PDA

View Full Version : Positie van de body tijdens spuiten



Martin_
12 maart 2013, 22:39
Langzamerhand ben ik er aan toe om de body te spuiten. Nu zit ik een beetje te kijken wat het handigst is: ophangen of neerleggen? Wat doen jullie en waarom?

Jorikm
12 maart 2013, 22:42
Ophangen..
Schroefje in de neckpocket draaien (niet te ver en het liefst in bestaand gat) en dan aan een ijzerdraadje ophangen.
Zo kun je namelijk de voor en achterkant tegelijk spuiten waardoor je ook geen last van nevel krijgt.

barno
13 maart 2013, 00:17
je kan ook een balkje in de pocket schroeven en dit op werkbank klemmen, minder kans op druipers. en het is snel omgedraaid.
Hangt een beetje af van lak/spuitsysteem dat je gebruikt.

Tabula Rasa
13 maart 2013, 08:58
Net als Barno het liefst een balkje in de neckpocket. Je kan op je werkbank een houder fabriceren van bijvoorbeeld een pijp waarin je de balk wat kan draaien. Of aan de kant van een slagplaat een paar spijkertjes waar de body op kan rusten. Dan spuit je eerst de achterkant en daarna de voorkant. Tegen druipers maakt het allemaal niet uit. Daarbij is van belang dat de ruimte, de body en de lak niet te koud zijn. Niet te veel spuiten, maar ook niet te weinig. Het moet vloeien, maar niet druipen.... Dat is moeilijk uit te leggen, maar met de tijd wordt je er steeds beter in. Gebruik je spuitbussen, zorg dan in ieder geval voor goede spuitkapjes, niet die lompe ronde bouwmarktwaas, maar een mooie ovale waas (mijn persoonlijke mening).

Napoje
13 maart 2013, 09:19
bouwmarktwaas

:crazyhappy:

muffstuff
13 maart 2013, 09:42
Ik heb een balkje in de pocket geschroefd. Let op dat je afstand tussen het balkje en je neckpocket houdt. De reden hiervan is dat je anders het balkje vast geverfd heb en je rand van de neckpocket en overgang hals niet mooi is. Ik heb vervolgens twee krattten bier op elkaar gezet en de balk in het handvat gezet. Het gewicht van de body klemt de gitaar meteen. Voordeel is dat je snel kan omkeren. Ik keerde de body meteen na het spuiten van een kant om, om zodoende de kans op beestjes, vuiltjes in het lak te minimaliseren. Pas daarbij ook goed op dat je in geval van een warme dag niet een zweet druppel op je lak laat vallen, zoals ik dat had.

Wat ideen:
http://acousticguitarconstructionforum.com/viewtopic.php?f=33&t=146
http://i252.photobucket.com/albums/hh28/rgogo65/August2009002.jpg

Tabula Rasa
13 maart 2013, 10:47
:crazyhappy:


Ja, een Bouwmarkt spuitnevel. Voor primer etc boeit het me niet zo, maar de spuitbussen geven een ronde straal. Er zijn dopjes in de halndel die een mooie ovale streep geven. Dat werkt veel lekkerder, met name bij een strat in de krappe rondingen bij de horens.

Han S
13 maart 2013, 11:12
Koop ook een spuitmasker met koolstoffilters, houd je de longen in orde.

Thiez
13 maart 2013, 11:33
Ja, een Bouwmarkt spuitnevel. Voor primer etc boeit het me niet zo, maar de spuitbussen geven een ronde straal. Er zijn dopjes in de halndel die een mooie ovale streep geven. Dat werkt veel lekkerder, met name bij een strat in de krappe rondingen bij de horens.


Idd, ik heb ze een tijdje geleden gepost in het lak faq. Ik heb ook geconstateerd dat de ovale spuitnevel veel mooiere verdeling geeft en geleidelijker spuit.

Mr.Fingers
13 maart 2013, 11:37
Liggend (het horizontale vlak spuitend. De body kan gedraaid worden voor de zijkanten), kan er dikker gespoten worden zonder druipers, en een dikkere lak "vloeit" mooier en trekt zichzelf strak, waardoor er veel minder geschuurd moet worden achteraf, voor het polijsten. Inderdaad met een balkje (paintstick) in de hals:

http://i528.photobucket.com/albums/dd324/williamsanders127/5f3c3f2b.jpg

muffstuff
13 maart 2013, 11:37
Koop ook een spuitmasker met koolstoffilters, houd je de longen in orde.

Ja dat is een goeie, niet die goedkope meuk van de praxis of gamma, want dat is leuk voor stof maar niet voor die ranzige lak geuren.

Martin_
13 maart 2013, 20:03
Bedankt voor de reacties. Ik zal eens kijken of ik een, voor mij, handige oplossing kan bedenken om de body te kunnen draaien.
Ik wil liever niet in het hout schroeven, dus dat wordt nog een puzzel. Ik zag of een foto van Eugen dat hij een haakje schroefde op de plek waar later de strapbutton komt. Misschien ook wel handig, maar daarmee ben ik er nog niet.
Het spuiten zelf ga ik sowieso buiten doen. Als ik nu naar buiten kijk, gaat het nog wel even duren voordat het een goede temperatuur is. Evengoed zal ik wel een kapje voor doen, want zaterdag even snel zonder, was toch niet handig. Ook al was het buiten.

