PDA

View Full Version : Het kan verkeren...



Nocki
20 maart 2013, 13:13
Hi,

Dit deel van het forum is voor mij altijd een beetje achter gebleven... Ik heb altijd gespeeld op modernere channelswitchers en rackgear...
Toevallig heb ik 2 weken een Fender Twin Reverb uit 74 in huis gehad en ik kan dat geluid niet uit mn hoofd krijgen...
Echt een heel leuke amp... Met mn Strat of met mn Gretsch was het gewoon spot on...

Nu denk ik er sterk over om er een te kopen of iets wat er op lijkt... Brian Setzer speelt over Bassman amps en zo'n klein stackje lijkt me ook wel super!
Zit er nu veel verschil in al die oude fender amps en zijn er van die stackjes met 2x12's die in de richting komen van de Twin Reverb?

Bedankt alvast!

caliban
20 maart 2013, 18:55
Hi,

Dit deel van het forum is voor mij altijd een beetje achter gebleven... Ik heb altijd gespeeld op modernere channelswitchers en rackgear...
Toevallig heb ik 2 weken een Fender Twin Reverb uit 74 in huis gehad en ik kan dat geluid niet uit mn hoofd krijgen...
Echt een heel leuke amp... Met mn Strat of met mn Gretsch was het gewoon spot on...

Nu denk ik er sterk over om er een te kopen of iets wat er op lijkt... Brian Setzer speelt over Bassman amps en zo'n klein stackje lijkt me ook wel super!
Zit er nu veel verschil in al die oude fender amps en zijn er van die stackjes met 2x12's die in de richting komen van de Twin Reverb?

Bedankt alvast!

Verschil tussen een bassman en twin reverb is sowieso wel vrij groot. Bassman heeft geen vibrato, noch reverb. Twin is in principe bijna niet te oversturen, bassman is een vette (weliswaar niet bepaald strakke) crunch uit te krijgen. Ik heb zelf een bassman reissue-combo, dus geen vintage spul, en die twin achtige amps wel een aantal keer over kunnen spelen. Bassman klinkt denk ik wat dikker, wat vuiler, heeft wat meer mids. Kan zijn dat ik leugens vertel, dus zij die er veel meer over weten, gelieve hierop te reageren...

Pepe
20 maart 2013, 19:12
Een en ander ligt aan het bouwjaar en welke/hoeveel speakers maar voor de silverface periode is twin clean met veel laag een veel hoog, de bassman klinkt wat warmer met minder laag en minder piercing hoog.

Hendriks
20 maart 2013, 20:56
Dual Showman reverb is een Twin in top.

MSNL
21 maart 2013, 11:27
Ben zelf geen liefhebber van de silverface fenders, maar heb 2 blackface fenders. Een 64 bassman en 66 dual showman (die ik op half vermogen laat werken).
Beide geven allebei een super mooi helder en toch warm clean geluid en werken ook goed met mijn pedaaltjes.
Deze versterkers hebben mij ook laten overstappen van moderne channelswitchers naar oude één kanaals buizenbakken.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Nocki
21 maart 2013, 12:59
Iedereen bedankt voor de geweldige info! Zowel hier publiek als in de divere PM's

Oude Fender amps is een leuk onderwerp... Ben een beetje aan het kijken op het internet maar het wil nog niet vlotten... Dat komt vast nog wel... Mocht er iemand nog wat willen bijdragen is dat zeker welkom.. Ik merk dat ik een enorme leek ben op het gebied van deze amps maar begin te begrijpen waarom er haast een cultsfeertje omheen hangt...

Ben erg gecharmeerd van de Bassman amps en de piggyback modellen in het algemeen :-) Lijkt me geweldig om er zo een te hebben...

Zou super zijn voor wat ik ermee wil gaan doen...

