PDA

View Full Version : Originele Leslie Box opvoeren naar 100 Watt



7ender
14 maart 2013, 15:27
Ik krijg hier de vreemdste verzoeken .

Ik moet nu ( eerst nog even een jcm900 repareren , en daarna ) een Leslie box gaan opvoeren .
In dit meubelstuk moet de daar aanwezige buis-versterker worden opgevoerd naar zo'n 100W RMS.
Dit zal dan tevens gaan inhouden dat de beide speakers ook vervangen moeten worden voor stevigere exemplaren :soinnocent:

Een vreemd, maar leuk klussie :)

Han S
14 maart 2013, 17:19
Ik zou gewoon een Leslie 925 kopen, 150 watt en dikke JBL compressiedriver er in met een gigantisch rendement, plus een 15" JBL bassdriver. En zo'n Leslie klinkt geweldig en blaast de lampen van het plafond.

Nee, ik heb hem al verkocht, ik heb nog wel een 110 watt Leslie 760 voor je in de stage uitvoering.

Over welk type heb jij het? 142, 147 of 122? Buizen dus?

7ender
14 maart 2013, 23:45
't is een 142 ,....met een buis-versterker

Ik moet eigenlijk er voor zorgen dat 't karakter er een beetje in blijft zitten .

De opdracht-gever heeft al een Leslie-achtig ding van Dynacord ( transistor ) ,....gaat keihard ,....kwalitatief goed,....maar heeft toch helemaal de gewilde klank niet .

....vandaar...

7ender
26 maart 2013, 23:36
Vanavond maar effe verder gegaan met 't project .
De zware transformatoren zitten nu op het chassis , inclusief de bestaande smoorspoel . ( PT 330Vac 500mA.... en OT Raa=1800 Ohm)
Eén en ander wordt nog vervangen , aangepast , en toegevoegd , w.o de hoogspaninngs T-sectie , regelbaar rooster negatief e.d.
De twee 6550 eindbuizen worden vervangen door KT90 van Electro Harmonix.

Die 100Watt RMS gaat ie wel redden :crazyhappy:

7ender
1 april 2013, 23:12
voorlopig de eerste en de letzte.......

Al-met-al nog een heel werk ,.....het ding is nu behoorlijk volgebouwd ,.....overmorgen gaat ie aan de scope/dummy-load
en daarna wordt ie weer in 't cabinet terug-geplaatst , waarna die voor proef kortstondig even wordt getest over de originele speaker-bezetting , alvorens er tot het bestellen van de definitieve zwaardere vervangings-speakers wordt overgegaan .

pfffffff ,....'t is me een fabriek geworden in en op dat chassis zeg

7ender
5 april 2013, 10:20
De modificatie van de Leslie buizen-versterker is geslaagd voor wbt z'n prestaties op de m'n werktafel ,
aan de scope en dummy-load. :cheerup:

Het buizen-versterkertje levert nu: 103 Watt RMS !!!

Ik had nog op iets meer vermogen gerekend , maar ondanks dat de trafo 500mA gespecificeerd is , stort de werk-spanning toch helaas wat in ( waarschijnlijk door goedkoop transformatorblik )


Al-met-al toch heel erg tevreden met 't behaalde resultaat .

Komende week wordt ie uitgeprobeerd aan de Hammond ,....ben erg benieuwd naar de klank :)

muziekschuur
5 april 2013, 10:51
Geen foto's :-((

7ender
5 april 2013, 11:01
Geen foto's :-((

ik zal 'ns kijken of ik dat kan regelen ,....vanmiddag komt me verstandige meissie :D ,.....en dan moet ik maar 'ns wat foto's ergens op gaan slaan , zodat ze hier geplaatst kunnen worden .....

( sleutelen aan versterkertjes gaat me goed af ,....maar wbt computertoepassingen /gebruik ,.....man ,man ,....wat onhandig ben ik daar mee :hide: )

nico verduin
5 april 2013, 11:41
ik zal 'ns kijken of ik dat kan regelen ,....vanmiddag komt me verstandige meissie :D ,.....en dan moet ik maar 'ns wat foto's ergens op gaan slaan , zodat ze hier geplaatst kunnen worden .....

( sleutelen aan versterkertjes gaat me goed af ,....maar wbt computertoepassingen /gebruik ,.....man ,man ,....wat onhandig ben ik daar mee :hide: )'t is net een versterken. Zit gewoon een aan-en-uit knop op :)

7ender
9 april 2013, 19:27
https://mail.google.com/mail/?tab=wm#inbox/13def93cd1225c22

nou ,...ik ben weer lekker bezig zeg ( maar dan anders :mad: )

die foto-bende lukt me niet :confused:

Dirk_Hendrik
9 april 2013, 19:50
Volgens mij probeer je nu een foto uit je mailbox te linken. Dat kan niet daar gitaarnet geen toegang heeft tot je mailbox.

