PDA

View Full Version : Gitano blijft niet zitten op zelfbouw klassieke gitaar



Dootch
14 maart 2013, 10:43
Mijn eerste klassieke die ik ooit bouwde heb ik gepolitoerd. Ze is ondertussen geadopteerd door mijn zoon die er mee naar het Lemmens wil volgend jaar :crazyhappy:

Aangezien hij echter 1.90 m groot is speelt hij met een voetbankje én een gitano om een deftige houding te vinden.

Het probleem is nu dat de zuignappen van de gitano niet blijven zitten op de gitaar. Na enkele minuten komen ze steeds los.

De zijkant bestaat uit Oost-Indische Palisander en heeft dus diepe poriën, dat spreekt. Hoewel de politoer glad aanvoelt is het dus op "zuignap niveau" blijkbaar niet goed genoeg.

Ik had nog een stuk klevend polymeer liggen dat eigenlijk normaal gebruikt wordt als Golpador.
Ik heb er een stuk afgeknipt en op de gitaar geplakt waar de zuignappen moeten komen. Het stuk is ongeveer 9 x 10 cm groot en is zelfklevend. Dit bleek de oplossing, maar na een uur of zo kwam het stuk plastic toch ook los van de gitaar...
Door de kleurverschillen als het op de gitaar hangt zie je trouwens duidelijk dat er nog "gleuven" lopen waar er geen contact is met het hout.

Heeft er iemand suggesties? Ik zoek naar een niet-destructieve oplossing. Ik zou de plastic er kunnen op lijmen met contactlijm, maar dat is zo onomkeerbaar.
Zou extra politoeren helpen? Ik vrees er voor want dat dikt toch niet echt snel aan om zo een perfect glad oppervlak te krijgen. Zou ik de plastic kunnen 'lijmen" met een schellak oplossing? Andere suggesties?

muffstuff
14 maart 2013, 10:49
Magneetjes bevestigen aan de binnenkant waardoor je het er op kan klikken, als het akoestisch is maakt dat niets uit.

Dootch
14 maart 2013, 11:02
Kan je dit wat meer uitleggen aub?

crazycow
14 maart 2013, 18:43
Een scratchplate (of golpeador) zonder lijm (dus moet vacuum) blijft bij mijn gepolitoerde gitaren ook niet goed zitten. De schellak klinkt toch wat in (ik vul de top niet) en dan is het na verloop van tijd niet helemaal glad meer.

Ik zou de zijkant van de gitaar op die plek zo glad mogelijk maken. Schellak als vuller gaat niet goed werken denk ik. Misschien dat je op de plaats van de gitano het hout kan vullen met secondelijm, een beetje dikke, niet die hele vloeibare. Goed glad schuren en polijsten (eventueel een paar laagjes schellak erover?)

Ik denk dat je het niet of nauwelijks gaat zien (als dat al belangrijk is).

Het is maar een idee.....

Menk
14 maart 2013, 21:04
Magneetjes bevestigen aan de binnenkant waardoor je het er op kan klikken, als het akoestisch is maakt dat niets uit.

Het probleem hierbij is waarschijnlijk dat er aan die Gitano geen metaal zit zo dicht bij de zijwand dat het klikt op een magneet binnenin. Of je zou al een magnetische folie moeten hebben waar die zuignappen op pakken. Laagje magnetische folie binnen, laagje magnetische folie buiten.

Misschien dunnere (zelfklevende) plastic proberen. Bij mijn Gitano zat er een stukje zelfklevende folie bij (bleek ook nodig). Misschien kan je dat apart kopen. Of een stukje matte folie voor op ramen, plakt geweldig. (En ik moet weer denken aan hoe ik gezweet heb om dat strak gelijmd te krijgen.)

Wat natuurlijk ook zou kunnen is, in de geest van Ger Van Elk, (a piece of well polished floor,) een stuk zijwand van 9 bij 10 cm met transparante lak strak zetten. Destructief zou ik dat niet noemen, maar wel redelijk definitief.

http://www.museum-online.nl/imageproxyboijmans.asp?cache=yes&maxheight=500&maxwidth=500&filename=BEK%201569%20(MK)_1.jpg&cache=yes

K

crazycow
14 maart 2013, 23:36
Inderdaad ook een goeie: dubbelzijdige tape.
Of kauwgum...;)

Cocobolo
14 maart 2013, 23:52
Ik heb nog nooit zo'n Gitano in het echt gezien of geprobeerd...maar ik begrijp dat het dus is om comfortabel zittend te kunnen spelen en de gitaar dus iets omhoog te brengen (ik ben 1.74 dus ik kan er zo wel bij :D).

