PDA

View Full Version : Turkse Funk Rock



loveu2man
10 maart 2013, 23:17
Hallo mensen!

Hopelijk zijn er een aantal (Turkse) individuen aanwezig die mij kunnen helpen met het volgende:
ik ben voornamelijk een gitarist, maar ook een Turk.
Vaak word ik dan bij Turkenbijeenkomsten op het podium gegooid om een aantal nummers te doen.
Nou sta ik graag op het podium, maar mijn kennis van Turkse muziek is redelijk klein en dus ook mijn repertoire in die richting.
Dus graag wou ik weten of er hier mensen zijn die echt vette Turkse rockbands kennen, om mij te helpen mijn repertoire uit te breiden.
Ik heb natuurlijk zelf ook onderzoek gedaan, en wat ik heb gemerkt is dat in de Turkse rock scene vooral metalbands en pop-rock bands actief zijn. Dit is totaal niet wat ik zoek. Ik heb graag wat beweeglijkere rock, eigenlijk kan ik dit het het beste beschrijven met de genre funk rock. En ik wil ook niet vastzitten aan die simpele open akkoorden. Maar ik sta natuurlijk open voor alles wat leuk overkomt op het podium. En de term ´rock´ mag je trouwens in deze context redelijk breed opvatten. Twee artiesten waar ik al nummers van doe zijn Yavuz Cetin en Baris Manco. Ik ken ook de namen als Erkin Koray en Cem Karaca, maar ik heb nog niet echt vette nummers van hun kunnen vinden, aanraders?

En als je Yavuz Cetin trouwens nog niet kent, dat is echt een lompe aanrader! Yasamak Istemem bijvoorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=uFGU7_ZhzPY

Oh en als er nog Turkse muzikanten op het forum zijn, die iets anders dan saz spelen, dan wil ik graag even contact met jullie hebben!

Ik hoor graag van jullie!
Dit was Anil!

loveu2man
15 maart 2013, 13:09
Yup, zo heel veel reactie had ik ook niet verwacht :P Maar misschien helpt deze bump nog?

arjanb01
15 maart 2013, 13:27
Klinkt leuk maar compleet inwisselbaar met andere mainstream rock als aerosmith, bon jovi en Pearl jam.

loveu2man
15 maart 2013, 13:48
Precies! Het is gewoon westerse gitaarspel maar enkel de zang is Turks! Dat is eigenlijk best bijzonder, daar ben ik weinig van tegengekomen (behalve in de Turkse metal-scene). Maar het is precies wat ik zoek! Maar als je wat meer 'anadolu' wilt horen, zoals ze dat noemen, dan moet je deze even luisteren: https://www.youtube.com/watch?v=SpeNcnSknRo

TimS
15 maart 2013, 13:53
Hier al gekeken?

http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Turkish_rock_music_groups

loveu2man
15 maart 2013, 15:06
Hey TimS, dat linkje had ik al gezien ja. Maar ik had nog niet alle bands bekeken, omdat de eerste paar welke ik daarvan beluisterde mij niet echt aanspraken. Ik heb nou een aantal nummers van elke band daar beluisterd, en nog steeds vind ik het grootste deel niks :P Ik zal even samenvatten wat je me zojuist hebt gelinkt, een lijst met rond de 30 bands, waarvan ongeveer 2 metal, 2 punk ska, 1 instrumentaal en de rest poprock. Dit geeft mij trouwens mooi de aanleiding om te klagen over het volgende: zijn er geen andere onderwerpen voor songteksten dan liefde meer? :P Maar, ik heb geprobeerd niet al te kritisch te zijn en er zijn ongeveer drie bands uitgekomen waarvan ik van plan ben een album van te beluisteren. Maar nog steeds zoek ik wat bands met beweeglijkere muziek, welke niet constant zeiken over hun mislukte liefdesleven :P