Han S
13 maart 2013, 20:17
Een kapje voordoen is zinloos, het zijn de oplosmiddelen die gevaarlijk zijn en die gaan er gewoon 100% doorheen. Wees zuinig op je gezondheid.

Martin_
13 maart 2013, 20:22
Je hebt gelijk. Ik bedoelde eigenlijk een spuitmasker. Dat is het eerste dat ik nu ga bestellen.

Han S
13 maart 2013, 20:25
Kun je ook bij de bouwmarkt halen, of goedkoper bij de gereedschappenhandel als Groenhart.

Martin_
13 maart 2013, 20:55
Dank je voor de tip. Ik zat te kijken om er één bij nonpaints.com te bestellen, maar 12 euro verzendkosten vond ik niet in verhouding staan.

oigun
13 maart 2013, 22:19
Bedankt voor de reacties. Ik zal eens kijken of ik een, voor mij, handige oplossing kan bedenken om de body te kunnen draaien.
Ik wil liever niet in het hout schroeven, dus dat wordt nog een puzzel. Ik zag of een foto van Eugen dat hij een haakje schroefde op de plek waar later de strapbutton komt. Misschien ook wel handig, maar daarmee ben ik er nog niet.
Het spuiten zelf ga ik sowieso buiten doen. Als ik nu naar buiten kijk, gaat het nog wel even duren voordat het een goede temperatuur is. Evengoed zal ik wel een kapje voor doen, want zaterdag even snel zonder, was toch niet handig. Ook al was het buiten.

Zo doe ik het altijd, voordeel is dat je de gitaar zo weg kan hangen om te drogen, en je geen stellages hoeft te bouwen twee schroefhaakjes en een stuk stevig ijzerdraad is genoeg. Nadeel is dat je goed moet opletten dat de onderkant meegespoten is want die krijgt het minste licht en spuit wat lastig.

loose-fur
14 maart 2013, 12:58
Bij spuitwerk kan héél wat mislopen.. Maar regel nummer één die ik op de mouw gespeld kreeg toen ik het leerde: probeer zo veel mogelijk platte vlakken te vermijden, verticale wanden kunnen immers minder stof vangen. Dus lijkt het me logisch dat je een gitaarbody verticaal en in de lengte gaat ophangen.
Regel twee: spuit dunne lagen en neem gepaste tussentijd tussen die lagen. Eerste laag is eigenlijk niet veel meer dan een lichte nevel opzetten, daarna die laag even laten 'aanpakken', iets van één tot een paar minuten, afhankelijk van temperatuur, samenstelling (oplosmiddel) en ervaring.
Die laatste is de belangrijkste: ervaring. Oefenen, spuiten, oefenen, spuiten, oefenen, spuiten, ....kilometers aan een stuk, met een beetje geluk begint het daarna een beetje te lukken.
En spuiten doe je inderdaad met een 'ovale verneveling' en aangepaste luchtdruk, en dus bij voorkeur met een compressor en luchtdruk verfpistool.

Succes!




Tee.

muffstuff
14 maart 2013, 13:11
Bij spuitwerk kan héél wat mislopen.. Maar regel nummer één die ik op de mouw gespeld kreeg toen ik het leerde: probeer zo veel mogelijk platte vlakken te vermijden, verticale wanden kunnen immers minder stof vangen. Dus lijkt het me logisch dat je een gitaarbody verticaal en in de lengte gaat ophangen.
Regel twee: spuit dunne lagen en neem gepaste tussentijd tussen die lagen. Eerste laag is eigenlijk niet veel meer dan een lichte nevel opzetten, daarna die laag even laten 'aanpakken', iets van één tot een paar minuten, afhankelijk van temperatuur, samenstelling (oplosmiddel) en ervaring.
Die laatste is de belangrijkste: ervaring. Oefenen, spuiten, oefenen, spuiten, oefenen, spuiten, ....kilometers aan een stuk, met een beetje geluk begint het daarna een beetje te lukken.
En spuiten doe je inderdaad met een 'ovale verneveling' en aangepaste luchtdruk, en dus bij voorkeur met een compressor en luchtdruk verfpistool.

Succes!




Tee.

Kans is dan wel groter dat je orangepeel krijgt en je helemaal de tering loopt te schuren naderhand. Want als een body hangt en je spuit te nat heb je druipers. Als je geoefend bent is hangen wellicht beter, maar als je dat niet bent zou ik hem plat gooien omdat je dan natter kan lakken.

Gerard1793
14 maart 2013, 17:23
Hangend spuiten en vooral niet te nat.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NCTSIE8L.jpg

Ik gebruik geen masker, dat gaas wat je op de achtergrond ziet is een afzuigwand. Mijn pa heeft een schildersbedrijf met spuitinstallatie dus vandaar. Ikzelf spuit overigens gewoon met spuitbussen van de Action, en dat werkt prima.