PDA

View Full Version : EA tremolo



larsje
10 maart 2013, 09:26
Ik heb deze net gebouwd, maar wat problemen. Ik wil het signaalpad langslopen, kan iemand mij even helpen met wat hier het signaalpad is?

http://www.home-wrecker.com/eatremolo.html

Alvast bedankt!

nico verduin
10 maart 2013, 10:47
In -> Q1 -> Out

Q3 is de oscillator en Q2 stuurt het signaal naar de emittor van Q1

cluseau
10 maart 2013, 10:55
Ik heb deze net gebouwd, maar wat problemen. Ik wil het signaalpad langslopen, kan iemand mij even helpen met wat hier het signaalpad is?

http://www.home-wrecker.com/eatremolo.html

Alvast bedankt!
Hey Lars, tijd nix van je gehoort maar hier gaan we weer......:cheerup:

Het signaalpad is eigenlijk heel kort. Je begint heel toepasselijk bij de aansluiting IN en gaat dan via de condensator naar de gate van de Q1. Het vesterkte signaal zou dan weer afgenomen worden van de potmeter loper waar - hoe verzinnen ze het - OUT bij staat. Het signaal gaat dus alleen door Q1. Deze FET moet je wel instellen met de 100k trim potmeter. Het beste lijkt me om de tremolo uit te zetten, dus geen modulatie en dan op knooppunt 4k7 - 0,47u - en Q1 de halve voedingsspanning in te stellen met de trimpotmeter. Draai hieraan met kleine stukjes tegelijk en wacht even op de reactie. De modulatie gebeurt op knooppunt van de 180 - 1k2 weerstand.


edit:

Nu snap ik het, ik schrijf gewoon langere verhalen en daarom is die verduin me altijd voor.

nico verduin
10 maart 2013, 11:17
Nu snap ik het, ik schrijf gewoon langere verhalen en daarom is die verduin me altijd voor.Stick to the point:seriousf:

larsje
10 maart 2013, 20:26
ha Frans, I'll haunt you....nee, grapje...fijn dat jullie weer willen helpen.
Ik had op de drain van Q1 al 4,8V gezet via de trimpot zoals de beschrijving had aangegeven.
Ik heb de rest van de transistors ook gemeten.
Q1 (D/G/S = 4,8V/1,6V/1,1V)
Q2 (D/S/G) = 0,0V/0,0V/0,54V)
Q3 (E/B/C) = 0,0V/0,5V/3,6V-4,3V)
Het signaal rondom Q2 en Q3 is terug te herleiden tot de 22uF (de -) verbonden met Q2, hij geeft dan ook modulatie (wel met een vreemd oscillerend geluid op de achtergrond), daarna is hij weg, dus op de plus kant van de 22uF. Op het kruispunt van 1.2K en 180 ohm heb ik wel signaal maar geen modulatie. Vanaf de output krijg ik pas signaal op de G en S van Q1

cluseau
10 maart 2013, 22:29
Het signaal rondom Q2 en Q3 is terug te herleiden tot de 22uF (de -) verbonden met Q2,

Kan je verhaal ff niet helmaal volgen en denk dat je twee dingen door elkaar gooit. Als je over signaal spreekt neem ik aan dat je het audio sgnaal bedoeld en dat tref je alleen rond Q1. De modulatie is geen signaal maar een laagfrequente sinus die de sterkte van het audiosignaal door Q1 beinvloed. Als ik zo naar je meetwaarden kijk staat Q2 volledig in geleiding en dat klopt ook wel omdat de sturing op de gate gelijk is aan het massa level. Pas als de gate van Q2 negatief gaat pulseren zal Q2 open gaan in het ritme van de laagfrequent oscillator gevormt door Q3.

Om te beginnen:
Zie je de led pulserend branden?
Komt er wel audio door Q1?

larsje
11 maart 2013, 09:16
ja, de led brandt, op de D geen signaal en op de G en de S wel (van Q1).

cluseau
11 maart 2013, 09:31
ja, de led brandt, op de D geen signaal en op de G en de S wel (van Q1).

De stroom die door de source weerstand loopt moet ook aanwezig zijn in de drain weerstand. Het is immers een serieschakeling van deze componenten en de stroom zal nagenoeg overal gelijk zijn. Door de hoge drain weerstand zal daar de grootste spanning optreden. Meet je daar helemaal niks dan zal er wel ergens een vette klodder tussen zitten.

Ander probleem is je led, ik verwacht dat deze moet pulseren in de frequentie van de lf oscillator. Werkt die oscillator niet dan moet je wel gewoon audio hebben.

Je hebt dus meer dan één probleem. (had ik niet verwacht :hide:)

edit
Eigenlijk verwacht ik bitter weinig signaal op de 180 Ohm weerstand. Meet je daar wel signaal dan zou daar wel eens een foutje kunnen zitten.

Detailfoto van je laswerk ???

nico verduin
11 maart 2013, 13:42
Gaat weer een echt larsje project worden:crazyhappy:

Plant
11 maart 2013, 16:08
Optimistisch blijven, het zijn maar 3 torren dus er kan deze keer niet zoveel mis :soinnocent:


Ik had op de drain van Q1 al 4,8V gezet via de trimpot zoals de beschrijving had aangegeven.
Ik heb de rest van de transistors ook gemeten.
Q1 (D/G/S = 4,8V/1,6V/1,1V)



ja, de led brandt, op de D geen signaal en op de G en de S wel (van Q1).

Vreemd, dus de instelling van Q1 is juist en op de gate en source is signaal maar op de drain niet?
Bekijk je het signaal op een scoop met de ingang op DC en vliegt het signaal soms uit beeld?

Die gate-spanning zal trouwens wel beïnvoed worden door je meter, het is daar zo hoogohmig met die 1Meg tussen instelpot en gate.

cluseau
11 maart 2013, 16:14
Die gate-spanning zal trouwens wel beïnvoed worden door je meter, het is daar zo hoogohmig met die 1Meg tussen instelpot en gate.

Is zondermeer waar maar hij heeft netjes halve voeding op de drain dus de fet is goed ingesteld. Stromen in de source moeten ook in de drain lopen dus ik kan het ff niet volgen. Zal wel heeeeel simpel zijn zoals een meetfout.

larsje
11 maart 2013, 19:26
hi,

heb nog even alle plaatsingen gecheckt, de onderdelen lijken goed te zitten. nog even de gootjes schoongemaakt en opnieuw alles aangetipt met het soldeerapparaat. Nog een keer doorgemeten, kom qua voltages op dezelfde waarde uit. Alleen geeft hij op Q2 op de G een min als ik de rode meetpen eropzet en de zwarte op ground. Geen signaal op de drain van q1, wel op de G en de S (met een piepje bij de S). Led knippert gewoon.

cluseau
11 maart 2013, 19:32
Alleen geeft hij op Q2 op de G een min als ik de rode meetpen eropzet en de zwarte op ground. Geen signaal op de drain van q1, wel op de G en de S (met een piepje bij de S). Led knippert gewoon.

So far so good, knipperende led en negatief is normaal. Alleen de situatie rond Q1 is niet goed. Maak ff een foto van soldeer en onderdelen zijde en deze keer wel scherp graag :seriousf:.

larsje
11 maart 2013, 20:08
Ik heb trouwens even een andere bs170 er in gezet, maar kreeg dezelfde metingen. hopelijk zijn de foto's een beetje te zien:

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/IMG_2176_zps293f19ed.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/IMG_2175_zps8567d51b.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/IMG_2178_zpsa1d61f3d.jpg

nico verduin
11 maart 2013, 21:21
Ja Frans de onderdelen plaatsing mag je zelf erbij verzinnen:crazyhappy:

larsje
11 maart 2013, 21:40
http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/IMG_2182_zps5aff1f50.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/IMG_2181_zpsca0f6de2.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/IMG_2180_zps5d8e2050.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/IMG_2179_zps2d7d861d.jpg

larsje
11 maart 2013, 21:41
http://www.sabrotone.com/wp-content/uploads/2012/07/ModEATremolo.gif

HaroldA
11 maart 2013, 22:36
http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/IMG_2180_zps5d8e2050.jpg

Ik hou van stripboard. Je kunt er hele mooie projecten snel mee maken, komen geen chemicaliën bij kijken, je bent flexibel ...

Maar dit vind ik echt slordig. :(

Alle condensatoren en weerstanden horen vlak gemonteerd te zijn (dus niet in de lucht te zweven), transistoren zoals de BS170 (die gevoelig zijn) op een voetje, zulke lange jumpers mogen voorzien worden van een krimpkousje (of je gebruikt er gewoon draad voor), er steken losse aders uit de draden, draad is tegen de lugs op de potmeter gesoldeerd (weer met een hoop koper blootliggend), etc, etc ...


