PDA

View Full Version : Advies gevraagd wat betreft effecten



k1ngray
13 maart 2013, 15:28
Ik heb net een elektrische gitaar aangeschaft (Telecaster Thinline) en ik ben gek op effecten. Nu vroeg ik mij af hoe de kwaliteit van effecten op een pedaal, een versterker (ingebouwde) en een multi-effecttenkast zich tot elkaar verhouden. Kunnen jullie mij hier iets over vertellen? Een versterker met ingebouwde effecten is natuurlijk het makkelijkst, maar ik kan me voorstellen dat van die bakkies veel mooier klinken..

muffstuff
13 maart 2013, 15:33
Ik heb net een elektrische gitaar aangeschaft (Telecaster Thinline) en ik ben gek op effecten. Nu vroeg ik mij af hoe de kwaliteit van effecten op een pedaal, een versterker (ingebouwde) en een multi-effecttenkast zich tot elkaar verhouden. Kunnen jullie mij hier iets over vertellen? Een versterker met ingebouwde effecten is natuurlijk het makkelijkst, maar ik kan me voorstellen dat van die bakkies veel mooier klinken..

Sowieso trappen die bakkies gewoonweg wat fijner, ik weet niet hoe precies jij kan trappen, maar zolang je geen messie bent zou ik dat niet proberen op je versterker..

Ook scheelt het als ze op je versterker zijn, hoef je dus niet te kloten met de 9 volts adapter of een custom pedalboard.

Helaas heb je dan niet de mogelijkheid om een paar effecten te verkopen, want ja, dan heb je weer zon gat in je versterker zitten.

k1ngray
13 maart 2013, 15:55
Jaja. In eerste instantie gebruik het niet om op te treden, want doe ik nog niet, maar voor thuis spelen / jammen met band / opnemen. Dus nog een keer mijn vraag. Hoe verhoudt de kwaliteit van de effecten zich tot elkaar? (Multi / losse bakkies / ingebouwd in de versterker)

Tankman
13 maart 2013, 16:50
Het hangt helemaal van af welke producten je koopt. Je hebt multi-effecten die echt helemaal te gek zijn die ik absoluut zou aanraden zoals een TC Electronic Nova System. Ook hoor ik goede verhalen over de Line6 Pod HD's en niet te vergeten de Elevenrack en de Axe-FX. Allemaal te gekke multi effects (en meer). Deze zijn allemaal wel wat prijziger vaak.

Je hebt zo ook losse pedalen die geweldig zijn en anderen weer die ik helemaal niks vind. Dat is weer een kwestie van uitproberen.

Over het algemeen vind ik effects die in versterkers zijn gebouwd niet geweldig. Bij bepaalde amps kan ik ermee leven zoals bij de Peavey Vypyrs.

Uiteindelijk is het een kwestie van uitproberen bij alles en kijken wat jou het beste bevalt.

k1ngray
13 maart 2013, 17:16
Merci! Heb niet genoeg geld voor een goed multi-effectensysyteem, dus ga denk ik gewoon wat losse pedalen uitproberen, langzaam mijn verzameling uitbreiden.

telecastermaster
13 maart 2013, 17:52
Koop als beginner nou maar gewoon een Roland Microcube.
Daar kun je jaren op vooruit en heb je zelf als je gevorderd bent een prima oefenversterker aan.

Marbles
13 maart 2013, 19:49
Het grote voordeel van losse pedalen is: Je kunt van elk soort effect kiezen wat jij wilt hebben. Bij een versterker en multieffect is het bijna onmogelijk om elk effect te gek te vinden. Dus naar mijn mening zijn losse effecten altijd beter om die reden.

