PDA

View Full Version : Speelstijl en Fretslijtage 'Fretwear'...



groovieguitarguus
10 maart 2013, 21:20
Ik vraag me af in hoeverre een speelstijl van invloed is op het inslijten van frets.

Ik speel een kleine 30 jaar serieus gitaar... bezit ook diverse gitaren.
4 gitaren hebben in mijn 'loopbaan' nieuwe frets gekregen... en circa 4 zijn er in die periode gevlakt.
Dit zijn tevens klussen geweest die ik heb uitgesteld... dus ik had aan een hoger reeel aantal kunnen komen.
Incl. optredens en repeteren, speelde ik denk ik gemiddeld 1 uur per dag gitaar...
Tja... 30 x 365 x 1 uur is flink... ;-) (En het lukt me nog steeds niet)...

Maarrrr

Dat terwijl Brian May in een intervieuw vertelde dat zijn eigen Red Special NOOIT nieuwe frets heeft gekregen... Die man heeft toch echt veeeeeeeel meer kilometers gemaakt dan ik!

Ben benieuwd over jullie bevindingen / theoriën....

Mitch
10 maart 2013, 21:25
Speelstijl én materiaal. Toen ik een gitaar overnam van een jonge knul die de gitaar niet langer dan 5 jaar had, waren een paar frets eigenlijk al op, die waren het vlakken eigenlijk al voorbij. Een moderne Japanse Fender.
Ik heb zelf Fretwave gehad op mijn custom De Gier. Perfect zuiver, maar van zachter materiaal dan de andere frets. Speelde toen ook nog heel veel op die twee frets wegens veel open akkoorden en na een paar jaar moest de boel gevlakt worden. Ik kwam er toen achter dat ik echt niet overweg kan met gevlakte frets, waarna een refret volgde :(

barno
10 maart 2013, 22:00
at mitch: dan waren de gevlakte frets niet goed hercrownd denk ik. want een bij een refret worden de frets in eerste instantie ook gevlakt

maar idd: speelstijl en metaalsoort frets.
als May nooit een herfret heeft gehad, wil dat vooral zeggen dat hij een zachte hand heeft (en dunne snaren schat ik) want vroegere frets waren meestal van zachter metaal.
Zelf pits ik behoorlijk hard op mijn hals en heb dus vlug fretwear, gelukkig veel gitaren die ik vaak afwissel.

stijnkenens
11 maart 2013, 01:19
Wat Barno zegt !

Maar niet overweg kunnen met gevlakte frets, wat bedoel je daar mee? waren ze te laag, of te plat, dat laatste ligt dan toch aan de persoon die de job gedaan heeft, die heeft dan niet gecrowned !

Maar ik ben het niet eens over fret grondstoffen.
Voor zover ik weet is er nog nooit aan de samenstelling van fretdraad gekomen.
Ik heb verschillende verhalen gehoord van bouwers en herstellers die oude en nieuwe fretdraad hebben laten onderzoeken, en er bleek niet meer of minder van een of andere metaal soort in te zitten.
Of die vlieger ook op gaat voor veel te goedkope gitaren, weet ik niet, maar ik zou het wel geloven mocht daar echt rommel voor gebruikt zijn.

Volgens mij is jou speelstijl het belangrijkste. En ook wetende dat jou frethand door de loop der jaren zachter / harder gaat drukken. Jij hebt dat niet door, maar het is wel zo, waardoor dus frets sneller / trager slijten.



s.

Hotpepper01
11 maart 2013, 07:11
Ik heb heel lang geleden eens stage gelopen bij de RET. Daar ging het er om wat men vond dat er het hardst moest slijten. De rails waar de tram op reed, of de banden van de tram. Ja, de banden. Trams hebben wielen met banden. En lang geleden had de RET er al voor gekozen om de banden het hardst te laten slijten. Staal op staal, daar heb je altijd veel slijtage bij. Iets soortgelijks doet zich voor bij snaren en frets. Harde snaren en zachte frets zorgen voor wat meer fretslijtage. Zachte snaren en harde frets zorgt er voor dat je wat meer snaren slijt. Ook niet goedkoop trouwens. Moet je voor de lol eens uitrekenen.

LRS
11 maart 2013, 07:51
Ik heb heel lang geleden eens stage gelopen bij de RET. Daar ging het er om wat men vond dat er het hardst moest slijten. De rails waar de tram op reed, of de banden van de tram. Ja, de banden. Trams hebben wielen met banden.

Pffff... dank je, ik had het geprobeerd te verdringen, die sommetjes over krimpverbindingen, en de bijbehorende krachten. Maar nu, zo'n 20 jaar later staat het me weer helder voor de geest ;-)

/OT ik denk dat het idd een combinatie is van materiaal van de frets en snaren, en techniek van de gitarist in kwestie. Ik heb zelf een nogal stevige grip in m'n linker hand. Dat zorgt ervoor dat als ik met 0.009" of 0.010" speel en een noot of een accoord aansla, dat ik de snaar vaak te hard indruk, waardoor hij merkbaar onzuiver wordt. Dus speel ik met 0.011" maar daarmee moet je wel weer iets harder aan de bak, wat resultuurt in meer fretslijtage. Puntjes/deukjes in de buurt van topkam t/m ca. 5e fret, afgevlakt tgv opdrukken hoger op de hals. Ik ben de laatste die zal zeggen dat mijn techniek niet voor verbetering vatbaar is ;-)

