PDA

View Full Version : Amps en ongeaarde stopcontacten



DLDB
14 maart 2013, 11:53
Hee lui, wie kan mij helpen?

Sinds enkele maanden speel ik naast akoestisch ook elektrisch. Daar heb ik tweedehands een vox vt40+ ampje voor gekocht. Helaas hebben die blijkbaar nogal problemen als je ze inplugt in een ongeaard stopcontact. Veel buzz, vooral als je niet clean speelt.

Eerste paar maanden niet echt een groot probleem, maar nu heb ik sinds kort ook m'n eerste overdrive pedaltje, en ook daar stoort de amp dus (want niet clean). Ik zit er dus aan te denken om de amp dus maar op mp te gooien en een nieuwe te kopen. Hoe zit dat bij andere amps. Is het normaal dat de amp een beetje buzz geeft indien aangesloten op een ongeaard stopcontact? Hier in huis namelijk geen mogelijkheid om gebruik te maken van een geaard stopcontact.

Dus amps en ongeaarde stopcontacten... Te doen of gewoon per definitie zorgen voor een geaard stopcontact?

Thanks alvast :ok:

muffstuff
14 maart 2013, 11:59
Los van de brom, verkijk je niet om de schok die je kan krijgen op je gitaartje als er een kortsluiting is.

JohnLord
14 maart 2013, 12:12
Met een andere amp zul je waarschijnlijk tegen hetzelfde probleem aanlopen. Doe je zelf een plezier, vanwege de brom maar zeker ook ivm je veiligheid en zorg dat je randaarde wcd's krijgt. Is in ieder huis mogelijk.

Little Jay
14 maart 2013, 12:50
90 volt staat er op het chassis van m'n Twin Reverb als ik 'm in een ongeaard stopcontact steek... en die loopt dan via m'n gitaar via mij naar de aarde. Als ik een 12 volt lampje zou vasthouden zou dat vast kapotspringen......

Mijn regel: alle apparatuur altijd in een geaard contact. Heb ik er ook speciaal voor aan moeten leggen.

De Roland Cube 30x die ik ooit bezat was een uitzondering: daar zat fabrieks-af een ongeaard snoer aan. Toch apart.....

Han S
14 maart 2013, 13:01
Een woning zonder aarde? Zit er geen aardleiding in de meterkast? If so, koop dan een rolletje draad en twee krokodillenklemmen. Zet de ene kant op de aardleiding en de andere kant op de jackplug sleeve welke in je amp zit. Problem solved.

(Ik zit op een Amerikaans forum te miepen, vandaar die onnederlandse termen.)

DLDB
14 maart 2013, 14:21
Een woning zonder aarde? Zit er geen aardleiding in de meterkast? If so, koop dan een rolletje draad en twee krokodillenklemmen. Zet de ene kant op de aardleiding en de andere kant op de jackplug sleeve welke in je amp zit. Problem solved.

(Ik zit op een Amerikaans forum te miepen, vandaar die onnederlandse termen.)

Naja. Studentenkamer. Kan moeilijk een geaarde verlengkabel trekken. Dat is een beetje het probleem.

Han S
14 maart 2013, 15:00
Is de waterleiding niet geaard? Heb je radiatoren in de kamer? Een CV installatie moet geaard zijn.

Nismorack
15 maart 2013, 11:32
Naar aanleiding van deze discussie en de waarschuwing van muffstuff, heb ik er ook maar voor gezorgd dat ik een geaarde wandcontactdoos in mijn werkkamer heb. Deze woning is goedkoop dus alleen de keuken en badkamer hebben aarding.

Had sowieso last van een ontzettende brom op een van mijn gitaren als ik die niet aanraakte.

Heb een aarde draad van de wandcontact door naar een radiator leiding getrokken. Eerst even verf er af schurven daarna draad er omheen wikkelen. Nu heb ik ook geen last meer van brom op mijn gitaar.

R.J
15 maart 2013, 15:13
Ik heb bij mij thuis hetzelfde, er zijn in het hele huis uit mijn hoofd 6 of 8 ge"aarde contacten. Ik heb dus vanuit mijn mediakamer door de gang een geäard snoer lopen naar het geäarde contact bij de CV....

OJee
15 maart 2013, 16:59
Hier idem. In de meeste slaap/studeerkamers zit geen geaard contact, dus loopt er een dik snoer vanaf de zolder naar beneden eindigend in een stopcontact. Daar zit vervolgens alles aan computers en versterkers op :-)