PDA

View Full Version : Waar zijn de Danelectro's?



Floris.
14 maart 2013, 15:41
Hallo Gitaarnetters,

Ik wil al een tijdje een Danelectro aanschaffen.
Nu had ik laatst een meevallertje, dus ik dacht laat ik eens gaan rondsnuffelen op het internet.
1 á 2 jaar geleden was er bijna een Danelectro-overschot bij grote webwinkels als Musicstore, Thomann en Feedback, maar toen ik ging kijken waren ze, met uitzondering van een enkel demomodel, nergens meer te vinden. Weet iemand misschien waarom dit zo is, en via welke webshops je ze nog wel kan krijgen? Het liefst een van de volgende modellen: dc 59, dead on 67 of danelectro pro.

MyGreenLady
14 maart 2013, 15:55
Yep, dat probleem liep ik ook al eens tegen aan.

En toen zag ik afgelopen Zaterdag op de gitaarbeurs twee: Een hele vieze groene 67 Baritone en een wijnrode DC. Die vieze groene is lekker van mij. Ik hou namelijk wel van vies. Had die wijnrode ook wel gewild maar je kan niet alles hebben...

Mijn tip is om toch goed te zoeken, geduld te hebben en wanneer je kan er voor gaan. Misschien valt die verkoper nog te achterhalen van de beurs die die mooie rode DC had.

De mijne:

http://img221.imageshack.us/img221/5553/imag1938.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/221/imag1938.jpg/)

soundbound
14 maart 2013, 15:58
bij the American Guitar Store in Enschede hebben ze zo een groene in de sale (voor 250 euro meen ik)

guitarkid
14 maart 2013, 16:04
Yep, dat probleem liep ik ook al eens tegen aan.

En toen zag ik afgelopen Zaterdag op de gitaarbeurs twee: Een hele vieze groene 67 Baritone en een wijnrode DC. Die vieze groene is lekker van mij. Ik hou namelijk wel van vies. Had die wijnrode ook wel gewild maar je kan niet alles hebben...


Ik had 'm bijna zelf gekocht, maar vanwege allerlei organisatie-perikelen kwam ik er niet toe 'm even te proberen en toen dat wel kon was hij weg..... ;)

geert1976
14 maart 2013, 16:31
De rode DC 59 is te koop bij Guitarbox in Meppel, de Dano is nieuw en hij vroeg op de beurs E 180,00 voor de gitaar.
Ik heb hem in handen gehad en het was één van de betere exemplaren die ik in handen heb gehad.
E 180,00 voor een nieuwe DC59 is eigenlijk een koopje.

ik ze hem op zijn website nu staan voor E 299,00, maar ik denk dat de prijs wel onderhandelbaar is.

Moet wel zeggen dat er niets gaat boven een oude 60's USA Dano.

MyGreenLady
14 maart 2013, 16:57
De rode DC 59 is te koop bij Guitarbox in Meppel, de Dano is nieuw en hij vroeg op de beurs E 180,00 voor de gitaar.
Ik heb hem in handen gehad en het was één van de betere exemplaren die ik in handen heb gehad.
E 180,00 voor een nieuwe DC59 is eigenlijk een koopje..


Dat is inderdaad een koopje, en een no-brainer. Jammer dat ik geen centjes meer heb...



Moet wel zeggen dat er niets gaat boven een oude 60's USA Dano.

Waar zit dat hem trouwens in? Ik heb zelf nog nooit een oude 60's Dano vast gehad en ben er erg benieuwd naar.

geert1976
14 maart 2013, 19:03
Dat is inderdaad een koopje, en een no-brainer. Jammer dat ik geen centjes meer heb...



Waar zit dat hem trouwens in? Ik heb zelf nog nooit een oude 60's Dano vast gehad en ben er erg benieuwd naar.

De oude dano's klinken toch een tikkie voller en sprankelender, daarnaast, hoewel het toen het goedkooptste van het goedkoopste was, wat je toen kon kopen in de USA, zitten ze beter in elkaar.
Mijn 62er is stokoud, maar het fretwerk is goed, intonatie is goed en alles werkt geruisloos.

j3r03n
14 maart 2013, 19:31
Tja, Danelectro produceert alle modellen telkens maar voor korte tijd. Een paar jaar geleden waren de '59 DC's overal te koop voor €200 of minder. Ik heb de mijne toen ook gekocht. Misschien weer wachten op de volgende golf?

Swaag
14 maart 2013, 22:03
Sla je slag:
http://www.feedbackmusic.com/gitaar/danelectro-59-dano-dc-white-or-sp/100007239/104044

Duhsjaak
14 maart 2013, 22:13
Hi Floris
Met alle respect voor de goede bedoelingen van iedereen die de moeite nam om een post hieraan te wijden: Het is een vreselijke simplificatie om te stellen dat al het oude altijd beter is dan het nieuwe.

Mijn 2 longhorns (eenmaal regulier 6 string en eenmaal bas) komen uit Korea. Ik heb ze een aantal jaar, ze houden zich goed en de afwerking is behoorlijk goed. Zeer goed als je de prijs erbij betrekt. Echt beter qua afwerking dan de oude, pups heter gewonden. Ik geniet nog met regelmaat. Maar misschien vind jij minder juist wel meer.

www.gak.co.uk/en

heeft 5 bassen en 6 of 7 verschillende Danella's (zelfs een Hoodad) op voorraad.

Ook Oigun (liefhebber van alles dat mooi en oud is - daarom hou ik m uit de buurt van mijn lief) heeft er een aantal. Mogelijk wil hij voor een net bedrag afscheid nemen van een fraai nagekeken exemplaar.

Oigun is namelijk niet alleen meester gitaarbouwer, hij is ook erkend lipstick liefhebber. In gitaren uiteraard.

Hij is mede GN'er. PM hem eens.
Als reiskosten een bottleneck vormen, dan wacht je tot je voor 14,00 heel NL met de trein door kunt. Blokker, kruidvat stunten regelmatig daarmee.

