PDA

View Full Version : EasyChords en akkoorden voor nummers



josan
14 maart 2013, 11:15
Ik kon geen onderwerp vinden over deze plugin voor Winamp. Ik heb hem gisteren even geprobeerd en hij werkt aardig. De EasyChords-plugin (http://download.cnet.com/Easy-Chords/3000-2169_4-10664076.html) analyseert een muziekbestand en komt dan met de akkoorden(-volgorde). Als je het nummer vervolgens afspeelt, scrollt er een regeltje met de akkoorden real-time mee. Werkt op wat kleine missertjes na best redelijk. We eerst Winamp installeren dus.

Dit berichtje (http://forums.winamp.com/showthread.php?t=282065) hielp trouwens om een opstartprobleempje te verhelpen.

Let even bij de installatie van beide producten op dat je alle niet gewenste meuk uitzet tijdens de installatie.

Gesualdo
15 maart 2013, 07:26
Mijn ervaring is dat dit soort progjes altijd vrij brak zijn. Dan wordt er een bijvoorbeeld een E mineur is de eerste inversie gespeeld (G B E), maar dan wordt er een G6 aangegeven. Dergelijke progjes kijken dus alleen naar welke noten er gespeeld worden zonder naar de context te kijken. Bovendien vraag ik me af of het extended chords juist kan analyseren, bijvoorbeeld een Cmaj7#9#11.

Er zijn vaak genoeg tabs op het internet te vinden van nummers. En niet de minste: vertrouw je eigen oren! ;)

Met behulp van progjes die een nummer versloomd afspelen zonder de toonhoogte te veranderen, kom je al een heel eind. Ook het weten van in welke toonsoort een stuk staat maakt het uitvogelen van de gespeelde akkoorden makkelijker. Zo train je meteen je muzikaal gehoor :)

josan
15 maart 2013, 10:49
Mijn ervaring is dat dit soort progjes altijd vrij brak zijn. Dan wordt er een bijvoorbeeld een E mineur is de eerste inversie gespeeld (G B E), maar dan wordt er een G6 aangegeven. Dergelijke progjes kijken dus alleen naar welke noten er gespeeld worden zonder naar de context te kijken. Bovendien vraag ik me af of het extended chords juist kan analyseren, bijvoorbeeld een Cmaj7#9#11.

Er zijn vaak genoeg tabs op het internet te vinden van nummers. En niet de minste: vertrouw je eigen oren! ;)

Met behulp van progjes die een nummer versloomd afspelen zonder de toonhoogte te veranderen, kom je al een heel eind. Ook het weten van in welke toonsoort een stuk staat maakt het uitvogelen van de gespeelde akkoorden makkelijker. Zo train je meteen je muzikaal gehoor :)

Het is een hulpmiddel voor mensen die nog niet zo'n goed gehoor ontwikkeld hebben en voor relatief eenvoudige mineur-majeur akkoordenschama's.

Martijn-w
18 maart 2013, 12:28
Hmm, kan toch wel eens handig zijn voor ons. In onze oefenruimte hebben we geen internet, maar wel een computer met een berg nummers en winamp.