PDA

View Full Version : BROMMM Greco Les Paul met volume dicht



Rinze
16 maart 2013, 16:41
Van de week een setje Warman P90's in humbuckerformaat in een Greco Les Paul gezet. Aangesloten, prima klank. Maaarrrr... bij het dichtdraaien van een of beide volume-pots treedt er een forse brom op :eek::sneaky:

Ik vond het er qua soldeerwerk al wat prut uitzien, maar goed. Een aarde even goed op een pot gesoldeerd waar een slechte verbinding zat, paar andere puntjes doorgesoldeerd, aarde op de jack-uitgang doorgesoldeerd want die had zo te zien nooit fatsoenlijk vastgezeten, maar de brom bleef natuurlijk :dontgeti:

Dat betekent dus dat er iets met de aarde niet in orde is. Ik heb twee opties: alles los en de hele bedrading opnieuw solderen of gericht het probleem opsporen en dat verhelpen. Normaal zou ik het liefste optie 1 kiezen maar de draden van het elektronica-vak naar de switch zijn al aan de korte kant en bovendien zie ik misschien iets over het hoofd. Zou goed kunnen, temeer daar dat hoofd er met het verstrijken van de jaren niet helderder op wordt :chicken:

Een paar foto's:

http://imageshack.us/a/img803/5831/greco1.jpg

Pooierbak, in het echt een stuk geler.

http://imageshack.us/a/img40/9274/greco3.jpg

Prut. Geen directe aarde-draad van potmeter naar uitgang, dat loopt via de switch. Zou dat het probleem zijn?

http://imageshack.us/a/img18/9017/greco2h.jpg

Ook prut. Lijkt me ook vragen om problemen zoals de mantels op de behuizing van de switch zijn gebakken.

Wat is wijs? Als iemand een een-twee-drie-oplossing ziet dan mag dat ook best gezegd worden.

Hotpepper01
16 maart 2013, 16:48
Hele mooie Les Paul....

Ik zou kiezen voor alles eraf en nieuwe bedrading er aan zetten. Kost meer moeite dan geld en je bent de mogelijke andere zwakke plekken gelijk kwijt.

macwilliams
16 maart 2013, 17:03
Volgens mij zie ik een aarde loop, dat kan een oorzaak zijn.

Rinze
16 maart 2013, 17:06
Waar zie je die?

Hendriks
16 maart 2013, 17:14
Alles opnieuw doen Rinze , desolderen en op de juiste manier weer monteren , die aarde bij de switch vertrouw ik ook niet.
Hoe bevalt die Greco en wat voor 1 is het ?

macwilliams
16 maart 2013, 17:14
Ik neem aan dat er vanaf de pu twee draden vertrekken waaromheen de gevlochten mantel nog omheen loopt. De beide mantels zitten beide aan de pots die onderling weer verbonden zijn door die rode draad. Voordat al zullen de beide mantels elkaar ook wel raken in de "schacht" en dat is dus je aarde loop.

macwilliams
16 maart 2013, 17:16
Als je de rode draad tussen de tone pots weghaalt is die loop doorbroken.

Rinze
16 maart 2013, 17:28
Die omwonden draden vond ik ook raar maar Gibson doet dat ook zo volgens mij. Zo'n draad die de pots met elkaar verbindt heb ik ook al veel vaker gezien. Maar het is wel een soepzootje er heeft ook iemand in zitten solderen die de zijkanten van het elektronica-vak half in de fik heeft gestoken. Een aantal mantels van draden waren natuurlijk ook doorgesmolten, eerst maar verholpen met wat superlijm maar mooi is anders.

Het is een Greco, geloof rechtstreeks uit Japan geïmporteerd. Maar weet er verder niet zoveel van want hij is van die kerel aan de andere kant van het drumstel. Twee dingen weet ik wel: hij is lood- en loodzwaar (echt idioot) en er zit een ongelofelijk dikke hals op.

