PDA

View Full Version : Eerste Pedalboard voor in band, HELP!



Vineij
19 maart 2013, 23:34
Hallo allemaal!

Sinds kort ben ik druk bezig om mijn eerste pedalboard samen te stellen. Ik speel in een band afwisselend de ritme en lead partijen en op het moment ziet mijn nederige setup er als volgt uit:

Aan het begin een TC Electronics Poly Tune
Daarna: een Way Huge Green Rhino
Daarna: een Boss Super Chorus CH-1
Daarna: een Boss Digital Delay/Sampler DSD-2

Dit alles gaat door een Marshall MA50 Combo.

Nu wil ik graag z.s.m. een complete standaard set hebben met goede kwaliteit pedalen. De delay van Boss leen ik op het moment en ik dacht er aan om hem te vervangen voor de Way Huge Aqua Puss. Tussen de Chorus en Green Rhino dacht ik aan de box of rock van z-vex. Stuk voor stuk goede pedalen zoals ik op internet lees, maar is de combinatie ook aan te raden? Andere soorten effecten zoals een whammy, flanger, phaser etc. wil ik nog voor de toekomst houden, het gaat erom dat ik z.s.m. mijn standaard board voor elkaar heb. Ten eerste omdat de portemonnee dat niet toelaat (eind mei studio opnames!!) en omdat het voor de sound in de band met de nummers die we nu live spelen nog niet nodig is.

Help! Ik wil heel graag een goede keuze maken en niet een onmogelijke combinatie hebben, daar is het allemaal veel te duur voor!! Raden jullie die set up aan? De andere gitarist in mijn band heeft een mxr distortion III, een T-rex Möller, een TC Electronics Flashback en een TC Electronics Hall of Fame. We spelen voor namelijk Pop-Rock, geïnspireerd door Kings of Leon, Black Keys, Go back to the Zoo, Kensington.

Ik hoor graag suggesties en alternatieven, of juist een bevestiging dat de vervanging van de Boss Delay door een Aqua Puss en de toevoeging van de Box of Rock de juiste keuze is. Met een beetje mazzel heb ik over vier weken het geld bij elkaar om twee pedalen toe te voegen aan hetgeen ik al heb. Ik hoor het graag!

Vineij
20 maart 2013, 23:00
Mijn vraag is dus eigenlijk simpel: Stacked een Way Huge Green Rhino mooi met een box of rock, of heb ik dan veel te veel van het goede? En moet ik dan de BoR voor de Rhino zetten of juist er na? En wat zijn jullie ervaringen met de Aqua Puss. Soms lees ik dat het een overhyped pedaal is, anderen vinden het fantastisch. Mijn delay hoeft niet allemaal rare spacey toestanden te maken, ik wil gewoon een mooie delay die alles vol, warm en dikker maakt.

Bedankt!

the sure thing
21 maart 2013, 12:18
Over het stacken van pedalen: 2 overdrive/diatortionpedalen (niet: fuzz) gaat in de regel goed, is zeer afhankelijk ook van de instellingen van beide pedalen. Ik denk dat de kans zeer klein is dat iemand nou juist de door jou genoemde 2 pedalen "gestacked" heeft.

Vineij
21 maart 2013, 13:25
Over het stacken van pedalen: 2 overdrive/diatortionpedalen (niet: fuzz) gaat in de regel goed, is zeer afhankelijk ook van de instellingen van beide pedalen. Ik denk dat de kans zeer klein is dat iemand nou juist de door jou genoemde 2 pedalen "gestacked" heeft.

Je bedoelt dus dat de combinatie niet echt voor de hand ligt? Ik wil eigenlijk m'n amp op clean hebben, een mooie drive op slagpartijen (hierbij dacht ik aan de rhino) Leadsounds een combinatie van de rhino met box of rock, of juist alleen de box of rock en dan boosten voor een solo met de box of rock. Wat zou een betere optie zijn om aan mijn Green Rhino toe te voegen?

Liquid_Metal
21 maart 2013, 13:33
Je vraagt nu om meningen van mensen die de Green Rhino hebben gestackt met andere drive-pedalen. Ten eerste is die groep mensen zeer beperkt, ten tweede zijn de meningen van deze mensen natuurlijk supersubjectief. Ik raadt je aan je Rhino mee te nemen naar een muziekwinkel en te gaan testen.

Vineij
21 maart 2013, 13:49
Oh okee, begrijp het antwoord van the sure thing nu. Ik dacht dat hij bedoelde dat niemand die combinatie heeft omdat het een rare of niet voor de hand liggende combinatie is...
Ja testen is inderdaad een goed idee, wanneer ik er de mogelijkheid voor heb zal ik dat gaan doen! Maar in de regel moet de combinatie zoals ik beschreef gewoon goed werken? En iemand ervaringen met de Way Huge Aqua Puss??

Liquid_Metal
21 maart 2013, 14:50
Of het "werkt" is volledig subjectief. Met de gain laag zul je waarschijnlijk geen last krijgen van oversturing. Sommige pedalen zijn zo high-gain dat er geen land mee te bezeilen valt, maar kapot zullen ze echt niet gaan. Een veelgebruikte combinatie die ikzelf ook gebruik is een overdrive pedaal (in mijn geval Mad Professor Stone Grey) met een tube screamer ervoor. De TS haalt laag weg en voegt mids toe, waardoor de sound "strakker" wordt en dat werkt heel goed.
Op TheGearPage zijn een hoop mensen die drivepedalen stacken. Je zou daar eens kunnen kijken voor combinaties.

lauke_101
27 maart 2013, 22:01
De Green Rhino is een Big Muff geïnspireerd pedaal, met die laatste doen misschien meer mensen iets mee. Een distortion stacken met een fuzz klinkt, vanuit mijn ervaring, meestal het best met de fuzz vóór de distortion. En ja, dit kan heel leuk klinken voor dikke leadsounds! Ik stack een zelfgebouwde fuzz face wel eens met een Rat en ik krijg dan niet zozeer meer vervorming erbij, maar wel trekt de boel gelijk strakker en krijg ik wat laag erbij.

Wat de delay betreft: heb hem zelf nooit gehoord maar het zal wel een goeie zijn. Way Huge heeft mij nog niet eerder teleurgesteld. Tip voor een goedkope delay die gewoon simpel doet wat 'ie moet doen: Ibanez DE7. De mijne kostte tweedehands nog geen 50 euro en klinkt echt prima.

Bedenk wel dat er verder geen 'standaard' pedalboard is, je gebruikt wat je nodig hebt toch? Ik doe het in de band met alleen een tuner, echo en booster... En verder, probeer gewoon een sloot pedalen uit. Dan krijg je vrij snel een idee of ze voor jou iets kunnen doen.