MSNL
21 maart 2013, 13:44
Iedereen bedankt voor de geweldige info! Zowel hier publiek als in de divere PM's

Oude Fender amps is een leuk onderwerp... Ben een beetje aan het kijken op het internet maar het wil nog niet vlotten... Dat komt vast nog wel... Mocht er iemand nog wat willen bijdragen is dat zeker welkom.. Ik merk dat ik een enorme leek ben op het gebied van deze amps maar begin te begrijpen waarom er haast een cultsfeertje omheen hangt...

Ben erg gecharmeerd van de Bassman amps en de piggyback modellen in het algemeen :-) Lijkt me geweldig om er zo een te hebben...

Zou super zijn voor wat ik ermee wil gaan doen...

Ik zag je bod al staan op de Bassman die op marktplaats staat.
Gouden deal als je hem voor dat bedrag krijgt.:-)

Ter info Ik heb ong 900 euro betaald voor de bassman uit 64 die ik heb.
De mijne is helemaal origineel en in praktisch nieuwstaat.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Nocki
21 maart 2013, 14:02
Ach. Wat ik bied is meestal wel laag. Er zijn soms amps waarvan ik zelf wel weet dat ik altijd de hoogste bieder zal zijn en als de verkoper dan niet reageerd is dat zijn keus :-)
Ik heb het een en ander verkocht en kan een leuke set betalen... Maar ben wel nog aan het kijken welke het wordt en wat het word...
Er is een mooie Bassman top die ik voor 500 kan kopen en daar moet alleen nog een kast onder... Maar misschien loop ik nog wel tegen iets anders aan...

Het grappige is dat er soms mensen zijn die niet reageren of het bod gewoon verwijderen zonder mail. Zelfs als ik nog een mail doe dat ik serieus geinteresseerd ben.
Er zijn er maar weinig die echt mailen met een ander voorstel... en dat zijn vaak wel de mensen waar je er mee uit komt die hun spul ook echt verkopen...

Ik ga weer gauw mn mail checken want ik krijg net een mail van de laatste categorie!

JaKemp
21 maart 2013, 14:17
Je hebt helemaal gelijk! De piggybacks zijn enorm charmant en klinken bovendien gewoon het beste ;-) (althans dat vind ik...)

Kijk zeker ook eens naar Bandmaster en Tremolux. Als je een Twin goed vond klinken kan een Showman misschien ook wel iets voor jou zijn, die heeft meer headroom en meer vermogen.
Ik me eerst wat verdiepen in de verschillen tussen de verschillende piggybacks, vermits veel testen er jammer genoeg waarschijnlijk niet inzit.

Als ik jou was zou ik wel voor een top en kast samen gaan. Daar zal je misschien wat voor moeten uitkijken en afwachten, maar dat loont wel. Bovendien veel waardevaster ook.

Nocki
21 maart 2013, 14:19
Bedankt! Dat denk ik ook idd...

Eko
21 maart 2013, 14:58
Heb meerdere amps, waaronder een Blonde Dual Showman uit jan 1963. Was net jarig dus. Dat geluid haal je niet uit een moderne amp. Gebruik hem in een Rockabilly band met een Boss RE-20 en Gretsch. Instant Setzer.

groovieguitarguus
21 maart 2013, 22:20
Ach. Wat ik bied is meestal wel laag. Er zijn soms amps waarvan ik zelf wel weet dat ik altijd de hoogste bieder zal zijn en als de verkoper dan niet reageerd is dat zijn keus :-)
Ik heb het een en ander verkocht en kan een leuke set betalen... Maar ben wel nog aan het kijken welke het wordt en wat het word...
Er is een mooie Bassman top die ik voor 500 kan kopen en daar moet alleen nog een kast onder... Maar misschien loop ik nog wel tegen iets anders aan...

Het grappige is dat er soms mensen zijn die niet reageren of het bod gewoon verwijderen zonder mail. Zelfs als ik nog een mail doe dat ik serieus geinteresseerd ben.
Er zijn er maar weinig die echt mailen met een ander voorstel... en dat zijn vaak wel de mensen waar je er mee uit komt die hun spul ook echt verkopen...

