PDA

View Full Version : Beginnen met elektrische gitaar.



013Wesley
18 maart 2013, 20:16
Beste mede forumers,

Mijn naam is Wesley en kom uit Oisterwijk(Noord-Brabant), en heb me net netjes voorgesteld in het daarvoor bedoelde sub-forum.
Maar nu zit ik met het volgende:
Ik wil heel graag beginnen met elektrisch gitaar spelen.
Heeft iemand tips en tricks?
Ik ben nu aan het oefenen op een akoestische gitaar, goed of juist niet doen?
Ik heb ook al een set gezien, die voor mij helemaal goed zou zijn, namelijk DEZE (http://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaar-set/yamaha-eg112gpii-elektrische-gitaar-set-zwart/product-details.html).
Is dit een mooie/goede set om mee te beginnen? Ik wil niet nu iets kopen wat over een paar maanden kapot is en er niets meer mee kan.
Bij voorbaat dank!

groetjes,

Wesley

LRS
18 maart 2013, 21:12
Welkom Wesley! Beginnen met een acoustische (nylon snaar?) gitaar is altijd goed, al was t maar voor je techniek. ik zeg: zoek een leuke muziekschool en neem les! Je zal hier uit t forum een hoop nuttigs uit kunnen halen, maar je moet voor nuttige tips iets specifieker zijn in je bedoelingen: wat voor muziek wil je gaan spelen? Zoek daar een passende gitaar bij. Om t een beetje te chargeren; jazz op een scheurijzer met actieve EMG's kan, maar t ligt niet voor de hand.

MyGreenLady
18 maart 2013, 22:02
Ik ben zelf anderhalf jaar geleden op een Richwood Strat van 150 euro begonnen. Op zich een goeie gitaar maar het lag mij niet, een Strat. Ik wilde iets onderscheidends dus heb ik een Danelectro Pro gekocht, en daarnaast later nog een Richwood akoestische westerngitaar, die eerste Strat heb ik geruild met veel bijleggen voor een hele fijne versterker.

Westerngitaren spelen over 't algemeen wat stugger dan elektrische gitaren, in mijn ervaring dan. Ik heb veel op die westerngitaar geoefend en kreeg het gevoel dat ik veel beter elekrisch begon te spelen naarmate ik daartussen afwisselde. Uiteindelijk de westerngitaar recent ingeruild voor een jazzbak om van alles en nog wat mee te doen. Ik speel veel met rare geluiden. :)

Ik heb pas na een half jaar zelf aangekloot te hebben een leraar gezocht. Eerst dus een hele tijd met www.ultimate-guitar.com, staan bij alle liedjes de akkoorden. Ik vond het zo handig om snel veel basisakkoorden te leren. Wel op chords zoeken dus, tabs kloppen volgens mij zelden tot nooit en ik vind het vreselijk verrot leren en lezen. Volgens mij kan je zulke blije techniekjes je het best laten vertellen door een leraar. Heb dus na een half jaar een gitaarleraar opgezocht waar ik 2 keer per maand heen ga (Ik zit niet vreselijk breed).

Dat zijn een beetje mijn eerste halfjaar ervaringen. Misschien kan je er wat mee. :)

Duhsjaak
19 maart 2013, 02:15
Hi W
Heb inderdaad je openings-/stel jezelf voor post ook gezien. Goe gedaan vriend.
Misschien moet je jezelf de vraag stellen of je wel een versterkertje erbij moet kopen. Er zijn VOX plugs te koop die je in je gitaar steekt. Kosten ongeveer € 35,00. Daarin steek je een koptelefoon. Klaar. Hou je een sociaal leven en geld over.

Een Yamaha als startersgitaar kun je bijna niet fout doen. Ik heb er twee:
- Pacifica Tele
- 311H

De tele is een kladblok. Is al 100 keer uit elkaar geweest en weer inelkaar gezet en weigert stuk te gaan. De afgelopen twee jaar zitten daar HiLo elementen in van Gretsch.

De 311H is betrekkelijk nieuw. Bevalt prima en is gewoon veel gitaar voor het geld. Mijn ervaring is dat Yamaha's prima bespeelbaar uit de doos komen. Ik moest mijn 311 pas bijstellen toen ik er 0.10 snaren op ging leggen. Is het nodig of prettig om hem bij te stellen, kijk dan eens bovenaan 'elektrische gitaren' bij Kaart voor nieuwe snaren en bijstellen. Daarop kun je iemand vinden die vlakbij woont en die je graag (en voor niks) leert hoe je je gitaar kunt bijstellen zo, dat je hem prettig vindt spelen.

