PDA

View Full Version : Wat te doen met kapotte speaker in peavey tvx 410



caliban
20 maart 2013, 18:35
Een van de speakers in mijn bas cabinet is stuk, wat raden jullie aan? Vervangen met een peavey sheffield speaker, of niets van aantrekken en vervangen door een vergelijkbare speaker, dus ook 10 inch, 4 ohm, en met vergelijkbaar vermogen, maar dan van een ander merk.

De sheffield speakers kosten een kleine 90 dollar, transportkosten en dergelijke erbij, wordt dat vrij duur. Vergelijkbare speaker van Monacor (zou deftig moeten zijn zegt men), een goede 35 euro... Speakers mixen in gitaarcabinets is 'alomtegenwoordig', over bascabinets lees ik op internet wat anders.

Plant
21 maart 2013, 01:24
Schaden zal het niet als je de impedantie en het vermogen in acht neemt.

Wel is het zo dat als de frequentiekarakteristiek van de Monacor speaker anders is, deze het gehele karakter van het cabinet verandert. Dat hoeft niet slechter te zijn, maar het kan dus wel. En dan is goedkoop mogelijk duurkoop.

In hoeverre 1 afwijkende speaker het totale karakter zal veranderen, zal behalve door de frequentiekarakteristiek ook door het rendement worden bepaald. Een speaker geeft bij een bepaald vermogen ook een bepaald aantal decibel (dB) af. Meestal is dat rendement gemeten bij 1 Watt op 1 meter afstand en word dan opgegeven als .. dB/W/m en dan ook nog eens op een vaste frequentie, b.v. 1 kHz.

Als de Monacor speaker een hoger rendement heeft dan de Peavey speakers, zal de afwijkende frequentiekarakteristiek extra naar voren komen en dus het totaal karakter van het cabinet meer veranderen. Is het rendement lager, dan valt de afwijking minder op.

Duhsjaak
21 maart 2013, 09:38
Hi TS
Lullig dat ie stuk is.

Als je de tijd hebt voor een geduldklus, dan kan de volgende 'handleiding' misschien behulpzaam zijn. Wegflikkeren kan altijd nog. Tenzij ie met grof geweld is doorgebrand.

Als een simpele losgeraakte verbinding tussen (aansluiting op) het frame en de spoel mag worden uitgesloten, is de meest voor de hand liggende plaats voor een breuk vlakbij het gewonden deel van de spoel.

In dat geval 1 of 2 wikkelingen voorzichtig loshalen. Dan, over één deel
- isolatiekous schuiven
en
beide draadeinden
- voorzichtig met schuurpapier schoon schuren, emaille eraf
- niet te dik over 2 centimeter vertinnen
- met heel schone handen de vertinde delen in elkaar draaien
- controleren of ze uit eigen kracht blijven zitten
- met q tips/wattenstokjes in spiritus drenken
- spiritus uit de buurt halen
- aansteken
- geduldig af laten koelen een seconde of 5, 6

isolatie erover als dat nodig is.

Speaker van een bassbin heeft het 4 jaar gehouden. Daarna gejat en ik hoop dat ie is geëxplodeerd. De koptelefoon (die je aan moet sluiten op de eindtrap van je versterker) doet het ongeveer 35 jaar prima.

Succes.
Vriendelijke groet, Gus

schwalbe
21 maart 2013, 10:32
deze heb je nodig: http://www.thomann.de/nl/eminence_legend_bp1024.htm

Plant
21 maart 2013, 10:45
Mocht je toch de speaker vervangen door een ander merk / type, let er dan op dat alle maten overeenkomen. De ene 10" is de andere niet. Bevestiging-schroefgaten kunnen b.v. net een paar mm anders zitten.

schwalbe
21 maart 2013, 10:56
Bij mijn weten schroeft peavey altijd eminence speakers in zn spullen; en bovenstaande eminence 4 ohm 10-incher is de meest gebruikte. Vandaar dat ik denk dat hij prima vergelijkbaar is. En gezien de prijs ook aardig overeenkomt is het mogelijk zelfs gewoon dezelfde.