Ik ga weer gauw mn mail checken want ik krijg net een mail van de laatste categorie!

Ha Nocki... Back to Basic?
Ook geen Mesa combo's meer???
Toffe - Fender style - buizenbakken zijn gaaf... Heb ook nog wel wat verlangens.
Als ik naar de You-Tube filmpjes van Gregor Hilden kijk... wordt ik wel blij...

Nocki
21 maart 2013, 22:27
Leuke tip...
Back to basic lijkt het wel te zijn idd... :-)
Ben nog steeds een hele grote fan van Boogies en dergelijke maar mn smaak is zich wat aan het verdiepen... Ik heb zoals gezegd een paar weekjes ene Twin Reverb te slapen gehad en dat was wel heel erg leuk...
Ik ben zoieso al helemaal gek van kleine 2x12 stackjes en als dit geluid er uit kan komen is dat super...

Wat ik prachtig vind is het dynamische spelen met delay's en de gitaristen die dat doen spelen vaak met Voxen, fenders en andere standaard merken...

Verder heb ik gemerkt dat als je met de bekende sounds speelt dat ook heel anders over komt op het publiek en bekender klinkt.... Het wordt nog leuker ontvangen en daarbij ga je met de bepaalde sounds ook bepaalde dingen spelen waardoor je opeens meer 60's georienteerd bent... best grappig om te zien en horen...

Maar welke het dan moet zijn weet ik nog niet...

Voor mn bandje Triple Motion wil ik toch wel iets van een Boogie of MArshall stackje...

Toaster
21 maart 2013, 23:22
Ik zou dan toch zeker wel blackface gaan...

Maar het Fender spectrum is zo ontzettend breed. Er zijn mensen die spugen op silverface. Maar ook mensen die alleen maar tweed sounds willen spelen.

Als je een echte goede tweed hebt gespeeld snap je ook wel waarom. Die dingen zijn eng goed en hebben zo'n specifieke eigen sound dat je niet snapt hoe ze dat voor elkaar hebben geregen. Het lijkt wel alsof alles in 1 dag op z'n plaats is gevallen in de Fender fabriek. En dat terwijl ze daar ook maar wat aanrommelde. (de dagen dat alles per ongeluk op z'n plaats viel in de Fender fabriek waren trouwens niet dun gezaaid in de fifties en de sixties haha.. )

Bij mij heeft in mijn koop- en verkooplust mijn blackface ProReverb alles overleefd en heeft nu de status "onverkoopbaar" gekregen.
Als deze versterker kapot gaat, MOET ik hetzelfde vinden (mijn VOX AC 30 komt toch redelijk in de buurt)
En als ik hem zou verkopen zou het betekenen dat ik ben gestopt met gitaarspelen.

Je eerste aanschaf in de Fender wereld hoeft dus niet meteen de juiste te zijn. Dat kan ook bijna niet. Je zal hier jaren mee blijven spelen en zoeken. Totdat er ineens een amp blijft. En die gaat niet meer weg. Je weet alleen vantevoren niet welke het zal zijn.

Dus alvast veel plezier gewenst!

groovieguitarguus
22 maart 2013, 22:31
Ja.... Nocki... wat pedalen... een delay in een Fender amp... Heeeerlijk....

Arnold van Dongen... denk mijn meest favo gitarist... altijd een Fender amp... pedalenplank.... ennnnn Los!!!


http://www.youtube.com/watch?v=CqTEu80eENw

Dutch66
23 maart 2013, 20:52
Ja das echt lekker, mooie sound, knappe solo, de man volledig in controle over z'n spel, nogmaals prachtig...

Ik heb zelf te weinig ervaring met Fender, maar dit is niet direct de sound die "ik" dan weer met Fender associeer.

Nocki
23 maart 2013, 21:26
Voor zo'n tone teken ik... :-)
Klinkt waanzinnig... Zal vast ook wel iets met zn vingertjes te maken hebben maar Dit zie ik wel zitten!
Ben benieuwd welke overdrive hij gebruikt...

