PDA

View Full Version : Chineze gitaren in opmars?



Hyperion the Giant
11 maart 2013, 13:33
Zoals met vrijwel alle electronika, tablets, phones, HD Players, etc. zijn ook de Chinese fabrikaten in opmars als het gaat om gitaren en basgitaren, electrisch tot aan acoustisch aan toe.

Als je weet dat vrijwel alle grote merken hun gitaren al in China laten maken zou ik graag eens willen weten wat nou toch het succes is van deze Chinezen. Waarom nemen zij met hun productie de totale export en import over?

Als je bijvoorbeeld deze man ziet, uit Australie, en luistert naar zijn demoos/reviews, dan kun je toch niet ontkennen dat het niet slecht is wat er zoal gemaakt wordt?

http://www.davidgoodland.net/

Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen; waarom wel of niet een Chinees, tegenwoordig?

Midwolda
11 maart 2013, 13:53
Kostprijs.

Napoje
11 maart 2013, 13:58
Gepasseerd station hoor... Er is niets in opmars, budgetgitaren (tot ongeveer 700 €) komen zonder uitzondering al jaren uit china, korea of indonesie. Duurdere soms ook. Zelfs japanse merken produceren daar al jaren.
Ik durf zelfs wel te beweren dat bijna alle hardware (bruggen, tuners enz.) daar gemaakt wordt.

Verder nemen de chinezen niets over omdat zij heel vaak gewoon contractwerk doen voor westerse merken. Ik ken geen grote chinese premium gitaarmerken eigenlijk.

Hendriks
11 maart 2013, 14:02
Er komt ook behoorlijk wat rotzooi uit China , lijkt op een plaatje heel wat , zelfs op een paar meter afstand lijkt het nog wel wat , maar als je het beetpakt weet je het : zooi, crap !

Hyperion the Giant
11 maart 2013, 14:13
Er komt ook behoorlijk wat rotzooi uit China , lijkt op een plaatje heel wat , zelfs op een paar meter afstand lijkt het nog wel wat , maar als je het beetpakt weet je het : zooi, crap !

Heb je al eens wat in je handen gehad, daadwerkelijk?

Als ik dat spul van die David Goodland bekijk en hoor en naar die sites ga die hij voorstelt dan ben ik toch wel redelijk onder de indruk.

Op een ander vlak heb ik een vergelijk gedaan tussen Android Tabletjes van 1 jaar geleden en wat er nu al is, dan zie je toch wel dat die Chinezen in 1 jaar tijd meer leren dan wij in 10 jaar.

Hendriks
11 maart 2013, 14:22
Heb je al eens wat in je handen gehad, daadwerkelijk?

Ja hoor ,genoeg . Het is ook niet allemaal zooi , ondere de "duurdere" zitten best wel min of meer redelijk spul , Epiphones , Squier en nog wat , leuk ,maar zeker geen top.

Mitch
11 maart 2013, 14:25
Ben je op zoek naar nieuwe handel? Zo ja, dan heeft dit topic geen bestaansrecht.

Rens Buursen
11 maart 2013, 14:26
Ik heb vorig jaar in een opwelling een Chinese neppe Gibson '59 replica gekocht. Besteld via tradetang.com voor 250 dollar inclusief verzendkosten. Binnen 6 werkdagen stond er iemand van de post voor de deur met een pakketje. Ik heb in totaal acht gitaren, allemaal netjes afgesteld bij verschillende gitarenboeren maar er is er geen één bij die lekkerder speelt dan dit goedkope ding. Ik moet toegeven dat het ding niet klonk als een echte Gibson dus heb ik hm opengemaakt. De switch en pickups zijn van epiphone en als ik naar het soldeerwerk kijk is het nog best goed gedaan ook. Als je in de reflectie van de lak kijkt (die overigens perfect is) kan je zelfs de epiphone logo's onder in de brug en tail piece zien zitten.

Nu kan het zijn dat ik gewoon geluk heb gehad, ik heb er immers maar 1 gekocht, maar ik moet zeggen dat voor de prijs die ik er voor betaald heb het een geweldige gitaar is. Probeer maar eens een vergelijkbare les paul te kopen voor 250 dollar. Het is inderdaad geen gitaar om in een studio mee op te nemen, maar wanneer je optreed en er bier over je gitaar heen gegooid wordt kan ik me geen beter instrument bedenken om in mn handen te hebben.

muffstuff
11 maart 2013, 14:30
Ik heb vorig jaar in een opwelling een Chinese neppe Gibson '59 replica gekocht. Besteld via tradetang.com voor 250 dollar inclusief verzendkosten. Binnen 6 werkdagen stond er iemand van de post voor de deur met een pakketje. Ik heb in totaal acht gitaren, allemaal netjes afgesteld bij verschillende gitarenboeren maar er is er geen één bij die lekkerder speelt dan dit goedkope ding. Ik moet toegeven dat het ding niet klonk als een echte Gibson dus heb ik hm opengemaakt. De switch en pickups zijn van epiphone en als ik naar het soldeerwerk kijk is het nog best goed gedaan ook. Als je in de reflectie van de lak kijkt (die overigens perfect is) kan je zelfs de epiphone logo's onder in de brug en tail piece zien zitten.

Nu kan het zijn dat ik gewoon geluk heb gehad, ik heb er immers maar 1 gekocht, maar ik moet zeggen dat voor de prijs die ik er voor betaald heb het een geweldige gitaar is. Probeer maar eens een vergelijkbare les paul te kopen voor 250 dollar. Het is inderdaad geen gitaar om in een studio mee op te nemen, maar wanneer je optreed en er bier over je gitaar heen gegooid wordt kan ik me geen beter instrument bedenken om in mn handen te hebben.
Maar als dit je lekekrste gitaar is, waarom zou je hem niet in je studio willen meenemen>? Vanwege de epiphone onderdelen?

