PDA

View Full Version : Madagascar Rosewood, Ebben en mahonie op de zwarte lijst.



Kingfisher
12 maart 2013, 18:04
Momenteel is de 16e algemene vergadering van CITES aan de gang in Thailand. De ijsbeer hebben ze niet op de beschermde lijst kunnen zetten, mahonie, ebben en palisander wel:annex 2 (export en import toegelaten maar zeer restrictief)

Voor de natuur een goeie zaak, voor de gitarist en z'n portemonee wat minder.
http://www.bangkokpost.com/breakingnews/340128/cites-boosts-efforts-to-curb-illegal-logging
http://www.tijd.be/nieuws/politiek_economie_internationaal/Handel_in_tropisch_hout_strenger.9315386-3466.art?itm_campaign=newsteaser

barno
12 maart 2013, 18:21
ik veronderstel dat ze het met reden doen, dus fair enough
zolang esdoorn mag, trek ik mijne plan

stijnkenens
12 maart 2013, 20:41
Ik dacht dat die wel al langer op de appendix 2 lijst staan.
Dus nog niet echt iets aan de hand.

Het heeft ook niets met uw portemonee te maken.
Soorten op appendix 1 lijst mogen niet meer gekapt worden, en enkel verhandeld als het bewezen oude stock is.

Er zijn houtsoorten genoeg die trekken op Rio Pallissander, maar het probleem is dat de meeste gitaristen te veel luisteren met hun ogen ...



s.

barno
12 maart 2013, 20:53
Ik dacht dat die wel al langer op de appendix 2 lijst staan.
Dus nog niet echt iets aan de hand.

Het heeft ook niets met uw portemonee te maken.
Soorten op appendix 1 lijst mogen niet meer gekapt worden, en enkel verhandeld als het bewezen oude stock is.

Er zijn houtsoorten genoeg die trekken op Rio Pallissander, maar het probleem is dat de meeste gitaristen te veel luisteren met hun ogen ...



s.

ja, bv wengé (volgens mij helemaal niet schaars) is echt perfect als toets, niet zo mooi als RW, maar 't is ook donker. Jammer wel dat we geen inlandse houtsoorten hebben die donker zijn. Stainen en lakken kan natuurlijk ook.

Cocobolo
12 maart 2013, 21:04
Maar hoe bewijs je nou dat je voorraad rosewood hier al jaren hebt liggen? Iemand ideeën? Ik heb honderden balkjes rosewood al jaren liggen en ik heb het weer van een failliete boedel van een bedrijf dat xylofonen en dergelijke instrumenten maakte...daar was het ook al tientallen jaren oud (ik kende iemand die daar heeft gewerkt).

Bovendien : als ik een toets hiervan op een gitaar plak en die gitaar verlaat de EU, geeft dat problemen (dus is er verschil tussen ruw hout exporteren of hout op een gitaar toegepast....)?

Napoje
12 maart 2013, 21:07
+ 1 voor stijn. Ik zou het bijna in mijn signatuur zetten. Het is net zoiets als chinezen die denken dat je door gemalen neushoornhoorn alles kan genezen.

Napoje
12 maart 2013, 21:10
@ coco... Dan noem je het toch bunga bunga of zoiets? Er staat geen barcode op hout. Laat die petten maar bewijzen dat het palisander is. Ik heb hier een bamihalsje dat best mooi gemaakt is met iets dat op palisander lijkt en net zo klinkt maar het is het niet.. Qua kleur en hardheid.

Martin_
12 maart 2013, 21:12
ja, bv wengé (volgens mij helemaal niet schaars) is echt perfect als toets, niet zo mooi als RW, maar 't is ook donker. Jammer wel dat we geen inlandse houtsoorten hebben die donker zijn. Stainen en lakken kan natuurlijk ook.
Wengé werd laatst wel genoemd nu per 1 maart de controle op illegaal gekapt hout is verbeterd.

Nieuw onderzoek van Greenpeace toont aan dat in de Democratische Republiek Congo, waar het meeste wengé-hout vandaan komt, op grote schaal illegale houtkap plaatsvindt. Door corruptie, wetteloosheid en het gebrek aan onafhankelijke controlesystemen is het volgens Van Oijen vanaf vandaag zeer moeilijk - zoniet onmogelijk - voor Europese houthandelaren om nog hout uit Congo te halen. Van Oijen: ‘Volgens de nieuwe Europese houtwet moeten houthandelaren hun hele handelsketen, vanaf het bos tot het kastje, kunnen doorlichten. Zij moeten zelf het risico op illegaal hout uitbannen. Uit ons rapport blijkt dat je in Congo van geen kubieke meter hout helemaal zeker kunt zijn dat het legaal is.”

