PDA

View Full Version : Ik zoek 3 soorten geluiden. Clean, overdrive en distortion. Wie heeft tips?



klaas94
19 maart 2013, 15:04
Hallo beste gitaristen,

Ik zit in een band en daarin moet ik nog wel s veranderen van geluid.
Ik speel nummers op clean, maar soms moet ik dan ook overstappen naar een
wat stevig rock geluid (kryptonite bijvoorbeeld) en soms wil ik dan ook nog wat extra ''power'' voor een moddervette solo. Laat ik dit clean overdrive en distortion noemen.

Ik speel door een Fender Hot Rod Deluxe en nu zit daar geen setting op om echt lekker te soleren.
Ik wil dus eigenlijk wat pedaaltjes kopen.
Nu zit ik te denken, wat is handig om dan aan te schaffen? Het is belangrijk dat ik snel van de één, naar de ander kan.

Ik heb nu 2 opties.
Ik koop 2 pedaaltjes, gebruik de 1 als basis en dan voor een solo gebruik ik beide.
Ik gebruik de distortion op mn versterker en koop daar dan nog 1 extra pedaalte bij.

groetjes, Klaas

The Lo Lands
19 maart 2013, 15:20
Hallo beste gitaristen,

Ik zit in een band en daarin moet ik nog wel s veranderen van geluid.
Ik speel nummers op clean, maar soms moet ik dan ook overstappen naar een
wat stevig rock geluid (kryptonite bijvoorbeeld) en soms wil ik dan ook nog wat extra ''power'' voor een moddervette solo. Laat ik dit clean overdrive en distortion noemen.

Ik speel door een Fender Hot Rod Deluxe en nu zit daar geen setting op om echt lekker te soleren.
Ik wil dus eigenlijk wat pedaaltjes kopen.
Nu zit ik te denken, wat is handig om dan aan te schaffen? Het is belangrijk dat ik snel van de één, naar de ander kan.

Ik heb nu 2 opties.
Ik koop 2 pedaaltjes, gebruik de 1 als basis en dan voor een solo gebruik ik beide.
Ik gebruik de distortion op mn versterker en koop daar dan nog 1 extra pedaalte bij.

groetjes, KlaasIk zal het over het type distortion verder niet hebben aangezien er zoveel soorten zijn en dit ook smaak gerelateerd is. Zelf heb ik de Wampler Pinnacle Limited (Deluxe) distortion. Deze 'amp in a box' en Marschall-achtige distortion heeft naast een switch voor distortion (aan of uit) ook een extra boost switch voor solo's of een dikkere distortion. Het fijne van deze is ook dat het pedaal goed opschoont met je volumeknop waardoor je naast distortion ook met je volumeknop een heerlijke overdrive kan afstellen, en als je nog verder terugdraait het pedaal nagenoeg clean met een randje kan laten klinken. Op deze manier heb je aan één pedaal voldoende! Er zijn online genoeg video's te vinden van dit toch wel echte rock pedaal!

klaas94
19 maart 2013, 19:31
Bedankt voor je antwoord! Ik heb t opgezocht, maar ik vind m vrij prijzig. Voor de rest een goed apparaat, handig is inderdaad zo'n boost die je net even de ''11'' geeft;) Ik heb nu trouwens ook een Fulltone OCD op het oog, die lijkt me ook handig voor solo's.

Marbles
19 maart 2013, 20:16
Ook wat duur wellicht... Maar zijn pedalen als de HT Dual en de Fulltone gt-500 misschien wat? Deze zijn 2ehands wellicht iets makkelijker te vinden? Voor wat je wilt lijkt me in 1 pedaal wel makkelijk. Zoals the lo lands al aangaf, clean op je amp, distortion onder knop 1 en een extra boost onder knop 2.

Tabula Rasa
19 maart 2013, 20:55
Bedankt voor je antwoord! Ik heb t opgezocht, maar ik vind m vrij prijzig. Voor de rest een goed apparaat, handig is inderdaad zo'n boost die je net even de ''11'' geeft;) Ik heb nu trouwens ook een Fulltone OCD op het oog, die lijkt me ook handig voor solo's.
OCD in combinatie met een SHO is erg lekker, Proco Rat met een TS is ook lekker. Er zijn zoveel mooie combinaties te vinden.

Mitch
19 maart 2013, 21:23
HotRod? Zeker pedalen, niet de drive van de versterker. ht Dual klinkt erg open op het 1e kanaal maar vrij donker en compressed op het 2e kanaal in mijn ervaring. Afhankelijk van je gitaar kan de combinatie TS9 + Rat inderdaad prima werken. Heb je dus eigenlijk een strat nodig. Als je iets beters hebt dan dat *sarcasm alert* dan zijn er mogelijkheden genoeg. Een drive en een pure boost, twee drives, boost ervóór of erachter, afijn... Zoek ook nog zeker even op lead boost of solo binnen dit forum.

klaas94
20 maart 2013, 17:59
Oke bedankt allemaal voor de tips! hier heb ik zeker wat aan en jullie begrijpen ook allemaal heel goed mijn vraag. Ik moet maar 's wat gaan testen. Of zo'n twee in één bakje waar Marbles het over heeft of met een combinatie waar Tabula Rasa t over heeft.

klaas94
26 maart 2013, 11:43
Nu zie ik dat deze pedalen allemaal vrij prijzig zijn. Ik ben toch wel onder de indruk van stacken, dus dat betekent dat ik 2 pedalen moet hebben. Kan een tubescreamer met een ander pedaaltje mij een hele vette solo-sound geven?

schizo910
28 maart 2013, 12:46
Nu zie ik dat deze pedalen allemaal vrij prijzig zijn. Ik ben toch wel onder de indruk van stacken, dus dat betekent dat ik 2 pedalen moet hebben. Kan een tubescreamer met een ander pedaaltje mij een hele vette solo-sound geven?

Jup, dat kan...

peter_heijnen
28 maart 2013, 13:22
Nu zie ik dat deze pedalen allemaal vrij prijzig zijn. Ik ben toch wel onder de indruk van stacken, dus dat betekent dat ik 2 pedalen moet hebben. Kan een tubescreamer met een ander pedaaltje mij een hele vette solo-sound geven?
Kijk eens naar bijv een visual sound jekyll&hyde. Distortion en ts in een pedaal, goede buffer, komen 2e hands voorbij voor rond de 75 euro.

Andere mooie oplossing is dirk_hendrik twoverdrive. Is een ts met rat in een pedaal.

http://www.marktplaats.nl/z.html?query=jekyll&categoryId=728&postcode=&distance=0

klaas94
2 april 2013, 21:25
Bedankt, ik zal er s voor kijken!