Je moet voor jezelf beslissen of die reden momenteel zwaarder weegt dan gemak of financiele redenen. Ligt er ook aan of je al een versterker hebt natuurlijk. Mocht je al een versterker hebben zou ik niet een versterker aanschaffen met ingebouwde effecten. Begin je met spelen is dat inderdaad een goed begin, mocht je er 1 hebben: Uiteindelijk word je gelukkiger van losse pedalen. (Denk ik)

Tankman
13 maart 2013, 22:23
Ik vind het overigens wel aan te raden om voor een multi effect te gaan als je nog geen idee hebt wat voor effecten je wilt gebruiken. Dan heb je een pallet met allemaal verschillende effecten en kun je zo kennis maken met de wereld van effecten. Een Boss GT-8, GT-10 of GT-100 of een ME-70 red je het voorlopig prima mee.

patrick0108
14 maart 2013, 21:36
Als je iemand bent die echt de tijd neemt om te tweaken en het budget een beetje binnen de perken wilt houden dan raad ik aan de Line6 Pods is te proberen tegen de Boss serie van GT-8 t/m GT 100........... nieuw of via mp oa......

als je een zeikerd bent zoals ik eindig je met een paar losse kwaliteits pedalen die met weinig tweaken een hoop verschil maken maar als beginner koop je steeds weer wat anders omdat het het nou net weer niet is kwa sound......

daarnaast of tussen heb je ook nog de keus om natuurlijk de div 19 inch effecten en multi effecten te testen.

Zelf ben ik begonnen met een serie boss pedaaltjes ____ Prima nix mis mee
Daarna de Line6 Pod X3 gehad ________ prima nadeel is wel dat presets thuis live eerst behoorlijk getweaked moeten worden.Daarna De Boss GtPro met roland fc300_ Prima (19inch)...Daarna de Boss GT100 prima maar naar mijn idee allemaal net niet.....

ik gebruik nu....
GSC controller
Trimode tonebone disortion
Strymon Tymeline
MXR Dynacomp
Jampedals Retrovibe
Jampedals Waterfall
Rest komt van de amps.......Reverb....(Fender)

:sssh:welkom in de wereld van de reeks effecten.......

Braindead
15 maart 2013, 14:53
Een multieffect is leuk om te kijken welke effecten je graag hoort. Aan de andere kant kun je ook in de winkel pedaaltjes gaan testen en kijken welke effecten je wil om vervolgens een paar pedaaltjes te kopen. Mocht je voor pedaaltjes gaan, ga dan voor een merk dat goed in de markt ligt zoals MXR, Boss etc en loop met een boog om prut als behringer heen. Mocht je er zo achter komen dat het effect toch niet is wat je wil dan kan je een boss in no time weer verkopen.

Mijn ervaring is dat een multieffect wel erg compleet is qua hoeveelheid effecten maar dat je beter voor een paar effecten kunt gaan die je ook echt gebruikt. Distortion zit vaak op je amp maar in pedalen heb je veel meer keus (elke distortion heeft weer een iets ander karakter), delay is lekker en chorusje ook. Vaak kun je met deze 3 effecten al wel even vooruit. (eventueel nog een compressor voor clean)

Voordeel is ook dat je die pedalen dan altijd later weer kunt gebruiken als je je versterkertje inruilt voor een stack (head en cabinet).

En nog even over je vraag: zoals eerder gezegd is een pedaal niet per definitie beter dan een multieffect. Je hebt crappy multieffecten en crappy pedalen. Wel hebben versterkertjes als een cube digitale effecten. Als je meer van analoge effecten houdt (wat nogal eens voorkomt) kan je dus beter voor een pedaal gaan.
Pedaaltjes zijn zeg maar als dat je een pak aardbeienvla koopt en een pak vanillevla. Je kan kiezen tussen Mona en andere merken aarbeienvla die allemaal net iets anders smaken. Dan kan je deze mengen tot dubbelvla. Dan smaakt het misschien precies zoals jij het wil hebben. Je kan ook 1 pak dubbelvla kopen (zoals een multieffect). Als de vanille dan iets minder is heb je pech gehad. Je kan dan niet gewoon even de vanille er weer uit gaan halen.

harrie-beton
15 maart 2013, 22:31
Je leeft in de goede tijd, de zoom g2 of hoger, bos gt serie, vox tonelab, de pod xt, pod x3 of pod hd zijn allemaal voor een thuisgitarist perfect. De beperking zit hem niet meer in je toon maar in je eigen spel.
De echte top wordt gevormd door de pod hd pro (700 euro), de kemper profiler en de echte top is de Axe fx (2500 euro).