Sta er bij stil dat de oude lipsticks iets minder modern zijn gewonden. Ik heb mensen in 10 seconden huilend verliefd zien worden op het geluid van oud of juist van nieuw, dus voorzichtig kijken wat voor jou werkt is zeer belangrijk. De mijne zijn iets glassiger, als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik had graag met 'My Green Lady' op NGD 2013 even gezellig onze liefde voor Danelectro's gedeeld en ik heb ook actief naar hem gespeurd. Jammer genoeg was er alweer vandoor.

Betrokken regio's:
- GAK, Engeland (geintje
- Oigun, Haarlemmermeer
- Ikzelf, Groot Amsterdam/Bakkie thee, bakkie koffie, bakkie bier*, bakkie wijn*? je bent welkom

Succes!
Doe even aanvullende post als je meer infor wilt.
Vriendelijke groet, Gus


*wij vragen geen legitimatie, maar schenken geen alcohol aan personen onder de 8 jaar

MyGreenLady
14 maart 2013, 22:39
Ik had graag met 'My Green Lady' op NGD 2013 even gezellig onze liefde voor Danelectro's gedeeld en ik heb ook actief naar hem gespeurd. Jammer genoeg was er alweer vandoor.


Ik was er niet in mijn eentje, en mijn chauffeur had een afspraak. Was toch jammer, had ook graag nog een uurtje extra rondgehangen. Volgende keer beter!

En over die kwaliteit, tsja, mijn danos zijn ook geruisloos en ik zie en hoor ook geen rare dingen met het fretwerk. Maar goed, mijn vergelijkend materiaal is een Ibanez AF55 en een langverkochte Richwood Strat. :p

Waren de oude tuners goed? Ik heb best vaak wat gestuntel met de tuners op mijn Pro, word ook tijd voor een nieuw setje snaren trouwens... Die 67 heb ik nog niet lang genoeg om echt wat over te kunnen zeggen. :)

geert1976
15 maart 2013, 03:50
Ik was er niet in mijn eentje, en mijn chauffeur had een afspraak. Was toch jammer, had ook graag nog een uurtje extra rondgehangen. Volgende keer beter!

En over die kwaliteit, tsja, mijn danos zijn ook geruisloos en ik zie en hoor ook geen rare dingen met het fretwerk. Maar goed, mijn vergelijkend materiaal is een Ibanez AF55 en een langverkochte Richwood Strat. :p

Waren de oude tuners goed? Ik heb best vaak wat gestuntel met de tuners op mijn Pro, word ook tijd voor een nieuw setje snaren trouwens... Die 67 heb ik nog niet lang genoeg om echt wat over te kunnen zeggen. :)

Van mijn 62er functioneren de tuners uitstekend zelf.

De Koreaanse Dano's zijn zoals Gus al zegt prima van kwaliteit en die vind ik veel beter dan de huidige Chinese exemplaren, dit heeft echter wel het nadeel dat als er een Koreaans gemaakte Dano op Marktplaats verschijnt er gelijk fors op wordt geboden.

Mijn 62er klinkt als een klok en ik prefereer de oude dano's, dat ze nu hotter gewonden zijn, vinden sommigen wellicht een voordeel, ik niet, want daardoor raken ze de oude hollow sound een beetje kwijt en de typische knor die de Dano's hebben.

Mocht je ooit in de buurt van Nunspeet komen, PM maar even en dan mag je wat mij betreft wel even op mijn oude Dano spelen (over de originele Amp-in-Case), zeg er wel bij, ik verkoop deze absoluut niet.

MyGreenLady
15 maart 2013, 10:44
Mocht je ooit in de buurt van Nunspeet komen, PM maar even en dan mag je wat mij betreft wel even op mijn oude Dano spelen (over de originele Amp-in-Case), zeg er wel bij, ik verkoop deze absoluut niet.

Dat onthoud ik! :)

Nilke
15 maart 2013, 13:59
http://www.kauffmannsguitarstore.nl/product-details.php?product=447
Nog een zeer fraaie Danelectro Hodad okasie bij Kauffmann's in Alphen a/d Rijn
Sparkle & Bigsby :-) hmmmm NB ik heb daar geen aandelen/belangen

Duhsjaak
16 maart 2013, 08:22
Hi TS
Ik zal de weg wel helemaal kwijt zijn. Ik heb een leven lang verliefdheid op Danella gebied achter de rug. En (zoals het echte liefde betaamt) het eind daarvan is nog niet in zicht.

Dus ik wordt een beetje narrig als mensen rare opmerkingen over mijn liefde maken.

Of er een slaatje uit proberen te slaan.

Kaufman? Verkaufman zullen ze bedoelen?

Zonder jankzwengel weliswaar.....

http://www.gak.co.uk/en/danelectro-hodad-(metallic-red/67418

Misschien is mijn hele houding te wijten aan jankzwengel, humbuckers en dat soort vooruitgang.

Ook mijn reverse wound middelste pup vind ik maar niks. Dus die zal zeker ooit het veld ruimen.

Kies jij maar. Misschien sta je er nuchterder tegenover. Voor mij is de eenvoud en - vooral! - de klank doorslaggevend.
Vriendelijke groet, Gus

Bassa
18 maart 2013, 16:10
Is dit niks?
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m651835623-danelectro-59-dc-dano-electrische-gitaar.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

MyGreenLady
18 maart 2013, 20:46
Lol, wut! Da klopt ja niks van!

1969
18 maart 2013, 22:31
Komt binnenkort de Heaven 67 (hawk) ergens beschikbaar? In de USA staat deze al op Ebay

Deze crème/alligator lijkt me wel iets: http://www.benl.ebay.be/itm/Danelectro-67-Heaven-Electric-Guitar-Rosewood-Fretboard-Alligator-Creme-/130870610463?pt=Guitar&hash=item1e787f0a1f

MyGreenLady
18 maart 2013, 23:18
Hm, kan niet zeggen dat ik dat nou echt mooi vind. Beetje cheesy. Wel mooi qua body.