Mijn hulp na het afzeiken: de componentplaatsing is goed, volgens mij zitten de 7 tracecuts ook op de juiste plaats ... de caps hebben de juiste waardes, hoe zit het met de weerstanden?

nico verduin
11 maart 2013, 23:55
Ik hou van stripboard. Je kunt er hele mooie projecten snel mee maken, komen geen chemicaliën bij kijken, je bent flexibel ...

Maar dit vind ik echt slordig. :(

Alle condensatoren en weerstanden horen vlak gemonteerd te zijn (dus niet in de lucht te zweven), transistoren zoals de BS170 (die gevoelig zijn) op een voetje, zulke lange jumpers mogen voorzien worden van een krimpkousje (of je gebruikt er gewoon draad voor), er steken losse aders uit de draden, draad is tegen de lugs op de potmeter gesoldeerd (weer met een hoop koper blootliggend), etc, etc ...


Mijn hulp na het afzeiken: de componentplaatsing is goed, volgens mij zitten de 7 tracecuts ook op de juiste plaats ... de caps hebben de juiste waardes, hoe zit het met de weerstanden?Een echt Larsje project..... maar we zitten pas bij post 18:seriousf:

Plant
12 maart 2013, 01:12
Het signaal rondom Q2 en Q3 is terug te herleiden tot de 22uF (de -) verbonden met Q2, hij geeft dan ook modulatie (wel met een vreemd oscillerend geluid op de achtergrond), daarna is hij weg, dus op de plus kant van de 22uF. Op het kruispunt van 1.2K en 180 ohm heb ik wel signaal maar geen modulatie. Vanaf de output krijg ik pas signaal op de G en S van Q1

Zoals ik in latere posts lees werkt het circuit rond Q2 en Q3 en is ook Q1 juist ingesteld. Alleen heb je geen geluid op de uitgang. Dat vreemde oscillerende geluid op de achtergrond... ik zie nergens voedings-ontkoppel c'tjes in het schema of op de print. Is de boel niet volop aan het oscilleren?

larsje
14 maart 2013, 17:34
ik heb net de waarden van de weerstanden gemeten en die lijken te kloppen. ik zal vanavond de boel nog eens langslopen qua soldeerwerk en een voetje plaatsen voor Q1. Kan het zijn dat die transistor op Q1 naar zijn grootje is?

cluseau
14 maart 2013, 17:46
ik heb net de waarden van de weerstanden gemeten en die lijken te kloppen. ik zal vanavond de boel nog eens langslopen qua soldeerwerk en een voetje plaatsen voor Q1. Kan het zijn dat die transistor op Q1 naar zijn grootje is?

Lijkt er op dat je een AC sluiting hebt op de uitgang. Loper van de potmeter bv aan massa, check dat ff. De DC instelling op de drain is wel goed en dat is merkwaardig.

btw, je foto's zijn al net zoals je bouwwerk. Kan er niets uit opmaken, sorry.

larsje
14 maart 2013, 20:42
nee, de loper (middelste) zit gewoon op de output van de switch, de 1 op ground en de 3 op het board. er zit eigenlijk een zoem nu die ik wel harder en zachter regel met de volumeknop.

cluseau
14 maart 2013, 21:35
Theoretisch zou je 4 a 5 keer versterkt signaal aan de drain moeten hebben. Voor de DC verhouding gaat het wel goed dus moet het voor de AC verhouding ook goed gaan mits de (AC) load veel te zwaar is. Als je aan de source wel signaal hebt moet dat dus 5x sterker aan de drain te meten zijn tenzij die eventuele flinke load de boel verneukt. Maak de 0.047u even los en meet dan nog eens of je signaal hebt.

larsje
15 maart 2013, 08:43
je bedoelt C3, 470nF?

cluseau
15 maart 2013, 08:46
je bedoelt C3, 470nF? Ik zie geen stuknummers in het schema dus zou het niet weten.

Ik bedoel de cap tussen de drain en de potmeter.

http://www.home-wrecker.com/EAtremolo.png

larsje
15 maart 2013, 08:53
oke, doe ik vanavond even, moet nu weer weg. dank je!

Plant
15 maart 2013, 11:18
Ik denk dat die C tussen drain en potmeter al los zit aan een kant. Larsje heeft een zoemtoon (brom) waarvan hij volume kan regelen. Dan hangt de potmeter al dan niet met condensator open in de lucht en heeft hij daarom ook geen gitaarsignaal van de drain :ok:

Controleren of de ene kant van die C aan de drain zit en de andere kant aan de potmeter.

cluseau
15 maart 2013, 11:21
Bij Lars is alles mogelijk :soinnocent:

larsje
25 maart 2013, 18:15
oke net die cap verwijderd. ik heb een nog steeds een flinke zoem op de D en geen signaal, op de G gewoon een signaal op de S ook, maar ook met zoem en daar hoor ik ook de tremolo werken.

Plant
25 maart 2013, 21:05
Die zoem... voed je de schakeling met een netadapter zonder stabilisator o.i.d. Dus zo'n blokadaptertje met intern trafo-gelijkrichter-afvlakelco en meer niet? M.a.w. zit je op de drain naar voedingsrimpel te luisteren?

Overigens zou je dan nog wel gewoon audio moeten horen op de drain.

larsje
26 maart 2013, 18:23
ik gebruik zo'n boss adapter (PSA ofzo?), dus zo'n dure.

driftkop
26 maart 2013, 22:56
Probeer het eerst eens met een batterijtje.

Plant
27 maart 2013, 00:34
Probeer het eerst eens met een batterijtje.

Precies.
En de drainspanning van Q1 had je volgens voorschrift afgesteld op 4,8V. Welke spanning komt er uit de adapter in belaste toestand (dus aangesloten, niet de open klemspanning)?

larsje
29 maart 2013, 19:38
oke, met een batterij is de zoem weg en krijg ik inderdaad een signaal met tremolo-effect! Echter ik kan het niet voldoende hard inregelen met met de volumeknop, als ik hem maximaal zet is hij nog vele malen zachter dan als ik het effect uitzet (het gewone signaal).

Plant
31 maart 2013, 22:32
Zoals Frans al opmerkt in post #24 zou je op de drain van Q1 zo'n 4x versterking moeten horen zonder invloed van Q2, bij moduleren varieert de gain tussen 4x en hoger. Jij hebt verzwakking?

Aangezien de gain van Q1 zonder Q2 aangesloten word bepaald door de verhouding tussen de drainweerstand van 4k7 en de sourceweerstanden 180 Ohm + 1k2, heb ik het vermoeden dat er verkeerde weerstandswaarden aan de drain en/of source zitten.

Missschien zitten er weerstanden verwisseld? Ik kan het uit je foto'tjes niet goed opmaken, maar meet deze 3 genoemde weerstanden maar eens even los met een Ohmmeter.

edit: mocht er een weerstand verkeerd zijn en je vervangt deze, vergeet dan daarna niet eerst met de instelpot de drainspanning weer op 4,8V te regelen.

cluseau
31 maart 2013, 22:55
Das waar ook, dit verhaal is ook nog niet opgelost.


....... heb ik het vermoeden dat er verkeerde weerstandswaarden aan de drain en/of source zitten.......

Bovenstaande veronderstelling is een logische gedachte maar strookt niet met de spannngen die daar zijn gemeten. Zie post #5


....Q1 (D/G/S = 4,8V/1,6V/1,1V)......

De verhouding tussen de audio signalen moet gelijk zijn aan de verhouding tussen de DC niveau's tenzij er een AC load parallel staat.

Plant
31 maart 2013, 23:23
Bovenstaande veronderstelling is een logische gedachte maar strookt niet met de spannngen die daar zijn gemeten. Zie post #5



De verhouding tussen de audio signalen moet gelijk zijn aan de verhouding tussen de DC niveau's tenzij er een AC load parallel staat.

OK, ik maak een denkfout. Ik dacht: Die drainweerstand kan b.v. lager zijn dan de totale sourceweerstand. Dan heb je verzwakking. Larsje kan met de instelpot gewoon 4,8V op die drain geforceerd hebben. Maar de drainstroom is gelijk aan de sourcestroom, dus mijn vlieger gaat niet op als Larsje die spanningen meet.

ander idee dan:

Verzwakking t.o.v. bypass signaal kan in geval van true-bypass ook nog betekenen dat er aan de ingang iets staat te verzwakken. Is b.v. die ingangsweerstand wel 1 Meg of zit hier iets laagohmigs wat het ingangssignaal drukt.

cluseau
31 maart 2013, 23:31
ander idee dan:

Hier ben ik even uitgestormt. Theoretisch kan het namelijk niet. Ongeacht wat er aan de ingang gebeurd, hij meet een hoger ac op de source dan op de drain. Het DC niveau is juist op de drain hoger en dat kan eigenlijk niet.......nouja........bij lars dan wel ;). Zal wel ergens een meetfout maken maar komen we zo niet achter natuurlijk.

larsje
1 april 2013, 11:21
ik zal die Q1 nog eens meten en nu met een batterij, want gisteren kreeg ik die niet meer op 4,7V. Ik dacht iets van 3,9/4,0 ofzo.

larsje
1 april 2013, 12:22
Die batterij geeft maar 7,19V, dat is denk ik ook een probleem toch?

