PDA

View Full Version : Beginner opzoek naar een bepaalde "tone"



Aragorn
16 maart 2013, 14:21
Hi,

Zou iemand mij opweg willen helpen? :)
Ik speel een jaar of 12 akoestische gitaar (gibson j45 en martin) en voornamelijk singersongwriter stuff (denk: ryan adams, damien rice, josh ritter, mumford, passenger, simon & garfunkel). Nu ben ik op zoek naar een elektrische gitaar, maar heb daar totaal geen verstand van.
Ik heb 2 youtube links opgezocht naar welke tonen ik opzoek ben, kan iemand mij iets meer richting geven naar gear? Ik kom net bij Fback vandaan en daar op een aantal aardige squier classic vibe modellen zitten spelen (met name tele), het budget is zo tegen de 500 e.


Het gaat mij om de mooie soundscapes die gecreerd worden (op de tele):
http://www.youtube.com/watch?v=GoGMIZev-9k

Tallest man on earth:
http://www.youtube.com/watch?v=DfEoF1VYW8I

Ik hoop niet dat deze vraag te beginner over komt (excuses daarvoor) of te vaag is (dan verduidelijk ik hem graag).

Bij voorbaat dank,

Eric van Esch
16 maart 2013, 15:11
Wat je vooral hoort zijn de effecten die gebruikt wordt (delay, reverb) en niet zo zeer de gitaar zelf. De combinatie van gitaar en effecten zullen het gewenste geluid opleveren, vooral als je richting single coil gitaren gaat. Vaak worden ook (semi-) hollow body gitaren gebruikt voor deze sound, maar even zo goed ook strats, tele's of andere typen.

Aragorn
16 maart 2013, 15:31
Bedankt voor je reactie, de akoustische wereld is echt een parallel universum, want ik was meer opzoek naar de gitaar (en amp + effecten waren bijzaak). Stiekem ben ik een beetje verliefd op een tele, dus als ik het goed begijp zijn deze sounds terdege mogelijk met een tele? of zou een strat meer geschikt zijn?
(nogmaals excuses als dit echt TE basic stuff is).

DemolitionColorScheme
16 maart 2013, 16:05
Bij Mister & Missisippi is het vooral, inderdaad, delay en reverb. Tom gebruikt voornamelijk Strymon pedalen, dus een Strymon Blue Sky en een Strymon El Capistan of een TimeLine (weet ik even niet meer - doet er ook niet toe, want de El Capistan zit ook in de TimeLine, als het ware).

Voor de rest heb je dus eigenlijk alleen een redelijke singlecoil gitaar nodig. Hij speelt nu bijv. op een custom made Jazzmaster met 3 P90's en het klinkt gewoon nogsteeds als Tom.

MyGreenLady
16 maart 2013, 16:26
Ik geloof dat elke gitaar wel prima is, en een Tele is volgens mij een goede manier om te beginnen. Lekker simpel ook. Er zijn genoeg Tele's in verschillende prijsklassen dus het is misschien al makkelijker om zo eens gekaderd rond te kijken. :)

Een beetje delay kan al snel wel leuke dingen doen. Ik gebruik zelf een Ibanez DM-1000 (19"rack effect, nogal een oudje) en een Danelectro Fab Echo in combinatie met de ingebouwde Reverb van mijn (Woodstock) versterker. Levert al hele mooie gelaagde en zeer werkbare "scapes" op. Mijn gitaren zie je in mijn signatuur hieronder. :)