Hyperion the Giant
11 maart 2013, 14:37
Ben je op zoek naar nieuwe handel? Zo ja, dan heeft dit topic geen bestaansrecht.

Sorry, wat is er mis met mijn topic? Ik stel hier een vraag, niets meer en niets minder....

muffstuff
11 maart 2013, 14:38
Ik heb vorig jaar in een opwelling een Chinese neppe Gibson '59 replica gekocht. Besteld via tradetang.com voor 250 dollar inclusief verzendkosten..

Wat een top site zeg! Meer om de rare hollow body jaguars, super vet.

Dirk_Hendrik
11 maart 2013, 14:46
Op een ander vlak heb ik een vergelijk gedaan tussen Android Tabletjes van 1 jaar geleden en wat er nu al is, dan zie je toch wel dat die Chinezen in 1 jaar tijd meer leren dan wij in 10 jaar.

Definieer "leren"?
Intel (ja die ja) weigert al jaren pertinent z'n fabrikage in China te doen. Waarom? Omdat ze bij Intel wel een slimme CEO hadden (hij is na veel jaren net opgestapt) die doorhad dat uitbesteden naar Sina neerkomt op binnen enkele jaren je markt uitgeconcurreerd worden met kopieen van je eigen produkt.

En waarom kan dat? Omdat wij, de consument, voor een duppie op de eerste rang willen zitten. Fantastisch! die goedkope spullen uit Sina... maar uiteinlijk wordt het een wereldwijd Wallmart effect; Maak eerst al je concurrenten stuk en verhoog dan je prijzen.

Hyperion the Giant
11 maart 2013, 14:53
Ja, in feite heeft het alleen maar te maken met misgunnen, hebberigheid, afgunst, nog meer winst maken, etc etc etc

En dat ligt echt niet alleen aan de Chinezen! Maar dat laatste heb je absoluut gelijk in, wij, de consument willen het beste voor het minste, het goedkoopste product, tegen de beste service en ook nog eens het recht hebben om een grote mond op te zetten vanachter ons toetsenbordje als het een beetje tegenzit.

De complete mentaliteit in de Wereldhandel is verziekt....

Er gaan al verhalen, in China, om over te switchen naar landen als Bangladesh, Paikistan en India tot zelfs Noord Korea, nog goedkopere krachten en qua kennis (elektronika) nog beter (India en Pakistan lopen wereldwijd voor).

Qua Gitaren zijn er nog een paar tussenstations, zegt men, met name dus inderdaad Indonesie, maar ook SingaPore en de Fillipijnen.

Zuid Amerika is inderdaad OOK een groeimarkt....Veel Chinezen laten nu fabrieken bouwen in Brazilie voor de Zuid Amerikaanse export. Het is namelijk nogal kostbaar om van China naar Zuid Amerika te exporteren vooral ingegeven door de corruptie, van 2 kanten, vaak.

witterwit
11 maart 2013, 14:56
Ja, in feite heeft het alleen maar te maken met misgunnen, hebberigheid, afgunst, nog meer winst maken, etc etc etc

En dat ligt echt niet alleen aan de Chinezen! Maar dat laatste heb je absoluut gelijk in, wij, de consument willen het beste voor het minste, het goedkoopste product, tegen de beste service en ook nog eens het recht hebben om een grote mond op te zetten vanachter ons toetsenbordje als het een beetje tegenzit.

De complete mentaliteit in de Wereldhandel is verziekt....

Er gaan al verhalen, in China, om over te switchen naar landen als Bangladesh, Paikistan en India tot zelfs Noord Korea, nog goedkopere krachten en qua kennis (elektronika) nog beter (India en Pakistan lopen wereldwijd voor).

Qua Gitaren zijn er nog een paar tussenstations, zegt men, met name dus inderdaad Indonesie, maar ook SingaPore en de Fillipijnen.

Zuid Amerika is inderdaad OOK een groeimarkt....Veel Chinezen laten nu fabrieken bouwen in Brazilie voor de Zuid Amerikaanse export. Het is namelijk nogal kostbaar om van China naar Zuid Amerika te exporteren vooral ingegeven door de corruptie, van 2 kanten, vaak.

jullie vergeten vietnam.

Tupelo
11 maart 2013, 15:04
Ik word van nature heel erg nerveus van alles dat rondom China en de Chinese taal hangt.
Vaak vind ik het geen mooie mensen, excuses voor de Chinese medemens, maar ik ben gewoon niet gewend ze te zien en daardoor lijken ze allemaal op elkaar voor me waarbij ik het gros niet mooi vind.
Dat is tot daaraan toe, ik ben zelf ook een lelijkerd dus ach.
Maar die taal, zodra het begint te wing-wongen-ding-dangen, dan weet ik niet wat er met me gebeurt, glimlachje erbij, die tanden.

Ik heb een post-vietnam-film-syndroom ofzo; hoewel ik het zonder hun nabijheid goed kan relativeren komt er een bom stress en agressie los bij me wanneer ik losgelaten word in de toko.
Ik zou mezelf tweemaal bedenken wanneer ze me een reis naar China zouden aanbieden, de cultuurshock begint hier al.