Zelf zou ik ook graag een Les Paul willen maar ik krijg er helaas (meer) last van mijn rug van. Voor mij alleen nog gitaren met wat kleinere body. Mijn prachtige Framus Tennessee Custom staat ook al een paar jaar niks te doen, net als mijn Seagull :makeup:

Hendriks
16 maart 2013, 17:47
Die Greco die ik heb gehad was ook niet te tillen , maar wel een goed ding. Die Framus is toch semi-hollow , is die zo zwaar dan?

macwilliams
16 maart 2013, 17:47
Dat van je rug kan ik helaas niet oplossen maar die tribute serie van gibson is niet zwaar. Zeker minder zwaar dan jouw gitaar.
De mantel van afgeschermd draad hoort maar aan een kant vast te zitten en als ik mij niet vergis zit die ook vast aan de massa van je element.
Op m'n werk moet ik geregeld frequentie regelaars aan motoren aansluiten en sinds kort komen de motoren al voorbedraad aan en laatst had een collega een storing ermee die hij niet begreep. Ik vroeg hem of hij de mantel ook had aangesloten op de frequentieregelaar, ja dus, doen we toch altijd? Ik heb die mantel dus aan regelaarszijde doorgeknipt en foetsie was de storing. Normaal gesproken bedraden wij de motoren zelf en sluiten de mantel alleen op de regelaar aan, niet op de motor. Nu ze voorbedraad zijn zit de mantel dus aan de motor, kan ook prima (moet eigenlijk niet liever aan regelaar) maar dan dus niet aansluiten op de regelaar want zo heb je een loop

Rinze
16 maart 2013, 18:31
Ok, denk dat ik eerst die roze draad eens verwijder, lijkt mij sowieso dubbel. De mantel van de draad zitt idd ook aan het element maar ik soldeer hem ook altijd aan de potmeter, dat zorgt toch gewoon voor verbinding van de aarde naar de jack? Nog nooit problemen mee gehad. Normaal gebruik ikzelf wel een systeem van ster-aarde, dsu dat alle aarde op één punt samen komt en vandaar naar de aarde-aansluiting op de uitgang gaat. Ik vermoed dat de aarde vanaf de switch naar de uitgang en die roze draad tussen de pots voor een loop zorgt.

Die Framus is vooral groot, maar ook best zwaar, bdoy van uitgehold massief mahonie met een dikke massieve esdoorn top. Grote body=fout en zwaar=fout, dus dubbel fout :dontgeti:

pietrka
16 maart 2013, 22:44
[QUOTE
Zelf zou ik ook graag een Les Paul willen maar ik krijg er helaas (meer) last van mijn rug van. Voor mij alleen nog gitaren met wat kleinere body. [/QUOTE]

dan toch maar een gordon smith GS1 dacht ik zo;-)

Rinze
16 maart 2013, 23:06
dan toch maar een gordon smith GS1 dacht ik zo;-)

Ik ben druk op zoek, was jammer dat die ene in Joure zo'n raar gevormd halsje had. Er stond nog een in Utrecht te koop maar die had een hele rare fineer op de kop en vage elementen. Ik hou de bekende sites in de gaten.. Afgelopen week nog een paar Gibson SG's bekeken en een geprobeerd maar die waren me echt te slecht afgewerkt. Frets niet goed gecrowned en nog met vijlsporen, zelfs een paar scherpe fretuiteinden, pff :stop:

Ik vind vast nog wel eens wat ;)

Rinze
19 maart 2013, 11:56
Zonet een paar dingetjes omgesoldeerd, met name de aarding in het potmetervak. Brom blijft en dat leidt me tot het vermoeden dat de puinhoop op de schakelaar voor het probleem zorgt. Van de week de hele boel maar eens los en opnieuw aanleggen. Zal waarschijnlijk uiteindelijk ook de snelste oplossing zijn ;)