Is dat nu de nieuwe serie? Echt onmogelijk om een beetje op de hoogte te blijven van wat er op Dano-gebied gebeurt.

mountainman
18 maart 2013, 23:30
De zwarte 67 heaven (http://www.danelectro.com/gtr_67_blk.html) heeft gelukkig niet dat rare netkous motiefje.

MyGreenLady
18 maart 2013, 23:59
De zwarte 67 heaven (http://www.danelectro.com/gtr_67_blk.html) heeft gelukkig niet dat rare netkous motiefje.

Ik vind die slagplaat dan weer niet heel erg mooi. Ik denk dat ie zonder of in een andere vorm best mooi zou zijn. Van mij mogen ze op zich ook wel in standaard kleurtjes komen. Zo'n zwarte zou ik denk ik ook niet standaard laten. Vin'k saai. :p

1969
19 maart 2013, 00:08
Hier is een overzicht van de nieuwe modellen, er is wel sprake van een aantal modellen die exclusief voor USA zouden zijn.

Over beschikbaarheid in EU vind ik voorlopig niks.

http://www.youtube.com/watch?v=c4ure8L3crc

MyGreenLady
19 maart 2013, 00:43
Die zwarte DC is wel tof, dat ze niet eerder op een Jimmy Page replica zijn gekomen verbaast me nogal.

Duhsjaak
19 maart 2013, 01:34
Hi TS
Sorry even iets over het hoofd gezien. Even je draadje vervuilen.

https://dl.dropbox.com/u/13906770/DSC03858.JPG

https://dl.dropbox.com/u/13906770/DSC03859.JPG

@MyGreenLady
Mijn Danella's zijn 4 of 4,5 jaar oud. Ik heb helemaal geen kwaliteits issues. Niet op het gebied van tuners, fretwerk of electronica. Het enige dat mij stoort, is dat bij de 6 string het middelste element reverse wound is. Daarin ga ik nog wel eens verandering brengen. Maar dat is waarschijnlijk persoonlijk.

Verders hou ik ze zoals ze zijn. Beide dus primitief. Met het karakteristieke geluid. Heerlijk!
Amstelveen? PM. Bakkie koffie, bakkie thee, bakkie wijn.....
Vriendelijke groet, Gus

MyGreenLady
19 maart 2013, 01:36
Is het idee van die 'omgekeerde' pickup niet dat hij in serie komt te staan met de brug of met het hals element zodat het als het ware als 'n humbucker werkt?

Ik zou 't ook niet direct primitief noemen trouwens. :p

Kakihara
19 maart 2013, 01:52
Geen koopje voor €450, en ergens heb ik het gevoel dat ik hem in het twijfeladvertentie-topic moet plaatsen: link (http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/danelectro-59-dc-limited-edition-147917883.html?locale=all&p=all&user=4682802&start=0)
En een plaatje:

http://img.2dehands.be/f/normal/147917883-danelectro-59-dc-limited-edition-psychedelic-guitar.jpg

Duhsjaak
19 maart 2013, 01:57
Hi MGL
Ja, dat is inderdaad de bedoeling. In de tussenstandjes staan ze net als bij de Strat humcanceling. Met alle gevolgen voor het geluid dus. Ook net als bij de Strat. Ik ben er niet kapot van, van dat neuzelige geluid. Maar afgezien daarvan...... Heerlijk!

Niet het humbucker idee, maar de opzet als geheel van een Danelectro is behoorlijk primitief. Vurenhouten frame, hardboard boven en onderkant, paar mooie lipsticks, beetje lak... klaar.

Vriendelijke groet, Gus

FruscianteFan
19 maart 2013, 02:10
@MyGreenLady
Mijn Danella's zijn 4 of 4,5 jaar oud. Ik heb helemaal geen kwaliteits issues. Niet op het gebied van tuners, fretwerk of electronica. Het enige dat mij stoort, is dat bij de 6 string het middelste element reverse wound is. Daarin ga ik nog wel eens verandering brengen. Maar dat is waarschijnlijk persoonlijk.
Wat stoort je daaraan? Dacht dat reverse wound vooral ruis onderdrukt (icm andere pickup) en verder niet zo heel veel doet met het geluid?

Duhsjaak
19 maart 2013, 02:23
Hi F
Heeft elkaar gekruist?
Afgezien van het eigenzinnige qua vormgeving, ben ik vooral verliefd op het mooie en glazige geluid van de lipsticks. Dat geluid wordt behoorlijk neuzelig en minder open/rond in noise cancelling stand. Het is net als bij de strat goed te horen. Veel strat spelers zweren erbij. Voor mij was dat een reden voor een strat met maar drie standen. Nek/midden/brug. Kom ik ook niet in de verleiding.

Vandaar dus.
Vriendelijke groet, Gus

FruscianteFan
19 maart 2013, 02:31
Ja had die post gemist. Maar dat verschrikkelijke glazige kutgeluid op wordt, voorzover ik kan overzien, niet veroorzaakt door het humcancelling/reverse wound gedoe, maar simpel door het parallel schakelen van elementen in die posities.

MyGreenLady
19 maart 2013, 10:43
Niet het humbucker idee, maar de opzet als geheel van een Danelectro is behoorlijk primitief. Vurenhouten frame, hardboard boven en onderkant, paar mooie lipsticks, beetje lak... klaar.


Snap ik, hoewel ik primitief dan toch best ver vind gaan. Denk ik eerder aan een lap steel ofzo. Zou een Dano basic noemen ofzo (lekker over termen neuzelen, waar de fak ben ik mee bezig?). Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat naast een Dano een Tele er uit ziet als een technologisch hoogstandje. ;)

Overigens zag mijn vriendin die Eric Clapton gitaar en nu wil ze dat het ding dat ik voor haar aan het bouwen ben eenzelfde soort finish krijgt, maar dan in groen/wit/donkergroen.

geert1976
19 maart 2013, 13:41
Snap ik, hoewel ik primitief dan toch best ver vind gaan. Denk ik eerder aan een lap steel ofzo. Zou een Dano basic noemen ofzo (lekker over termen neuzelen, waar de fak ben ik mee bezig?). Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat naast een Dano een Tele er uit ziet als een technologisch hoogstandje. ;)

Overigens zag mijn vriendin die Eric Clapton gitaar en nu wil ze dat het ding dat ik voor haar aan het bouwen ben eenzelfde soort finish krijgt, maar dan in groen/wit/donkergroen.

