PDA

View Full Version : Is muziektheorie nou echt zo belangrijk?



nozem
22 juni 2003, 19:09
Ik speel al een jaar of 5 intensief gitaar. Heb met geen enkele bluessolo moeite. Ik kan vrij goed improviseren, maar ik merk wel dat ik vooral pentatonisch aan het pielen ben, maargoed dat doen bijna alle gitaristen denk ik :)

Maar ik zou graag mijn skills wat uit willen breiden. Ik heb de ballen verstand van muziektheorie. Ik ken natuurlijk wel de belangrijkste accoorden, en ik kan ook nog wel horen of ik iets in A speel of in E maar ik heb totaal geen verstand van verschillende toonladders, intervallen etc. etc.

Kan ik alleen maar echt beter worden als ik heel die muziektheorie uit m'n kop stamp, of is het gewoon een kwestie van doorpielen, waarbij ik wel moet zeggen dat ik de pentatonische schaal onderhand echt spuugzat ben :)

Groet nozem

pimmetje
22 juni 2003, 19:31
Als je dat pentatonische nu zat bent, wordt 't idd waarschijnlijk tijd om 'ns wat aan je theorie te doen.

Je zegt dat je met geen enkele blues solo moeite hebt, dus ik ga er ff voor 't gemak van uit dat je van blues houdt. Dan komt - mede door je gebruik van "de pentatonische schaal" (enkelvoud) - de vraag in me op of je alleen mineur pentatonisch hebt gespeeld in de afgelopen 5 jaar of ook majeur pentatonisch (of misschien juist precies andersom... zelfde verschil). Dat geeft wel een enorm sfeerverschil en je zal de plaats in de ladder van iedere toon weer ff goed moeten beluisteren.

Verder ligt 't helemaal aan hoe je je eigen spel ziet of je echt de theorie in zal moeten duiken of niet. Het kan nooit kwaad, maar is niet per se noodzakelijk. Ik ken muzikanten die echt helemaal niets formeels van muziek weten en de sterren van de hemel spelen zonder saai te worden. Die kunnen gewoon op gehoor heel veel en door met ballen te spelen alles aan je verkopen :D.