Belangrijke vraag, wat is je budget? De beste koop vind ik zelf voor weinig geld (+300 euro) zou een pod x3 zijn.

Marbles
16 maart 2013, 00:56
En ook belangrijk; waar ben je naar op zoek? Welk geluid wil je hebben? Een pod voor 700euro en honderden mogelijkheden kan ook betekenen: een 2ehands twin reverb silverface plus 1 effect zijn. ( naar mijn mening altijd beter ).

Kun je vertellen wat je hebt en waar je naar op zoek bent?

Han S
16 maart 2013, 11:13
Goede vraag van Marbles, welke effecten wil je? En wat is het budget? Wil je grote en kleine galmen, echo's, chorussen, flangers, distortion en fuzz effecten? Het wordt een stuk makkelijker als we weten in welke richting je zoekt. Ik heb een tijdje een TC Electronic G Force gehad, klinkt prima. Heb je een klein budget, dan zijn er andere prima mogelijkheden.

JohnLord
16 maart 2013, 12:56
Mijn advies zou zijn een tweedehands multi te kopen en zo te ontdekken welke effecten je nou eigenlijk echt nodig hebt. Daarna kun je naar de juiste pedalen gaan zoeken.

peter_heijnen
16 maart 2013, 13:02
Bij bepaalde amps kan ik ermee leven zoals bij de Peavey Vypyrs.

Uiteindelijk is het een kwestie van uitproberen bij alles en kijken wat jou het beste bevalt.
En zo'n vypyr is echt aan te raden, zeker als je alles nog uit moet proberen.

k1ngray
20 maart 2013, 14:02
Ik ben niet echt een beginner, maar ook absoluut niet gevorderd. Ik schrijf mijn eigen muziek en speel dat ook voornamelijk. Daarvoor wil ik ook de effecten gebruiken. Ik heb al wel een klein beetje een idee wat ik wil: chorus, delay, distortion, tremolo en evt. compressor. Mijn budget is niet al te groot, daarom is het misschien wel verstandiger om losse pedalen te kopen, dan kan ik langzaam mijn verzameling uitbreiden, want voor een goed multi-effectenkassie heb ik geen pieken..

peter_heijnen
20 maart 2013, 14:12
Wat is je budget dan?

k1ngray
20 maart 2013, 14:21
In eerste instantie ongeveer 100e, en dan later (over een paar maanden) heb ik wel weer wat te besteden

TeleK
20 maart 2013, 14:38
Ik zou de BOSS ME 70 eens bekijken, daar zitten precies alle pedalen die jij wilt a.h.w. als losse pedalen op en tevens kan je gecombineerde sounds in de soundbank opslaan en gebruiken. Zijn over het algemeen goede pedalen. Roland is owned by BOSS (of andersom...) dus in de Roland CUBE-s zitten dezelfde sounds als in een BOSS ME-xx pedaal, alleen heb je op de CUBE minder instelmogelijkheden. Heb je trouwens al wel een versterker?

k1ngray
20 maart 2013, 15:08
Ik heb nu een crappy versterkertje, van iemand gekregen, zo'n ding uit een starterspakket van 70 euro. Zit eraan te denken om de VOX AC4 TV te kopen. Speelde laatst op een buizenversterker, man o man, wat klinkt dat fijn

telecastermaster
20 maart 2013, 16:04
Kijk eens: een multieffect én een pedaal in een: http://www.thomann.de/nl/zoom_multi_stomp_ms50g.htm