Je maakt de Dano's nu toch wel een beetje mooier dan dat ze zijn hoor.

Een Telecaster is basic en multi inzetbaar.
Dano's zijn toch echt wel primitief hoor, oorspronkelijk werden ze gefabriceerd van afvalhout en overbodige gebruiksvoorwerpen (de lipstick behuizing was niet meer dan een verpakking voor lippenstift.
Dano's werden niet ontworpen om geweldig te zijn, maar om zo goedkoop mogelijk en zo simpel mogelijk een electrische gitaar in elkaar te zetten.
Dat de typische herkenbare sound heden ten dage nog steeds een grote schare liefhebbers heeft is mooi meegenomen, maar de bedenkers hadden dit niet in gedachte, enkel de productiekosten zo laag mogelijk houden om Sears tevreden te stellen, dat was het uitgangspunt.

Duhsjaak
19 maart 2013, 14:12
Ik ben bang dat wij TS's draadje helemaal kapen.
Dat Danelectro's zijn gemaakt om geld mee te verdienen? Soit. Niks bijzonders.
Geld verdienen maakt een flink aantal mensen gelukkig.

Ik word heel gelukkig met schijtgoedkope gitaartjes omdat ik surf en shoegaze freak ben.
Dat ik die mensen help met hun doel, terwijl zij mij helpen met mijn doel lijkt mij dik OK.
Ik heb mij net weer kostelijk 2 uur geamuseerd met een gitaartje dat €298,00 kost. Een bedrag dat sommigen uitgeven alleen voor hun kabel. Toevallig geen was het Danelectro. Die waren goedkoper.

Niet de aanhouder wint, maar de aandeelhouder wint. Of die nou Sears, Fender, Gibson heet? Zal me jeuken.

Met wat voor een bedoeling mijn gitaar is gebouwd? Niet om geld op toe te leggen. Niet door de Mexicaan, Indonesiër (of weet ik veel) die hem in elkaar schroeft, niet door zijn werkgever.

Langzaam aan is de Danella lijn aan het uitgroeien tot een legende. Legendes zijn altijd groter dan in het echt. Wil je weten hoe vaak ik ben uitgelachen door 'echte' musici?

Ik vind: Danelectro rules. Juist doordat het basic/primitief is. En die lipsticks, dat was ooit. Kan ik me niet eens herinneren. Er zitten echt al 50 jaar geen lippenstift dingen meer op.

Sorry TS. Danelectro's zijn overal. Gelukkig maar.
Vriendelijke groet, Gus

MyGreenLady
19 maart 2013, 15:15
Je maakt de Dano's nu toch wel een beetje mooier dan dat ze zijn hoor.

Een Telecaster is basic en multi inzetbaar.
Dano's zijn toch echt wel primitief hoor, oorspronkelijk werden ze gefabriceerd van afvalhout en overbodige gebruiksvoorwerpen (de lipstick behuizing was niet meer dan een verpakking voor lippenstift.
Dano's werden niet ontworpen om geweldig te zijn, maar om zo goedkoop mogelijk en zo simpel mogelijk een electrische gitaar in elkaar te zetten.
Dat de typische herkenbare sound heden ten dage nog steeds een grote schare liefhebbers heeft is mooi meegenomen, maar de bedenkers hadden dit niet in gedachte, enkel de productiekosten zo laag mogelijk houden om Sears tevreden te stellen, dat was het uitgangspunt.

Ik maakte Dano's toch niet mooier? Ik zei/bedoelde juist dat de Tele als technologisch voorbeeld misschien wat enerverender over zou kunnen komen als een Dano. Ach, ik vínd de Dano's ook mooier dan andere mensen. ;)

Ik vind trouwens niet per sé dat die materiaalkeuze nou primitief is, eerder inventief. Je zou ook kunnen zeggen dat het gewoon z'n tijd ver vooruit was. Zo'n pro lijkt dan wél weer op iets uit de Flintstones... Anyway, zoals ik al zij, geneuzel over termen. 't een is 't ander niet en dat is net zo helder als 't geluid van een Dano. Of een Tele. Kies zelf maar! :seriousf:

Maar goed, ik heb ook wel eens gelezen dat Dano's naast goedkoop ook gewoon 'goed' moesten zijn, omdat er niet direct budget gitaren verkrijgbaar waren. Volgens mij onderstreep jij dit 'gewoon goed' zelf door eerder te zeggen dat jouw oude mechanieken bijvoorbeeld ook prima zijn.

Een Fender, Gretsch of Gibson waren allemaal veel te duur voor de gewone Mensch en daar sprong Nathan Daniel op in. Ik geloof dat hij pas later (eind jaren 50?) door Sears is gevraagd om een echt goedkope gitaar op de markt te zetten. 't is ook allemaal wat ik van her en der op het net te lezen heb gevonden hoor. Voor mij zit de charme toch wel voor een groot deel in dat 'working class hero' gevoel. Daarom bouw ik nu zelf ook een gitaar volgens 't dano-principe. En ook omdat ik niet zo veel geld heb, maar da's een ander verhaal. :soinnocent:

hoofd
19 maart 2013, 15:38
Ik ben bang dat wij TS's draadje helemaal kapen.


Laat ik er in dat geval mooi op inkapen... Ik ben wel benieuwd naar jouw collectie, ik kan me wel vinden in je gemijmer. Bovendien ben ik ook groot fan van surf en shoegaze meuk, je kan er prima herrie mee maken en daar gaat het om. :ok:


Ik heb zelf geen Dano, wel 's zo'n nieuwe van een paar jaar geleden vast gehad, maar dat klikte niet echt op dat moment.. Wellicht nog 's een keer proberen.

