PDA

View Full Version : London City humming bird



hanskop
10 maart 2013, 21:27
Hallo, ik wil hier graag een vraagje voorleggen aan de theoretisch beter onderlegden hier op het forum.
Ik ben bezig met een London City DEA130 waarin een bronprobleem zit. Ik ben tot zover tot de conclusie gekomen dat het probleem rond V1A en B zit. Als ik namelijk de mengweerstanden losneem is de versterker stil. Met de ingang kortgesloten naar massa, krijg bij kanaal 1 het volgende op de uitgang:

http://imageshack.us/a/img855/6358/image1303102012.png

En bij kanaal 2:

http://imageshack.us/a/img819/8097/image1303102030.png

en met de volumepotmeters dicht, dus de mengweerstanden aan massa:

http://imageshack.us/a/img706/7919/image1303102035.png

Bij dit laatste plaatje is de V/div-instelling van de scoop dus een factor 100 groter dan bij de 2 eerste.

Hoe moet ik dit nu interpreteren?
Kan ik hieruit iets opmaken wat de bron van de brom kan zijn.
Kan iemand me hiermee verder op weg helpen?
Wat mij het meeste opvalt is het verschil tussen de positieve en de negatieve fase.
Wat kan dat betekenen.

cluseau
10 maart 2013, 23:14
Voedingsbrom, check de voedingselko's maar ook een groundloop kan de oorzaak zijn.

Wat zijn de spanningen rond het buisje en heb je het buisje al vervangen?

7ender
11 maart 2013, 02:16
Ïs ie al eens gereviseerd ,.....of is ie gerevi-opgepoetst ?

i.g.v. het laatste , zou ik toch ook het eerste maar doen . ;)

hanskop
11 maart 2013, 07:48
oke, dit is wat ik heb gedaan:
Voedingselko's vervangen voor nieuwe JJ's. Netjes geformeerd gedurende 24 uur bij eerste opstart.
Potmeters vervangen voor nieuwe Alpha's
Buizen vervangen voor nieuwe Groove Tubes.
Bias potmeter vervangen
Koppelcondensatoren vervangen voor nieuwe Orange Drops.

De spanningen die ik meet:
buis V1A:
anode 199V
rooster 0V
kathode 1,84V

buis V1B
anode 161V
rooster 0V
kathode 1,82V

na vervangen van buis V1 voor een andere nieuwe Groove Tubes:
V1A:
anode 197V
rooster 0V
kathode 1,85V

V1B:
anode 161V
rooster 0V
kathode 1,04V

cluseau
11 maart 2013, 07:53
oke, dit is wat ik heb gedaan:

maar begrijp ik uit je verhaal dat het geen flikker uitmaakt?


edit

Nog ff naar je spanningen gekeken en daar valt op dat de buisjes verschillende stromen trekken bij gelijke instelling. De kathode is namelijk gemeenschappelijk evenals de roosters.

Is de brom regelbaar met een of beide potmeters?

Als je van beide potmeters de warme kant aan massa legt wat gebeurt er dan?.

hanskop
11 maart 2013, 09:13
Tja, ik ben ook heel boos! haha, Nee hoor, 't is een hobby hè. :crazyhappy:

Ik heb de 2 kanalen gesplitst en kathode van V1B met een weerstand waarvan ik de waarde nu even niet meer weet (ik zit op mijn werk en heb het schema niet bij me) overbrugd met een condensator van 680 nF aan massa gelegd. Dat was een suggestie die ik ergens, (ik meen hier op het forum), gelezen heb en ik wou dat eens uitproberen.

De roosters liggen via de ingang aan massa, als er niks ingeplugd is.
De warme kant van de potmeters aan massa leggen zal ik vanavond eens proberen.

cluseau
11 maart 2013, 12:54
Tja, ik ben ook heel boos! haha, Nee hoor, 't is een hobby hè. :crazyhappy:


Nou, tis al een paar jaartjes meer dan een hobby hoor maar wil wel gratis met je meedenken. Als ik niet wil delen moet ik me bek houden, simpel toch. Je zal wel zelf de oplossing moeten vinden anders kost het wel geld, voor nix gaat de zon op.