China als productieland hetzelfde, kweenie, om één of andere chauvinistische reden heb ik het niet zo op producten uit landen waar kinderarbeid normaal is.
Als het even kan mijd ik Chinese producten, zij het knoflook, zij het mijn mandje bij de Xenos; de laatste Chinese aankoop die ik gedaan heb, na bewust maar eens het voordeel van de twijfel te geven is me nog duur komen te staan ook, want mijn made in China Epiphone deugt gewoon niet.

witterwit
11 maart 2013, 15:12
Ik word van nature heel erg nerveus van alles dat rondom China en de Chinese taal hangt.
Vaak vind ik het geen mooie mensen, excuses voor de Chinese medemens, maar ik ben gewoon niet gewend ze te zien en daardoor lijken ze allemaal op elkaar voor me waarbij ik het gros niet mooi vind.
Dat is tot daaraan toe, ik ben zelf ook een lelijkerd dus ach.
Maar die taal, zodra het begint te wing-wongen-ding-dangen, dan weet ik niet wat er met me gebeurt, glimlachje erbij, die tanden.

Ik heb een post-vietnam-film-syndroom ofzo; hoewel ik het zonder hun nabijheid goed kan relativeren komt er een bom stress en agressie los bij me wanneer ik losgelaten word in de toko.
Ik zou mezelf tweemaal bedenken wanneer ze me een reis naar China zouden aanbieden, de cultuurshock begint hier al.

China als productieland hetzelfde, kweenie, om één of andere chauvinistische reden heb ik het niet zo op producten uit landen waar kinderarbeid normaal is.
Als het even kan mijd ik Chinese producten, zij het knoflook, zij het mijn mandje bij de Xenos; de laatste Chinese aankoop die ik gedaan heb, na bewust maar eens het voordeel van de twijfel te geven is me nog duur komen te staan ook, want mijn made in China Epiphone deugt gewoon niet.

je was toch eerst wel enthousiast over die gitaar, of heb ik de verkeerde indruk? ik weet ook niet wat je er voor betaald hebt; misschien eigenlijk gewoon weggegooid geld?

Hyperion the Giant
11 maart 2013, 15:19
Weet je Tupelo, ik praat kinderarbeid niet goed, verre van dat zelfs, maar als dat een criterium zou zijn voor velen om iets niet meer te kopen, dan zou je naakt door het leven moeten, bijna. De meeste kleding tegenwoordig komt tegenwoordig ook niet meer uit Westerse landen, ook dat komt uit China, India, Pakistan en helaas veel kleine handjes die er aan te pas komen. Zelfs complete pakken, design en al, komen uit China voor pakweg 50 dollar in bulk (met labeltje van Armani erbij).

Als je uberhaupt "niet morele" arbeid als criterium zou beschouwen dan ook je iPhone inleveren, je iPad, die komen uit fabrieken die bekend staan om bekant "slavenarbeid". Foxxconn, de grootste fabrikant van elektronika maakt gebruik van arbeiders van zeer lage kom af die intern verblijven in hokjes van 2 x 2 en die 16/20 uur per dag werken voor een paar dollarcent per uur. Met medeweten van de grote mannen, Apple, Samsung, Ericson, Sony. Btw: dezelfde omstandigheden schijnen ook voor te komen bij een van de grootste gitaarfabrikanten van Korea en Indonesie: Cort en of Samick.

Roadburn
11 maart 2013, 15:25
China is (was) de grootste exporteur van zware metalen en speciale mineralen die in electronica worden gebruikt.
En een paar jaar geleden hebben ze de rem er op gezet zodat er meer productie naar China komt.

Da's een belangrijke reden waarom veel electronica daar gemaakt wordt.
En ze maken betere deals met omliggende landen. De invloed hebben ze toch al.



(Da's trouwens waarom Amerika zo in Afghanistan geïntereseerd is. Afghanistan heeft de op 1 na (China) grootse reserve aan electronica grondstoffen...)

Napoje
11 maart 2013, 15:31
Bij gibson in de usa (http://www.glassdoor.com/Reviews/Gibson-Guitar-Reviews-E6869.htm) worden mensen ook niet vrolijk... De rest schijnt niet veel beter te zijn...

Napoje
11 maart 2013, 15:36
Er gaan al verhalen, in China, om over te switchen naar landen als Bangladesh, Paikistan en India tot zelfs Noord Korea, nog goedkopere krachten en qua kennis (elektronika) nog beter (India en Pakistan lopen wereldwijd voor).


Ja indd. electrische gitaren, daarvoor is veel "rocketscience" voor nodig... En pakistani's kunnen veel beter solderen dan chinezen.


Hou toch op.... bent u journalist die een stukje over chinese export aan het schrijven is en wat "gebruikerservaringen en citaten" aan het opvissen is? Het lijkt erop of u ons woorden in de mond wil leggen... Lijkt er wel op want dit zijn de eerste berichten van de topicstarter.

Hendriks
11 maart 2013, 15:38
Het ging toch over de kwaliteit van chinese gitaren? begint aardig op een politiek topic te lijken.

The Bertman
11 maart 2013, 15:45
Nog een modbreak: Ja, beperk dit topic tot de kwaliteit van Chinese gitaren, anders verplaats ik het naar Off Topic.

Dirk_Hendrik
11 maart 2013, 15:55
jullie vergeten vietnam.

En jij vergeet Laos ;)

Enkele jaren terug liep ik voor werk enkele dagen rond bij een vestiging van FoxConn. In Tsjechie.
Dan denk je dus aan een Europees lageloonland en dat dat dus wel de reden zou zijn om daar te gaan zitten. Relatief goedkoop.