Nederland importeerde afgelopen jaar nog voor miljoenen euro’s hout uit Congo. en recent vond Greenpeace nog verdachte stammen in de haven van Antwerpen. Van Oijen: “Voor de Congolezen die afhankelijk zijn van het bos, en voor de biodiversiteit is het noodzaak om de illegale kap een halt toe te roepen. Wij roepen alle Europese lidstaten op om echt te gaan handhaven. Alleen dan kunnen we het verschil maken.”


Daarbij wakkert de vraag naar legaal gekapt hout ook de vraag naar illegaal hout aan. Ik houd het wel bij Ash en maple.

Kakihara
12 maart 2013, 21:14
Perenhout (yup, daar ben ik weer :) ) werd vroeger al zwart gestaind om te gelijken op ebbenhout. Budgetpiano's hadden dat wel eens. Het lijkt me ook erg geschikt als toets. Voor zover ik kan begrijpen zouden de meeste fruitboomsoorten wel kunnen dienen als toets- en/of halshout. Peren, appel, kersen, pruimenhout, het is allemaal (erg) hard en slijtvast. Maar het is niet donker, helaas(?). En het grootste nadeel is dat het lastig drogen is, naar verluidt.
Sowieso is het al een tijdje 5 voor 12 wat betreft hout, en de muziekindustrie heeft toch wel een aanzienlijk aandeel in de houtconsumptie. Meer dan hoogtijd dat ook grotere spelers aan hergebruik van hout denken en alternatieve grondstoffen ipv vast te houden aan vaste waarden.

stijnkenens
13 maart 2013, 00:10
@ cocobolo: het gaat tot hier toe nog enkel over rio palissander, ofwel brazilian rosewood.
De andere palissanders zijn nog redelijk veilig.

Peren kan je inderdaad gebruiken als ebben imitatie, maar met stainen kom je er niet.
Door en door kleuren met ijzer acetaat (staalwol in een bokaal met azijn opzij zetten, zonder deksel, anders vliegt het de lucht in !)
Maar dat wordt een beetje blauwig. Daarna met campeche bijkleuren, dan krijg je dat zwartbruine van ebben.

Ik ben er mee aan het testen, fineer gaat perfect, maar een toets van 6mm dik is toch andere koek.

1 nadeel: door de chemische stoffen degradeert het peren op den duur, het wordt een beetje brozer, maar dat kan ook aan uv liggen ...




s.

Cocobolo
13 maart 2013, 00:20
@ cocobolo: het gaat tot hier toe nog enkel over rio palissander, ofwel brazilian rosewood.
De andere palissanders zijn nog redelijk veilig.
...

Dat van mij is allemaal honduras....geen idee of dat "fout" is. Zal eens googelen.

RS-Rik
13 maart 2013, 00:53
Geen enkele reden tot paniek. Essen, Esdoorn, Sipo Mahonie, Inlands Noten (NL noten, lijkt qua uiterlijk op wenge, qua structuur op een combi van swamp ash en mahonie), de meeste soorten Ceder, de meeste soorten Pine... Allemaal perfect voor gitaarbouw en niet zeldzaam.

-Martijn-
13 maart 2013, 11:03
Allemaal perfect voor gitaarbouw en niet zeldzaam.
Voor akoestische gitaren ligt dat toch wel wat anders..

Misschien wat hout gaan hamsteren?

Rizz
13 maart 2013, 11:13
Voor akoestische gitaren ligt dat toch wel wat anders..

Misschien wat hout gaan hamsteren?

Welnee, wordt ook wel gebruikt, maar de mahonie en rosewood adepten zullen ergens anders aan moeten wennen dan. Dan nog zijn veel houtsoorten vergelijkbaar en ook bij akoestische gitaren geldt de uitspraak van Stijn. De bouwers vinden er ook wel wat op..

barno
13 maart 2013, 12:50
uw gitaar moet ne pas hebben... nu gaan ze toch wat ver vind ik


http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultuur%2Ben%2Bmedia/kunsten/belga_20130313_paspoort_muziekinstrumenten

muffstuff
13 maart 2013, 12:57
uw gitaar moet ne pas hebben... nu gaan ze toch wat ver vind ik


http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultuur%2Ben%2Bmedia/kunsten/belga_20130313_paspoort_muziekinstrumenten

dan moet je met je gitaar ergens heen en dan wordt hij gekeurd op fout hout ofzo? En dan, want fouthout is natuurlijk wel afhankelijk van tijd.