Zo'n mooie fender set moet er wel komen!

Nocki
3 april 2013, 11:20
Er is even overheengegaan maar nu eindelijk weer eens een berichtje...

http://img811.imageshack.us/img811/5759/img2685bs.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/811/img2685bs.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Het is een Fender Bassman head geworden uit 1965. Mn eerste Fender dus...
Geluid is erg goed en ik ben erg benieuwd hoe hij klinkt met verschillende overdrives... Die heb ik namelijk amper liggen hier :-) Alleen een crunchbox clone en een 80 clone...

Wat me op valt is dat de amp gewoon erg geod klikt en een heel eigen bereik heeft. Het gaat niet hifi verder naar schelle tonen en et gaat niet naar booming basslevels... Gewoon netjes afgebakend gebied... Wah wordt ook niet schel terwijl de delay's en chorussen wel lekker kunnen sprankelen... Erg leuk om dit eens te horen!

Toevallig had ik een Rood Marshall 1960A Lead cab binnen gekregen wat wel erg lekker samen werkt... Ik wilde eigenlijk verder kijken voor een Fender cab of een of ander zelfbouw 2x12 ding maar dit is al erg goed!

Nu snel wat overdrive pedalen gaan kopen! :-)



Oja... grapjes over trots op nederland, witte gitaar, 30 april en dergelijke zijn niet nodig...
Als ik nog eens een cabje vind of er een zelf bouw zal ik de top ook menemen... Maken we het weer een beetje serieus want het is geen zicht zo natuurlijk!

JaKemp
3 april 2013, 14:58
Proficiat ermee! Het doet een beetje pijn aan mijn ogen maar hij klinkt goed en dat is uiteindelijk waar hij voor moet dienen ;) Welkom bij the piggyback-clan!

Nieuwe zwarte of blonde tolex is niet eens zo duur en als je een beetje een handige harry bent kan je dat er zelf ook wel op zetten.

Nocki
3 april 2013, 22:03
Het moeilijkste moet nog komen merk ik... Welke pedalen...

Een leuke steve lukather achtige drive.... :-)

Waar speelt die Arnold op? Hoe doet ie dat? IEmand een idee? Ik kon online niks vinden...

Johannes
4 april 2013, 01:32
Het moeilijkste moet nog komen merk ik... Welke pedalen...

Een leuke steve lukather achtige drive.... :-)

Waar speelt die Arnold op? Hoe doet ie dat? IEmand een idee? Ik kon online niks vinden...

als je Arnold van Dongen googelt op afbeeldingen vind je meteen foto's van zijn board... op dit forum zelfs

https://www.google.nl/search?q=arnold+van+dongen&hl=nl&safe=off&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=SbtcUcqoOKWL0AWj1oCIAQ&ved=0CAoQ_AUoAQ&biw=1280&bih=709

groovieguitarguus
6 april 2013, 20:08
Ik weet dat Arnold zijn geluiden ook stapelt...

Booster -> drive -> overdrive -> verschillende combi's...
Vaak ook verschillende pedalen... dat zijn nuance's... het meeste komt voort uit zijn stijl van spelen... net als Lukather.
Overigens heeft Arnold altijd wel een lekkere delay over zijn sound...

Nocki
7 april 2013, 11:18
Bedankt voor de tips... Ik ben een beetje bezig met het bouwen van mn bordje.

Er is een Wampler Hotwired v2 onderweg en ik wil nog een crunch en een high gain achtig iets...