Misschien een heel stomme gedachte, maar stel dat je zo;n ding aan de ene kant van een stroef stuk rubber met dwarsribbels zou voorzien en aan de andere kant klitteband wat je juist AAN JE BROEK vast klit?
Dus de gitaar zit niet vast aan de gitano maar leunt op het stroeve rubber, en de gitano zit vast aan je been?

Vergeef me mijn onbekendheid met deze dingen

Rizz
15 maart 2013, 07:05
Gat in de markt? Gitanobroeken. Speciaal voor de klassieke/flamencospeler! Het is geweldig, Mike!

Dootch
15 maart 2013, 10:03
Hoi alvast bedankt voor het constructieve meedenken allemaal.

De magneetoptie heef wel mogelijkheden; met neodimium aan de binnekant gelijmd. En dan een ijzeren plaatje aan de buitenkant en daarop de zuignappen plakken.

Toesmeren met lijm of vernis is inderdaad ook een optie maar zal vrees ik visueel te merken zijn en is onomkeerbaar. Dan moet ik waarschijnlijk de volledige zijkant toesmeren en dan ook de andere zijkant natuurlijk?

Dubbelzijdige plakband gebruik ik dikwijls om werkstukken aan tafel te bevestigen en zou dus zeker werken, maar die kleeft zo verschrikkelijk hard dat ik vrees dat die er dan later niet af kan zonder vezels uit het hout te trekken.

Velcro aan de gitaar heeft ook het lijmprobleem.

Bij die gitano die ik kocht zat zeker ook een plastic folie, maar ik meen mij te herinnereren dat het ook niet werkte
Ramenfolie is ook een goeie tip, bestaat er zelfklevende (met lijm) of kleeft dat op contactkrachten (adhesie)?

Er bestaan ook kussentjes (dynarette)
https://www.google.be/search?q=dynarette&hl=nl&safe=off&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=LONCUbDvGuqG0AXK-oG4Bw&ved=0CDoQsAQ&biw=1536&bih=780

maar dat omzeilt het probleem. Een gitano is inklapbaar en geeft dus geen geknoei, gaat gewoon bevestigd op de gitaar mee in de koffer .

Menk
15 maart 2013, 11:04
Bij die gitano die ik kocht zat zeker ook een plastic folie, maar ik meen mij te herinnereren dat het ook niet werkte
Ramenfolie is ook een goeie tip, bestaat er zelfklevende (met lijm) of kleeft dat op contactkrachten (adhesie)?

Er bestaan ook kussentjes (dynarette)
https://www.google.be/search?q=dynarette&hl=nl&safe=off&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=LONCUbDvGuqG0AXK-oG4Bw&ved=0CDoQsAQ&biw=1536&bih=780

maar dat omzeilt het probleem. Een gitano is inklapbaar en geeft dus geen geknoei, gaat gewoon bevestigd op de gitaar mee in de koffer .

In de badkamer heb ik een folie uit de Gamma. Goedkoop, makkelijk, adhesie. Maar waarschijnlijk niet geschikt voor jou oppervlak. Aan de straatkant heb ik een zelfklevende ramenfolie. Folie waarvan je de lijmkant ontbloot, dan nat maken met waterverstuiver om het lijmen te vertragen, en met (inkt)rol geleidelijk aan verder aanbrengen. In de zin van zo weinig mogelijk luchtbellen creëren want die zijn er moeilijk (tot niet) uit te halen. Maar voor die 9 X 10 gaat dat geen probleem zijn. Ik zou wel eerst proberen of je zuignappen er op pakken.

Ben je zeker dat die Gitano aangeplakt mee in de koffer kan? Lijkt me dan een ruime koffer.

K

Dootch
15 maart 2013, 14:28
De gitano vouwt samen en is dan nog geen cm breed.
Het helpt zelfs om de gitaar lekker in de koffer te knellen.