Q1 geeft als ik de trim helemaal open zet nu (D/G/S) 3,5V/0V/0V

Als ik hem iets op het midden zet gaat D lager, maar G en S krijgen dan wel een meting. Dan komt ook pas de tremolo door, maar erg zacht.

Plant
1 april 2013, 14:33
Die batterij geeft maar 7,19V, dat is denk ik ook een probleem toch?

Q1 geeft als ik de trim helemaal open zet nu (D/G/S) 3,5V/0V/0V

Als ik hem iets op het midden zet gaat D lager, maar G en S krijgen dan wel een meting. Dan komt ook pas de tremolo door, maar erg zacht.

Ik snap steeds minder. Als je op de G 0V meet heb je dus die instelpot helemaal naar ground gedraaid (dat noem jij 'helemaal open'). Anders heb je immers geen 0V, maar iets tussen 0V en batterijspanning. Op dat moment heb je ongeveer halve voedingsspanning op de drain (3,5V is ongeveer de helft van die zwakke batterijspanning).

:???:

Er zit daar echt iets verkeerd (maar dat wisten we al).
Kun je toch eens zonder voedingsspanning erop de waarde van de weerstanden rond Q1 meten? Eventueel fetje eruit als het niet in circuit gemeten kan worden?

nico verduin
1 april 2013, 19:41
Ik snap steeds minder. Maak je geen zorgen... we zitten pas op post 43...... nog minstens 400 te gaan bij larsje:seriousf::seriousf::seriousf:

cluseau
1 april 2013, 23:22
Q1 geeft als ik de trim helemaal open zet nu (D/G/S) 3,5V/0V/0V



Het moet niet gekker worden natuurlijk. Er klopt geen zak van en zal uitleggen waarom.

In de gegeven situatie is de spanning over de drainweerstand 7.19 - 3.5 = 3.69V. In een weerstand van 4700 ohm is dat een stroom van 3.69/4700 = 7.8uA.

Over de source weerstanden van 1k2+180 zou dat een spanningsval moeten veroorzaken van 0.00078 x 1380=1.07V en jij meet 0V. De enige verklaring kan zijn dat de drain lekt naar de gate. Er is volgens schema namelijk geen enkele andere weg waar de drainstroom naartoe kan.

Psychomantis
1 april 2013, 23:43
In de gegeven situatie is de spanning over de drainweerstand 7.19 - 3.5 = 3.69V. In een weerstand van 4700 ohm is dat een stroom van 3.69/4700 = 7.8uA.

Wie ben ik om je te verbeteren, maar ik denk dat je hier 0.78 mA (780µA) bedoelt?

Als zijn batterijspanning maar 7,19V is, zou het dan niet kunnen dat hij ergens veel te veel stroom trekt (en de batterijspanning dus inzakt)?

cluseau
2 april 2013, 07:50
Wie ben ik om je te verbeteren, maar ik denk dat je hier 0.78 mA (780µA) bedoelt?


blame the keyboard......je hebt helemaal gelijk, sorry.

Maakt voor de te verwachten spanningen niet uit, het telraam was wel wakker ;).

larsje
2 april 2013, 20:24
metingen en aansluiting klopte niet. Nu met een 9V batterij en de volume aan de 'juiste' ground verbonden (dank Frans voor de tip) en nu een tremolo signaal zonder piep, etc. Ik heb op Q1 nu 4,56V/1,71V/1,35V. Hij heeft iets van een volumedrop als ik hem aanzet, maar zeer weinig. Het tremolosignaal zelf zou wat meer mogen (meer depth) en ik zou graag toch met een adapter kunnen werken. Zijn voor die laatste 2 dingen nog iets van een oplossing?

cluseau
2 april 2013, 20:33
metingen en aansluiting klopte niet.


http://home.casema.nl/jajop/cluseau/animal.jpeg

HaroldA
2 april 2013, 20:34
metingen en aansluiting klopte niet. Nu met een 9V batterij en de volume aan de 'juiste' ground verbonden (dank Frans voor de tip) en nu een tremolo signaal zonder piep, etc. Ik heb op Q1 nu 4,56V/1,71V/1,35V. Hij heeft iets van een volumedrop als ik hem aanzet, maar zeer weinig. Het tremolosignaal zelf zou wat meer mogen (meer depth) en ik zou graag toch met een adapter kunnen werken. Zijn voor die laatste 2 dingen nog iets van een oplossing?

Ja, de mijne heeft een redelijke boost, flinke depth en doet het perfect op een adapter.

Plant
2 april 2013, 20:38
Voor de adapter zeker.

Gebruik achter de adapter maar een spannings-stabilisatie IC uA 7809.

http://www.circuitstoday.com/wp-content/uploads/2008/04/9v-regulator-circuit.JPG

Het stuk links t/m C1 zit als het goed is al in je adapter. Misschien moet je een 12V DC adaptertje gebruiken i.p.v. 9V DC voor goede werking, maar dan ben je van de zoem af.

HaroldA
2 april 2013, 20:42
Het stuk links t/m C1 zit als het goed is al in je adapter. Misschien moet je een 12V DC adaptertje gebruiken i.p.v. 9V DC voor goede werking, maar dan ben je van de zoem af.


ik gebruik zo'n boss adapter (PSA ofzo?), dus zo'n dure.

De mijne doet het prima op mijn Boss PSA! :ok:

larsje
2 april 2013, 21:06
er is toch iets vreemds, als ik de volumeknop dichtdraai dan krijg ik meer tremolo signaal (dus een goede depth en rate), maar is hij vrij zacht. als ik hem opendraai krijg ik minder tremolo signaal en meer gewoon signaal (bijna unity gain). Ik vermoed dat ik toch iets niet goed heb aangesloten daar. Ik heb nu de ground van het volumekanaal aangesloten aan de min kant van D1, dus feitelijk aan de onderste strook van het board. Kan dat het zijn?

HaroldA
2 april 2013, 21:14
Ik heb nu de ground van het volumekanaal aangesloten aan de min kant van D1, dus feitelijk aan de onderste strook van het board. Kan dat het zijn?

Ai, je bedoeld die strook die via de jumper naar "Ground" gaat? :eek:

layout: http://www.sabrotone.com/wp-content/uploads/2012/07/ModEATremolo.gif

larsje
2 april 2013, 21:23
yep die en dat vast niet goed zijn -;)

Plant
2 april 2013, 21:35
er is toch iets vreemds, als ik de volumeknop dichtdraai dan krijg ik meer tremolo signaal (dus een goede depth en rate), maar is hij vrij zacht. als ik hem opendraai krijg ik minder tremolo signaal en meer gewoon signaal (bijna unity gain). Ik vermoed dat ik toch iets niet goed heb aangesloten daar. Ik heb nu de ground van het volumekanaal aangesloten aan de min kant van D1, dus feitelijk aan de onderste strook van het board. Kan dat het zijn?

eeeh... D1 :???:
Staat niet in het schema, maar lijkt me een ompoolbeveiliging voor als je de batterij / adapter verkeerd aansluit. Die diode staat bij normale aansluiting in sper-richting, de anode (+) zit aan ground en de kathode (-) aan +9V. Je hebt nu dus de volume regelaar tussen die 0,47 uF en de voedingsspanning zitten?

HaroldA
2 april 2013, 21:36
eeeh... D1 :???:
Staat niet in het schema

Check deze:

http://www.sabrotone.com/wp-content/uploads/2012/07/ModEATremolo.gif

larsje
2 april 2013, 21:37
maar eh, waar moet ik hem dan wel aansluiten (en waarom, dan leer ik er nog wat van....)

Plant
2 april 2013, 21:42
Ja, had ik al gedaan en daar maak ik uit op dat het een ompoolbeveiliging is.

Maar Lars heeft het over "de ground van het volumekanaal aangesloten aan de min kant van D1, dus feitelijk aan de onderste strook van het board".

De onderste strook van het board is de ground en de anode (+) van D1, dus ik ben even confused. De onderste strook van het board zoals op de foto is ground en dus correct.

HaroldA
2 april 2013, 21:47
Ik heb nu de ground van het volumekanaal aangesloten aan de min kant van D1, dus feitelijk aan de onderste strook van het board. Kan dat het zijn?


Ai, je bedoeld die strook die via de jumper naar "Ground" gaat?


