PDA

View Full Version : zaagsnede breedte voor fretjes



Cocobolo
16 maart 2013, 13:42
Ik heb een heeeeel oud fretzaagje : dat heb ik nieuw gekocht toen ik iets van 17 jaar oud was. Ik had er wat zaagbladen bij. Nu, 30 jaar later, is hij wel op wat zaagjes betreft. Hij doet het nog, maar het gaat me de hele dag kosten om alles op diepte te zagen.

Het is dit type ongeveer (maar zonder diepteinstelling)
http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/images/parts/480200.jpg

Nou heb ik een tijdje geleden al die Stewmac zaag gekocht met diepte instelling. Hij voelt al iets dikker als mijn oude zaagje. Maar het werd tijd om hem eens te gebruiken :
Hij zaagt heerlijk t.o.v. mijn oude botte zaagje. Maar....de slots zijn me echt veel te losjes voor de fretjes! Ik heb er een paar gedaan en net even gepast, maar die fretslots kan ik gaan opvullen met fineer en opnieuw beginnen :(

Nou denk ik dat het aan mijzelf ligt, want ik zaagde met het oude zaagje altijd gewoon uit de hand, zonder geleide-bakje of zo. Omdat die gleufjes zo dun zijn was het na mijn (ongetwijfeld) gezwabber precies goed. Maar omdat het nu net te losjes is geworden, denk ik dat het met deze zaag alleen maar werkt als ik hem in zo'n verstekbakje ga zetten.

Heeft iemand ook deze ervaring?

EDIT :
Ok, er is meer aan de hand :

Ik heb ander fretwire dan wat ik tot nu toe gebruik. Nou staat op de spec's dat de tang 1.40mm is in plaats van de 1.88mm die het andere fretdraad is dat ik tot nu toe meestal heb gebruikt. Dat gaat over de diepte van het slot.

Maar ik heb wat testjes gedaan en waar mijn fretslot voor het nieuwe draad te wijd is (het valt er gewoon uit!), gaat het oude fretdraad er niet eens in zonder een hamer te gebruiken. Mijn nieuwe fretdraad heeft dus veel minder uitstekende "weerhaakjes" en vereist dus een nauwer fretslot. Wel raar, er staat niets over op stewmac (er staat bij beide soorten "requires 0.58mm fret slot width") maar ik kan jullie verzekeren dat er een enorm verschil is in dikte van de tang.

crazycow
17 maart 2013, 20:09
Heb hetzelfde probleem. Fretdraad van verschillende leveranciers met op papier dezelfde breedte, maar de ene past prima, de andere helemaal niet, ik blijf hameren (dat is ook al niet goed) en uiteindelijk past het niet.

Ik heb ook wel verschil gemerkt in toetshout. Bij de ene toets gaat het makkelijker dan bij de andere, ik weet niet meer wat nou makkelijker of moeilijker ging (ebben, coromandel, palissander).

In de loop van de tijd heb ik zaagjes met iets verschillende breedte aangeschaft, tussen 0,5 en 0,6 mm. Ik begin met de smalste en als dat niet werkt zaag ik ze iets breder tot ik de fretjes er een beetje met de hand in kan drukken.

Er zijn wel bouwers die de slots expres (te) breed maken en dan de fretten er met epoxylijm inlijmen. Dan zitten ze wel goed vast, maar ik durf dat zelf niet echt aan want ik ben bang dat ze nooit meer los komen.

Ik heb trouwens net de LMI 'verstekbak + zaag' aangeschaft maar nog niet gebruikt.

Cocobolo
17 maart 2013, 20:37
Dank voor de reactie!
Ik denk ook dat het beginnen met een dunner zaagblad misschien het beste is. Maar dus zeker niet beginnen met die van Stewmac.

Ik heb intussen die tang besteld waarmee je de tang iets kunt verbuigen (golfjes maken zeg maar) om hem toch te laten passen in een breder fretslot. Ik laat wel weten hoe dat bevalt.

oigun
17 maart 2013, 21:43
Ik gebruik altijd dunlop fretwire en de Japanse zaag van stewmac. werkt perfect.

Mattia
18 maart 2013, 07:24
Vraagje: waarom CNC je het niet gewoon?

hassent
18 maart 2013, 21:12
Dat vroeg ik me nu ook net af :cooler:!

Cocobolo
18 maart 2013, 21:33
Ook dat vraag ik me nu af haha. Dat had ik van tevoren moeten doen. Want achteraf positioneren van een voorwerp op de machine is best lastig : de machine weet niet waar iets ligt. Dus nu is het gewoon te laat (en bovendien vind ik sommige dingen gewoon nog steeds leuk om met de hand te doen :sssh:)

Mattia
18 maart 2013, 22:55
Oke, snap ik, naar fret slots zagen? Echt?

Anyway, ik gebruik een crosscut Japanse zaag van axminster en heb ook de Japanse fretzaag van Dictum. Werken beiden goed. Ebben toets is binnen 15 minuten gezaagd, ongeveer.