PDA

View Full Version : Goedkope maar degelijke 10" speakers?



Cinaed666
14 maart 2013, 23:53
Beste,

Ik heb een Harley Benton GA15, en eindelijk moet die rotspeaker er uit. Ik heb dan wel een 1x12" cab in parallel die enorm compenseert, ik wil toch de goedkopere onderdelen zoals buizen en speakers eens uitwisselen. Het algemene geluid begint wat te storen tijdens repetities, vooral in contrast met de Marshall buizenbak aan de andere kant van de kamer. Ik ben ook van plan om de Alnicomagnet modkit binnen te halen. Blijkbaar zou die hem wat meer Marshall-achtig kunnen voicen.

Wat voor speaker kunnen jullie me aanraden? Op 2dehands vond ik een goedkope Celestion Tube 10, en ookal zal die zeker een verbetering zijn, heb ik er erg negatieve dingen over gelezen.
Ik dacht eerst aan deze: http://www.thomann.de/be/celestion_bl10100_16_ohms.htm maar daar is geen 8ohm versie van, en dan zit ik in de problemen met mijn 8ohm cab.

Als er iemand nog iets heeft liggen dat ik kan overkopen is het ook goed!

En pre-amp buizen... Ik las goeie dingen over Sovtek 12ax7-PLS, maar die vind ik niet echt op thomann etc. Alternatieven? Het is de bedoeling om er metal mee te spelen. Dat lukt nog net met mijn Boss MT-2, maar dan ook net.

LRS
15 maart 2013, 09:19
Heb zelf erg goede ervaring met Eminence Legend 105. Maar alles is afhankelijk van je eigen smaak. In mijn 10" Blackstar cabs zaten instap model Celestions, welke extreem veel mids gaven. De Legends zijn wat meer Fender gevoiced, voor mij persoonlijk veel prettiger in t gehoor. Maar daar heb je het al; bovenstaande is tamelijk subjectief.

Rick trodat
15 maart 2013, 09:25
Als ik zo lees, dan zoek je een speaker die langer clean blijft en harder gaat.

Maw je zoekt een speaker met meer headroom ( watt) en een luidere(DB) speaker.

Buizen zou ik pas wisselen als je de speaker hebt gewisseld. Want het wisselen van pre-amp buizen ( merk) geeft wel wat verschil, maar bij lange na niet zoals een speaker dat zou doen.

Dat gezeg te hebben vind ik ''10 speakers'' niet geschikt voor metal. Het zijn supersnelle speakers die door de mix prikken met vaak een helder mid+ geluid en een scooped bas. Bij metal wil je volgens mij scooped mids en veel laag en hoog.

Ik speel zelf ook wat blues en rock en ben gek op de eminence speakers van legend. Ik haat oversturing van de speaker doordat er te veel volume ingaat en als ik een 10 speaker zou vinden met een Se van 100db bij 300 watt, dan zou ik er 4 aanschaffen. Deze speakers zijn helder, vintage, hard en geven geen krimp. Maar hier kan jij niks mee.

In jouw geval zou ik eens kijken naar de eminence patriot Rajin Cajun ( Zoiets). Die klinkt voller. Een beetje als een 12. ( daarom voor mij minder interessant, maar voor jou niet) veel headroom en hij gaat hard. Een wat vollere bas. Maar is een redelijk neutrale speaker verder en goedkoop. Perfect voor iemand met een laag budget en voor iemand die met 10's hard wil spelen.

josan
15 maart 2013, 10:45
Voor 10 inch vind ik de Jensen Mod10-35 een goede en goedkope speaker. De Ragin Cajun gaat hard, maar is mij te blafferig. Dat geldt overigens voor veel hoog-rendement speakers met van die grote magneten. Ik heb zo'n Jensen in een ruime zelfbouw cab en dan komt er meer bas uit dan uit menig 12" in een krappe behuizing.