De onderste strook van het board is de ground en de anode (+) van D1, dus ik ben even confused. De onderste strook van het board zoals op de foto is ground en dus correct.

Larsje weet gewoon niet welke kant de (-) is.

Ik onthou het altijd zo: als het minder gaat, gaat het klote ... minder = klote ... min = k ... en 'k' lijkt op het diode-symbool ;) (met het streepje van de 'k' dus aan de min-kant). K = ook gelijk Kathode!

In dit geval zit het streepje (kathode = min) van de diode dus aan de +9v.

Plant
2 april 2013, 21:52
er is toch iets vreemds, als ik de volumeknop dichtdraai dan krijg ik meer tremolo signaal (dus een goede depth en rate), maar is hij vrij zacht. als ik hem opendraai krijg ik minder tremolo signaal en meer gewoon signaal (bijna unity gain).

Interessant, een gecombineerde volume - depth regelaar.


Ik vermoed dat ik toch iets niet goed heb aangesloten daar. Ik heb nu de ground van het volumekanaal aangesloten aan de min kant van D1, dus feitelijk aan de onderste strook van het board. Kan dat het zijn?

Waar op de onderste strook? Niet de hele strook is massa hè. Die rode stip is een onderbreking en rechts daarvan ... zit iets naar de depth regelaar.

larsje
2 april 2013, 21:54
ik heb hem op q1 (als je op het board van HaroldA kijkt) vastgezet.

HaroldA
2 april 2013, 21:56
Niet de hele strook is massa hè. Die rode stip is een onderbreking en rechts daarvan ... zit iets naar de depth regelaar.

@Larsje: heb je wel al je onderbrekingen doorgemeten?

larsje
2 april 2013, 22:01
tussen q9 en q11 mag geen verbinding zijn toch, want als ik daar nu de multimeter tussenprik en hem op 2000ohm zet geeft hij een verbinding aan......

Plant
2 april 2013, 22:07
tussen q9 en q11 mag geen verbinding zijn toch

Is juist


want als ik daar nu de multimeter tussenprik en hem op 2000ohm zet geeft hij een verbinding aan......

Dat verklaart mogelijk veel

larsje
2 april 2013, 22:12
shit, want q10 heb ik echt goed 'uitgevijld', daar zit geen soldeerstrip meer....

HaroldA
2 april 2013, 22:13
shit, want q10 heb ik echt goed 'uitgevijld', daar zit geen soldeerstrip meer....

Ook het 'gootje' tussen de strips van begin tot eind schoongemaakt met een mesje?

larsje
2 april 2013, 22:23
heb ik nu een aantal keren gedaan, maar hij blijft verbinding geven, dit is vreemd....

Psychomantis
2 april 2013, 22:59
Hoeveel ohm geeft hij?

Plant
2 april 2013, 23:53
http://www.home-wrecker.com/EAtremolo.png

Even voor de goede orde, je hebt dus een verbinding van ≤ 2000 Ohm tussen poot 3 van de depth potmeter (want dat zit rechts op die onderste strip) en ground (links op de onderste strip)?

318 kOhm zou kunnen, want dat is die potmeter met die weerstand van poot 1 naar ground.

larsje
3 april 2013, 08:35
het is vreemd, na een hoop ge-ets in alle gootjes en hier en daan wat strakker gesoldeerd en wat soldeer weggehaald krijg ik geen tremolo-signaal meer in welke stand dan ook. Dus ik kan weer gaan beginnen met doorlopen van het signaal, zucht....Ik zal dat gaan doen en opnieuw meten van de V op Q1 en de resultaten dan doorgeven. Hij geeft inderdaad 318 kOhm aan als verbinding op die laatste strook.

cluseau
3 april 2013, 08:50
zucht....Ik zal dat gaan doen en opnieuw meten van de V op Q1 en de resultaten dan doorgeven. Hij geeft inderdaad 318 kOhm aan als verbinding op die laatste strook.

We hebben het al vaker gezegd Lars. Netter en secuur werken, dat scheelt je veel debug time. Is niet om te katten hoor, ik vind zelfs dat je een ijzeren doorzettingsvermogen hebt. Je moet er ahw een kunstwerk van willen maken, weerstandjes netjes rechtop, draadjes recht etc. En dan het soldeerwerk, daar mag je ook wel een beetje op oefenen. Neem een paar stukken koperdraad of een 5e3 bouwpakket en train je vaardigheden. Snel en hete lasjes maken is een kwestie van oefenen, daar valt niet veel aan te leren.

larsje
3 april 2013, 14:16
oke, volgens mij was die BS170 naar zijn grootje, nu er een nieuwe ingezet (op een voetje!) en ingesteld op 4,7V/1,68V/1,4V. Het euvel met de volumeknop zachter (meer tremolo) en harder (geen tremolo) blijft echter. Is misschien die volumepot niet goed aangesloten? Of staat er iets in verbinding dat niet in verbinding mag staan?

nico verduin
3 april 2013, 16:39
Is misschien die volumepot niet goed aangesloten? Of staat er iets in verbinding dat niet in verbinding mag staan? Jij controleert toch wat je bouwt? Hoe zouden wij dat op afstand moeten doen?

larsje
3 april 2013, 19:14
Daar heb je natuurlijk een punt Nico. Dus hierbij:....

http://sound.westhost.com/pots.htm

halverwege deze site (figure 5) staat een voorbeeld potmeter. De 1 in deze foto heb in mijn brouwsel aan ground verbonden, de 2 naar de DTP-switch, de 3 naar de output van het board.

Ukeloeder
3 april 2013, 19:24
Ik lees mee omdat ik wat wil bijleren over troubleshooten, niet omdat ik denk advies te kunnen geven.
Beetje helpen kan wel;

http://sound.westhost.com/pots-f5.jpg

nico verduin
3 april 2013, 20:18
Lars
Om te beginnen, stel ik voor dat je een pot (maakt niet uit welke) neemt en deze gewoon een open maakt om te kijken wat er van binnen zit. Dan weet je hoe zo iets werkt, wat er gebeurt als de loper aan de ene kant zit of aan de andere... etc. etc....

HaroldA
4 april 2013, 10:23
Nog een tip omtrent bedrading van de pots: gebruik zo veel mogelijk kleuren! In 1 brij blauw kunnen wij geen draden volgen. Als je netjes zwart als ground had gebruikt, en een andere kleur elk van de overige 2 draden was het controleren een eitje.

larsje
4 april 2013, 11:06
ik heb het even bij lezen gelaten van dat document en daaruit blijkt dat de aansluiting volgens mij oke is.
1 = ground
2 = naar DTP (= out)
3 = van board naar volume (= in)
Dus die zal wel kloppen, het blijft dus een vreemd verhaal. Ik zal nogeens alle solderingen langslopen en plaatsingen. Kan er een andere reden zijn waardoor de volumepot zo blijft werken? Of kan ik nog ergens iets meten?

HaroldA
4 april 2013, 11:17
2 = naar DTP (= out)

Wat is dat? DTP?

Hendriks
4 april 2013, 11:18
Ik heb trouwens even een andere bs170 er in gezet, maar kreeg dezelfde metingen. hopelijk zijn de foto's een beetje te zien:



http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/IMG_2175_zps8567d51b.jpg


Bij dit soort bordjes ga ik nadat ik alles heb gesoldeerd heb. met een mesje tussen de banen door schrapen , een vals contact is zo gemaakt. Ik maak daarna een hoge resolutie foto en blaas die flink op op de PC om te kijken of er toch nog ergens een vals contact is.
Als ik deze foto zo zie zou dat heel goed mogelijk zijn bij dit project.

larsje
4 april 2013, 11:24
oke, dat met dat mesje en die foto ga ik doen, de plaatsingen nog eens nagelopen die lijken te kloppen.

larsje
4 april 2013, 12:32
net met een mesje in de weer geweest en een foto gemaakt (goede resolutie?). Je merkt het, ik wil dit ding graag werkend krijgen....

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/achterkant_zpsae2d7465.jpg

driftkop
4 april 2013, 12:42
Als je het werkend wilt krijgen zou ik he-le-maal overnieuw beginnen. Wat een zooitje... :ok:

Hendriks
4 april 2013, 12:48
Als je het werkend wilt krijgen zou ik he-le-maal overnieuw beginnen. Wat een zooitje... :ok:

Dat hij niet goed werkt zit voor 98% zeker in het soldeerwerk.

HaroldA
4 april 2013, 12:49
Als je het werkend wilt krijgen zou ik he-le-maal overnieuw beginnen. Wat een zooitje... :ok:

Ik denk dat de volgende er exact hetzelfde uit zal zien.

larsje
4 april 2013, 13:36
haha! misschien is dat het beste, gewoon opnieuw beginnen. Kan ik die weerstanden ook eens doormeten. Kijken of die wel kloppen.....

larsje
4 april 2013, 13:44
btw, ik gebruik nu een 30 watt soldeerapparaat, ik heb er ook nog een van 12 watt. wat is beter om te gebruiken bij dit soort van projecten.