Het verschil in anodespanning zal eerder komen door verlopen anodeweerstanden dan door stroomverschillen maar je kan het niet uitsluiten. Meten dus. Als je de kathode gesplitst hebt kan ook daar een verschil zitten. Roosters aarden doe je zo dicht mogelijk bij het aardpunt van de betreffende kathodeweerstanden anders kun je nog ellende uit het chassis oppikken.

Eerst maar even de omschreven testjes doen met de volume potmeter en dan kun je ook nog even testen of de brom weg is als je V1 er uit haalt.

nico verduin
11 maart 2013, 13:40
Hallo, ik wil hier graag een vraagje voorleggen aan de theoretisch beter onderlegden hier op het forum.
Ik ben bezig met een London City DEA130 waarin een bronprobleem zit. Ik ben tot zover tot de conclusie gekomen dat het probleem rond V1A en B zit. Als ik namelijk de mengweerstanden losneem is de versterker stil. Met de ingang kortgesloten naar massa, krijg bij kanaal 1 het volgende op de uitgang:

http://imageshack.us/a/img855/6358/image1303102012.png

En bij kanaal 2:

http://imageshack.us/a/img819/8097/image1303102030.png

en met de volumepotmeters dicht, dus de mengweerstanden aan massa:

http://imageshack.us/a/img706/7919/image1303102035.png

Bij dit laatste plaatje is de V/div-instelling van de scoop dus een factor 100 groter dan bij de 2 eerste.

Hoe moet ik dit nu interpreteren?
Kan ik hieruit iets opmaken wat de bron van de brom kan zijn.
Kan iemand me hiermee verder op weg helpen?
Wat mij het meeste opvalt is het verschil tussen de positieve en de negatieve fase.
Wat kan dat betekenen.
Voor mijn begrip :)
Die scope metingen, waar zijn die gemeten? Op de anodes van V1? of op de speakeruitgang?
Dat laatste plaatje is prima. Wat je ziet is de ruis/rommel op je voeding. Die ga jij niet horen.

hanskop
11 maart 2013, 15:09
De metingen zijn gedaan aan de speakeraansluiting met een dummy-load van 8 ohm aangesloten. En inderdaad in de laatste situatie (met de volumepotmeters dicht) is de versterker stil. De brom komt dus vanuit het circuit rond buis V1. Dan lijkt mij dat voedingshoogspanning schoon is.
Ik had gehoopt dat het scoopbeeld iets zou kunnen zeggen over de oorzaak, of is dit het normale beeld van een brommende versterker?

En dank voor het meedenken aan eenieder. :ok:

cluseau
11 maart 2013, 15:25
Ik had gehoopt dat het scoopbeeld iets zou kunnen zeggen over de oorzaak, of is dit het normale beeld van een brommende versterker?

Dit is zeker geen normaal patroon van een brom maar wat is normaal. Een schone 50Hz kom je zelden tegen als brom. Bij een brom als dit denk ik gelijk aan lek in het buisje maar dat zou dan 50Hz zijn en jouw probleem is 100Hz.

Je kan er dus wel vanuit gaan dat het ontstaat rond V1. De stroomverschillen in V1 zijn wel een onderzoekje waard, of er zit verschil in de anodeweerstanden en/of de kathode weerstanden zijn ongelijk. De kans dat daar je brom vandaan komt schat ik iig op "0" maar ben gewoon nieuwsgierig.

Ik houd het toch op een voedingsbrom en waarschijnlijk uit het chassis dus leg de roosters even aan de min zijde van de kathode weerstanden en niet aan de kortgesloten jackingangen.

nico verduin
11 maart 2013, 16:46
Gebruik jij een hum potmeter of 2 x 100 ohm om de gloedraden aan GND te hangen. Hij heeft toch geen Center tap op de gloei?

7ender
11 maart 2013, 16:46
Ik zou de eindbuizen én V2 er effe uit halen ,....en dan de generator er op aansluiten,
....en dan simpelweg het signaal maar effe volgen pin 2 en 7 oke ,....wat zie je dan op pin 1 en 6 van V1 ?

Ik verdenk zomaar V2 ,....maar meten = weten