Dus niet. Alle productielijnen werden bevolkt door personeel dat voor een periode van 3 maanden werd ingevlogen uit Vietnam, Laos en Mongolie. Dat was goedkoper dan locaal personeel aannemen. Werkdagen van 10 uur, 6 dagen per week aan een lopende band. Gedurende die periode altijd dezelfde handeling doen die niet langer dan een minuut mocht duren. Visie: Een aap moet de handeling uit kunnen voeren en als een aap het kan kan een mens het foutloos. Lawaainiveau precies op de wettelijk aanvaardde norm. Het is dat verlichting en beluchting goed waren, anders was het een levende produktiehel geweest.

En de slogan van de merknaam waarvoor ze hun produkten maakten?
"The computer is personal again" met nadruk op dat het apparaat zo stil was.

Dirk_Hendrik
11 maart 2013, 15:56
Sorry Bert,
Daarvoor tikte ik te langzaam.

frekie
11 maart 2013, 16:05
Oud discussiepunt. Er zijn fabrieken in China die keurig opgeruimd zijn en waar vaklui onder goede omstandigheden en voor een relatief goed salaris zeer goede gitaren maken (Eastwood). Er zijn Koreaanse fabrikanten die hun personeel uitbuiten maar desondanks goede gitaren maken (Cort). Vroeger zei men ook "Jap Crap" daar zijn we later wel anders over gaan denken.

Voor grootschalige gitaarproductie heb je 2 dingen nodig:

1. Goedkope en vakkundige arbeidskrachten. Het is lang niet voor 100% te automatiseren en het draait om kleine details: fretwerk, topkam, afstelling.

2. Lokaal hout. Het is ondoenlijk om grote hoeveelheden hout te transporteren over een lang afstand. Wordt te duur. Kijk maar eens naar de maple necks op een Indonesie gitaar vergeleken met een Japanner. Het is ander hout.

Japan had zijn hoogtijdagen in de eind 70er - begin 80er jaren. Daarna Korea ruled in de 90s. Daarna Indonesie/China. Daarna? Afrika?

mrweird
11 maart 2013, 16:26
Daarna Korea ruled in de 90s. Daarna Indonesie/China. Daarna? Afrika?

Ik denk dat je hier een correcte voorspelling doet.. Op dit moment haalt China veel grondstoffen uit Afrika, en 't is een kwestie van tijd denk ik voordat landen in Afrika gaan denken van hé, dat kunnen wij zelf ook en china te duur wordt door stijgende lonen..

Napoje
11 maart 2013, 16:29
Afrika? Nergens zijn de lonen lager, maar wat je daar op bespaard verlies je met het dubbele aan corruptie en nepotisme. Over het arbeidsmoraal en criminaliteit maar niet te spreken...

Welke exporterende fabriek zit daar? Het is voornamelijk interessant voor bedrijven vanwege de grondstoffen.

RedBuell
11 maart 2013, 16:36
On topic:

Ik heb een Ibanez Fireman made in China. Op zich echt een top ding met een geweldige sound. Wat is er minder aan? Ik denk dat de volume, de tone pot en de 5 way switch wat beter hadden gekund, de frets wat minder scherp en hier en daar is de lak wat ongelijk maar dat is eigenlijk mierenwippen en viel pas op nadat ik het ergens gelezen had.

De gitaar speelt en klinkt echter perfect en is super stabiel.

mrweird
11 maart 2013, 16:37
Afrika? Nergens zijn de lonen lager, maar wat je daar op bespaard verlies je met het dubbele aan corruptie en nepotisme. Over het arbeidsmoraal en criminaliteit maar niet te spreken...

Welke exporterende fabriek zit daar? Het is voornamelijk interessant voor bedrijven vanwege de grondstoffen.

Toevallig pas (op de VPRO geloof ik) een documentaire gezien, steeds meer mensen uit Afrika trekken naar Azie, ook naar China omdat ze een beter leven zoeken maar europa niet binnen komen.. Afrika heeft idd imense problemen met arbeidsmoraal en criminaliteit maar handige zakenmannetjes zitten d'r ook.

idd. ontopic.. Ik heb LP uit china en die klinkt als een klok.
Een gitaar bouwen is geen rocketscience dus als je een chinees voldoende wilt betalen om goed werk af te leveren dan krijg je een goed product. Dat op dit moment chinese instrumenten een mindere reputatie hebben is simpelweg omdat ze voor een appel en een ei gemaakt zijn. if you ask peanuts you'll get a monkey.

Bijl
11 maart 2013, 16:47
Mijn ervaring, puur persoonlijk, met ALLES wat uit China komt: Het gaat aan gort zodra ik het aanraak. Vooral als het van plastic is gemaakt controleer ik meteen op losse onderdelen die vastgelijmd horen te zitten (of kunnen worden) zonder de werking van het product te belemmeren.

Wat betreft gitaren uit China: NEE. Gewoon nee.

Ik heb een Ibanez uit Indonesië en die klinkt goed na het vervangen van de pickups maar binnenkort ga ik zelf de afwerking even afronden. Frets ongelijk, topkam te hoog, echt ongelooflijk dat ze op die manier een gitaar durven af te leveren.