Maar misschien is jezelf eerst de vraag stellen wat je ermee gaat doen (à la wat Green Lady vraagt) geen gek idee. Meest voor de hand liggende antwoord: Gitaar spelen natuurlijk.....
Succes.
Vriendelijke groet, Gus

frekie
19 maart 2013, 16:00
Er zijn al veel van dit soort draadjes hier, kan je op zoeken. Je woont in NB, veel MP aanbod daar. Ik zou gaan voor een 2dehands setje, nogmaals veel aanbod momenteel. Yamaha Pacifica 112, Cort G200 t/m G260, Roland Cube 20/30/40, Vox AD/VT. Met een HSS powerstrat en een modelling amp kan je vrijwel alles spelen.

Ik ben ooit ook op de Western begonnen, bloed in mijn handen haha! Eelt kweken dus. Akoestisch is wel een heel ander instrument eigenlijk, vereist een heel andere benadering. Er zijn niet veel gitaristen die het allebei echt goed kunnen.

Basileia
19 maart 2013, 16:20
Op een akoestische gitaar beginnen is altijd goed natuurlijk, maar persoonlijk vond ik het aardig demotiverend op telkens weer op een akoestische gitaar te moeten spelen terwijl ik eigenlijk gewoon wou scheuren op een elektrische gitaar. Als je het geld ervoor hebt, lekker je hart volgen en een elektrische gitaar kopen. Over het algemeen zijn de versterkertjes die bij die starterpacks zitten waardeloos danwel ruk. Je zou naast zo'n yamaha gitaar een kunnen shoppen naar een gebruikte vox ad15, fender mustang of roland cube 15. Daar ga je een stuk meer plezier aan hebben.
Ook vooral tweedehands gaan shoppen, de hele markt ligt op z'n gat, dus er zijn gave dingen te krijgen voor een habbekrats.

caliban
19 maart 2013, 17:35
Ook vooral tweedehands gaan shoppen, de hele markt ligt op z'n gat, dus er zijn gave dingen te krijgen voor een habbekrats.

Helemaal eens mee :), en eventueel iemand die wat meer ervaring heeft vragen om mee te komen als je tweedehands spul test.

013Wesley
19 maart 2013, 17:51
Iedereen bedankt voor het warme onthaal!

@LRS Ik weet niet precies wat voor snaren er op de gitaar zitten. Maar HIERZO (https://plus.google.com/photos/100533180973725474583/albums/5857087210999882001?banner=pwa) heb ik foto's van de gitaar(als de link niet werkt, hoor ik het wel).
Mijn moeder is al een tijdje gitaar aan het leren via een methode voor op de computer(In 10 Lessen Gitaar) daar ben ik het ook mee aan het oefenen, en het is zeer duidelijk!
Ik wil meer rock/oldies gaan spelen zoals bijvoorbeeld: Status Quo - Rockin' All Over The World([/URL]) of Down under van Men At Work([URL="http://www.youtube.com/watch?v=A3VNd8o6P1Y"]klik (http://www.youtube.com/watch?v=K9cwwQ1b74k)). Welke gitaar zou ik hier het beste voor kunnen gebruiken? een Les Pauls, Stratocaster of echt een heel andere?

@MyGreenLady Heel erg bedankt voor de goede tips, je hebt me zeker weer een beetje vooruit geholpen. Nu nog veel oefenen! Misschien als het echt allemaal niet goed lukt, dat ik ook op les ga. Maar ik wil het toch eerst zelf wel proberen(niet geschoten, is altijd mis).

@Duhsjaak Ik wil wel graag een versterkertje erbij, dan kan ik die alsnog op laag volume zetten of toch nog zo'n plug kopen en daar mijn koptelefoon op aansluiten. Bedankt voor de handige tip. Zodra ik kan, zal ik even uitzoeken hoe dat allemaal werkt, en zal ik eventueel contact opnemen met een aardige meneer/mevrouw die mij even wil helpen met de gitaar goed 'afstellen'.
Dus ik zou kunnen beginnen met de set van Yamaha die ik in de link heb gestuurd?

@frekie Bedankt voor je tip over het elektrisch/akoestisch. Ik merk nu al dat mijn vingers flink zeer doen als ik een tijdje heb gespeeld en er diepe soort van sneeën in zitten haha. Dus u adviseert mij om niet op een akoestische gitaar te spelen? Ik kan het anders nog wel navragen bij een lokale muziek instrumenten winkel(klundert muziek in Oisterwijk), dat is maar een paar 100 meter van mijn huis vandaan. Tja, op dingen van marktplaats heb ik het toch niet zo. Zeker dat ik bijna nooit geluk heb bij al mijn (nieuwe en tweedehandse)duurdere aankopen. Meestal is het dan binnen 2 weken kapot o.i.d. toch bedankt voor de tip.

@Basileia Dat idee dat het de-motiverend is heb ik dus ook. Op marktplaats worden wel mooie versterkers aangeboden ja, ik zal eerst nog even kijken voor dat ik er een koop, want bij de set zit er ook een bij(al waarschijnlijk niet een van de aller beste). Het is verder wel een hele goede tip!

Iedereen heel erg bedankt voor alle info/tips!

vriendelijke groet,

Wesley

jan jansen
19 maart 2013, 19:04
Ik wil meer rock/oldies gaan spelen zoals bijvoorbeeld: Status Quo - Rockin' All Over The world [/QUOTE]

Kijk dan kunnen we zaken doen als je van the Quo houdt..:rockon:.koop een telecaster....de rest van die types... tja....er is geen rest!!!:blast::blast::):)

Marbles
19 maart 2013, 20:05
haha natuurlijk kom je op een strat of les paul ook wel een eind hoor, maar een telecastermodel is wel een fijne gitaar om te hebben. Het is best een allround gitaar waar je veel kanten mee op kan, maar ook genoeg karakter.
Het is niet erg om op een akoustische gitaar te oefenen hoor! Je zult inderdaad merken dat een elektrische gitaar wat soepeler/anders speelt, maar 'eelt kweken' (klinkt erger dan het is :D ) doe je toch wel. Een akoustische is wat stugger, maar lukt het daarop gaat het ook sneller op een elektrische!

Je hoeft ook niet bang te zijn dat een beginnersset van Squier, Yamaha, Epiphone, Ibanez binnen een korte tijd kapot gaan hoor, je kunt daar heel lang plezier van hebben. Als het je bevalt loop je misschien ooit tegen dingen aan met de beginners-set waar je van denkt: dat wil ik anders, ik zoek meer een ander geluid, en dan kun je altijd iets specifiekers kopen. Dat is het mooie; Met zo'n set koop je iets allrounds waar je veel kanten mee op kunt, op een gegeven moment ontgroei je dat en kun je verder. Ontgroei je het niet is dat ook prima en kun je van die set blijven genieten.

MyGreenLady
19 maart 2013, 22:50
Als ik overnieuw moest beginnen met 200 euro zou ik denk ik ook een Telecaster kopen. Een Squier Affinity Tele misschien. In ieder geval zou ik ook wel 2dehands kijken. Tele's zijn naar mijn onbehouwen mening heel vet. Danelectros vind ik nog vetter maar vind die maar eens. Volgens mij vind iedereen die dingen veel te tof en staan ze daarom nooit op 2dehands. :p

Joreeen
19 maart 2013, 23:07
Als je goed zoekt en even wacht, kan je een mooie deal doen, ik heb een Mexicaanse Fender Tele gekocht voor 270 euro, wat wel een mooie prijs is (hier in België, weet niet hoe het in Nederland zit)

MyGreenLady
19 maart 2013, 23:10
Als je goed zoekt en even wacht, kan je een mooie deal doen, ik heb een Mexicaanse Fender Tele gekocht voor 270 euro, wat wel een mooie prijs is (hier in België, weet niet hoe het in Nederland zit)

België is sowieso goed om te kijken. Ik heb het idee dat sommige dingen daar af en toe wat goedkoper zijn, 2dehands dan.

013Wesley
20 maart 2013, 18:44
Ik wil meer rock/oldies gaan spelen zoals bijvoorbeeld: Status Quo - Rockin' All Over The world

Kijk dan kunnen we zaken doen als je van the Quo houdt..:rockon:.koop een telecaster....de rest van die types... tja....er is geen rest!!!:blast::blast::):)[/QUOTE]

Jaja dat is mooie muziek! Aan een telecaster zat ik eigenlijk ook al te denken. Bedankt!

013Wesley
20 maart 2013, 18:48
haha natuurlijk kom je op een strat of les paul ook wel een eind hoor, maar een telecastermodel is wel een fijne gitaar om te hebben. Het is best een allround gitaar waar je veel kanten mee op kan, maar ook genoeg karakter.
Het is niet erg om op een akoustische gitaar te oefenen hoor! Je zult inderdaad merken dat een elektrische gitaar wat soepeler/anders speelt, maar 'eelt kweken' (klinkt erger dan het is :D ) doe je toch wel. Een akoustische is wat stugger, maar lukt het daarop gaat het ook sneller op een elektrische!