Verder heb ik een
Flashback x4 delay
hall of fame reverb
corona chorus
diy tremolo
diy mi audio crunchbox
diy tubescreamer
modded dunlob wah
pitchblack tuner
byoc envelope filter
mxr dyna comp

Ik denk dat ik de TS nog eens verkoop en een ts bouw waarin een Booster zit en een TS of zo... :-)

muziekschuur
7 april 2013, 12:35
De OCD en de CMATMODS brownie zijn wel pedalen waar je wellicht eens op wil spelen. De CMATMODS Brownie is een Brown Sound in a Box pedaal. Dus het Eddie van Halen geluid kunnen halen uit een fender stack. Dat pedaal is er ook te vinden in een zelfbouw variant. En het pedaal is afkomstig uit een forum discussie van allerlei pedalen freaks. Hij wordt nog steeds door ontwikkeld. Maar is een mooi pedaal.

Heb je ook belangstelling voor een Phase 90 en een Univibe pedaal? De Phase 90, Univibe en Tycobrahe parapedal zijn de meest invloedrijke phasing pedalen in de rock geschiedenis. De Univib bij Jimmy Hendrix, Phase 90 bij Eddie van Halen en de parapedal bij Tony Iommi (sabbath). De parapedal wordt weer gemaakt door Chicago Iron of zoiets...

Nocki
7 april 2013, 13:09
Bedankt! Ik zal ze eens gaan beluisteren...
Een Phase 90 staat zeker op mn lijstje maar ik kan me nog herinneren dat hij het signaal naar beneden haalde als je m inschakelde vandaar dat ik m in eerste instantie niet op mn lijst had staan.
Een unvibe lijkt me ook wel leuk!

groovieguitarguus
8 april 2013, 08:46
Ha Nocki... vette pedalen collectie al!!!
Zelf heb ik qua crunch een Okko Diablo check ook eens de youTube filmpjses van Gregor Hilden.
Is er ook met een Boost...

En een Midilooper??? ;-)

https://lh6.googleusercontent.com/-QSWKfQnwByA/USp_SkldrTI/AAAAAAAAA80/UfHi9motFc4/s1152/Eleven20one-100.jpg

Nocki
8 april 2013, 08:58
Mooi man! Ik zal er eens naar kijken...
Ik koop net een Vortex Flanger van TC Electronic en ik sta op het punt om wat tolex te bestellen bij Thomann voor de Bassman top... Fijn ding hoor...

MSNL
8 april 2013, 14:35
Nu snel wat overdrive pedalen gaan kopen! :-)


Leuk, en het eerste wat je koopt is een flanger :-)

Maar gefeliciteerd met je bassman, te gekke amp.
Mocht je nog tips nodig hebben voor overdrive pedalen, ik gebruik een AnalogMan KoT, Maxon SD9 en XTS precision drive.
De KoT geeft mij een klein randje of klein beetje meer, en de SD9 en precision overdrive gebruik ik stacked met de KoT voor 'high' gain
Een Catalinbread werkt ook goed als low/medium gain overdrive en werkt stacked goed met allerlei andere boosters en drives

Grtz MSNL


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Toaster
8 april 2013, 17:01
Een Tonefreak Severe doet voor mijn blackface Fender het zwaardere werk.

Maar ik gebruik hem steeds minder (of gewoon niet) omdat ik al voldoende heb aan mijn Barber Super Sport

Nocki
8 april 2013, 17:05
Hihi... Ja idd... Ik was al langer aan het kijken naar die Vortex Flanger en opeens stond ie online...

Wat de overdrives betreft heb ik ook wat knopen doorgehakt... Vandaag heb ik de onderdelen besteld voor 2 dus pedalen.

Een TubeScreamer naar Keeley specs en een Wampler Plexi-Drive in een behuizing.
Een Krank Distortus Maximus en een MXR Distortion Plus in een behuizing.

Die laatste zal ik niet zo heel vaak gebruiken maar zijn wel pedalen waar ik iets mee heb en op deze manier nemen ze niet teveel ruimte in.
Ik zal waarschijnlijk veel gaan stacken...

Met dit setje kan ik al lekker vooruit en dan kan ik in de toekomst eens wat beter gaan testen en er de tijd voor nemen welke pedalen er allemaal zijn... Bedankt voor de tips...

Nocki
16 april 2013, 13:54
Ik ben ook aan het rondkijken naar een Fender 2x12 cab voor de Bassman maar ik zie dat die krengen wel heel erg groot zijn zeg!
Die 2x12 Bassman cabs zijn mar een klein beetje lager dan mn rode Marshall 1960A cab dus ik twijfel of ik dat wel moet doen...
Ik dacht er namelijk over een leuk cabje te bouwen en beide in dezelfde tolex te bekleden met bijpassend speakerdoek maar misschien is dat helemaal niet nodig als het zo''n groot bakbeest is... :-)
Aan de andere kant zijn die piggyback stackjes wel heel erg mooi!
moeilijk moeilijk moeilijk...

Nocki
27 april 2013, 09:38
Dankzij "the running man" toch de beslissing genomen om een 2x12 bassman cab te bouwen...
Gisteren het hout gehaald en als het vandaag geen Geocachen wordt dan wordt het cabje bouwen...

Ben er alleen nog niet over uit o ik m openback of closed back maak en of tie front loaded of backloaded wordt...

Ik heb 2 mooie Celestion G12H speakers op de kop kunnen tikken gisteren die toch wel waanzinnig lekker klinken... :-) Ben benieuwd wat het gaat worden.

Nocki
4 mei 2013, 19:55
Gisteren een gig gehad en ik kan de volgende keuzes maken. Hij wordt front loaded en open back!

En dat het kan verkeren blijkt wel want ik heb vandaag een Fender Bandmaster reverb gekocht met een 2x12 cab... Gewoon helemaal de Twin reverb sound volgens mij... Klinkt erg lekker! Heerlijke reverb en die vibrato is ook leuk....

Een van de 2 gaat blijven... eerst maar eens kijken hoe de bandmaster zich houdt binnen de band!

fredv
13 mei 2013, 22:51
Ik gok dat je de Bassman houdt. Heel veelzijdig met pedalen.
Bandmaster is net wat dunner, ik vind die ook anders dan Twin.

Nocki
13 mei 2013, 22:55
Grappig dat je dat zegt. Ik had een mindere eerste ervaring met de Bassman waarbij is liep tegen de eigenschappen waar ik vanavond met de Bandmaster ook tegen aan liep.

Bij de Bassman heb ik in V3 een 12at7 gedaan en de kast open gemaakt. Dat maakte m helemaal geweldig.
De gig die ik daarmee deed was waanzinnig.

Ik hoop dat ik dit ook bij de Bandmaster kan doen. Maar zoals het er nu uit ziet blijft de Bassman terwijl de Bandmaster thuis wel heel erg leuk is... Het tophoog randje van de Bandmaster is met pedalen gewoon niet mooi...

Ik schrijf wel weer als ik meer info heb,,,

Einzeln
15 mei 2013, 10:35
Cabje? google Boordersound! echt even doen.
http://www.youtube.com/watch?v=epd4W9MrhmQ

edit: je bent al aan het bouwen excuse!

Nocki
24 mei 2013, 19:33
Idd. De bouw was al bezig. Ben nu best happy. De cab is open back en frontloaded geworden. Oxblood frotgrill ha dik nog liggen en zwart tolex bij Thomann is vrij goedkoop... Gisteren de benodigde rommel binnen gekomen en vandaag lekker in mn schuurtje lopen rommelen.

Dit is het resultaat:

http://imageshack.us/a/img577/1030/img3545e.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/577/img3545e.jpg/)

http://imageshack.us/a/img443/7783/img3546qy.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/443/img3546qy.jpg/)

Nu nog eens kijken hoe de bandmaster op dit cabinet klinkt...

flo123
24 mei 2013, 23:13
Zier goed uit die cab, mooi gemaakt!

MarkS
7 juni 2013, 23:12
En inmiddels afscheid aan het nemen van de Bandmaster zag ik...

Nocki
7 juni 2013, 23:25
Idd. Maar helaas op dit moment ook panne met de bassman dus ik kan nog even genieten van de waanzinnige reverb sounds van de bandmaster :-)