Het enige wat ik te pruimen vind zijn de middenklasse (€500 - €1000) Koreanen van WMI, die kunnen zich nog wel meten met Amerikaans en Japans.

terrasbeest
11 maart 2013, 16:50
Chinezen kunnen alles wat wij kunnen, wees maar gerust. Europese, Japanse en Amerikaanse bedrijven verhuizen hun productie niet naar China omdat ze ginder beter zijn in het produceren van rotzooi die niemand wil kopen.
Als Epiphone gitaren laat bouwen in China, en die zijn niet goed, is dat de verantwoordelijkheid van Epiphone, niet van die Chinezen : die volgen een lastenboek, punt.
Iemand al een Eastman in zijn handen gehad ? 100 % Chinees, dat kunnen ze ' hier' niet meer hoor....
Er is geen reden om aan te nemen dat ze ' ginder' dommer zijn dan ' hier'. En harder werken doen ze al, daarom noemen wij het slavenarbeid.;)

Hotpepper01
11 maart 2013, 16:53
Ik heb een Chinese Tokai ES en eerlijk gezegd: in het begin kon ik er niet zo goed mee overweg, maar nu we zo'n half jaartje verder zijn, valt hij me niks tegen. Value for money zou ik zeggen. Chinese gitaren kosten een paar honderdjes en zijn in mijn ogen niet te vergelijken met exemplaren van over de 2000 euro. Niet in kwaliteit en niet in prijs. Kwaliteit is niks meer of minder dan de mate waarin het voldoet aan de gestelde eisen. Daar heb ik vroeger lang over moeten nadenken, maar het is waar. Stel geen eisen en het voldoet altijd. Stel een beetje eisen (Chinese gitaar) en als het voldoet aan die paar eisen dan is het van goede kwaliteit.

Bijl
11 maart 2013, 17:04
Kan er ook iemand zijn ervaringen delen met 10 jaar lang op dezelfde chinese gitaar spelen?

Als het even kan bij dagelijks gebruik en elke week optreden. Kwaliteitsindruk, onderhoud en modificaties, klank? En dan het liefst goede ervaringen met bouwjaar vanaf 1990. Ik ben benieuwd.

Napoje
11 maart 2013, 17:09
Niemand vraagt aan een chinees of ie een, zeg maar, PRS/suhr/tom anderson/musicman kwaliteit gitaar wil bouwen. Dat kan ie prima, voor meer dan de helft waarschijnlijk. Alleen wil niemand het ervoor betalen omdat het uit china komt. Dure gitaren moeten uit amerika komen, er moet gibson, fender of PRS op staan en veel kosten, anders is het niet goed.

Verder ligt de focus in het verre oosten niet op originaliteit maar op het kopieeren van bestaande modellen van voornamelijk gibson en fender, dus moet het altijd minder kosten.

Ik heb op vakantie in indonesie eens wat houtbewerkers "bespioneerd", die bezig waren met meubels (niet zo'n toeristische fuik, maar gewoon wat langs de weg verkocht werd) en als je ziet hoe nauwkeurig en precies die kunnen werken met antiek gereedschap nog wel ga je er heel anders over denken.

terrasbeest
11 maart 2013, 17:27
Kan er ook iemand zijn ervaringen delen met 10 jaar lang op dezelfde chinese gitaar spelen?

Als het even kan bij dagelijks gebruik en elke week optreden. Kwaliteitsindruk, onderhoud en modificaties, klank? En dan het liefst goede ervaringen met bouwjaar vanaf 1990. Ik ben benieuwd.

Bedoel je een chinese gitaar van een chinees merk ? Eastman.Maar die hebben ook hun prijs.
Als je bedoelt of die goedkoop geassembleerde gitaren met minderwaardige onderdelen : waarschijnlijk ga je die niet vinden. Maar die ga je evenmin vinden als ze in Amerika zouden worden gebouwd.


http://www.youtube.com/watch?v=pEqVWMA5BJU

Marbles
11 maart 2013, 19:08
Inderdaad, tuurlijk zijn de budgetgitaren minder dan een duurder merk uit bijv. de usa. Zou raar zijn om een fake Gibson te maken met dezelfde kwaliteit onderdelen en die vervolgens voor 200$ minder aan te bieden. Dat koopt niemand.

Maar om te zeggen: Het komt uit China en is dus direct crap :s Dat hoeft dus niet.

Dan zou de volgende stelling ook waar kunnen zijn: Nederlanders hebben veel minder ervaring met gitaren bouwen dan chinezen, dus de nederlandse gitarenbouwers maken crappy gitaren. Dat is toch ook onzin. Een budgetgitaar is een budgetgitaar, en omdat productie ook de prijs bepaald worden de meeste budgetgitaren daar gemaakt. Omdat ze goedkope gitaren moeten maken. Niet omdat ze geen dure gitaren kunnen maken. Als je niet de ervaring hebt dat amerikaanse gitaren zo fantastisch zijn, laten we dan eerlijk zijn: Als je kijkt wie gibson gitaren in elkaar draaien zou je toch ook even achter je oren krabben :)

barno
11 maart 2013, 19:18
de voornaamste reden waarom Chinese gitaren het niet doen voor veel muzikanten is gewoon omdat ze gemaakt worden in een land dat geen enkele affiniteit heeft met rock n roll.

Je kan op dit moment niet meer streetcred halen in de rockscene dan met een aftands budget amerikaantje te spelen, genre Kay, Harmony enz... De huidige budget chineesjes zijn een pak beter dan de meeste van die dingen, maar... niet sexy dus

Braindead
11 maart 2013, 19:41
Ik word van nature heel erg nerveus van alles dat rondom China en de Chinese taal hangt.
Vaak vind ik het geen mooie mensen, excuses voor de Chinese medemens, maar ik ben gewoon niet gewend ze te zien en daardoor lijken ze allemaal op elkaar voor me waarbij ik het gros niet mooi vind.
Dat is tot daaraan toe, ik ben zelf ook een lelijkerd dus ach.
Maar die taal, zodra het begint te wing-wongen-ding-dangen, dan weet ik niet wat er met me gebeurt, glimlachje erbij, die tanden.