Han S
21 maart 2013, 10:59
Speakers kun je ook laten repareren.

caliban
21 maart 2013, 13:56
Dank voor de antwoorden so far.

Herstellen lijkt me ingewikkeld, ik weet eerlijk gezegd niet langs waar ik aan de spoel geraak. De speaker werkt soms trouwens wel. Als ik net begin met spelen, hoor je enkel wat licht gekraak, na een tijdje vallen dan twee speakers uit (degene die ermee in serie zit valt ook mee uit). En soms komt het geluid terug, en weer weg etc.

Die eminence speaker had ik ook al bekeken. Eminence lijkt me sowieso goed spul, maar ik denk niet dat peavey deze herlabelt tot sheffield, gezien ze een kleine kilogram in gewicht verschillen.

7ender
21 maart 2013, 14:00
de enigste goede manier is om die kapotte speaker in de bak te laten zakken , en dan de originele te bestellen .

en anders wordt 't iets wat op gokken lijkt mbt het eindresultaat. :dontgeti:

schwalbe
21 maart 2013, 15:17
klinkt als een los contactje. De speakers en de bedrading controleren doe je door het speakerrooster te verwijderen en dan een van de speakers eruit te halen. Via het gat kan je dan de rest bekijken.

Han S
21 maart 2013, 15:56
Ik heb speakers die niet meer te koop zijn en ook nu is er een kapot en die gaat naar Total Speaker repair. Daar repareren ze elke speaker, winden een nieuwe spreekspoel en maken als het nodig is een nieuwe conus.

Ruben Hoeke heeft daar onlangs een Greenback laten repareren zag ik.

Basvarken
22 maart 2013, 13:12
Dat is voor hele bijzondere speakers die niet meer te krijgen zijn de enige optie. Maar wel een hele dure optie.

Als het om wat minder bijzondere speakers gaat, dan is vervangen door nieuwe (en in sommige gevallen betere) speakers veel interessanter.



Ik had zelf een tijd geleden twee opgeblazen speakers in een van mijn Eden cabs (stuk terug gekregen na uitlenen. en bedankt)
De originele bleken nog wel te krijgen, maar schreewend duur. Reconen bleek ook veel te begrotelijk.
Uiteindelijk zeer goed gehlopen door Marc van de Kleij die mij twee zeer betaalbare Eminence speakers verkocht. Als ik eerlijk ben klinken ze nog beter ook...
Prettige bijkomstigheid; ze zijn ook lichter. Dus minder pijn in de rug bij het sjouwen :-)

Plant
22 maart 2013, 18:14
De speaker werkt soms trouwens wel. Als ik net begin met spelen, hoor je enkel wat licht gekraak, na een tijdje vallen dan twee speakers uit (degene die ermee in serie zit valt ook mee uit). En soms komt het geluid terug, en weer weg etc.

Dan zou ik als eerste toch eens kijken naar de speaker of de bedrading. Mogelijk is het gewoon een slechte (soldeer)verbinding. Het zal niet ergens in de spreekspoel zitten denk ik. Mogelijk zit een van de soepele draadjes vanaf de conus naar de aansluitpunten op de korf los. Door het bewegen van de conus verbreekt de verbinding tijdelijk. Zitten de speakers bedraad met schuifstekkertjes? Kijk dan of er speling op zit. Zoiets moet het zijn als ik het zo lees.