HaroldA
4 april 2013, 13:47
btw, ik gebruik nu een 30 watt soldeerapparaat, ik heb er ook nog een van 12 watt. wat is beter om te gebruiken bij dit soort van projecten.

Ik gebruik 80 watt.

nico verduin
4 april 2013, 13:51
btw, ik gebruik nu een 30 watt soldeerapparaat, ik heb er ook nog een van 12 watt. wat is beter om te gebruiken bij dit soort van projecten.leren solderen ......

Ukeloeder
4 april 2013, 15:11
http://m.youtube.com/watch?v=I_NU2ruzyc4
Hier heb veel aan gehad. Ben ik nog altijd geen meester, maar het gaat stukken beter. Wanneer de link niet werkt voor je, zoek in YouTube even op How To Solder Curious Inventer.

larsje
4 april 2013, 22:03
kijk dat is een top filmpje, ik ga het eens toepassen....

larsje
4 april 2013, 22:11
nog iets over de waarden, ter check of ik de juiste componenten heb:
C1 = .1K63 (moet zijn 100nF)
C3 = .47J63 (moet zijn 470nF)
C5 = .47K63 (470nF)
C6 = 1K63 (1uF)
C7 = 1K63 (1uF)
C8 = 1K63 (1uF)

depth moet zijn 250K linear = B250K
rate moet zijn 100K audio = A100K
volume moet zijn 100K audio = A100K

Klopt dit zo'n beetje?

nico verduin
4 april 2013, 22:20
yep maar is niet de oorzaak van je probleem.

HaroldA
4 april 2013, 23:08
Ergens deze pagina wilde ik vragen of het binnen de 100 comments opgelost zou zijn ...

Midwolda
5 april 2013, 07:12
Ken uw mede-forummers, HaroldA. ;)

larsje
5 april 2013, 08:59
nog even checken van de weerstanden, de cursus solderen voor beginners toepassen, even niets meer posten en dan hoop ik dat binnen de 100 is opgelost -;)

cluseau
5 april 2013, 09:19
...... en dan hoop ik dat binnen de 100 is opgelost -;)

Daar zorgen wij wel voor

count = 97 :cheerup:

Pepe
5 april 2013, 10:22
... dat lijkt me heel sterk... 98...

Hendriks
5 april 2013, 10:23
Yes 99 , wie volgt?

JohnLord
5 april 2013, 12:31
Ergens deze pagina wilde ik vragen of het binnen de 100 comments opgelost zou zijn ...

Nou, mooi niet dus!

HaroldA
5 april 2013, 14:14
Ja, maar minstens 6% van de posts is "vulling". ;)

JohnLord
5 april 2013, 14:37
Die 6% lijkt me een forse onderschatting. TS kan dus nog even vooruit ;)

larsje
5 april 2013, 18:02
shit doe ik het zelf.....

larsje
6 april 2013, 11:45
dit is best grappig, lesje solderen gevolgd, opnieuw een boardje gemaakt, alles verwijderd uit het oude board, opnieuw de weerstand waarden gecheckt, alles gesoldeerd (beter al zeg ik het zelf, inclusief alle transistors op voetjes), het board schoongemaakt, trim ingesteld op 4,7V en......hij doet precies hetzelfde als op het eerdere board, dus wegdraaien van volume is meer tremolo, volume harder is meer normaal signaal. Nog andere ideeen?

nico verduin
6 april 2013, 12:40
Wat heb jij aan OUT hangen?

larsje
6 april 2013, 12:47
in het schema van HaroldA (post 56) heb ik van volumepotmeter, 2, een draadje naar de switch gemaakt. Volume 3 zit aan het board, volume 1 naar ground (q3 op het schema)

nico verduin
6 april 2013, 16:41
Heb je hem al eens getest ZONDER op die switch?

larsje
6 april 2013, 17:20
nee, zal ik doen.

larsje
6 april 2013, 18:57
zonder switch heeft hij dezelfde feature. Misschien een andere potmeter?
Laatste optie is dat ik er geen volumepotmeter in doe, gebruik ik vermoedelijk toch niet, maar moet hem wel unity gain krijgen.

Ukeloeder
6 april 2013, 19:31
Je volumepot werkt dus als depth control?

HaroldA
6 april 2013, 20:35
Je volumepot werkt dus als depth control?
Ik weet waar je op doelt, maar helaas werkt de depth niet als volume ... :soinnocent:

nico verduin
6 april 2013, 23:13
zonder switch heeft hij dezelfde feature. Misschien een andere potmeter?
Laatste optie is dat ik er geen volumepotmeter in doe, gebruik ik vermoedelijk toch niet, maar moet hem wel unity gain krijgen.Ik zou bijna denken dat je Q1 er verkeerd in heb zitten. Als je niets aan de loper van de volume pot hebt hangen dan kan hij ook niet de schakeling beinvloeden

larsje
7 april 2013, 10:17
nu, dat weet ik niet zeker. Het lijkt alsof ik het volledige tremolo signaal wegdraai, (dus of ik alleen de depth er uit draai)? Ik zal die Q1 eens meten als ik hem volledig heb weggedraaid, kijken of er iets in de voltages veranderd.

cluseau
7 april 2013, 10:55
Hier ff mijn bijdrage aan de postcount.

Lars, je moet deze schakeling in blokken kunnen zien om de werking te kunnen begrijpen. Q1 is een simpel audio versterkertrapje aangestuurd op de gate. Het audio verschijnt versterkt op de drain en wordt aan de volume potmeter toegevoerd waarna jij een deel van dat audio van de potmeter kan afnemen.

Q3 is een laagfrequent oscillator welke het tremolo signaal opwekt. Dit signaal wordt gemoduleerd op de source van Q1. Q2 is slechts een buffertje voor de oscillator.

Het gemoduleerde signaal wordt dus gevormt door de versterkertrap Q1 en gemengd met het oscillator signaal.

Als je hier logisch over nadenkt is het gemoduleerde audio signaal dus aanwezig op de drain. Met de volume potmeter gebruik je een volledig signaal of een deel daarvan maar de vorm kun je domweg niet beinvloeden, dat kan alleen met de depth regelaar.

Het is wel mogelijk dat het signaal zo groot is dat het tegen de voedingsgrens aanloopt. Je zal dan afhankelijk van de signaalgrootte meer of minder van het gemoduleerde deel overhouden. Eigenlijk kun je stellen dat je alleen kan oordelen als het audio helemaal clean blijft. Op het moment dat je een randje krijgt zal dat de modulatiediepte beinvloeden. Dat is de enige verklaring die ik voor jouw verschijnsel kan geven.

larsje
7 april 2013, 11:15
oke, ik vermoed dat ik de logica nu begrijp van hoe dat signaal loopt. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dii BS170 nog weleens een andere volgorde hebben per fabrikant (dus niet standaard D/G/S), maar dat zal het in dit geval wel niet zijn, dus.....ik denk dat ik hem maar laat liggen, ik zou niet weten wat ik nog kan doen. In ieder geval dank voor alle bijdragen. Ik heb in ieder geval mijn soldeervaardigheden vergroot en dat is al heel wat.

cluseau
7 april 2013, 11:22
...... ik zou niet weten wat ik nog kan doen......

Nou, bv nadenken over waarom je dit verschijnsel waarneemt en de grootte van het totale signaal. Als je eenmaal weet wat er fout gaat is er iets aan te doen. Laat je hem maar liggen dan heb je idd alleen de solder skills verbeterd......hoop ik.

larsje
7 april 2013, 11:33
als ik met de probe het signaal langsga, heb ik bij de ingang op het board een normaal signaal (normaal in de zin dat hetzelfde geluidsniveau heeft als zonder effect), als ik uiteindelijk meet voor de volumepot (ik dacht op de drain van Q1) heb ik een duidelijk tremolo signaal, maar een stukje zachter dan het ingangssignaal op het board. Mer de volumepot kan ik dan vervolgens eea harder zetten, maar neemt het tremolo effect in het signaal sterk af. Uiteindelijk is dan het uitgangssignaal hetzelfde als het ingangssignaal, maar zonder tremolo effect.

cluseau
7 april 2013, 11:40
Je komt nu toch op het punt waar je een scoop nodig hebt. Je zou hem in een doosje kunnen proppen en opsturen, kijk ik voor je wat er loos is. Meer kan ik niet voor je doen.

nico verduin
7 april 2013, 12:20
Je komt nu toch op het punt waar je een scoop nodig hebt. Je zou hem in een doosje kunnen proppen en opsturen, kijk ik voor je wat er loos is. Meer kan ik niet voor je doen.wordt inderdaad tijd voor zoiets....Schakeling stelt voor de rest niks voor.

