PDA

View Full Version : 'Smerig' geluid



nak
18 maart 2013, 23:21
Mijn HT60 blackstar klinkt niet meer zo smooth als eerder.
Voor een half jaartje nieuwe eindbuizen gekregen omdat er één kapot was.
Lijkt me sterk dat er weer een einbuis kapot is en nu ook al niet meer goed?
Buizen branden normaal, maar dat zegt ook niet alles.
Het geluid is niet meer zo warm, heeft nu een soort vervorming erin waardoor het geluid rauw klinkt.
Iemand een idee waar dat smerige geluid vandaan kan komen?

cluseau
18 maart 2013, 23:28
Iemand een idee waar dat smerige geluid vandaan kan komen?

Instelling van de eindbuisjes even meten en spanningstabel neerzetten.

Het smerige geluid komt trouwens uit de speaker :hide:

nico verduin
19 maart 2013, 07:30
Crossover distortion? Iemand aan de bias gezeten?

Roadburn
19 maart 2013, 09:17
Iemand NIET aan de bias gezeten? ;)

dikkiedik
19 maart 2013, 13:06
Mijn HT-40 heeft ook een erg verlopen bias. Stond erg hoog toen ik deze had gemeten. Kreeg daardoor power tube distortion, klonk daardoor niet zo smooth.

de bias kijken of deze te warm staat kan misschien helpen.

nak
25 maart 2013, 22:45
Helaas bias niet verlopen stond keurig op 50mv.
Heb nog ff de voortrap buizen omgewisseld maar geen resultaat, hij blijft rauw klinken.
Ga volgende week de toonfiets erop aansluiten en maar eens kijken naar de crossover distortion, dat is zelfs te regelen met een potmeter.
Iemand nog een tip bij welke frequentie ik dit het best kan doen? dacht zelf aan 1kHz

cluseau
26 maart 2013, 10:17
...... de crossover distortion, dat is zelfs te regelen met een potmeter.

Welke potmeter bedoel je? Crossover komt alleen voor in de eindtrap en de enige potmeter die daar invloed op heeft is de biaspotmeter.

nak
27 maart 2013, 09:19
Weet niet of ik wat te snel was met mijn veronderstelling.

http://forum.musicradar.com/showthread.php?66691-Biasing-a-Blackstar-HT-Venue-amp/page5

Zoals ik het begrijp kan je met de andere potmeter de balans van de buizen regelen, zodat beide dezelfde stroom hebben.
dat heeft m.i toch invloed op het crossover gebied?

cluseau
27 maart 2013, 09:36
Weet niet of ik wat te snel was met mijn veronderstelling.

Dat denk ik wel.

Crossover wil zeggen dat gedurende het signaalverloop één helft van de balanstrap helemaal stroomloos is geworden. Dit krijg je met een goed gedemensioneerde balansregelaar niet voor elkaar. Extreme gevallen even buiten beschouwing gelaten. Deze balansregelaar kun je het beste afregelen met alle potmeters dicht en je oor bij de speaker. Hoor je een 100Hz hum dan kun je die minimaliseren met de balans regelaar. Op dat punt is de eindtrap in balans ongeacht wat je meter zegt. Heb je bv meetweerstanden in de kathodelijn waar je toch een verschillende stroom meet dan zijn je weerstanden niet gelijk. Een uitzondering zou kunnen zijn dat er een afwijking in de trafo zit waardoor een ongelijke stroom in de eindtrap juist wel voor stilte kan zorgen. Die kans is echter heel klein. Meet je in beide buizen een aanzienlijke stroom dan zal je niet gauw last van crossover hebben. Op dit punt bied een scoop uitkomst.

nico verduin
27 maart 2013, 11:35
Dat denk ik wel.

Crossover wil zeggen dat gedurende het signaalverloop één helft van de balanstrap helemaal stroomloos is geworden. Beide helften toch? M.a.w. de buizen zijn zo koud afgesteld dat er op een bepaald moment in geen der buizenhelften nog geleiding is. Op de scope te zien als een horizontale lijn

cluseau
27 maart 2013, 11:45
Beide helften toch? M.a.w. de buizen zijn zo koud afgesteld dat er op een bepaald moment in geen der buizenhelften nog geleiding is. Op de scope te zien als een horizontale lijn


Heb je zondermeer gelijk in.

Het gat van de crossover bestaat immers uit twee aaneensluitende te koude gebieden. De balans is hier van grote invloed en ging even uit van een mogelijk totaal verkeerd ingestelde balans vandaar mijn kronkel.

nak
3 april 2013, 16:12
Heb nog ff wat andere eindbuizen geprobeerd. Gekke was dat de bias een stuk hoger was 270mv ipv 50 mv.
Heb toen deze weer op 50mv gedraaid en het klonk wel goed.
Maar op de een of andere manier ging de bias weer vreemd doen en was het rauwe geluid er ook weer, ondanks bias opnieuw afregelen.
Weer wat buizen geswapt incl voortrapbuisjes maar het geluid blijft nu.
Wilde er een toonfiets op aansluiten maar de toonfiets doet het helaas niet, dubbel balen dus.

Vind het vreemd dat de bias setting van de twee setjes eerst zover uit elkaar liggen maar later niet.

nak
4 april 2013, 22:30
Toonfiets ff gerepareerd en sinus aangeboden op de cleane ingang.
De versterker geeft aan de uitgang een perfecte sinus weer met beide volumes 3/4 open.
Dan kan ik toch aannemen dat de eindtrap goed werkt?

Het rauwe geluid blijft echter in de OD channel.
Dus daar zal het probleem denk ik zitten. Voortrap tubes al omgewisseld maar dat had geen effect.

nico verduin
5 april 2013, 07:42
Je hebt een scope dus gewoon meten. Ergens verkloot hij het signaal.

Zou best eens kunnen zijn dat in dat overdrive kanaal een weerstand fors is verlopen (anode weerstand). Daarmee verzuip je de volgende trap. Heb het ooit eens meegemaakt met een LC kloon. Daar was een 100K weerstand iets opgelopen (1.5M).