PDA

View Full Version : Stereokabel - tip naar ring geeft ook signaal (n00b-vraag)



Veekeren
11 maart 2013, 22:28
Ben nogal een n00b als het om zelf klussen gaat. Voel me dan ook enigszins een sukkel om het te vragen, maar kon er niet echt een goede Google zoekvraag voor verzinnen :)

Ik heb zelf een heel aantal kabels gemaakt. Gewone patch kabels lukt prima. Maar moest voor mijn setup ook 2 stereo jack kabels maken. Dat is al weer wat irritanter om te solderen.

Nu heb ik net de kabels getest, en heb getracht de stereo kabels te testen door de tip van een kabel vanaf mijn gitaar, en de tip van een kabel naar mijn eerste effect, te leggen op zowel eerst de ringen als vervolgens de tippen van mijn stereo kabel. Conclusie - het werkt. Maarrr... van tip naar ring blijkt ook een signaal door te geven, al is het een significant zachter.

Mijn vraag: is dit normaal of komt dit gewoon door prutswerk mijnerzijds? Dat laatste zou me namelijk niks verbazen :D

matto
11 maart 2013, 22:53
Als je de kabel door gaat meten:
Tip naar tip -ring naar ring-sleeve naar sleeve.
Elke andere verbinding is niet goed.

Veekeren
11 maart 2013, 22:56
Ja doormeten, het is nogal provisorisch gedaan. Ik heb geen multimeter... maar hoe dan ook, er mag niks "overbloeden" dus. Niet best... Maar dank voor je reactie ;)

cluseau
11 maart 2013, 23:00
Maarrr... van tip naar ring blijkt ook een signaal door te geven, al is het een significant zachter.

Mijn vraag: is dit normaal of komt dit gewoon door prutswerk mijnerzijds? Dat laatste zou me namelijk niks verbazen :D


Klinkt zeker ook een beetje hol, net of je wat mist. Wat je hoort is het verschil tussen links en rechts. Dus ahw de buitenkant van het stereobeeld.

Veekeren
11 maart 2013, 23:02
Er gaat een monosignaal door... van de gitaar naar de versterker. Dan kan dat toch niet?

cluseau
11 maart 2013, 23:22
Is het zachte signaal ook alleen hoog, in dat geval is de ring virtueel massa door de kabelcapaciteit.

Veekeren
12 maart 2013, 20:13
Lastig te zeggen, ik sloeg de gitaar open aan en hoorde zacht wat signaal door komen. Doordat de gitaar zachter wordt kan ik ook niet erg goed luisteren.

Ik heb bij Conrad een multimetertje van een paar euro gekocht. Zal wel troep zijn, maar het geeft misschien wel wat meer inzicht. Al heb ik nog geen idee wat normale en wat slechte waardes zijn :)

cluseau
12 maart 2013, 20:32
Lastig te zeggen, ik sloeg de gitaar open aan en hoorde zacht wat signaal door komen. Doordat de gitaar zachter wordt kan ik ook niet erg goed luisteren.

Geen zorgen over maken, is waarschijnlijk gewoon overspraak door de kabelcapaciteit.

Als je gaat meten zet je de meter op (indien mogelijk de kleinste) Ohm bereik. Pak één van de pluggen en meet tussen de sleeve en de ring een oneindig hoge weerstand. Doe dat ook voor de sleeve en de tip. Meet dan op de sleeve van beide pluggen en lage weerstand, zeker minder dan 10 Ohm. Doe hetzelfde voor de beide ring aansluitingen en de tip aansluitingen. Je hebt nu alle functie's en eventuele sluitingen getest.