HaroldA
7 april 2013, 13:10
Je komt nu toch op het punt waar je een scoop nodig hebt.

Visual Analyser (http://www.sillanumsoft.org/)?

Plant
7 april 2013, 20:32
... als ik uiteindelijk meet voor de volumepot (ik dacht op de drain van Q1) heb ik een duidelijk tremolo signaal, maar een stukje zachter dan het ingangssignaal op het board. Met de volumepot kan ik dan vervolgens eea harder zetten, maar neemt het tremolo effect in het signaal sterk af. Uiteindelijk is dan het uitgangssignaal hetzelfde als het ingangssignaal, maar zonder tremolo effect.

Dat is interessant. Dus als je op de drain meet (dus vóór de volumepot) en je draait aan de volumepot, verandert je volume en tremolo op de drain zelf?

Het lijkt er op dat je op de loper van de volumepotmeter ook signaal direkt vanaf de oscillator hebt staan en dat je - door de tegenfase van dit signaal op de loper - met het draaien aan de volumeregelaar de modulatie 'wegdooft'.

M.a.w. als je het volume opregelt, mix je via de loper het modulatorsignaal - dat uit fase is met het gemoduleerde signaal op de drain - bij het uitgangssignaal. De modulatie word minder en door de belasting demp je het volume op de uitgang.

Sorry, duidelijker krijg ik het nu even niet.
M.i. zit er dus een verbinding tussen een punt in het circuit rond Q2 / Q3 naar de loper van de volumepot.

Volg dus vanaf de loper van de volumepot naar die schakelaar - met de schakelaar in de stand 'tremolo' - waar het allemaal mee verbonden is.

larsje
8 april 2013, 12:53
excuses, ik merk hoe belangrijk het is door te geven waar ik wat meet en waar niet. Op de drain van Q1 verandert niets als ik aan de volumeknop draai (die blijft een mooi tremologeluid geven, alleen minder hard dan unity gain), alleen op de volumeknop zelf (uitgangssignaal) geeft hij dat fenomeen van wegdraaien, etc.

nico verduin
8 april 2013, 13:20
excuses, ik merk hoe belangrijk het is door te geven waar ik wat meet en waar niet. Op de drain van Q1 verandert niets als ik aan de volumeknop draai (die blijft een mooi tremologeluid geven, alleen minder hard dan unity gain), alleen op de volumeknop zelf (uitgangssignaal) geeft hij dat fenomeen van wegdraaien, etc.En dat vind ik nu knap :)
De tremolo wordt toegevoegd aan het ingangssignaal door de mosfet instelling te moduleren. En jij filtert dat eruit door aan de volume te meten.....

Inpakken en opsturen naar Frans.... Anders gaan het weer 500 posts worden.....

Plant
8 april 2013, 13:23
Het feit dat er vóór de volumeregelaar niets verandert aan het tremolo-effekt en erna wel als je aan de volumeregelaar draait, duid er toch echt op dat er áchter die volumeregelaar nog iets gebeurt wat niet hoort.

Ik zie op een van de foto's een draad van de loper van de volumepot naar die schakelaar. Maar er gaat ook nog een blauwe draad vanaf die schakelaar naar de print. Is er op het moment dat het effekt aan staat een verbinding tussen de loper en die blauwe draad? Zo ja, waar is op de print die draad allemaal mee verbonden?

HaroldA
8 april 2013, 13:32
Klopt de layout wel?

Edit: Geen comments op http://www.sabrotone.com/?p=2975

larsje
8 april 2013, 14:31
waar op de lay-out van sabrotone input staat gaat een draad naar de schakelaar (aan de inputzijde), waar volume 3 staat gaat een draad naar de 3 op de volumepotmeter. Van de middelste poot (de '2') van de volumepotmeter gaat een draad naar de schakelaar (en van schakelaar naar de output). De '1' van volumepotmeter gaat naar ground (q3 op de lay-out van sabrotone). Ik kan van dit geheel nog een keer een foto maken indien nodig.

HaroldA
8 april 2013, 14:34
Ah, hier staan de comments: http://www.sabrotone.com/?attachment_id=2974

... waaronder een hoop van ene 'Lars' ;)

larsje
8 april 2013, 14:40
yep that was me.....

HaroldA
8 april 2013, 15:58
Het kan aan mij liggen, maar volgens mij heb je L14 en M14 (zie layout) niet verbonden. Je hebt weerstandjes R4 en R6 keurig rechtop gemonteerd en naast R6 het baantje onderbroken, maar ze zitten niet aan elkaar. Op de layout is niet duidelijk te zien dat dat wel moet en zo te zien heb je dat dan ook niet gedaan.

http://www.home-wrecker.com/EAtremolo.png

R4 en R6 horen toch helemaal niet verbonden te zijn?

Plant
8 april 2013, 16:00
Sorry, post verwijderd omdat hij wel de verbinding heeft gemaakt zie ik nu.
R4 en R6 zijn die weerstanden in serie aan de source van Q1. Die zitten bij C4 aan elkaar.

Foutje bedankt.

edit: ik probeer het te volgen. R4 en R5 moet dat natuurlijk zijn. R6 is die 68k weerstand tussen pin 1 van de depth potmeter en ground... geloof ik...

Plant
8 april 2013, 16:18
waar op de lay-out van sabrotone input staat gaat een draad naar de schakelaar (aan de inputzijde), waar volume 3 staat gaat een draad naar de 3 op de volumepotmeter. Van de middelste poot (de '2') van de volumepotmeter gaat een draad naar de schakelaar (en van schakelaar naar de output). De '1' van volumepotmeter gaat naar ground (q3 op de lay-out van sabrotone). Ik kan van dit geheel nog een keer een foto maken indien nodig.

Zij IN en OUT soms met elkaar verbonden op het moment dat je het effekt met die schakelaar inschakelt? Meet eens Ohms (zonder spanning erop) over die schakelaar wat er daar allemaal verbonden word?

HaroldA
8 april 2013, 16:19
edit: ik probeer het te volgen. R4 en R5 moet dat natuurlijk zijn. R6 is die 68k weerstand tussen pin 1 van de depth potmeter en ground... geloof ik...

Ja, dat bedoelde ik ook ;)

Plant
8 april 2013, 20:04
dit is best grappig, lesje solderen gevolgd, opnieuw een boardje gemaakt, alles verwijderd uit het oude board, opnieuw de weerstand waarden gecheckt, alles gesoldeerd (beter al zeg ik het zelf, inclusief alle transistors op voetjes), het board schoongemaakt, trim ingesteld op 4,7V en......hij doet precies hetzelfde als op het eerdere board, dus wegdraaien van volume is meer tremolo, volume harder is meer normaal signaal. Nog andere ideeen?

Nieuw board, zelfde fout... kan 2 dingen betekenen.

1) Je hebt het board erg letterlijk gecopieerd, inclusief de fout.
2) De fout zit helemaal niet op het board, maar in het spinnenweb eromheen.

Ik denk het laatste. Waarschijnlijk schakelt die schakelaar anders dan je denkt.

larsje
8 april 2013, 21:20
ik zal die schakelaar eens onder de loep nemen, kijken wat hij 'aan' zet als ik hem aanzet.

larsje
8 april 2013, 21:43
ik bedacht me net, op advfes van Nico heb ik de schakelaar er tussen uitgehaald en toen had hij hetzelfde fenomeen. Zit het dan misschien in de bedrading tussen in en uitgang (de jacks), of kan dat niet?

nico verduin
9 april 2013, 08:18
ik bedacht me net, op advfes van Nico heb ik de schakelaar er tussen uitgehaald en toen had hij hetzelfde fenomeen. Zit het dan misschien in de bedrading tussen in en uitgang (de jacks), of kan dat niet?in jouw geval........

cluseau
9 april 2013, 08:22
......kan alles.

Gearjunkie
9 april 2013, 13:13
Ik heb geen verstand van electronica, maar wil wel zeggen dat het aan jouw doorzettingsvermogen niet ligt. Mocht jij of een ander interesse hebben in een nog te debuggen zelfbouw tubescreamer..? PM!!

HaroldA
9 april 2013, 13:21
Ik heb geen verstand van electronica, maar wil wel zeggen dat het aan jouw doorzettingsvermogen niet ligt. Mocht jij of een ander interesse hebben in een nog te debuggen zelfbouw tubescreamer..? PM!!

http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,3112.0.html

Plant
9 april 2013, 20:26
ik bedacht me net, op advfes van Nico heb ik de schakelaar er tussen uitgehaald en toen had hij hetzelfde fenomeen. Zit het dan misschien in de bedrading tussen in en uitgang (de jacks), of kan dat niet?