Upload em even hier:
http://imageshack.us/

of op 1 van de vele sites met dit soort services.

7ender
10 april 2013, 22:50
hoe krijg ik 'r daar dan foto's uit zonder dat dat account voor iedereen zichtbaar wordt ?

jezes , ....ik leer 't nooit 8)


i.i.g:

Ik heb de amp in de Leslie uitgetest aan de Hammond ,.....en :

Hij werd onvoldoende ingestuurd om tot vol vermogen te komen ,.....da's dus jammer !

Ik heb de amp er dus maar weer uitgetrokken om 'r een extra versterker-trap in te gaan bouwen .

Een ander type dubbel-triode met hogere versterking gaat niet goed,....vanwege roosterstroom ben ik gehouden aan die 12AU7 om die KT90 eindbuizen in te kunnen sturen.

cluseau
10 april 2013, 22:55
Echte PtP bak. Ziet er wel netjes uit hoor. Zitten er nu verschillende eindbuizen in of wordt ik behalve seniel ook kippig? Doet ook wel denken aan een jukebox chassis.

cluseau
10 april 2013, 23:01
hoe krijg ik 'r daar dan foto's uit zonder dat dat account voor iedereen zichtbaar wordt ?

jezes , ....ik leer 't nooit 8)

Heb nix gezien hoor, alleen de foto van het chassis.


Was er nog meer dan? http://home.casema.nl/jajop/cluseau/wow.gif

cluseau
10 april 2013, 23:06
....ik leer 't nooit 8)

Simpel, als je ergens een foto plaatst kun je die zelf ook bekijken. Kijk dan boven in de adresbalk van je brouwser naar het adres en (eerst selecteren met Ctrl+A) kopieer dat met Ctrl + C. Dan ga je naar je bericht en klikt op het derde icoon van rechts. Ga naar het veld waar je de link moet typen en druk op Ctrl + V en dan ok. Als je het goed gedaan hebt verschijnt het plaatje in je bericht.

7ender
10 april 2013, 23:20
Heb nix gezien hoor, alleen de foto van het chassis.


Was er nog meer dan? http://home.casema.nl/jajop/cluseau/wow.gif

hahahahahahhahaha ,.....nee , nix ,.....maar ja ,....ik dacht effe wat paniekerig vooruit

cluseau
10 april 2013, 23:26
Zo dan.......

http://img842.imageshack.us/img842/7374/lesliemodificatieamp002.jpg

http://img201.imageshack.us/img201/9895/lesliemodificatieamp003.jpg

cluseau
10 april 2013, 23:27
Die buisjes, zijn dat soms EL519 ?

7ender
10 april 2013, 23:33
dankjewel vriend !!!!

Nee ,....die dikkerds zijn KT90 eindpenthodes. ( van origine zitten daar 6550 buizen in )

Die gewelfde buis links, is een gas-gevulde buis , een OC3 .

Die voorste buissies zijn beiden 12AU7

De transformators heb ik uit een ouwe London City gerukt , en de rest maar weggedonderd

7ender
21 april 2013, 15:54
Nou ,....inmiddels de Leslie-versterker weer op m'n werktafel gehad ,......grrrrrrrrrrr 8)

Hij moet nu in orde wezen ,.....de letzte keer verliep de test wat teleurstellend :
De eindversterker kon dan wel meer porrie leveren , .....maar de insturing was nog krek hetzelfde , en dus ontoereikend voor volledige uitsturing.

Van narigheid zag ik me dan maar genoodzaakt er een extra buissie bij te timmeren .

Nu komt 't ingangs-signaal binnen in een 12AT7 ( ipv een 12AU7 ) en dan gaat 't via een dubbele potmeter van 470K log naar volgende ( en laatste ) 12AU7 driver.

Aan de scope , toongen. en dummy-load ziet 't er allemaal veelbelovend uit :),

.....vanavond maar weer 'ns kijken wat 't gaat doen in de praktijk :soinnocent:

Aca Ilic
21 april 2013, 18:40
heey Fender, voor customizing van je les zou ik je naar onze hammond speler kunnen verwijzen. Hij heeft adres waar dat door professionele Hammond speler echt goed gebeurt. Je kunt me pm-en
cheers
Alex

nico verduin
21 april 2013, 19:50
Nou ,....inmiddels de Leslie-versterker weer op m'n werktafel gehad ,......grrrrrrrrrrr 8)

Hij moet nu in orde wezen ,.....de letzte keer verliep de test wat teleurstellend :
De eindversterker kon dan wel meer porrie leveren , .....maar de insturing was nog krek hetzelfde , en dus ontoereikend voor volledige uitsturing.

Van narigheid zag ik me dan maar genoodzaakt er een extra buissie bij te timmeren .