Duhsjaak
19 maart 2013, 16:02
Hi
@Hoofd
Ik vermoed dat je er voorbij bent gebladerd.
Post #24 op bladzij 3. Dat zijn mijn Danelectro's.

Maar de rest is allemaal van dat kaliber. Geloof dat mijn duurste gitaar een Taranaki 3xP90 is geweest. En mijn goedkoopste een Wesley Freeport van GBP 109,00.

Het gaat mij niet per se om de prijs, maar wel om een soort rammelrock plank. Volgens mij heb ik gewoon mazzel dat ik goedkoop leuk vind. Stond een week of drie geleden ineens met een gitaar van 8.500,00 in mijn handen. Mooi hoor. Zag er goed uit. Ik word daar toch een beetje onrustig van.
Vriendelijke groet, Gus

geert1976
19 maart 2013, 16:38
Ik maakte Dano's toch niet mooier? Ik zei/bedoelde juist dat de Tele als technologisch voorbeeld misschien wat enerverender over zou kunnen komen als een Dano. Ach, ik vínd de Dano's ook mooier dan andere mensen. ;)

Ik vind trouwens niet per sé dat die materiaalkeuze nou primitief is, eerder inventief. Je zou ook kunnen zeggen dat het gewoon z'n tijd ver vooruit was. Zo'n pro lijkt dan wél weer op iets uit de Flintstones... Anyway, zoals ik al zij, geneuzel over termen. 't een is 't ander niet en dat is net zo helder als 't geluid van een Dano. Of een Tele. Kies zelf maar! :seriousf:

Maar goed, ik heb ook wel eens gelezen dat Dano's naast goedkoop ook gewoon 'goed' moesten zijn, omdat er niet direct budget gitaren verkrijgbaar waren. Volgens mij onderstreep jij dit 'gewoon goed' zelf door eerder te zeggen dat jouw oude mechanieken bijvoorbeeld ook prima zijn.

Een Fender, Gretsch of Gibson waren allemaal veel te duur voor de gewone Mensch en daar sprong Nathan Daniel op in. Ik geloof dat hij pas later (eind jaren 50?) door Sears is gevraagd om een echt goedkope gitaar op de markt te zetten. 't is ook allemaal wat ik van her en der op het net te lezen heb gevonden hoor. Voor mij zit de charme toch wel voor een groot deel in dat 'working class hero' gevoel. Daarom bouw ik nu zelf ook een gitaar volgens 't dano-principe. En ook omdat ik niet zo veel geld heb, maar da's een ander verhaal. :soinnocent:

Er is ook niets mis met Dano's en ze zijn iconisch geworden, mede dankzij het simplisme, sound en uiterlijk en ja, ze voldeden ook naar wat ze moesten doen en voor een lage kostprijs en dat is knap, een goedkope gitaar maken die ook nog eens zijn sporen heeft nagelaten in de geschiedenis van de rockmuziek.
In dat opzicht is Danelectro meer speciaal als bijvoorbeeld Fender, omdat hoewel het de goedkoopste gitaren waren, voorradig in de US in de 50's en 60's, ze omarmd zijn door arm en rijk en door amateur en pro.

Maar Dano was niet de enige die in de US op de budgetmarkt actief waren, want in de budgetmarkt was Harmony toch wel heer en meester en Fender en Gibson hebben ook de nodige budgetmodellen op de markt gebracht in die periode.
Gibson maakte budgetgitaren onder de naam Kalamazoo, Fender had de Duo-Sonic/Musicmaster en Mustang en vergeet vooral ook niet de plastic fantastic gitaren van Airline niet.

Ik ben wel trots op mijn Dano hoor, mede doordat die in nieuwstaat is, evenals de amp-in-case en ja hij speelt en klinkt prima, maar Dano's waren en blijven budgetgitaren en daar is niets mis mee, want Dano bewees dat je met beperkte materialen en middelen gave en eigenzinnige functionele gitaren kon bouwen en daarmee gaven ze toch een grote middelvinger naar Fender en Gibson toe.

oigun
19 maart 2013, 22:43
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WTP8VHJF.jpg
My baby! Pro1 uit '63. Bruin met sparkles beter word het niet!

MyGreenLady
19 maart 2013, 22:47
Dano's waren en blijven budgetgitaren en daar is niets mis mee, want Dano bewees dat je met beperkte materialen en middelen gave en eigenzinnige functionele gitaren kon bouwen en daarmee gaven ze toch een grote middelvinger naar Fender en Gibson toe.

En dat bedoel ik dus ook. :)

Oiguns bruine glitterpro is mooi. Bruine glitter roels.

geert1976
20 maart 2013, 00:15
En dat bedoel ik dus ook. :)

Oiguns bruine glitterpro is mooi. Bruine glitter roels.

Als je even geduld hebt, plaats ik even een foto van mijn 62er Dano

geert1976
20 maart 2013, 00:37
Hier een paar foto's van mijn Silvertone Danelectro 1448 amp-in-case uit 1962.
Dit is echt één van de eerste met de 2 punts halsbevestiging en kluson whiteknob reversed tuners.

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/001-1_zpsaeacae5f.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/004-2_zps6f2a1a01.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/005-2_zpscefa0513.jpg

Scarface
20 maart 2013, 00:47
Sorry jongens, maar wat zijn die dingen toch lelijk.. Het oog wil ook wat. Ik vind het net Trabantjes uit de DDR tijd. Maar ja daar zijn ook liefhebbers voor.

Groet,
Marco

geert1976
20 maart 2013, 00:55
Sorry jongens, maar wat zijn die dingen toch lelijk.. Het oog wil ook wat. Ik vind het net Trabantjes uit de DDR tijd. Maar ja daar zijn ook liefhebbers voor.

Groet,
Marco

Tja kwestie van smaak, ik vind Dano's mooi, het zijn karakter gitaren, je houdt van ze of je haat ze.