Tja, als alles kan...
Is de groundverbinding van jack in- en output ook aangesloten op het board of 'zweeft' een deel van je schakeling?

larsje
9 april 2013, 20:29
ground alleen tussen jack in- en output, dus die heb ik niet verbonden met het board!

Ukeloeder
9 april 2013, 20:37
Dus geen aarde op het bord?

HaroldA
9 april 2013, 20:56
Dus geen aarde op het bord?

Het zal toch niet? :eek:

Hendriks
9 april 2013, 21:01
Onbetaalbaar dit , echt geweldig.

Ukeloeder
9 april 2013, 21:18
Nee. Kan niet toch? Er is tremolo dus er is stroom dus er is aarde. Of...

nico verduin
9 april 2013, 21:50
hij heeft toch ook zijn batterij aangesloten.... Als ie inderdaad de GND van de jacks niet met de (-) heeft verbonden en dat zou de oplossing zijn is dat wel erg jammer...... we zitten pas bij post 146

Ukeloeder
9 april 2013, 22:07
Maar er is geluid. Zonder aarde op de jacks is er geen geluid. Of zijn de jacks direct aan de batterij geaard?

ground alleen tussen jack in- en output, dus die heb ik niet verbonden met het board!

Plant
9 april 2013, 23:59
Maar er is geluid. Zonder aarde op de jacks is er geen geluid. Of zijn de jacks direct aan de batterij geaard?

Geluid in stand-by heeft hij sowieso, de massa van de jacks zijn (via het kastje?) verbonden.
Ondanks dat de massa van de jacks en het board niet aan elkaar zitten, komt er dan toch (verzwakt) signaal door als het signaal via het board geleid word. Het board - en dus het tremolo effekt - werkt, dus er komt blijkbaar ook tremolo op de uitgang als het effekt ingeschakeld is.

Doordat het board 'zweeft' t.o.v. het signaal, regel je het tremolo effekt eruit bij opdraaien van de volumeregelaar. En de unity gain bleef ook maar <1, terwijl Q1 volgens de spanningen z'n werk goed deed.

Ik kon het zelf ook bijna niet geloven toen ik dit vermoeden kreeg...

Geen 500 posts extra Nico ;) gelukkig maar.

Plant
10 april 2013, 00:06
Mocht jij of een ander interesse hebben in een nog te debuggen zelfbouw tubescreamer..? PM!!

Ik zou zeggen: open hier een topic ;) of is er al een?

Gearjunkie
10 april 2013, 08:23
Ik zou zeggen: open hier een topic ;) of is er al een?

Haha, op het Newtone forum staat er veel over, maar zo'n ding is gewoon te friemelig voor mijn knuisten en motoriek.
Ik heb een mooie tubescreamer, dus als ik er iemand mee kan verblijden.....

cluseau
10 april 2013, 08:58
.....zo'n ding is gewoon te friemelig voor mijn knuisten en motoriek......

Je had gisteren al PM :sssh:

Gearjunkie
10 april 2013, 09:00
Komt goed Frans, wij komen daaruit!

larsje
10 april 2013, 15:04
ik schaam me......hij doet het......

nb. ik ging er vanuit dat dat wat ik in mijn hoofd had over bedrading van de jacks goed zat, mooi niet!
In ieder geval nu een werkende tremolo en iets betere skills qua solderen....

Plant
10 april 2013, 15:06
Mooi :)
Heb je hem ook al met de adapter geprobeerd? Bromt dat nog?

HaroldA
10 april 2013, 15:06
ik schaam me......hij doet het......

STOP DE TIJD! :ok:

Post #1 was op 10 maart 2013, 09:26 ... net niet binnen een maand gefixt dus ...

Maar ehm, als je netjes zwart draad als GND had gebruikt was het veel eerder opgevallen. :soinnocent:

larsje
10 april 2013, 15:08
dat is les 2 verschillende kleurtjes, het is net de kleuterschool. De brom met adapter is zelfs weg.

Nu ligt er nog een catalinbread RAH die flink bromt, maar daar ga ik eerst zelf mee aan de slag, voordat ik jullie ermee vermoei...

HaroldA
10 april 2013, 15:09
Nu ligt er nog een catalinbread RAH die flink bromt, maar daar ga ik eerst zelf mee aan de slag, voordat ik jullie ermee vermoei...

Nee, joh ... kom maar op!

Plant
10 april 2013, 15:12
De brom met adapter is zelfs weg.

Nog mooier, 2 vliegen in 1 klap.


Nu ligt er nog een catalinbread RAH die flink bromt, maar daar ga ik eerst zelf mee aan de slag, voordat ik jullie ermee vermoei...

Zeker eerst de ground verbindingen checken? :sssh: Sorry, ik kon het niet laten :makeup: :grouphug:

larsje
10 april 2013, 15:14
precies en sleufjes en soldeerwerk en signaal tracken en dan....

larsje
10 april 2013, 15:19
nu, misschien toch een vraag over dat grounden. Maakt het eigenlijk uit waar ik het aan ground. Kan ik bijvoorbeeld als er 2 potmeters een ground moeten hebben, 1 aan de ground van het board verbinden en de ander aan de potmeter zelf (die aan het board zit)?

cluseau
10 april 2013, 15:21
T e r i n g hee! . . . . Nu al opgelost?

Dat is teleurstellend Lars, jij maakt altijd de meest vermakelijke topics en daar komt nu weer ff een eind aan. Jammer jammer.

Maar een tien voor je doorzettingsvermogen. :cheerup:

larsje
10 april 2013, 15:22
haha en langzaam leer ik bij. Ik heb geen sjoege van electronica maar toch vind ik het leuk!!!!

cluseau
10 april 2013, 15:25
.... maar toch vind ik het leuk!!!!

Jaja, wacht maar tot je boven de 400V komt.

larsje
10 april 2013, 15:26
die hebben we toch al een keer gehad (die 5E3 weet je nog....), daar heb ik een fijne optater van gehad

cluseau
10 april 2013, 15:29
......daar heb ik een fijne optater van gehad

Hahaha, das waar ook, hoe kan ik die vergeten. Ik moet er zo langzamerhand seniel van geworden zijn.

Eindelijk gerechtigheid.....uhhhhmmm sorry, dit valt onder leedvermaak.

HaroldA
10 april 2013, 15:30
Hahaha, das waar ook. Eindelijk gerechtigheid.....uhhhhmmm sorry, dit valt onder leedvermaak.

Foei! :stop:

Maar even terug naar de realiteit ... wat moeten we nu gaan doen? Hopen dat tom123 terug komt?

larsje
10 april 2013, 15:34
was die net zo erg als ik?

nb. maar de feedback heeft wel gewerkt hoor, ik ga nu die RAH opnieuw solderen, want dat soldeerwerk is ook puin....

cluseau
10 april 2013, 15:39
was die net zo erg als ik?


Dat betwijfel ik.....of ik moet het verdrongen hebben :???:.

nico verduin
10 april 2013, 16:15
ik schaam me......hij doet het......

nb. ik ging er vanuit dat dat wat ik in mijn hoofd had over bedrading van de jacks goed zat, mooi niet!
In ieder geval nu een werkende tremolo en iets betere skills qua solderen....Wat een deceptie....... missen we op zijn minst een of 2 maanden ellende.....
Kun jij niet ff gauw een nieuw projectje starten?

larsje
10 april 2013, 16:30
haha genieten van andermans ellende, dat is ook een leven -;)

JohnLord
10 april 2013, 17:25
Wat een deceptie....... missen we op zijn minst een of 2 maanden ellende.....
Kun jij niet ff gauw een nieuw projectje starten?

Misschien ben je wat dat betreft niet alleen van Lars afhankelijk. In ben namelijk in al mijn overmoed aan een tube amp begonnen ;)

nico verduin
10 april 2013, 17:42
Misschien ben je wat dat betreft niet alleen van Lars afhankelijk. In ben namelijk in al mijn overmoed aan een tube amp begonnen ;)yessssss:)

Hendriks
10 april 2013, 17:45
Ik stel voor dat lars nu een deluxe Reverb , een Soldana clone ,oid gaat bouwen , kunnen we de zomer weer door.

Gearjunkie
10 april 2013, 18:09
Oprecht respect voor Lars heren. Zelf had ik dat ding drie weken eerder al in de hoek geflikkerd.
Wel lekker leerzaam weer....

cluseau
10 april 2013, 20:15
Wel lekker leerzaam weer....
Dat heb je als je doorbijt.