Ik heb een post-vietnam-film-syndroom ofzo; hoewel ik het zonder hun nabijheid goed kan relativeren komt er een bom stress en agressie los bij me wanneer ik losgelaten word in de toko.
Ik zou mezelf tweemaal bedenken wanneer ze me een reis naar China zouden aanbieden, de cultuurshock begint hier al.

China als productieland hetzelfde, kweenie, om één of andere chauvinistische reden heb ik het niet zo op producten uit landen waar kinderarbeid normaal is.
Als het even kan mijd ik Chinese producten, zij het knoflook, zij het mijn mandje bij de Xenos; de laatste Chinese aankoop die ik gedaan heb, na bewust maar eens het voordeel van de twijfel te geven is me nog duur komen te staan ook, want mijn made in China Epiphone deugt gewoon niet.


Ik weet niet of je wel eens in de apotheek komt maar bijna alle medicijnen komen tegenwoordig ook uit China. Een fijne gedachte? Denk ook aan thee en veel voedsel.

Op zich is het natuurlijk zo dat veel mensen met een goede leermeester ook goede gitaren kunnen bouwen. Gele of witte huidskleur, grote of kleine handen, laag of hoog uurloon. Uiteraard zijn de arbeidsomstandigheden daar minder en door de lage prijs kan mag je eigenlijk ook niet topkwaliteit verwachten maar overall doet men daar toch echt wel iets goed aangezien zoveel spul daar vandaan komt.

Als je een goede chinese gitaarbouwer hebt die met veel zorg zijn hout kiest, gitaar bouwt, tijd en aandacht besteed aan het proces en de gitaar uitrust met top hardware zou je eigenlijk geen verschil moeten merken met westerse gitaren.

Rens Buursen
11 maart 2013, 19:56
Maar als dit je lekekrste gitaar is, waarom zou je hem niet in je studio willen meenemen>? Vanwege de epiphone onderdelen?

Juistem. Akoestisch gezien is het een goede gitaar, de brug en tail piece zijn van goede kwaliteit, de stemmers zijn naar mijn mening zelfs beter dan een epiphone LP standard of iets als een squier. (voor zover je die zou kunnen vergelijken.) Daar heb ik niks over te klagen maar je hoort dat de elektronica niet geweldig is. Ik heb inmiddels de switch al vervangen voor een yellow cab omdat ik dat persoonlijk lekkerder vind. Als je zou willen kan je voor een eurotje of honderd er echt een goed klinkende gitaar van maken door simpel de elektronica te upgraden, alleen heb ik hier nooit de moeite voor genomen omdat ik gewoon tevreden ben met de gitaar zoals hij is.

Ik heb de gitaar nu sinds vorig jaar zomer en ik ben er vooralsnog heel positief over. Ik zeg niet dat alles uit China goed is. Zoals ik al zei kan ik verschrikkelijk geluk hebben gehad maar ik heb helemaal niks te klagen.

LRS
11 maart 2013, 20:20
Heb een paar jaar terug een Chinese Squier Classic Vibe 50s Strat gehad. Ware het niet dat ik niet overweg kon met de (voor mij te) slanke hals. Anders dan dat een zeer goede strat voor het geld. Als je geen headstock chauvinist bent, ben je een dief van je eigen portemonnaie als je een drie maal duurdere Fender USA koopt. Want die is echt wel beter, maar dus niet drie maal beter. Zeker als je er achteraf nog een setje Bare Knuckles in soldeert (Slow Hands in mijn geval), heb je een top gitaartje, voor nog altijd minder dan de helft voor USA std model.

Wat betreft de zgn ethische discussie, daar moet je pragmatisch in staan; je bent in mijn ogen hypocriet als je geen Squier/Epi koopt maar wel een Fender/Gibson. Want die Amerikaanse moedermaatschappij geeft de opdracht voor de productie tegen een bepaald budget in China en is dus willens en wetens mede verantwoordelijk voor de arbeidsomstandigheden in "hun" fabriek in het verre oosten. M.a.w. je houdt je geweten en principes voor de gek door "Amerikaans" te kopen om deze reden, want mede met die aankoop ondersteun je een concern dat er in het grotere plaatje een bepaald beleid op na houdt waar je zegt niet mee overweg te kunnen.

Hyperion the Giant
11 maart 2013, 20:41
Heb een paar jaar terug een Chinese Squier Classic Vibe 50s Strat gehad. Ware het niet dat ik niet overweg kon met de (voor mij te) slanke hals. Anders dan dat een zeer goede strat voor het geld. Als je geen headstock chauvinist bent, ben je een dief van je eigen portemonnaie als je een drie maal duurdere Fender USA koopt. Want die is echt wel beter, maar dus niet drie maal beter. Zeker als je er achteraf nog een setje Bare Knuckles in soldeert (Slow Hands in mijn geval), heb je een top gitaartje, voor nog altijd minder dan de helft voor USA std model.

Wat betreft de zgn ethische discussie, daar moet je pragmatisch in staan; je bent in mijn ogen hypocriet als je geen Squier/Epi koopt maar wel een Fender/Gibson. Want die Amerikaanse moedermaatschappij geeft de opdracht voor de productie tegen een bepaald budget in China en is dus willens en wetens mede verantwoordelijk voor de arbeidsomstandigheden in "hun" fabriek in het verre oosten. M.a.w. je houdt je geweten en principes voor de gek door "Amerikaans" te kopen om deze reden, want mede met die aankoop ondersteun je een concern dat er in het grotere plaatje een bepaald beleid op na houdt waar je zegt niet mee overweg te kunnen.

