PDA

View Full Version : Pup mod vraagje



Pontimic
14 maart 2013, 21:55
Ik ben bezig mijn Epi LP standard te modden. Op zich vallen de standaard pickups me niks tegen, maar ik wil qua sound een heel andere kant op. Ik speel voornamelijk in de stijl van Jack White, oude werk van PJ Harvey, Queens of the stoneage.

Ik zat zelf te denken om een combinatie te doen van een humbuckersize P90 van Kent armstrong (http://www.wdmusic.com/WPU900GD.html) in de neckpositie, en een 12 pole humbucker (http://www.wdmusic.com/VINTAGE_G_12.html ) , ook Kent armstrong in de bridgepositie, eventueel met coilsplit.

Ik zal dan zoiezo 1 tonepot moeten vervangen door een push/pull.
Ik lees ook wel dat je voor een P90 (of andere single coil ) beter een 250K tonepot kan gebruiken.

Het is misschien een beetje een vreemde setup en ik heb er nog niet heel veel ervaring mee, vandaar dat ik graag wat feedback hoor en eventueel tips met betrekking tot wiring enzo.....

Nog een bijkomend vraagje. Ik zie op de site van GS bij de potmeters telkens log of lin erachter staan, wat is het verschil hiertussen en welke zou ik moeten gebruiken?

Pontimic
18 maart 2013, 21:59
Ik heb de elementen besteld en ben druk aan het zoeken geweest naar een schema met een P90 in de neck en een split coil humbucker in de brugpositie. Nergens gevonden..... heb nu zelf geprobeerd een schema te maken, en volgens mij moet het zo kloppen. Ben benieuwd of mensen hier er nog op of aanmerkingen over hebben. Het is de eerste keer dat ik dit doe.....

http://i1293.photobucket.com/albums/b587/pontimic/img013_zps105620dd.jpg

Ik heb als basis een seymour duncan schema genomen, de halspickup veranderd in een P90 en de brughumbucker gesplit. Daarbij de kleurcode van Kent Armstrong gebruikt.

Tabula Rasa
18 maart 2013, 22:07
schema (eigenlijk is het geen schema maar een layout) klopt als een bus.

Pontimic
19 maart 2013, 01:01
Super, nu maar wachten tot de pickups binnenkomen!!! Bedankt!

Pontimic
22 maart 2013, 17:44
Yes!!! Gisteren de PU's binnengekomen!!! Erin gezet en vanmiddag alles aangesloten en gesoldeerd, nu werkt alles, maar.........Als ik de humbucker splits en als singlecoil schakel is het goed, als ik hem als humbucker schakel valt het volume weg tot ongeveer de helft van het normale volume......Heeft iemand een idee waar dit in kan zitten?

Tabula Rasa
22 maart 2013, 22:59
Weet je zeker dat je de juiste kleurcodering aangehouden hebt? Heb je een universeelmeterje?

Pontimic
23 maart 2013, 13:44
Dat weet ik zeker (er zat ook nog een beschrijving bij de pick ups). Ik heb idd een multimeter.

pietrka
26 maart 2013, 08:18
Ha pontimic, Je hebt op het schema (layout) de volume pots nog niet met de 'ground' verbonden.......

Pontimic
26 maart 2013, 12:00
Scherp gezien!!! Dat ben ik idd in de tekening vergeten.....in de gitaar zelf is die verbinding er echter wel. Ik heb alleen de brugvolumepotmeter vervangen door een P/P, voor de rest is alles origineel.

FruscianteFan
26 maart 2013, 12:35
niet per ongeluk de humbucker uit fase gesoldeerd?

TeleK
26 maart 2013, 13:18
wat schakel je als je de PP pot uittrekt? ga je dan naar full HB of juist naar SC? want het lijkt of e.e.a. net andersom werkt dan zoals jij het wilt: een HB is 2x SC in serie dus die zal veel luider zijn dan een enkele SC. probeer eens de massadraad van linksonder op de PP pot (op jouw tekening) op het pootje linksBOVEN op de PP pot aan te sluiten, dan werkt de PP pot andersom als nu

TeleK
26 maart 2013, 14:47
als je naar deze link van Stewmac gaat, staat daar een andere bedrading dan jij gebruikt, nl dat je zwart en wit samen moet nemen en dat rood hot is
http://www.stewmac.com/freeinfo/Electronics/Color_codes/i-armstrong.html

dit zou betekenen: rood naar de vol pot, zwart en wit naar de PP pot en groen en bare aan massa
en de PP pot zou dan al wel goed aangesloten zijn zoals je eerst had

TeleK
26 maart 2013, 14:55
en hieruit: http://www.kentarmstrong.com/schematics/KA_Wiring_Instructions.pdf op pag 2 plaatjes (1b) en (1c) zou dan weer volgen dat zwart hot is en wit massa en de coils via rood en groen samen verbonden worden..... ik denk dat je de HB eens door moet meten om precies te bepalen hoe deze HB bedraad is

Pontimic
26 maart 2013, 20:30
Bedankt voor de reacties en zoekwerk!! Ik heb hier wel een multimeter, maar geen idee hoe ik een HB dor moet meten...... Dat schema wat je van de KentArmstrongsite hebt gehaald, is hetzelfde als bij de HB zat, dus denk ik dat ik die maar aan moet houden. Dan zou zwart naar de vol pot moeten, groen en rood naar de PP en wit en bare naar de massa, toch?

Tabula Rasa
26 maart 2013, 22:14
Zet je pp potmeter in de humbuckerstand en meet eens over de lege rij contacten op het schakelgedeelte van je potmeter. Is de bovenste of de onderste aansluiting verbonden met de middelste? Ik weet het even niet uit mijn hoofd, maar kan zijn dat je het verkeerde lipje aan massa hebt verbonden en dan is het net andersom qua sc en hb.

Pontimic
27 maart 2013, 00:08
In HB stand krijg ik op het bovenste contact 0,01 (op 20K stand) en op het onderste geen meting. Ik heb de onderste verbonden met de middelste op de potmeter.

Pontimic
27 maart 2013, 11:29
Ik wil jullie even hartelijk bedanken voor de hulp!! Ik heb het nu aangesloten ik had beschreven in post #14 en alles werkt zoals het hoort!!!:cheerup: