PDA

View Full Version : Toonsoort



Bazzey
10 maart 2013, 15:50
Eej hallo mensen:D
Ik snap de theorie achter akkoorden en toonladders,maar ik zit nu met iets wat ik dus niet snap.
In Cmajeur heb je C/D/E/F/G/A/B/C
Allemaal hele noten,geen verhogingen,geen verlagingen.
In Gmajeur heb je G/A/B/C/D/E/F#/G
Dat is dus 1 verhoging,de F#
Ik zit nu dus te klooien met een simpel schema van G/E/C/B - G/E/C/D
Allemaal POWER CHORDS,dus root/5e/root,GEEN majeur of mineur dus.
Dus je zou zeggen dat is Cmajeur,want dat zijn allemaal hele noten,er zit geen F# in.
(alhoewel er in dat B akkoord dus wel een F# zit,die komt maar 1x voorbij)
Maar mijn oren zeggen Gmajeur,dat klinkt veel beter.
Waar komt dat door?!?!?!
Sorry voor de stomme vraag.:p

Alvast bedankt :D

(ik weet welke majeur en mineur akkoorden er in zitten als je de ladders hamoniseert,dus wat zie ik over het hoofd hier?)

Elvee
10 maart 2013, 16:43
Heb je ook een melodielijn? Zo ja, kijk dan eens wat de laatste noot is. Meestal is dat ook de toonsoort waar in de melodie staat geschreven.

Gesualdo
10 maart 2013, 17:28
In C heb je eigenlijk geen cadences. Die F# is bovendien niet onbelangrijk want dat is de 'leading tone' van G majeur die hele sterke resoluties geeft.

Deze progressie is een beetje ambigu vanwege de zwakke cadences (alleen op het einde een V > I als je het beschouwt als in G majeur). De eerste 4 akkoorden neigen meer naar E mineur vanwege die B die sterk naar de E wil. Je kunt hem dus ook 'horen' alszijde in E mineur. Dus zoals Elvee terecht zegt, bepaalt de melodie in dezen welke kant we op gaan.

Een stuk staat in de toonsoort van de noot die als 'thuis' klinkt. Dat is eigenlijk de enige manier om het zeker te weten. In een volledig diatonisch stuk is het vrij makkelijk, maar soms word je op het verkeerde been gezet door de noten. Bijvoorbeeld:

Dm - Bdim - Cmaj7 - Bbdim7
Bevat: C D Db E F G A Bb B C

Probeer maar eens uit te vogelen aan de hand van die noten welke toonsoort het is. In het begin denk je dat het C majeur is vanwege de ii - V7 -I progressie (Bdim beschouw ik even als een rootless V7), maar dan gooit die Bbdim7 roet in het eten ;) Die trekt sterk naar Dm.

Bazzey
10 maart 2013, 17:40
Dm - Bdim - Cmaj7 - Bbdim7
Bevat: C D Db E F G A Bb B C

Probeer maar eens uit te vogelen aan de hand van die noten welke toonsoort het is. In het begin denk je dat het C majeur is vanwege de ii - V7 -I progressie (Bdim beschouw ik even als een rootless V7), maar dan gooit die Bbdim7 roet in het eten ;) Die trekt sterk naar Dm.

Dm - Bdim - Cmaj7 is alledrie Cmajeur.
Die Bbdim7 is Bmaj/G#min volgens mij..............

:D

Gesualdo
10 maart 2013, 18:52
Die Bbdim7 is Bmaj/G#min volgens mij..............

:D

Dit snap ik niet helemaal, maar goed. Het punt is dat je je oren moet gebruiken en dat heb je ook gedaan. Je hoorde al dat C majeur niet helemaal klopte bij jouw progressie.

Bazzey
10 maart 2013, 19:02
Wat is die Bbdim7 volgens jou dan?
Die komt volgens mij alleen voor in de toonsoort Bmaj/G#min namelijk...........

In Cmaj is dat namelijk Bdim en Bbdim is verlaagd ?!?

Dus vertel maar waar jij die vandaan tovert aub :D

Gesualdo
10 maart 2013, 19:21
Wat is die Bbdim7 volgens jou dan?
Die komt volgens mij alleen voor in de toonsoort Bmaj/G#min namelijk...........

In Cmaj is dat namelijk Bdim en Bbdim is verlaagd ?!?

Dus vertel maar waar jij die vandaan tovert aub :D

A#dim komt zowel voor in de harmonisaties van de B majeur toonladder en G# mineur toonladder. Hier wordt een Bbdim7 gespeeld i.p.v. A#dim.

Deze is niet diatonisch in D mineur, maar het maakt de progressie wel in D mineur door de dominante functie. Je kunt het akkoord namelijk beschouwen als een substitutie voor de A7.

A7 = A C# E G
Bbdim7 = Bb C# E G

De enige noot die anders is, is de Bb.

Bazzey
10 maart 2013, 21:47
Dank u voor uw uitleg,dit snap ik helemaal.

:D

Luke-wannabe
31 maart 2013, 12:19
Maar jongens wacht nou eens even. Op de zevende trap in een majeur toonladder zit tog geen verminderde vierklank maar een half verminderd akkoord!?

En ik snap ook niet waarom de TS het schema van G | E | C | B in C ziet? JUIST door die F#? Als dat een B dim drieklank zou zijn, dan zou het C zijn! (Door die F)

Bazzey
31 maart 2013, 12:31
Lezen is ook een vak :D
Het zijn allemaal Powerchords!

Jeroensnake
14 april 2013, 18:52
Power akkoorden G/E/C/B - G/E/C/D bestaan uit de volgende noten:

G = g, d
E = e, b
C = c, g
B = b, fis
D = d, a

In volgorde vanaf g (gokje, omdat powerchord G het meest voorkomt en ook nog eens als 1e akkoord) :

g a b c d e fis

Dit zou een vrij normale G majeur ladder zijn, die qua noten gelijk is aan E mineur. Maar omdat het G akkoord vaker en meer vooraan in het schema zit, zou ik voor G majeur gaan.

edje kadetje
15 april 2013, 12:30
Lezen is ook een vak :D
Het zijn allemaal Powerchords!

jawel, maar het powerchord dat bij de C-toonsoort 'hoort' bij een B is een f en geen f# (ik zou zeggen een diminished powerchord).

Gesualdo
16 april 2013, 08:01
jawel, maar het powerchord dat bij de C-toonsoort 'hoort' bij een B is een f en geen f# (ik zou zeggen een diminished powerchord).

Een diminished powerchord is een contradictio in terminis ;)

De 'power' van powerchord komt door de minimale interferentie tussen de kwint en de tonica die in gelijkzwevende stemming praktisch hetzelfde is als in reine stemming (een verschil van slechts 2 cents ongeveer). Door deze 3/2 ratio krijg je twee trillingen die weinig interfereren en elkaar juist versterken (vandaar power).

Een b5 zorgt voor een knagende interferentie (tritone interval) zoals bijvoorbeeld een M7 zou doen. Hierdoor verliest je 'akkoord' (officieel een dyade) kracht en klinkt het meer als een overmatig gebruikte vaatdoek.

Ik zou een dergelijk 'akkoord' daarom eerder een B b5 no 3rd noemen.

Het is ook goed om te beseffen dat powerchords veelal non-diatonisch gebruikt worden, omdat ze zo weinig interferentie geven. Progressies als I - bIII - bVII zijn niet ongebruikelijk met powerchords en vormen daarom de bakermat van de 'classic rock'.