Links of rechtsom, een bouwproject gaat altijd werken. Desnoods zetten we ons er zelf voor in maar je leert natuurlijk het meeste als je als bouwer door het stof heen moet.

larsje
10 april 2013, 20:28
AND THAT'S WHAT I DID....nog wel een vraag over vwb die grounding, zie eerdere post (stuk of 10 terug...)

nico verduin
10 april 2013, 22:11
AND THAT'S WHAT I DID....nog wel een vraag over vwb die grounding, zie eerdere post (stuk of 10 terug...)Gewoon een ster ground maken vlak bij Q1. Dan heb je de minste storing.

larsje
11 april 2013, 10:03
Dus alles aan het board maken in de buurt van Q1?

nico verduin
11 april 2013, 10:10
Ik zou in ieder geval de GND's van beide jack aan de GND van Q1 hangen. De min is niet zo relevant en de rest van die schakeling ook niet. Door beide jacks aan de zelfde GND te hangen als Q1 (waar de versterking zit) kan er weinig stoorstromen via de jacks lopen. Immers electronen volgen de weg van de minste weerstand.

Ukeloeder
11 april 2013, 10:52
Ik zou in ieder geval de GND's van beide jack aan de GND van Q1 hangen. De min is niet zo relevant en de rest van die schakeling ook niet. Door beide jacks aan de zelfde GND te hangen als Q1 (waar de versterking zit) kan er weinig stoorstromen via de jacks lopen. Immers electronen volgen de weg van de minste weerstand.

Leerzaam!!

larsje
12 april 2013, 15:22
oke die RAH doet het! Een nieuw boardje gemaakt en alles opnieuw gesoldeerd met mijn nieuwe soldeerskills (;-) en hij doet het. Samen in een behuizing met die tremolo en klinkt erg fijn!

Om jullie niet te teleurstellen open ik vermoedelijk een nieuwe discussie vwb mijn zelfbouw marshall 18/36 watt, daar zit een raar geluid in op beide kanalen als ik aansla. Best spannend weer met die hoge voltages. Net opengemaakt en het soldeerwerk was nog 'old' style, dus vermoedelijk zit er gewoon wat los.

cluseau
12 april 2013, 15:35
oke die RAH doet het! Een nieuw boardje gemaakt en alles opnieuw gesoldeerd met mijn nieuwe soldeerskills (;-) en hij doet het. Samen in een behuizing met die tremolo en klinkt erg fijn!

Om jullie niet te teleurstellen open ik vermoedelijk een nieuwe discussie vwb mijn zelfbouw marshall 18/36 watt, daar zit een raar geluid in op beide kanalen als ik aansla. Best spannend weer met die hoge voltages. Net opengemaakt en het soldeerwerk was nog 'old' style, dus vermoedelijk zit er gewoon wat los.

Mooi, gefeliciteerd met het resultaat. Wat de 18/36 betreft zou ik niet teveel rekenen op een slechte soldering. Bij een slechte las zul je eerder last hebben van onregelmatig gedrag wat nergens aan te koppelen is. Maak maar even een audiosample waar het verschijnsel goed op te horen is.

Waarom zou je een nieuw topic openen, het hoort er toch bij en de naam heb je toch al.


Kom je nooit meer vanaf. :makeup:

nico verduin
12 april 2013, 15:47
oke die RAH doet het! Een nieuw boardje gemaakt en alles opnieuw gesoldeerd met mijn nieuwe soldeerskills (;-) en hij doet het. Samen in een behuizing met die tremolo en klinkt erg fijn!

Om jullie niet te teleurstellen open ik vermoedelijk een nieuwe discussie vwb mijn zelfbouw marshall 18/36 watt, daar zit een raar geluid in op beide kanalen als ik aansla. Best spannend weer met die hoge voltages. Net opengemaakt en het soldeerwerk was nog 'old' style, dus vermoedelijk zit er gewoon wat los.'t is ook wel een TOP animator:seriousf:

Plant
12 april 2013, 15:53
Waarom zou je een nieuw topic openen

Dan is de post-count en dus een mogelijk nieuw record in 1 keer te zien zonder te hoeven rekenen vanaf hier :ok:

larsje
12 april 2013, 15:59
net effe getest en gek genoeg is het alleen op een van inputs nog, en het is meer een hapering dus ik vermoed toch iets van een contact. Ik ga die solderingen van die input eens goed bekijken. ik krijg bijna zin om alles opnieuw te solderen...

larsje
13 april 2013, 10:31
oke, ik heb wel een vraag over een mogelijke modificatie. Ik vind deze versterker nogal bassig klinken, zelfs op het TMB kanaal als ik de bass volledig wegdraai. Feitelijk kan (of wil) ik hem alleen gebruiken nu met een stratocaster. Het Ef86 kanaal gebruik ik helemaal niet. Nu zat ik te denken, kan ik een soort van bright kanaal maken van dat EF86 kanaal (wellicht een andere schakeling, ander buisje, etc.). Het TMB kanaal gebruik ik dan voor mijn strat en het andere kanaal voor humbuckerstyle. Ik blijf een soort van haat-liefde verhouding hebben met deze versterker....ik heb alleen maar een lay-out helaas:
http://www.ceriatone.com/images/layoutPic/marshallLayout/36WEF86NewCeriatone.jpg

nico verduin
13 april 2013, 11:09
oke, ik heb wel een vraag over een mogelijke modificatie. Ik vind deze versterker nogal bassig klinken, zelfs op het TMB kanaal als ik de bass volledig wegdraai. Feitelijk kan (of wil) ik hem alleen gebruiken nu met een stratocaster. Het Ef86 kanaal gebruik ik helemaal niet. Nu zat ik te denken, kan ik een soort van bright kanaal maken van dat EF86 kanaal (wellicht een andere schakeling, ander buisje, etc.). Het TMB kanaal gebruik ik dan voor mijn strat en het andere kanaal voor humbuckerstyle. Ik blijf een soort van haat-liefde verhouding hebben met deze versterker....ik heb alleen maar een lay-out helaas:
http://www.ceriatone.com/images/layoutPic/marshallLayout/36WEF86NewCeriatone.jpgAls je ff je best doet, dan zijn er zat schema's te vinden. Daarnaast zit het verschil van 18/36 alleen in de extra buizen. Een ander buisje gaat je bassigheid niet oplossen.

En anders maak je toch een schema van die layout? Goede oefening voor jou.

larsje
15 april 2013, 15:26
ik kon niet echt schema's vinden die specifiek hier op leken, maar met behulp van de bouwer heb ik wat modificaties doorgevoerd en die zijn perfect. Hij is beter bruikbaar nu ook voor humbuckers. Ik heb echter nog wel een probleem. Als ik de amp wat harder zet en een snaar hard raakt, kraakt de amp (niet altijd). Het zit echt in de amp aangezien ik meerdere gitaren heb ingeplugged. Daarnaast heeft hij het op beide inputs. Ik vermoed dat een soldering niet goed zit. Is dit met een check van het signaalpad te controleren?

nb. ik heb zo'n zelfgemaakte audioprobe.

HaroldA
15 april 2013, 15:27
He Lars, kun je daar een apart topic voor openen? Gaat niet echt over de EA-trem...

larsje
15 april 2013, 15:34
was mijn voorstel, maar sommigen wilden een record breken qua posts. -;) ik zal het doen.....

nico verduin
15 april 2013, 16:16
ik kon niet echt schema's vinden die specifiek hier op leken, maar met behulp van de bouwer heb ik wat modificaties doorgevoerd en die zijn perfect. Hij is beter bruikbaar nu ook voor humbuckers. Ik heb echter nog wel een probleem. Als ik de amp wat harder zet en een snaar hard raakt, kraakt de amp (niet altijd). Het zit echt in de amp aangezien ik meerdere gitaren heb ingeplugged. Daarnaast heeft hij het op beide inputs. Ik vermoed dat een soldering niet goed zit. Is dit met een check van het signaalpad te controleren?

nb. ik heb zo'n zelfgemaakte audioprobe.
Je hebt kennelijk een slechte soldering ergens en een signaalfiets gaat dat niet voor je oplossen. Ik pak meestal een kunststof schroevendraaien. De punt vast houden en dan voorzichtig (maar ook niet te) gewoon die handgreep laten stuiteren op de onderdelen. Merk je gauw genoeg waar het zit. En als ze daar niet tegen kunnen dan heb je sowieso slecht gebouwd.

als ie goed en degelijk gebouwd is, dan moet hij hier tegen kunnen (road en shock proof) :)

larsje
11 mei 2013, 13:13
nog een themaatje met deze ea tremolo. als ik hem voedt met een boss adapter zit er geen piep in. als ik hem voedt met een harley benton blok (met meerdere 9 volt aansluitingen) komt er een piep in (net als met een ander type boss adapter). is er iets aan te doen zodat ik hem wel met benton kan voeden, zonder piep?

larsje
11 mei 2013, 13:14
sorry! probleem an verholpen, lag aan een pedaal dat er na stond.

Plant
11 mei 2013, 13:18
Zo kan het dus ook. Een probleem na 1 post (1 minuut later) zelf oplossen :D