Tupelo
11 maart 2013, 10:17
Eenmaal heb ik moeten laten refretten, mijn Blade TS1, meteen fijne jumbo's gekozen.
Eenmaal had ik moeten laten vlakken, mijn Fender Strat Plus, ongelukkig slide incident, snaar letterlijk in een fret gedouwd.
Eenmaal een gitaar met gevlakte frets gehad, mijn Gibson the Paul, verschrikkelijk, ik wil fretjes voelen, heb de indruk dat er meer sustain en dynamiek op zit dan op een fretless wonder...
Eenmaal de toets moeten laten vlakken terwijl ik dacht dat de frets gevlakt moesten worden, mijn Höfner 457, blij dat ik dat heb laten doen.
Eenmaal een gitaar terug moeten sturen, dat moet nog gebeuren, mijn Epiphone Sheraton 1962 reissue, de toets moet gevlakt worden en daarna moeten er nieuwe frets in.

Ik heb een beetje de indruk dat het met die frets ook allemaal exemplarisch is.
Voor een deel zal speelstijl ermee te maken hebben,
Voor een ander deel de kwaliteit van de fretdraad, snaren, de toets eronder die werkt etc.

Mitch
11 maart 2013, 10:30
Ik ben niet technisch genoeg om het verschil te weten wat er bedoeld wordt met slecht crownen maar ik vond ze gewoon te laag. Ik wil weinig toets voelen, da's gewoon mijn voorkeur. Anderen vonden het juist heerlijk spelen.

groovieguitarguus
12 maart 2013, 20:46
Van mijzelf weet ik wel dat ik erg hard aansla met mijn rechterhand... In hoeverre dat van invloed is????

driesp
12 maart 2013, 21:17
Had van m'n Gretsch jet met vintage frets (erg smal en laag) ook na een jaar of 2 een refret nodig, speelde er elke dag wel een uur op 3-4 op gemiddeld, maar drukte nu ook zo hard niet, te zien wat je speelt natuurlijk.

Maar met jumbo's kan je toch wel een heel eind doen, maar dat zou bij mij ook geen 10 jaar zijn hoor !

apekop
15 maart 2013, 11:29
Interessante discussie. Ik denk dat het grotendeels met het fretmateriaal heeft te maken. Ik was gisteren op de muziekschool waar ik les geef flink lang wat snelle herhalende bendings op dezelfde fret aan het spelen op een Epiphone SG die daar stond en na een seconden of 10 ontstond er al zo'n krasserig metaal gevoel op de fret. Het voelt alsof de fret onder je vinger vandaan slijt. Dat gebeurde op iedere fret die ik probeerde. Op mijn eigen strat waar dezelfde snaren op liggen heb ik daar toch veel minder snel last van. Dus blijkbaar heeft die dan betere frets.

Van de andere kant heb ik hier (ik niet meer waar of wie precies) wel eens een gitaarbouwer horen beweren dat bendings geen (of niet veel) invloed hebben op fretslijtage. Mijn inziens klopt dat niet.

barno
15 maart 2013, 12:25
Bendings hebben wel invloed maar dan vooral in de zin dat je iets harder duwt aan het begin van de bending om de snaar op de fret te houden bij toegenomen spanning. ook Vibrato lijkt me invloed te hebben.

ik ben een veelbender en de toets van mijn 135 zag er even geleden zo uit:

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/refret ES 135/DSC03546.jpg

apekop
15 maart 2013, 12:39
wow! dat ziet er slecht uit. Is mij nog nooit gelukt...haha
Ik had meer over het krasserige effect op de frets bij langdurige herhalende bendings op dezefde fret. Snaar schuurt dus continue over de fret als het ware. Je voelt gewoon dat dat niet goed is voor de frets. Bij betere frets heeft het misschien minder invloed.

oigun
15 maart 2013, 12:49
Ik denk dat een slechte koffer of hoes ook deuken kunnen veroorzaken, Druk op de snaren trillingen etc. tijdens transport. Af en toe komen er ook nieuwe gitaren, zo uit de doos met deuken in de frets.

muffstuff
15 maart 2013, 13:18
Bendings hebben wel invloed maar dan vooral in de zin dat je iets harder duwt aan het begin van de bending om de snaar op de fret te houden bij toegenomen spanning. ook Vibrato lijkt me invloed te hebben.

ik ben een veelbender en de toets van mijn 135 zag er even geleden zo uit:

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/refret ES 135/DSC03546.jpg

wow!

wat voor fretjes gebruiken jullie, is stainless steel aan te raden, of klinkt dat weer totaal anders?

barno
15 maart 2013, 13:43
die frets met putten op die gibson: gitaar was trouwens in dit stadium nog goed af te stellen, maar heb ze toen toch maar vervangen :). Dit soort putten krijg je ook enkel als je de frets nooit es tussendoor vlakt. Ik doe niet aan stainless steel frets, pak lastiger om te installeren en aanslag op je gereedschap. Ik heb met gewone frets nog nooit eerder dan om de vijf jaar moeten herfretten, en nu ik veel gitaren heb, nog minder.

Eko
15 maart 2013, 15:24
Bij mij ziet het er ook zo uit. Bij alle gitaren die live gebruikt worden. Eens in de paar jaar herfretten en huppekee daar gaat ie weer. Dan is er echter wel heel intensief op gespeeld. M`n ColeClark is nu 7-8 jaar oud en is binnenkort aan de beurt. Electrisch wordt het nijpend met een SRV en een `62 Custom tele.