7ender
23 maart 2013, 13:28
zou idd zo maar kunnen .... :dontgeti:

caliban
23 maart 2013, 16:39
Toen ik de cabinet gekocht heb, was dezelfde speaker stuk, maar toen zat een van de twee draadjes aan de aansluitklemmetjes los. Eenvoudig terug kunnen solderen, en de speaker heeft terug een hele tijd goed gewerkt. Dit keer ook gekeken of het niet gewoon hetzelfde probleem gaande was, de soldering eens nagegaan, maar daar zit er blijkbaar geen probleem meer. Speaker herstellen lijkt me te duur, en om het zelf te doen te ingewikkeld. Eerst en vooral zie ik geen deftige manier om tot aan de spoel te kunnen komen, tenzij ik de cone moet scheuren. Kans is groot dat ik gewoon twee van die eminences ga kopen (in één parallel-tak twee dezelfde speakers lijkt me al beter), kost me evenveel of misschien meer dan ik destijds aan de cabinet heb betaald, maar dan heb ik daarna ook wel een betere cabinet denk ik.
Dank voor de reacties, en meer reacties zijn altijd gewenst!

Plant
24 maart 2013, 00:04
Hoe heb je trouwens vastgesteld dat het euvel in dezelfde speaker zit? Er vallen immers door de serieschakeling 2 speakers tegelijk uit. Verdenk je die speaker enkel omdat deze eerder uitviel door een losse draad aan de aansluitklem? Er kan juist iets aan de serie-speaker of de bedrading daaraan mankeren.

Ik zou, als je echt niets aan de bedrading kunt vinden, de twee speakers eens een voor een rechtstreeks op een versterker aansluiten en zo onderzoeken wat er gebeurt.

Het idee om 1 of 2 speakers lukraak te vervangen door een ander type kan 2 heel vervelende gevolgen hebben, in het ergste geval beide:

1) De klank verandert en je bent er niet tevreden over.
2) Er is nog steeds uitval omdat je ongegrond de verkeerde conclusie hebt getrokken.

Dan heb je letterlijk geld weggegooid en je bent geen steek verder.

caliban
24 maart 2013, 01:39
Hoe heb je trouwens vastgesteld dat het euvel in dezelfde speaker zit? Er vallen immers door de serieschakeling 2 speakers tegelijk uit. Verdenk je die speaker enkel omdat deze eerder uitviel door een losse draad aan de aansluitklem? Er kan juist iets aan de serie-speaker of de bedrading daaraan mankeren.

Ik zou, als je echt niets aan de bedrading kunt vinden, de twee speakers eens een voor een rechtstreeks op een versterker aansluiten en zo onderzoeken wat er gebeurt.

Het idee om 1 of 2 speakers lukraak te vervangen door een ander type kan 2 heel vervelende gevolgen hebben, in het ergste geval beide:

1) De klank verandert en je bent er niet tevreden over.
2) Er is nog steeds uitval omdat je ongegrond de verkeerde conclusie hebt getrokken.

Dan heb je letterlijk geld weggegooid en je bent geen steek verder.

De andere speaker (die waarvan ik uitging dat in orde is) uit de serieschakeling heb ik gewisseld met een van de speakers uit de werkende serieschakeling, resultaat was nog hetzelfde.

caliban
7 april 2013, 20:53
Ondertussen nog altijd geen beslissing genomen. Ergens lijkt het me best om gewoon een nieuwe peavey speaker te bestellen ervoor. Weet iemand waar ik deze best kan vinden?

caliban
29 april 2013, 17:04
Heb een nieuwe peavey speaker laten komen uit de VS, en ondertussen ook in de cabinet kunnen installeren. Speaker ziet er lichtjes anders uit, chassis is iets kleiner (minder diep in feite), en ondertussen blijkbaar door eminence geproduceerd (de oude voor zover ik weet dus niet), maar volgens peavey is het gewoon een andere naam voor dezelfde luidspreker.

RvdV
24 mei 2013, 00:09
En? Qua sound alles gewoon naar wens?

Verder geen defect meer kunnen vinden aan de oude speaker?

caliban
28 mei 2013, 23:57
Qua sound natuurlijk niet naast elkaar kunnen horen, maar wel tevreden ja. Ik krijg de stukke speaker niet op een iets of wat deftige manier open (geraak niet aan de spoel dus), en hij gaat denk ik naar het containerpark. Tenzij er iemand is die iets met de magneet aan kan vangen of zo.