Een antwoord en stelling qua discussie naar mijn hart.....

Iedereen zal er zich op moeten voorbereiden dat je in de aankomende jaren voor heel veel procenten gebruik zult maken van louter Chinese makelij-producten, dat wordt gewoon de standaard, in alles.

Die mensen daar hebben het gewoon in zich om overal de beste in te woorden, superieur aan ons in het Westen. Wat voornamelijk komt omdat wij hier te lui zijn, niet de moeite willen nemen om te knokken voor onze levensstandaard.

Kijk gewoon eens regelmatig naar die programmaas van Keuringsdienst van Waarde en of Tegenlicht en Reporter. Als het gaat om producten dan kun je als het om gitaren wel een vergelijk maken.

Zoals het glasblazen, ooit een programma over dat Ikea wijnglas van 1,50 euro. De uitkomst was dat in tegenstelling tot hier in Nederland, waar nog maar 3 handblazers (in een museum ook nog eens) zijn, er in China tientallen fabrieken zijn met honderden handblazers die 24 uur per dag (in diensten van 8 uur minstens per worker) alleen maar die glazen bliezen. Honderden!

Dat gaat volgens mijn info die ik heb ook op met gitaren, in de buurt van Shanghai, Bejing en Ninghbo zijn tientallen fabrikanten van gitaren en ze leren elke dag bij, elke dag worden ze beter, elke dag exporteren ze meer.....en over een paar jaar dan is het standaard dat de gitaristen op een Chinees spelen en alleen nog maar een Amerikaan aan kunnen schaffen als ze er of goed voor gespaard hebben of een erfenis hebben gehad. Maar dan zal het niet zijn omdat die Amerikaan beter zal zijn maar omdat het nostalgie is en een illusie in stand gehouden moet houden.

mod edit: link verwijderd.

Deze gitaren zijn volgens kenners het beste aan wat er in China gemaakt wordt. Wat voor dat Ikea wijnglas op gaat geldt in grote mate ook voor de makers van deze modellen....

Dutch66
11 maart 2013, 20:51
Is dit echt verstandig een link promoten waar regelrechte plagiaat verkocht word?

Dutch66
11 maart 2013, 20:55
Oh ja en kijk even goed, die meneer Zhang doet ook in pruiken, nee dat is echt waar je wezen moet voor een goede PRC bak.. (not)

barno
11 maart 2013, 21:07
Precies een nieuwe mode: nieuwe forummers die Chinese plagiaatspullen komen aanprijzen.

Napoje
11 maart 2013, 21:13
Wat wil je nou zeggen hyperion? Komt er straks iets over god of het einde der wereld of zo? Of ben je op een missie? Vreemde eerste posts.

Bijl
11 maart 2013, 21:22
(...)en ze leren elke dag bij, (...)

Nou, daar heb je 'm, de kern van het probleem. Die rotzooi wordt gemaakt door mensen die het nog moeten leren.

Hyperion the Giant
11 maart 2013, 23:39
Zet er maar een slotje op....jullie reageren zo vreemd, het komt me voor dat als je hier een afwijkende mening hebt en een discussie wil aanzwengelen om er achter te komen hoe e.e.a zit en of speelt dat niet mag. Er zit hier een groepje leden die hun mening als heilig verklaart en oh wee als je daar niet in mee komt. Bedankt voor degene die op een normale manier wilden mee discussieren. Het was me een genoegen.

:cooler:

Tupelo
12 maart 2013, 00:05
Weet je Tupelo, ik praat kinderarbeid niet goed, verre van dat zelfs, maar als dat een criterium zou zijn voor velen om iets niet meer te kopen, dan zou je naakt door het leven moeten, bijna. De meeste kleding tegenwoordig komt tegenwoordig ook niet meer uit Westerse landen, ook dat komt uit China, India, Pakistan en helaas veel kleine handjes die er aan te pas komen. Zelfs complete pakken, design en al, komen uit China voor pakweg 50 dollar in bulk (met labeltje van Armani erbij).

Als je uberhaupt "niet morele" arbeid als criterium zou beschouwen dan ook je iPhone inleveren, je iPad, die komen uit fabrieken die bekend staan om bekant "slavenarbeid". Foxxconn, de grootste fabrikant van elektronika maakt gebruik van arbeiders van zeer lage kom af die intern verblijven in hokjes van 2 x 2 en die 16/20 uur per dag werken voor een paar dollarcent per uur. Met medeweten van de grote mannen, Apple, Samsung, Ericson, Sony. Btw: dezelfde omstandigheden schijnen ook voor te komen bij een van de grootste gitaarfabrikanten van Korea en Indonesie: Cort en of Samick.
Ik check mijn kleding, koop vrijwel uitsluitend Kuyichi, Komodo, Mud-Jeans, Cotton Train, etc.
Een I-phone heb ik niet en hoef ik niet.
Ik verbruik überhaubt niet zoveel electronica, ik mis die fiep, heb er helemaal niets mee.

Wat mijn Epiphone betreft.
Resonantie prima, elementen prima, hals wat feel betreft oké.
Onregelmatige hals met ongelijke frets ?
Moet een slechte dag zijn geweest voor een slechte Chinese medewerker in een slechte Chinese gitaarfabriek.

