PDA

View Full Version : Aanschaf Fender Performer 1000?



larsvanbergen
14 maart 2013, 14:57
Hallo gitaarvrienden,

ik heb jullie hulp en advies nodig, aangezien ik echt een beginneling ben op het gebied van versterkers.

Ik ben nu in het bezit van een Peavey Programax 10 (een 2x12 combo uit de jaren 80), maar daar ben ik niet tevreden over. Daarnaast heeft de versterker ook wat kuren en krijg ik, mede hierdoor, eigenlijk bijna nooit het gewenste geluid.

Bij een muziekwinkel bij mij in de buurt staat nu een Fender Performer 1000 aangeboden (voor 195 euro) en van wat ik zo heb begrepen van diverse gebruikers hier op het forum is dat in principe een goede versterker.

Wellicht handig om te weten:
- ik speel in een Zweeds georiënteerde metalband en ik heb relatief weinig leadstukken;
- ik heb 2 compleet verschillende gitaren: een Epiphone Les Paul Goldtop met EMG's (81/85) en een Epiphone Flying V met EMG HZ's.

Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen!

Thanks,
Lars

arcane
14 maart 2013, 17:19
Ondanks dat dit een transistor versterker is ben ik altijd zeer gecharmeerd geweest van deze versterker. Fender associeer je niet snel met metal, maar met de performer 1000 kun je toch best een vette metal sound maken.
Ik zou de versterker zeker eens gaan testen, want het blijft uiteraard een kwestie van smaak. Dat geldt dus eigenlijk voor elke versterker.
Dus gitaar meenemen en spelen maar.

larsvanbergen
14 maart 2013, 20:46
Dank je wel voor je antwoord arcane. Ik heb inmiddels ook buiten dit forum om aardig wat positieve reacties op deze versterker gehoord en gelezen.

Wellicht is het in mijn geval wel handig om beide gitaren mee te nemen, omdat ze juist zo verschillend zijn.

the sure thing
14 maart 2013, 21:12
Ik vind de genoemde Fender versterker een prima versterker. Ik heb m ooit zelf ook gehad. Maar.... Voor jouw genre twijfel ik. Dus: probeer m idd uit!

BorisA
14 maart 2013, 22:30
Hoi Lars,

De performers zijn(/waren) inderdaad heel leuke versterkers. Ik heb ooit (tot een 10-tal jaar geleden) een 650 gehad die gestolen werd en heb een goed jaar geleden een 1000 gekocht omdat ik er eigenlijk wel heimwee naar had.
De reverb is enorm goed en vooral het cleane kanaal vond ik altijd enorm leuk. Echt zo enorm (hifi-) clean dat je em ook voor bijvoorbeeld elektrische gitaar of zelfs zangversterking kan gebruiken (met een micro die geen voeding vereist).

De overdrive kanalen zijn zeker ook leuk, maar wat apart, dus ze moeten je liggen. Dus zoals reeds gezegd: ga zeker testen.

195 is zeker geen verkeerde prijs lijkt me. Dit is een heel erg luide en betrouwbare versterker die behoorlijk breed inzetbaar is (lichte crunch is er wel niet aan besteed).
Zorg wel dat je de footswitch erbij krijgt hé!

Langs de andere kant zijn de laatste jaren enkele erg goede heel betaalbare versterkers beschikbaar gekomen waarvan we vroeger alleen maar konden dromen (bugera v22 - fender mustang - blackstar ht - ...).
De performer blijft een erg goede versterker, maar niet meer zo wauw als hij vroeger was.

larsvanbergen
15 maart 2013, 10:52
Dank voor de reacties! Hier kan ik zeker iets mee.

@BorisA: de orginele footswitch zit er gelukkig bij. Ik ga ook zeker testen. Mocht de distortion uit de versterker me niet bevallen, kan ik altijd nog een effectpedaal gebruiken toch?

arjanb01
15 maart 2013, 11:07
Ga dan bijvoorbeeld voor een fender super champ xd, heb je en effecten en meerdere od voicings van crunch tot high gain

pasqual
15 maart 2013, 11:11
Het is zeker geen verkeerde prijs wat hij vraagt. Ik heb die van mij zo'n 4 à 5 jaar geleden verkocht voor 250,-. Het gain kanaal gaat je wel verrassen denk ik. Je kan er namelijk alle soorten voicings uit halen met de verschillende instelmogelijkheden. Gezien zijn leeftijd kan het natuurlijk zijn dat het pre-amp buisje aan vervanging toe is. Maar als het goed klinkt, gewoon afblijven.

muziekschuur
15 maart 2013, 11:12
Er is een enorme vooruitgang geboekt. Dus vergeet niet de Fender Mustang amps uit te testen... Er is niks mis met de Fender performer. En je kan er altijd een modeling pedal voor hangen... De line6 m9 of een Zoom of zo. Dan heb je een heel fijne combinatie. De Zoom B3 is bijvoorbeeld heel tof.... Maar eind van de dag geef je dan dus net zo veel uit (zo'n 400 euro) en heb je twee dingen i.p.v. 1 (als je naar sjouwwerk kijkt).

Dirk_Hendrik
15 maart 2013, 19:51
Gezien zijn leeftijd kan het natuurlijk zijn dat het pre-amp buisje aan vervanging toe is.

Niet echt. Die draait op (uit m'n hoofd) + en - 15 volt. Dat slijt niet zo hard.

pasqual
16 maart 2013, 19:45
Niet echt. Die draait op (uit m'n hoofd) + en - 15 volt. Dat slijt niet zo hard.

Zal zeker zo zijn maar ik zei al: Als het goed klinkt, afblijven.

larsvanbergen
18 maart 2013, 14:03
Nogmaals iedereen dank, maar het is dus compleet iets anders geworden :)

Van een maatje van me heb ik een Marshall Valvestate 8100 top plus cabinet overgenomen. Na overleg met hem (veel gear ervaring enzo) over o.a. de Fender, kwam hij hiermee aanzetten. Het staat hem in de weg en hij weet dat hij mij er een plezier mee doet.

Ga de set over anderhalve week ophalen. Tot die tijd nog even op m'n crappy Peavey spelen :)