Duhsjaak
20 maart 2013, 03:04
Zóóó, wat een poepchique gitaren zie ik hier langskomen.

En over langskomen: Trabantjes komen ook langs, maar die stinken veel meer.

Misschien zijn we rijp voor een Groot Nationaal Danelectro/Silvertone/Airline topic. Of surf gitarentopic, zodat iedere min of meer volwassen kerel met zand in zijn haar hier terecht kan. En Mosrites ook.

@MyGreenLady
In 'Zelfbouw' is een contest geweest met de bouwwijze van Danelectros. Daar staan een paar beeldschone dingen tussen. Dus als je een zelfbouw aan het plannen bent......

Vriendelijke groet, Gus

apekop
20 maart 2013, 09:09
Die hierboven is wel erg tof hoor!
Ik blijf het 3021 model van Jimmy Page ook ubercool vinden....iemand dit model ooit bespeeld of gehad?
de originele dan, niet de RI.

MyGreenLady
20 maart 2013, 10:05
In 'Zelfbouw' is een contest geweest met de bouwwijze van Danelectros. Daar staan een paar beeldschone dingen tussen. Dus als je een zelfbouw aan het plannen bent......


Daar staat mijn plan ook in. Ik ben nu al best ver, maar werk niet zo snel als een aantal andere luitjes op 't forum. :p

hoofd
20 maart 2013, 10:30
Hi
@Hoofd
Ik vermoed dat je er voorbij bent gebladerd.
Post #24 op bladzij 3. Dat zijn mijn Danelectro's.

Maar de rest is allemaal van dat kaliber. Geloof dat mijn duurste gitaar een Taranaki 3xP90 is geweest. En mijn goedkoopste een Wesley Freeport van GBP 109,00.

Het gaat mij niet per se om de prijs, maar wel om een soort rammelrock plank. Volgens mij heb ik gewoon mazzel dat ik goedkoop leuk vind. Stond een week of drie geleden ineens met een gitaar van 8.500,00 in mijn handen. Mooi hoor. Zag er goed uit. Ik word daar toch een beetje onrustig van.
Vriendelijke groet, Gus

Dag Gus,

Ik had je Dano's al gezien, ik was juist benieuwd naar 'de rest' ;-). Die Longhorns heb ik altijd net een tikje te lelijk gevonden om cool te zijn, waarschijnlijk omdat ik niet zo heel erg dol ben op symmetrie. Misschien moet ik 's een Longhorn kopen en er een horn vanaf zagen. ;-)

Ik heb zelf een Ibanez Talman, uit de eerste lichting, ooit voor 250 op de kop getikt. Een prachtige kruizing tussen een Fender en een Danelectro, gemaakt van opgedroogd vloeibaar hout en met lipsticks (of moeten daar van jou aanhalingstekens bij, ze zijn uit begin jaren 90?).

Er is een nijpend tekort aan goede rammelrockgitaren, meer punk 'n surf, dat heeft de gitaarwereld nodig.

Hartelijke scheet,

Yasser

Harry
20 maart 2013, 15:01
een Longhorn niet cool? Ligt er misschien aan wie 'm om heeft hangen:

http://www.musicfrom.nl/resized/85/00067394.jpg

muffstuff
20 maart 2013, 15:06
Sorry jongens, maar wat zijn die dingen toch lelijk.. Het oog wil ook wat. Ik vind het net Trabantjes uit de DDR tijd. Maar ja daar zijn ook liefhebbers voor.

Groet,
Marco

ik dacht precies hetzelfde haha

1969
20 maart 2013, 15:58
Mijn aandacht was getrokken door de lichtblauwe Danelectro pro van E. van Eels.

Klinkt echt prachtig hier: http://www.youtube.com/watch?v=yMRy8nqTBTA

Ik had dit weekend zo'n danelectro pro in de handen, en dat was toch eerder aan de taaie kant qua speelbaarheid, zeker in vgl met de fenders hier in huis…

1969
20 maart 2013, 16:05
Ik heb ook eens navraag gedaan bij de gekende Duitse dozenschuiver of die nieuwe Danelectros beschikbaar zullen zijn.

Antwoord: op dit ogenblik niet te krijgen, sorry.

Duhsjaak
20 maart 2013, 19:49
Dag Gus,

Ik had je Dano's al gezien, ik was juist benieuwd naar 'de rest' ;-). Die Longhorns heb ik altijd net een tikje te lelijk gevonden om cool te zijn, waarschijnlijk omdat ik niet zo heel erg dol ben op symmetrie. Misschien moet ik 's een Longhorn kopen en er een horn vanaf zagen. ;-)

Ik heb zelf een Ibanez Talman, uit de eerste lichting, ooit voor 250 op de kop getikt. Een prachtige kruizing tussen een Fender en een Danelectro, gemaakt van opgedroogd vloeibaar hout en met lipsticks (of moeten daar van jou aanhalingstekens bij, ze zijn uit begin jaren 90?).

Er is een nijpend tekort aan goede rammelrockgitaren, meer punk 'n surf, dat heeft de gitaarwereld nodig.

Hartelijke scheet,

Yasser

Een Amsterdammer die me scheet noemt? Op mijn leeftijd? Ik bloos zowat!
Maar je vraag heb ik rechtstreeks beantwoord.

Vriendelijke groet, Gus

MyGreenLady
20 maart 2013, 22:54
Ik heb vandaag de brug geplaats op mijn rammelbak. Vergeten foto's te maken. Gelukkig maar dat ik morgenavond nog een keer ga! Ik was sowieso de mechaniekjes vergeten dus die kunnen er morgen ook gelijk op. :)

Naviiin
21 maart 2013, 03:22
Haha, door dit topic krijg ik ook zin in een Dano. Jammer dat die Wild Thing nergens meer te krijgen is..

Duhsjaak
21 maart 2013, 04:17
Haha, door dit topic krijg ik ook zin in een Dano. Jammer dat die Wild Thing nergens meer te krijgen is..

