PDA

View Full Version : Octaaf



HouseMetalJazz
12 maart 2013, 20:29
Hatsjee, meteen nog maar een discussietje geopend: Wat is een octaaf?

Ik dacht dat ik het wist, maar ik probeerde het laatst voor iemand op te schrijven en raakte toen volledig de weg kwijt... ik stamelde iets met 'twee keer zo hoge frequentie, of halve frequentie', en: 'zelfde toon maar dan een octaaf hoger'. Maar hoe langer ik er over nadenk des te minder begrijp ik wat een octaaf is.

Waarom is een toon met een dubbele frequentie 'dezelfde toon maar dan een octaaf hoger'? Hoezo dezelfde toon?

Enige dat ik nog kon zeggen was: 'Dat hoor je toch!?' Maar is dat wel zo? Een kwint hoort / voelt ook behoorlijk als 'dezelfde toon'. En laatst las ik ergens dat er stromingen zijn waarbij het fenomeen octaaf helemaal wordt losgelaten. Of waarbij men een toonsoort spreidt over twee of meer octaven waarbij in elk octaaf een andere intervalsequentie bestaat.

Anyone? :???:

terrasbeest
12 maart 2013, 20:44
Wikipedia is your friend.

HouseMetalJazz
12 maart 2013, 21:21
niet echt, daar staat dit:

"Het octaaf, afgekort aangeduid met P8, is in de muziek het interval tussen twee tonen waarvoor geldt dat de frequentie van de ene toon precies het dubbele is van die van de andere. In dat verband wordt de toon met de dubbele frequentie wel het octaaf van de andere toon genoemd."

Engelse Wiki voegt weinig toe. Maar misschien is de vraag te 'filosofisch' ...

Gesualdo
12 maart 2013, 22:13
Die vraag is inderdaad niet zo makkelijk te beantwoorden.

Zie hier een interessant stuk: http://www.columbia.edu/~zsp2101/octaves/octaves.pdf

HouseMetalJazz
13 maart 2013, 08:11
Alweer een voltreffer Gesualdo! Wat leuk! Ga ik snel lezen!

HouseMetalJazz
13 maart 2013, 12:43
Oeps:

"I further hypothesize a mechanism for these properties in which neural circuits in the brainstem inferior colliculus detect coincident firing of neurons tuned to harmonics of a fundamental to compute the periodicity pitch; occasional skipped firings lead to excitation of subharmonically tuned neurons, causing a note to sound like its subharmonic octave."

:ok:

Jeroensnake
14 april 2013, 18:58
WTF.

Veruiming van het begrip : Octave is ook een MATLAB kloon, maar dan open source, vrij (om ermee te doen wat je wilt) en gratis (verkrijgbaar).

Femelek
16 mei 2014, 20:58
Ok om het makkelijk te houden dus bijv. de eerste string van je gitaar (E) t/m de 12e fret (E) is een octaaf.
Geldt ook voor de andere snaren (A) t/m fret 12 (A) is een octaaf.

Groetjes.

Harald
16 mei 2014, 21:02
Die vraag is inderdaad niet zo makkelijk te beantwoorden.

Zie hier een interessant stuk: http://www.columbia.edu/~zsp2101/octaves/octaves.pdfDie link doet het niet...

Maar, voor praktische toepassingen is de verdubbeling van de frequentie op zich close enough.

Waarom we dat dan weer als minst spanningsloze interval beschouwen, dat zou weer een andere discussie worden. Een kwint is close second, maar klinkt wel degelijk anders.

peter_heijnen
17 mei 2014, 12:10
Maar hoe langer ik er over nadenk des te minder begrijp ik wat een octaaf is.
Waarom is een toon met een dubbele frequentie 'dezelfde toon maar dan een octaaf hoger'? Hoezo dezelfde toon?
Als je hier echt over gaat nadenken wordt het al snel alleen nog maar ingewikkelder ipv andersom. Dat nivo is helemaal niet besteed aan iemand die jou vraagt wat een octaaf is.

Voor diegene is het al genoeg om te begrijpen dat wanneer je (in een majeur toonsoort de 1e traps majeur) een toonladder speelt, je die begint op do en eindigt op si zoals op de kleuter/lagere school. Boven die si begint een nieuwe reeks, weer van do tot si. Je kunt dit klimmend en dalend zo vaak herhalen als je wilt en de fysiek het toestaat. Zie iedere reeks daarbij als een verdieping van een flatgebouw.

Op de vraag hoezo hoger: omdat die hoge do komt uit de steeds weer gebruikte reeks do tm si, maar dan uit een hogere verdieping.

Op de stelling zelfde noot: het is ook helemaal niet 'de zelfde noot hoger', wel een hogere noot met dezelfde nootnaam. Zie het als de 1 in een bepaald tiental: 1, 11, 21, 31. Dat noem je toch ook niet steeds hetzelfde getal? de echte maar voor het gemak nooit gebruikte namen zijn bijv c1, c2, c3, enz.

Dat octavering verdubbeling van frequentie inhoudt kan pas interessant worden als je eerst begrijpt wat een octaaf praktisch en in zijn meest simpele toepassing voor ons inhoudt.

Plant
17 mei 2014, 22:55
Octavering is ook halvering. Kijk maar naar je octaver pedaal.

arcane
17 mei 2014, 23:33
Meestal werkt de uitleg met do re mi fa so la ti do wel goed.