Nu komt 't ingangs-signaal binnen in een 12AT7 ( ipv een 12AU7 ) en dan gaat 't via een dubbele potmeter van 470K log naar volgende ( en laatste ) 12AU7 driver.

Aan de scope , toongen. en dummy-load ziet 't er allemaal veelbelovend uit :),

.....vanavond maar weer 'ns kijken wat 't gaat doen in de praktijk :soinnocent:je kan het toch gewoon berekenen?

Dirk_Hendrik
21 april 2013, 20:22
je kan het toch gewoon berekenen?

Dat hoeft niet meer als je 38 jaar ervaring hebt. :supercool:

7ender
22 april 2013, 03:56
je kan het toch gewoon berekenen?


Nou ,....da's een beetje lastig Nico ,....ik moest het toegeleverde asymmetrische signaal , wat uit de Hammond komt dmv een zgn "Leslie-kit " waar een fase-dr. trafo in zit , qua spannings-niveau maar een beetje op de gok inschatten .

( Ik wil beide meubelstukken hier NIET in me huis geparkeerd hebben staan :soinnocent: )

De test pakte goed uit ,......de gemodde amp gaat echt snoei-hard nu ,.....met behoud van 't authentieke geluid van weleer .

Er rest me dan nog 1 dingetje te verbeteren , ....en dat is het oplossen van een inschakel-ploppie van de rotors

Dit wordt veroorzaakt door de gas-gevulde OC3 buis icm met het relais.

Van de week dat nog effe tackelen ,...en dan hebben we dat avontuur ook weer gehad :)

nico verduin
22 april 2013, 07:16
Nou ,....da's een beetje lastig Nico ,....ik moest het toegeleverde asymmetrische signaal , wat uit de Hammond komt dmv een zgn "Leslie-kit " waar een fase-dr. trafo in zit , qua spannings-niveau maar een beetje op de gok inschatten .

( Ik wil beide meubelstukken hier NIET in me huis geparkeerd hebben staan :soinnocent: )

Ga je d'r eerst heen en meet je het eerst op.....snap het probleem niet helemaal.

7ender
22 april 2013, 15:26
Ga je d'r eerst heen en meet je het eerst op.....snap het probleem niet helemaal.

ander draaiboek dan wat 'r in je hoofd zit ... :ok:

Die rotzooi staat opgeslagen ,....en niet paraat voor gebruik ,.....ben niet van de afdeling "staging" .
Een enkele keer moet je wel 'ns schipperen .
Het werkt i.i.g voortreffelijk qua "power" nu

Ik laat 't effe rusten nu , want 't is een tussendoor-dingetje .
Morgen zal ik nog een kleine wijziging aanbrengen in 't schakel-circuit ,.....en dan kan de man , wat mij betreft , er herrie mee gaan maken :)

7ender
23 augustus 2013, 06:54
Tjeetje-marijntje !!! ,....ben gisteravond nog weer 'ns op lokatie bezig geweest met die gemodificeerde Leslie-amp.

Het heeft voor wbt "the final touch" eventjes in de wachtkamer moeten staan .

Het letzte "probleempje" wat zich voordeed was de beruchte "volume dip" tijdens het schakelen van de rotor-snelheid.

( Dit is een fenomeen wat optreedt door een ontwerp-fout in de originele schakeling , waarbij de ruststroom van de eerste voorversterkerbuis heel even wordt beïnvloed ,....het is een bekend en vervelend probleem )

Gister-avond kreeg ik ter plaatse ,...na het nuttigen van een keuppie keuffie plotseling een ingeving .

Het schakel-signaal gaat nu via een een aangebracht spanningsdelertje naar de schakel-triode , en staat nu los gekoppeld van de gebalanceerde audio-input ;)

Dit werkt echt super !!! ,....en géén volume-dips meer tijdens het schakelen van de rotor-snelheid !!!

Die opgevoerde versterker gaat trouwens enorm HARD !!! ,....terwijl het originele karakteristieke geluid helemaal behouden is gebleven . :)

Het is overigens wel in totaliteit een kostbare ingreep geweest ,....niet alleen wbt de modificatie van de versterker , maar ook wbt de vervanging voor zwaardere belastbare luidsprekers .

Het resultaat mag er i.i.g. wezen ! ;)

Project definitief afgerond !

muziekschuur
23 augustus 2013, 07:28
Snel. Hoop dat je klant tevreden is!

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

7ender
23 augustus 2013, 07:43
Snel. Hoop dat je klant tevreden is!

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Die is héél erg tevreden ! ,......de man zat gisteravond achter z'n Hammond met een glimlach van oor tot oor :)

Hij speelt in een Deep Purple - Tribute band ( erg goeie muzikanten !! ) , en kan nou moeiteloos boven alles uit komen met z'n "gedateerde" Leslie . ;)