Jawel toch? Goedkoop is ie niet.... Nog maar 14 dagen geleden was ie (met een iets langere levertijd) gewoon te koop. Effe bellen?

http://www.gak.co.uk/en/danelectro-electric-guitars

Vriendelijke groet, Gus

1969
21 maart 2013, 22:49
Hier is Beck aan de slag met zo'n bruine dano pro zoals #38

Check ook 4:14 … auww


http://www.youtube.com/watch?v=-l3_gwIOTGI

MyGreenLady
21 maart 2013, 23:12
Ik vind Beck best tof maar met Dano's smijten is alsof je vrouwen slaat.

Naviiin
25 maart 2013, 12:03
In mijn naarstige zoektocht naar een leuke cheape Dano op deze gestuit: http://www.guitarpatrol.com/danelectro-63-reissue-redburst. Toch wel een mooi prijsje toch? Body shape is niets voor mij, maar ik hoop dat iemand nu gek wordt van vreugde.

Scarface
25 maart 2013, 12:24
Ik vind Beck best tof maar met Dano's smijten is alsof je vrouwen slaat.

Het blijven Trabantjes,maar het klonk wel goed:soinnocent: (goh wat zijn die dingen lelijk:makeup:)....Maar ik had een hardverzakking gehad als die vent met zijn Tele was gaan gooien...:seriousf:

Groet,
Marco

geert1976
26 maart 2013, 03:19
Het blijven Trabantjes,maar het klonk wel goed:soinnocent: (goh wat zijn die dingen lelijk:makeup:)....Maar ik had een hardverzakking gehad als die vent met zijn Tele was gaan gooien...:seriousf:

Groet,
Marco

Keith Richards en Pete Townsend hebben er anders genoeg kapot gesmeten hoor.
Richards schoot er ook wel eens op met zijn vuurwapens las die een verkeerde bui had

Duhsjaak
26 maart 2013, 07:36
Hi Danellalovers
Het is natuurlijk erg on-R&R, maar ik heb hem afgezet voor dat het zo ver kon komen. Zelfde reden waarom ik mijn handen was als ik dingen in de kliko (vuilnis) heb gegooid.

Ik vind Beck een beetje een loser, maar misschien heb ik de strekking van het lied niet helemaal begrepen.

Een beetje jankerig helaas (John Hiatt heeft heel wat betere dingen gemaakt):


http://www.youtube.com/watch?v=d5begHSoQ1s

Als je geen vriendjes wordt met een gitaar (of keyboard of..... vul maar in) dan geef je m weg. Komt er ruimte voor iets anders en maak je iemand happy.

Als je die mening hebt, is er niets mis met het gegeven dat het gewoon gereedschap kan zijn. Maar ook een timmerman gaat met respect om met zijn zaag. Ik vind met die instelling niks mis. Kunnen nog wat musici wat van leren.

Ook je Trabantje ga je niet moedwillig slopen. Hi S!

Dominee modus uit.
Vriendelijke groet, Gus

Scarface
26 maart 2013, 08:05
Hè jongens,

Ik zit jullie gewoon te stangen.De eerste gedachte die bij mij op komt bij het zien van deze gitaren is Trabantjes. En die zijn cult. Verder vind ik het altijd jammer als je met een gitaar smijt ongeacht het merk.

Met vriendelijke groeten,
Marco

MyGreenLady
29 maart 2013, 00:21
Feedback heeft nog 3 Dano's, een shiney 56, een witte met gouden hardware 59DC en een 67 (geen baritone). Vond ze wel prijzig maar á lá. Er hangt ook een gebutste Epi Explorer (hoekje uit de rand en wat krasjes) dus daar kan je eventueel ook op scoren!

Naviiin
29 maart 2013, 08:14
Hoe prijzig is prijzig? Ik zie namelijk niets op de website over die 56.

MyGreenLady
29 maart 2013, 11:24
Meer dan 300, staat me bijn. Bel anders even, of als je in de buurt bent, ga dan eens kijken. Kan je het meteen uitproberen. 't speelt allemaal gewoon als een Dano in ieder geval. (Ik heb ze allemaal dus wel eventjes bepotelt. ;) )

Pepe
30 maart 2013, 02:55
hier wordt ik vrolijk van

sowieso komt er te weinig Willy voorbij.
Gitaar is de fransman Freddy Koella. Dylan, Waits, Deville, ze zijn allemaal connected by guitarplayers.


https://www.youtube.com/watch?v=fmt3ZsjJEPY

mountainman
30 maart 2013, 12:24
Hier (http://www.milestonesmusic.eu/Gitaren/Semihollowbody_elektrische_gitaren/328/Danelectro_Longhorn_Baritone_Blue_Burst.html) staat nog een mooie longhorn bariton bij een belgische winkel voor € 238. Blue burst! :mmmm: Ik ben deze al eens eerder tegengekomen maar toen was-ie nog een heel stuk duurder. Voor mijn minder fraaie black burst heb ik vorig jaar zelfs nog een paar tientjes meer moeten neerleggen.

Pepe
31 maart 2013, 01:28
In mijn naarstige zoektocht naar een leuke cheape Dano op deze gestuit: http://www.guitarpatrol.com/danelectro-63-reissue-redburst. Toch wel een mooi prijsje toch? Body shape is niets voor mij, maar ik hoop dat iemand nu gek wordt van vreugde.

Ik dus besteld, krijg ik net een mailtje dat de dano's op zijn. Heel fijn.
Men gaat nog informeren bij de fabriek (?) of er nog wat ligt dus de zaak is nog even hangende.

Het zou mijn 3de Dano zijn. Maar goed, misschien loopt het uit op niks.

MyGreenLady
31 maart 2013, 05:18
Ik dus besteld, krijg ik net een mailtje dat de dano's op zijn. Heel fijn.
Men gaat nog informeren bij de fabriek (?) of er nog wat ligt dus de zaak is nog even hangende.

Het zou mijn 3de Dano zijn. Maar goed, misschien loopt het uit op niks.