Ik hoop dat ik mijn 700 pleuri terugkrijg van Thomann i.p.v. een nieuwe Chinese gitaar, dan ga ik alsnog fijn mijn Guild Starfire kopen.

Tupelo
12 maart 2013, 00:13
Iemand al een Eastman in zijn handen gehad ? 100 % Chinees, dat kunnen ze ' hier' niet meer hoor....
Er is geen reden om aan te nemen dat ze ' ginder' dommer zijn dan ' hier'. En harder werken doen ze al, daarom noemen wij het slavenarbeid.;)Dat hoor ik van meer mensen. De moeite waard om te onderzoeken als je het nog aan wil met een Chinees. Ze schijnen acoustische gitaren onder 500 euro te leveren met nog mooie solid tops.

GuitarL91
12 maart 2013, 00:30
Mijn ervaring, puur persoonlijk, met ALLES wat uit China komt: Het gaat aan gort zodra ik het aanraak. Vooral als het van plastic is gemaakt controleer ik meteen op losse onderdelen die vastgelijmd horen te zitten (of kunnen worden) zonder de werking van het product te belemmeren.

Wat betreft gitaren uit China: NEE. Gewoon nee.

Ik heb een Ibanez uit Indonesië en die klinkt goed na het vervangen van de pickups maar binnenkort ga ik zelf de afwerking even afronden. Frets ongelijk, topkam te hoog, echt ongelooflijk dat ze op die manier een gitaar durven af te leveren.

Het enige wat ik te pruimen vind zijn de middenklasse (€500 - €1000) Koreanen van WMI, die kunnen zich nog wel meten met Amerikaans en Japans.
Ik neem aan dat je die Ibanez hebt gekregen? Zo niet, waarom koop je een gitaar met ongelijke frets en een te hoge topkam?

RoelSmoel
12 maart 2013, 00:31
Zo heeft Fender ook een deel van hun productielijn in China (Fender ja, Squier ook, maar Fender..), en het zijn goed afgewerkte dingen, klinken goed, af en toe een leuk stukje hout ertussen..
EVH (onderdeel van Fender) heeft hun goedkopere lijn ook (nog steeds?) lopen in China, na Japan (waar de mijne vandaan komt), maar ik kan eerlijk gezegd geen verschil ontdekken (buiten de grote F achter op de headstock) met mijn Japanner..
Mijn Vintage VSA540 kwam ook uit China (en zo ook de rest van de Vintage gitaren als ik me niet vergis), dat was een prima afgewerkt ding, niets op aan te merken.

Spul uit China hoeft dus niet per definitie slecht te zijn..

Dutch66
12 maart 2013, 00:32
Zet er maar een slotje op....jullie reageren zo vreemd

Beste Hyperion, toen ik je (start) post zag dacht ik prima, leuke topic, lekker discussieren over de kwaliteit "made in china" planken. Maar vervolgens roep je van alles zonder je huiswerk te doen, en als klap op de vuurpijl kwak je ff een link van uiterst dubieuze handelaar, met de vermelding "het beste wat uit China komt". Stuk voor stuk regelrechte plagiaat, bovendien gewoon strafbaar..

Kom dan niet huille huilie doen over dat groepje GN'rs, die inderdaad een duidelijke mening hebben, maar dit wel onderbouwen vriend.

Scarface
12 maart 2013, 00:55
Zet er maar een slotje op....jullie reageren zo vreemd, het komt me voor dat als je hier een afwijkende mening hebt en een discussie wil aanzwengelen om er achter te komen hoe e.e.a zit en of speelt dat niet mag. Er zit hier een groepje leden die hun mening als heilig verklaart en oh wee als je daar niet in mee komt. Bedankt voor degene die op een normale manier wilden mee discussieren. Het was me een genoegen.

:cooler:

Eigenlijk wou ik niet reageren,maar ik doe het nu toch..

Een discussie voeren is goed,daar in kom je mensen tegen die voor of tegenstander zijn.Jij haalt punten aan die naar mijn mening juist gitaren uit China promoten.En ook nog de verkeerde en daarmee jaag je mensen tegen je in het harnas.

Ik krijg persoonlijk met gitaren uit China een rare smaak in mijn mond..gewoon omdat 90% gekopieerd is en dus fake:stop:. En dus nooit zal voldoen aan de real deal..En dan kun je lullen wat je wilt...:seriousf:

Dus voor mij geen Chinees! Dat is mijn mening...

Groet,
Marco

Bijl
12 maart 2013, 01:31
Ik neem aan dat je die Ibanez hebt gekregen? Zo niet, waarom koop je een gitaar met ongelijke frets en een te hoge topkam?

Ik hou van klussen.

Little Jay
12 maart 2013, 08:20
Ik ken geen grote chinese premium gitaarmerken eigenlijk.

Jawel, Eastman!

Napoje
12 maart 2013, 10:29
He Hyperion, heb je eigenlijk zelf een gitaar. Kan je sowieso wel gitaar spelen? Of kom je hier een beetje trollen in je eerste posts?

mrweird
12 maart 2013, 14:05
Hmmm te laat om te zien wat dat voor link was.. :D (dank u meneer de moderator..)
Wat dat richting zo'n chinese webshop a la DHgate of zo vol met neppe rolexen, gibsun's, boel veel android tablets en hier en daar een iphone cover?

Mitch
12 maart 2013, 14:07
Zoiets. Maar geen verantwoording willen geven is jezelf diskwalificeren, moet je niet over klagen. Genoeg zwarte pieten uitgedeeld: slotje.