Je hoeft ook niet bang te zijn dat een beginnersset van Squier, Yamaha, Epiphone, Ibanez binnen een korte tijd kapot gaan hoor, je kunt daar heel lang plezier van hebben. Als het je bevalt loop je misschien ooit tegen dingen aan met de beginners-set waar je van denkt: dat wil ik anders, ik zoek meer een ander geluid, en dan kun je altijd iets specifiekers kopen. Dat is het mooie; Met zo'n set koop je iets allrounds waar je veel kanten mee op kunt, op een gegeven moment ontgroei je dat en kun je verder. Ontgroei je het niet is dat ook prima en kun je van die set blijven genieten.

Ik zoek een allround elektrische gitaar, daar valt zeker een telecaster onder, ik heb een beetje zitten kijken op Google.
U heeft een zeer duidelijk verhaal neer gezet, wat mij zeker vooruit helpt(en ik denk velen anderen ook!) Ik ga eerst maar eens kijken bij een lokale muziek winkel, dan kan ik even spelen en alsnog iets anders kiezen als het nodig is.
En tevens voor wat advies e.d. wat dingen vragen.
Bedankt!

013Wesley
20 maart 2013, 18:52
Als je goed zoekt en even wacht, kan je een mooie deal doen, ik heb een Mexicaanse Fender Tele gekocht voor 270 euro, wat wel een mooie prijs is (hier in België, weet niet hoe het in Nederland zit)
Veel dingen zijn in België goedkoper als hier, waaronder 2dehands spullen en voornamelijk benzine.(tot 15 cent per liter).

013Wesley
20 maart 2013, 18:54
Ik denk dat het de moeite zeker waard is, ik woon namelijk maar 20 minuten rijden op de grens.
Deze week ga ik eerst even kijken bij een lokale instrumenten winkel wat hun te zeggen hebben, als ze daar iets moois hebben koop ik die.

Rolf Suurd
20 maart 2013, 22:28
Ik ben zelf in december begonnen met een starter setje van Ibanez. Ik was eerlijk gezegd wel wat teleurgesteld in de versterker, maar goed, ik verwachtte wellicht iets te veel ;) 3 maanden later speel ik er nog steeds op dus zo slecht is het ook niet (al weet ik waarschijnlijk niet wat ik mis) De gitaar zelf ben ik dik tevreden over.

Als ik "opnieuw" mocht beginnen zou ik denk ik een 15 watt combotje + gitaar van rond de 200/250 doen. Bijvoorbeeld een Peavy Vypyr 15 met een Ibanez GRG170DX.

frekie
21 maart 2013, 12:49
http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/guitars/LC Comet mk1/100_0455.jpg

Als het over Tele's gaat mag deze natuurlijk niet ontbreken: de befaamde London City Comet, hier met GFS Lil Killers. Over Quo gesproken!

De makke van die hele kleine ampjes zijn die prut 8 inch speakertjes. Voor thuis moet je eigenlijk een ampje hebben met heel weinig watts op minimaal 1 echt goede 12 inch speaker. Ik heb een 5 watt Blackstar topje op een Marshall 2X12, dan kan ik het topje nog niet eens opendraaien. Ik heb hem ook wel eens op een goede 4X12 kast gehad, toen kwam ie pas echt los, echt een Goddelijk rock geluid.

013Wesley
25 maart 2013, 20:46
Mooie gitaar Frekie! Ik vind zo'n Marshall wel mooi leuk en aardig, maar net als de versterker te duur voor mij.
Misschien dat als ik een keer geld teveel heb, ik DEZE (http://www.bax-shop.nl/basversterker-combo/marshall-mb30-30-watt-1x10-inch-basgitaar-versterker-combo/product-details.html) koop. Vind het zelf wel een mooi versterkertje.


Ik ben nog niet langs de muziek winkel geweesd, maar zodra ik er ben geweesd, breng ik natuurlijk jullie weer op de hoogte!

p.s. is SX een goed merk van elektrische gitaren? want ik heb hier (http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m656561054-sx-traditional-london-city-amp.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr) wel een mooie gezien met versterker.

caliban
26 maart 2013, 17:40
Mooie gitaar Frekie! Ik vind zo'n Marshall wel mooi leuk en aardig, maar net als de versterker te duur voor mij.
Misschien dat als ik een keer geld teveel heb, ik DEZE (http://www.bax-shop.nl/basversterker-combo/marshall-mb30-30-watt-1x10-inch-basgitaar-versterker-combo/product-details.html) koop. Vind het zelf wel een mooi versterkertje.



Dat is een basversterker!

013Wesley
27 maart 2013, 15:42
Dat is een basversterker!
Oeps... ik bedoel eigenlijk zo'n model :)

013Wesley
29 maart 2013, 21:50
Oeps... ik bedoel eigenlijk zo'n model :)

Een ander model bedoel ik.