Good luck with that. Die dingen worden met de dag zeldzamer, en met het idee dat Danelectro min of meer per jaar een nieuwe serie uitbrengt (ofzo). Valt nauwelijks een pijl op te trekken. Maakt het wel bijzonder natuurlijk.

Duhsjaak
31 maart 2013, 11:29
Rare situatie. Er moet een plotselinge opleving in de vraag zijn, want tot voor kort werd er nog gewoon uitgeleverd.
Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. Of oplopen.

Danella's 4ever of zo.
Vriendelijke groet, Gus

MyGreenLady
5 april 2013, 23:23
Hier duikt er weer een op! Echt een koopje!

http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/danelectro-dead-on-67-149300528.html?qq=danelectro&pc_id=&afd=

Bassa
5 april 2013, 23:25
Maar er is al 190 op geboden :(

MyGreenLady
5 april 2013, 23:47
Dat zegt niks. Ik mail altijd eventjes om te vragen of dat een serieus bod is. Ik heb al meerdere keren op zo'n manier goeie reacties teruggekregen.

Duhsjaak
6 april 2013, 06:58
Hi TS
The Sound Shop Amstelveen heeft een long horn bartiton en twee rode Dano's aan de muur hangen.
Vriendelijke groet, Gus

Scarface
10 april 2013, 21:00
Het blijven Trabantjes,maar het klonk wel goed:soinnocent: (goh wat zijn die dingen lelijk:makeup:)....Maar ik had een hardverzakking gehad als die vent met zijn Tele was gaan gooien...:seriousf:

Groet,
Marco

Ik moet toch serieus mijn mening bijstellen,na het zien van deze twee gitaren.....:makeup:

http://i1224.photobucket.com/albums/ee366/Marlen999/DBCE07FF-2277-4541-8810-F4A94621E896-1297-000001D254B4D438_zps9ec66bd4.jpg

http://i1224.photobucket.com/albums/ee366/Marlen999/0C839A3A-0B2A-44EE-8336-10F407833EE5-1297-000001D256917F62_zpsf82eebb9.jpg

Dit vind ik toch echt twee mooie gitaren.Geen idee waar ze te koop zijn,de eerste staat een prijs bij van $370 !!!!..Toch eens naar opzoek gaan in het echt.:sssh:

Groet,
Marco

Floris.
10 april 2013, 21:07
Hier heb je die van de 2e foto, maar dan in copperburst:
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m656846228-1961-danelectro-convertible-rare-copper-sunburst.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Scarface
10 april 2013, 21:17
Hier heb je die van de 2e foto, maar dan in copperburst:
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m656846228-1961-danelectro-convertible-rare-copper-sunburst.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

De kleur vind ik niet zo mooi van deze,maar omdat hij gebruikt is en oud is heeft hij iets...Het model spreekt mij erg aan.
Ik heb trouwens geen idee of de prijs die ze vragen reëel is....

Groet,
Marco

Naviiin
10 april 2013, 22:01
http://m.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m663234893-danelectro-56-u2-erg-coole-gitaar.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

Voor die eerste. Soort van.

Naviiin
15 mei 2013, 14:22
http://www.feedbackmusic.com/gitaar/danelectro-dead-on-67-black/100007252/103933

199 voor een nieuwe!

MyGreenLady
15 mei 2013, 15:53
Die heb ik in de winkel vastgehad, in Utrecht. Prijs vind ik zo wel goed. :)

tuuur
16 mei 2013, 09:35
op 4 mei was er bij Musik Produktiv in Ibbenbüren, Duitsland, hun traditionele 'rommelmarkt'.

Daar werden nieuwe Dano's 's morgens voor 179 in de ramsj aangeboden; en 's middags waren ze al omlaag gegaan naar 129.

Ze hadden twee types; dc's in wit-met-goud en u2's in lava-met-zwart.

http://www.briggs-music.com/wp-content/uploads/2011/01/DANLECTRO_59_ORIGINAL.jpg

Die lava is monsterlijk, maar natuurlijk goed over te kwasten.

http://thumbs1.picclick.com/d/l225/m/mHby8FKNRfWdFffrr0xJq_Q.jpg

Overigens staan ze nu niet meer op de site van Musik Produktiv...

MyGreenLady
16 mei 2013, 10:54
op 4 mei was er bij Musik Produktiv in Ibbenbüren, Duitsland, hun traditionele 'rommelmarkt'.

Daar werden nieuwe Dano's 's morgens voor 179 in de ramsj aangeboden; en 's middags waren ze al omlaag gegaan naar 129.

Ze hadden twee types; dc's in wit-met-goud en u2's in lava-met-zwart.

http://www.briggs-music.com/wp-content/uploads/2011/01/DANLECTRO_59_ORIGINAL.jpg

Die lava is monsterlijk, maar natuurlijk goed over te kwasten.

http://thumbs1.picclick.com/d/l225/m/mHby8FKNRfWdFffrr0xJq_Q.jpg

Overigens staan ze nu niet meer op de site van Musik Produktiv...

Had ik bij moeten zijn. Boehoe. :(

Duhsjaak
17 mei 2013, 23:19
In het verleden wel wat te maken gehad met Gear4Music in Engeland. Nette club.

Zij bieden nu iets van 16 of 18 danelectro's aan, aan je te leveren tussen 24 en 30 mei, dus echt problemen met de levering zien zij niet.

Neus eens rond. Ehm.... de NL site is net van start volgens mij. Zij kunnen nog wel een taalcoach gebruiken.

http://www.gear4music.nl/nl/Elektrische-gitaren/Danelectro



Vriendelijke groet, Gus

Bassa
17 mei 2013, 23:28
Dit is 1 van de enige danos die ik mooi vind, pure klasse deze.
http://www.gear4music.nl/nl/Gitaar-and-Basgitaar/Danelectro-59-oorspronkelijke-Spec-gitaar-psychedelische-voltooien/OHR
http://www.gear4music.nl/media/58456/600/preview.jpg

YannickH
18 mei 2013, 01:50
die kan zo in het lelijke gitaar topic! wat een kotslelijk gedrocht is me dat:makeup: