PDA

View Full Version : buizenversterker met brom (EL84)



ErikH
16 maart 2013, 18:26
Beste medeforumleden,

Ik heb onlangs een buizen versterker van 30 watt gekocht waar wat mee is. Deels heb ik het al opgelost, maar buizen is niet iets waar ik eerder mee heb gewerkt.

Als ik de versterker op standby zet (dus de eindtrap staat dan aan) is de amp muisstil. Op het moment dat ik de versterker aanzet begint de hele boel te zoemen/brommen. Soms gaat het weg als ik een paar keer de standby-knop omschakel. Na een tijdje spelen wordt het geluid wat minder hard. De buizen (el84) (4 stuks) gloeien binnenin een beetje rood en vertonen verder geen rare kleuren. Er komt redelijk wat warmte vanaf, maar dat is geloof ik wel normaal met buizen.

Het brommen komt uit de speaker. Als ik het volume voluit zet zonder te spelen verandert het in een soort knetterend geruis. Een geaard stopcontact heeft geen invloed hierop.

Op zich klinkt de versterker mooi helder en vol. Ik heb wel het idee dat de buizen mogelijk aan vervanging toe zijn aangezien het geluid wat dunner wordt bij akkoorden. De versterker is van 1980 ongeveer.

In de voortrap zitten (als ik het goed zeg) ECC83 buizen (3 stuks)

Wat zou er aan de hand kunnen zijn? De elco's staan niet bol en de solderingen zien er allemaal goed uit.

nico verduin
16 maart 2013, 19:55
Van binnen roodgloeien? heb je het over het grijze spul? Want dan staan ze veel te heet. Als alleen het centrum een mooi oranje gloeiend staafje heeft dan gaat het nog goed. En is het geluid een soort brom of meer een Hum. Anders ff een geluidsfragment maken. Zou best kunnen dat een van de buizen eruit ligt. Als de amp op standby staat is ook de eindtrap uit (meestal).
Tijd voor een checkup bij een monteur?

Suc6

ErikH
16 maart 2013, 20:13
Alleen in het centrum gloeit een oranje staafje. Het is duidelijk een brom geen hum. Als ik de amp op standby zet blijven de el84's gloeien (de oranje staafjes).

De geluidsopname kan ik morgen wel proberen te maken.

cluseau
16 maart 2013, 20:24
Als ik de amp op standby zet blijven de el84's gloeien (de oranje staafjes).



Buizen gloeien altijd, zowel in bedrijf als op standby. Kan een rot preamp buisje zijn maar ook zoals
Nico opmerkt een eindtrap die uit balans is. Erger zou het zijn als je lekke koppelcondensatoren hebt, dat zou je op termijn een eindtrafo kunnen kosten als je ermee doorsukkelt. Ook kunnen de voedingselko's uitgedroogt zijn wat een brom veroorzaakt.

Als je hem tweedehands hebt gekocht is het altijd verstandig even een checkup te laten doen en zeker de eindbuisjes vervangen. EL84 staat meestal (in klasse A) hard te werken en gaan bij wekelijks gebruik maar een paar jaar mee als je geluk hebt.

ErikH
16 maart 2013, 20:31
Weten jullie iemand die dat betaalbaar voor me kan doen in de buurt van Leeuwarden? Het is een amp die weinig waarde heeft en het moet dus niet de hoofdprijs gaan kosten.

cluseau
16 maart 2013, 20:49
Weten jullie iemand die dat betaalbaar voor me kan doen

Die weet ik wel maar zit in het zuidwesten :sssh:.

Wat is het eigenlijk voor amp?

ErikH
16 maart 2013, 21:20
Het is een Custom Sound Cub 30 en dan dus de tube uitvoering. Naar het schijnt is het ee AC30 kloon.

MOgelijk zit er een Fane speaker, maar of deze dat ook heeft weet ik niet. Ik denk dat ik 'm morgen even open schroef om te kijken.

De opbouw van de print ziet er erg netjes uit en de bedrading is netjes allemaal samengebonden tot kabelboompjes. Heel net afgewerkt wel.

JohnLord
16 maart 2013, 21:27
Weten jullie iemand die dat betaalbaar voor me kan doen in de buurt van Leeuwarden? Het is een amp die weinig waarde heeft en het moet dus niet de hoofdprijs gaan kosten.

In Bolsward heb je Scholte Service en Onderhoud. Anders Dr. Tube, is vanuit Leeuwarden ook goed te doen.

ErikH
16 maart 2013, 21:31
Ik ben voor mijn werk zeer geregeld in Emmen en dat is vlakbij Dr. tube. Ik zal hem eens een mailtje sturen.

cluseau
16 maart 2013, 21:34
Het is een Custom Sound Cub 30 en dan dus de tube uitvoering. Naar het schijnt is het ee AC30 kloon.

Is idd klasse A en wordt flink heet gestookt wat wil zeggen dat je eindbuisjes aan vervanging toe zullen zijn. Aangezien het een combo is zal opsturen een probleem worden tenzij je alleen het chassis kan versturen. Hierboven worden al voorstellen gedaan maar zal je ook een eindje moeten rijden.

Ga er iig niet zelf aan klungelen als je niet weet wat je doet, ook na uitschakelen is de spanning dodelijk.

ErikH
16 maart 2013, 21:40
Ik red me heel aardig met electronica en heb vroeger van alles in elkaar gesoldeerd, maar buizen ben ik altijd verre van gebleven vanwege de hoge spanningen. Ik voel me daar niet prettig bij en daarom wilde ik er bij voorkeur zelf ook niet aan sleutelen. Goed idee om het aan iemand over te laten die er verstand van heeft. Ik heb Dr. Tube net een mail gestuurd.

nico verduin
16 maart 2013, 21:45
Je kan ook martin staman proberen in Vroomshoop.

ErikH
18 maart 2013, 21:09
Het wou niet erg lukken met een geluidsopname, dus is het een video opname geworden. De brom staat op youtube: klik hier voor de brom (http://youtu.be/TO2rjAN-k8g)

Geeft dit wat meer duidelijkheid over wat er mis zou kunnen zijn?

cluseau
18 maart 2013, 21:49
Geeft dit wat meer duidelijkheid over wat er mis zou kunnen zijn?

Ja hoor, typische 100Hz brom. Komt uit de voeding en kan oa veroorzaakt worden door een endtrap welke uit balans is, rotte voedingscap, aardingsfout, lekkende koppelcaps, groundloops, etc. Je schiet daar vast niet veel mee op maar zo liggen de feiten.

ErikH
18 maart 2013, 22:01
Ik was er al bang voor. Het punt is dat ie het de ene keer wel doet en de andere keer niet. Dat zou al het een en ander uitsluiten toch?

Een eindtrap blijft uit balans als deze dat eenmaal is toch? Aardingsfout zal zich ook permanent voordoen vermoed ik, groundloops hetzelfde verhaal.

Ik verdenk de buizen of de caps omdat die eerder vooor dit soort "vage" problemen kunnen zorgen. redeneer ik dit een beetje goed?

cluseau
18 maart 2013, 22:10
Ik was er al bang voor. Het punt is dat ie het de ene keer wel doet en de andere keer niet. Dat zou al het een en ander uitsluiten toch?

Een eindtrap blijft uit balans als deze dat eenmaal is toch? Aardingsfout zal zich ook permanent voordoen vermoed ik, groundloops hetzelfde verhaal.

In alle situatie's is het nee en kan/zal temperatuur een rol spelen, De fout hoeft dus niet permanent aanwezig te zijn.



Ik verdenk de buizen of de caps omdat die eerder vooor dit soort "vage" problemen kunnen zorgen. redeneer ik dit een beetje goed?

Kan natuurlijk, buisvoetje is ook een goede mogelijkheid. Zeker die pertinax voetjes gaan op een gegeven moment lekken. Hoe je het ook doet, de enige kans op succes is meten/constateren/vervangen.

ErikH
18 maart 2013, 22:20
Ik denk dat ik me er wat meer in ga verdiepen en met behulp van de tips in dit topic ga ik eens proberen een en ander uit te sluiten. Eerst maar eens goed in lezen en dan meten.

7ender
18 maart 2013, 22:32
ik verdenk één EL84 eindbuis :dontgeti:

ErikH
18 maart 2013, 22:53
7ender, waarom verdenk je één buis? Dit is wel heel weinig info :-)

cluseau
18 maart 2013, 23:12
7ender, waarom verdenk je één buis? Dit is wel heel weinig info :-)

Ik denk 7ender naar bed....


Eén buis defect veroorzaakt een eindtrp die uit balans is he en dan krijg je jouw verschijnsel

7ender
18 maart 2013, 23:17
a) typische 100Hz brom ( wat Cluseau al opmerkte )

b) gitaarversterkers met EL84 zijn gevoelig voor storing .

c ) ligt het niet voor de hand dat er 2 tegelijk inwendig sluiting maken

d) het aan/uit schakelen van de hoogspanning dmv de standby-knop levert dan weer wel/niet die hevige brom op , wat er op duidt dat die sluiting niet altijd even "hard" is .


Dat is m'n vermoeden :)

7ender
18 maart 2013, 23:23
Ik denk 7ender naar bed....


Eén buis defect veroorzaakt een eindtrp die uit balans is he en dan krijg je jouw verschijnsel


Nee hoor Frans ,....ben hier bezig met een marshall jcm900 / 100W ,....en een beetje koffie zuipen :crazyhappy:

cluseau
18 maart 2013, 23:32
,....en een beetje koffie zuipen :crazyhappy:

Heb je dat nodig om wakker te blijven dan?

Pak toch gewoon ff die 450V= beet, is goedkoper en werkt langer :blast:

7ender
18 maart 2013, 23:44
Heb je dat nodig om wakker te blijven dan?

Pak toch gewoon ff die 450V= beet, is goedkoper en werkt langer :blast:

hahahaha ,....best wel een tijd geleden dat ik voor het letzt heb zitten sidderen en shaken .
( was druk bezig toen ,....telefoon ,...en nog 'ns telefoon ,.....toen weer de soldeerbout en rolletje tin in andere hand ,
.....maar ..... toestel stond nog "aan" :D

...Rolletje tin vloog door kamer ,...en de bout zoefde ook van me werktafel :soinnocent:

( was daarna wél weer bij de les )

cluseau
19 maart 2013, 06:59
( was daarna wél weer bij de les )

Zie je wel....dat het werkt :soinnocent:

ErikH
21 maart 2013, 20:50
Ik heb een verse set gematchte buizen er in gezet en de brom is weg! Ik zal van het weekend eens even een duurtest doen om te zien of het inderdaad opgelost is. Ik weet niet of ik er nu een ideale set buizen in heb zitten que klank, maar het belangrijkste is dat hij het weer doet. :-)