Woml
13 maart 2013, 13:40
Daarom zal dat paspoort dus een geldigheid van drie jaar krijgen, zodat je om de zoveel tijd weer met je instrument naar de keuring moet voor een nieuw paspoort... Mogen we even vangen? :stop:

RS-Rik
13 maart 2013, 14:34
Ook tijd dat artificiële en composietmaterialen (met een vies woord, door de mens gemaakte polymeren) hun intrede eens gaan doen in instrumentenland.

Voor zover ik weet heb je alleen Flaxwood en Aristides die hun gitaren voor een groot deel van akoestisch geoptimaliseerd en fabrieksgeproduceerd materiaal maken. Hun modellen zijn echter niet mijn smaak.

Dan heb je nog Parker en Hagstrom die hun toetsen niet van hout maken.

Hier mogen meer merken wel eens aandacht aan besteden. Volgens mij kun je met véél minder hout en meer gebruik van alternatieve materialen perfecte gitaren maken. Natuurlijke bronnen zijn nou eenmaal uitputtelijk en de voorraad van traditioneel instrumenthout gaat hard achteruit.

En nogmaals, er zijn echt talloze alternatieve houtsoorten die perfect zijn voor gitaarbouw en níet beschermd.
Trouwens, Sipo mahonie is niet beschermd en ook ontzettend mooi, als alternatief voor Honduras. Wedden dat je het verschil niet hoort (in n electriek iig). Snikkel voor iedereen die het tegendeel beweerd.
Padouk, is dat beschermd? Nee toch? Is ook gewoon te koop in toetsplankjes, ontzettend mooie kleur en tekening, heel licht ook, schijnt bij afrikaanse percussie instrumentbouwers de heilige graal te zijn.

Ontbossing is een ontzettend groot probleem in de wereld. Tijd dat de muziekindustrie eens uit zn eigen hautaine ivoren toren (of eigen anus) kruipt en actie onderneemt.

Wat me nog meer wrijft is dat 90% van de instrumenten uit zeldzaam top-instrumentenhout eindigt in de handen van mensen (mannen) die eigenlijk helemaal niet goed kunnen spelen en hun gitaren hebben als een soort excuus voor n afrodisiacum.

Kingfisher
18 maart 2013, 22:01
Ook tijd dat artificiële en composietmaterialen (met een vies woord, door de mens gemaakte polymeren) hun intrede eens gaan doen in instrumentenland.

Voor zover ik weet heb je alleen Flaxwood en Aristides die hun gitaren voor een groot deel van akoestisch geoptimaliseerd en fabrieksgeproduceerd materiaal maken. Hun modellen zijn echter niet mijn smaak.

Dan heb je nog Parker en Hagstrom die hun toetsen niet van hout maken.

Hier mogen meer merken wel eens aandacht aan besteden. Volgens mij kun je met véél minder hout en meer gebruik van alternatieve materialen perfecte gitaren maken. Natuurlijke bronnen zijn nou eenmaal uitputtelijk en de voorraad van traditioneel instrumenthout gaat hard achteruit.

En nogmaals, er zijn echt talloze alternatieve houtsoorten die perfect zijn voor gitaarbouw en níet beschermd.
Trouwens, Sipo mahonie is niet beschermd en ook ontzettend mooi, als alternatief voor Honduras. Wedden dat je het verschil niet hoort (in n electriek iig). Snikkel voor iedereen die het tegendeel beweerd.
Padouk, is dat beschermd? Nee toch? Is ook gewoon te koop in toetsplankjes, ontzettend mooie kleur en tekening, heel licht ook, schijnt bij afrikaanse percussie instrumentbouwers de heilige graal te zijn.

Ontbossing is een ontzettend groot probleem in de wereld. Tijd dat de muziekindustrie eens uit zn eigen hautaine ivoren toren (of eigen anus) kruipt en actie onderneemt.

Wat me nog meer wrijft is dat 90% van de instrumenten uit zeldzaam top-instrumentenhout eindigt in de handen van mensen (mannen) die eigenlijk helemaal niet goed kunnen spelen en hun gitaren hebben als een soort excuus voor n afrodisiacum.

Helaas niet waar. Slechts een minimaal deel van ontbossing is te wijten aan ons. De grootste kaalslag is voor het vrij maken van landbouwgrond. Dus die bomen worden toch gerooid, alleen kunnen ze nu niet verhandeld worden.

Daarenboven is het bouwen van instrumenten een duurzaam gebruik van hout itt tot bv verwerken tot papierpulp.

Vroeger werd een stuk woud voorbestemd voor kap, en werden eerst de waardevolle bomen verwijderd. Nu wordt heel de boel gekapt en tot pulp vermalen.