo is de lak hels en waarom al die energie verspillen om de lak af te schuren? Ben net terug van een uurtje of drie repeteren heb een half uurtje in totaal op mijn fender gespeeld de rest van de tijd op mijn london city de lak hinderd mij niet.

Sven_Deadunity
23 maart 2013, 16:22
Als jou gitaar een serienummer heeft in de vorm van een plastic plakplaatje dat geplakt zit op de achterkant van de hals net boven de body...of als je geen serienummer hebt (want die dingen vallen er vlot af) dan heb je een LC uit de éérste serie.

Later zijn die stickertjes vervangen door een serienummer op de achterkant van de kop in goud.
Op last van Fender is er na de eerste serie nog een verandering van de kop gekomen, deze werden aan de achterkant wat afgeschuind. De eerste serie was gelijk aan de Fender kop.

Bij de laatste serie's zijn de halsjes wat dikker geworden en ook de lak.

In ieder geval heb je een prima gitaar aan de LC, niks mis mee....maar die éérste serie was geweldig, met dank aan Harold Koenders. ;)

Groetjes Jan.

Deze heeft inderdaad een serienummer in het goud en een licht afgeschuinde headstock.

De vollere hals ben ik juist wel blij mee, ik heb vrij grote handen en bij een te dunne hals krijg ik vrij snel kramp in mijn handen. De dikke lak had van mij wel wat milder gemogen, maar vind het niet hels of dusdanig storend dat ik het er af zal halen, hooguit wat opruwen zal genoeg zijn.

marter544
23 maart 2013, 16:29
Just curious....... Waarom?

Ik heb toen de beste van 9-10 LC's meegenomen, en die was zwart. Ik vond dat een saaie kleur, wilde em graag wit hebben. Wit over zwart dekt lastig, dus toen heb ik em maar in zijn geheel gestript en opnieuw gespoten. Nitro gewoon omdat dat mooier slijt.

marter544
23 maart 2013, 19:05
Dit is wat er gebeurt met de lak van een LC wanneer die beschadigt:

https://dl.dropbox.com/u/13617738/IMAG1304.jpg

Napoje
23 maart 2013, 21:05
Dit is wat er gebeurt met de lak van een LC wanneer die beschadigt:



Dat gebeurt ook met een fender usa tegenwoordig als je m (behoorlijk hard) laat sodemieteren. Allemaal gespoten met 2 mm 2k lak. Alleen erg dure gitaren worden nog in nitro of id gespoten.

josan
23 maart 2013, 22:21
Heb er ook eentje. M'n huiskamersetje. Naar aanleiding van deze, heb ik op mijn Highway One nieuwe pickups gezet. De LC klonk namelijk beter! Ik heb nu op mijn HW1 een setje Fender Vintage Telecaster Original pickups en hij klinkt nu even goed als de LC. Ik heb er 147,- euro voor betaald, nieuw!

https://dl.dropbox.com/u/17078867/LC.jpg

Hier (http://www.youtube.com/watch?v=DMUlHxFl1Cs) een demootje van het geluid wat uit zo'n LC Tele (met een Eleven Rack) kan komen.

josan
23 maart 2013, 22:27
En hier een kippevel-track (http://www.youtube.com/watch?v=oVtfRuHLjZM) op de LC Spitfire. Vanaf 1:17, wat een heerlijke crunch en geweldig spel.

OJee
24 maart 2013, 00:24
Ik heb ook zo'n tabacco sunburst, maar bij mij is die zwarte rand wel wat subtieler gespoten. Kan natuurlijk ook aan de chinees hebben gelegen die de spuit hanteerde.

OJ

Sven_Deadunity
24 maart 2013, 00:36
Tabacco sunburst tele's vind ik vooral met een zwarte slagplaat erg gaaf.